Vergoeding bijrijdpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:46

erg afhankelijk van de regio. Ik vind het wel meevallen. Zelf betaal ik 100 euro voor 3 dagen. Eigenaresse is aan stalling alleen al 400 euro kwijt. Vind 100 voor 3 dagen dan heel redelijk. Ben altijd verbaast dat toch veel mensen vinden dat je niet zou hoeven betalen voor een bijrijpaard omdat je de eigenaar een gunst zou bewijzen. Maar het is ook andersom, eigenaar geeft jou ook mogelijkheden. Als je gebruik maakt van iets dat iemand zoveel geld kost kan daar best wat tegenover staan.

Maartje1990

Re: Vergoeding bijrijdpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:49

Tjah ik heb zelf eigen paard waar ik voor iig de komende 2 jaar een bijrijdster voor heb. Zij hoeft mij écht géén geld te betalen hoor :n

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 23:57

knuffeldier schreef:
erg afhankelijk van de regio. Ik vind het wel meevallen. Zelf betaal ik 100 euro voor 3 dagen. Eigenaresse is aan stalling alleen al 400 euro kwijt. Vind 100 voor 3 dagen dan heel redelijk. Ben altijd verbaast dat toch veel mensen vinden dat je niet zou hoeven betalen voor een bijrijpaard omdat je de eigenaar een gunst zou bewijzen. Maar het is ook andersom, eigenaar geeft jou ook mogelijkheden. Als je gebruik maakt van iets dat iemand zoveel geld kost kan daar best wat tegenover staan.

Ben het best wel met je eens, maar als 17 jarig verdien ik niet genoeg om dat vol te kunnen houden. Mijn ouders willen mij graag helpen met het geld. Maar ik sta liever op eigen benen. 50 in de maand exc. les zou voor mij nog wel te doen zijn. :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:58

Daar ben ik het nou ook mee eens knuffeldier.

Veel mensen gaan ervan uit dat de eigenaar geen tijd, geld of mogelijkheden hebben om hun eigen paard te (onder)houden en de bijrijdster hun een gunst bewijst.
Ik heb wel tijd, geld en mogelijkheid om mijn paard te (onder)houden en gun het een ander óók.
Waarom zou ik mijn paard dan gratis voor de helft van de week afstaan?
Ik moet toch ook betalen voor de hoefsmid als mijn bijrijdster buiten rijd?

Het spreekt wel voor zich (vind ik) dat het ook eraan ligt wat voor paard, stalling, mogelijkheden etc etc.
Maar ik heb een gezond paard, goede stalling met goede bak, mogelijkheid tot wedstrijd rijden, lessen, wat mij betreft mag je met haar op trainingsweekenden, ik heb een trailer en wil graag voor mijn bijrijdster groomen.
Waarom zou je daarvoor niet wat bij betalen?
En het bedrag ligt aan de mogelijkheden maar ook waar het paard staat. De ene stalling kost 75,- en moet je zelf mesten etc dan vind ik dat het bedrag er ook naar zou moeten zijn.
Maar staat het paard op een all in luxe stal voor 400,- per maand en hoef jij als bijrijdster alleen maar te poetsen en te zadelen, ja, dan vind ik ook dat je er wel wat meer voor mag vragen.
Laatst bijgewerkt door Succubi op 17-08-09 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 00:00

Succubi schreef:
Daar ben ik het nou ook mee eens knuffeldier.

Veel mensen gaan ervan uit dat de eigenaar geen tijd, geld of mogelijkheden hebben om hun eigen paard te (onder)houden en de bijrijdster hun een gunst bewijst.
Ik heb wel tijd, geld en mogelijkheid om mijn paard te (onder)houden en gun het een ander óók.
Waarom zou ik mijn paard dan gratis voor de helft van de week afstaan?
Ik moet toch ook betalen voor de hoefsmid als mijn bijrijdster buiten rijd?

Het spreekt wel voor zich (vind ik) dat het ook eraan ligt wat voor paard, stalling, mogelijkheden etc etc.
Maar ik heb een gezond paard, goede stalling met goede bak, mogelijkheid tot wedstrijd rijden, lessen, wat mij betreft mag je met haar op trainingsweekenden, ik heb een trailer en wil graag voor mijn bijrijdster groomen.
Waarom zou je daarvoor niet wat bij betalen?

Maar is 50 excl. lessen dan een onredelijk bedrag?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:03

Sorry, ik had mijn post ook nog even aangepast :).
Maar het ligt aan de stal.
Ik vroeg 75,- voor 3 of 4 dagen. Ze stond op vlas dus 3 scheppen en de stal was gedaan, verder een luxe buitenbak die altijd te rijden is en alle vrijheid (buitenrijden lag aan de leeftijd maar in de zomer sowieso meerdere keren per maand samen met mij)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:09

Hier kost een lease paard ongeveer 185,- per maand! (even ter vergelijking: zoveel betaal ik hier ook voor mijn eigen paard aan stalling)
En dan mag je 3x in de week rijden, waarvan 1x in een groepsles.
That's it!
Dan mag je dat paard 3 dagen in de week als "eigen" beschouwen maar mag je niet op wedstrijden of buiten rijden of lessen bij iemand anders ofzo.
Dan zou ik in theorie beter mijn paard kunnen verleasen dan een bijrijdster hebben :').

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 00:12

Dus jij vind de prijs redelijk. Maar wat als ik met dat paard op eigen kosten privé ga lessen. Dan is dat toch een reden om minder vergoeding te betalen? Omdat ik dan al die kosten in dat paard stop en het paard er (als het goed is) ook nog eens beter van word.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:27

Het ligt eraan op welk niveau dat paard loopt en op welk niveau jij lest, en of je vrij bent een instructeur te kiezen.

Van lessen bij een willekeurige instructeur op een willekeurig niveau wordt het paard niet per definitie beter. In tegendeel. Misschien heeft de eigenaar er dan wel meer werk van om dingen weer recht te breien zoals hij/zij het wil hebben.

Dat jij wil lessen is je eigen keuze. Als de eigenaar het als voorwaarde stelt (wat ook veel gebeurt, maar dan wel bij de vaste instructeur), dan mag er daarvoor wel wat van de prijs af gaan. Maar misschien is dat in dit geval al meegerekend.

Ik vind dus niet dat je bij voorbaat al kunt zeggen dat er iets van de prijs af moet als je gaat lessen. Dat ligt er maar net aan.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 17-08-09 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:28

Dat bedoel ik ook dat het ook aan het paard en stalling zou liggen (en welke woonplaats).
Als het een goed afgericht paard betreft en JIJ les hebt, word jij er beter van (het paard kan het dan inmiddels al).

Of 125,- redelijk is heb ik geen idee van.
Moet je mesten? Voeren? Is er een bak? Hoeveel paarden staan er en heb je dan de bak voor je alleen of moet je altijd delen?
Wat mag je? Wat niet?
Wat zijn de prijzen van gemiddelde bijrijd paarden in de buurt? En de stallings prijzen?
Wat vind je zelf? Wat heb je er zelf voor over?
Maar ook: Wat wil je zelf met een paard kunnen doen?

Ik persoonlijk hoef geen paard te rijden wat alles kan, ik rij vooral recreatief en les om zelf te leren hoe ik een paard goede beweging kan geven en verder sta ik liever op een kleine stal waar je zelf moet mesten dan op een luxe all in stal met binnenbak enzo.
Dus ik zal ook voor een lagere prijs klasse gaan (rond de 50,-/ 75,- euro).
Maar wil ik verder in de dressuur of springsport en ik zou de kans krijgen iemands paard te mogen rijden en lessen op een luxe stal waar ik alleen hoef op te zadelen zou ik er zeker wel 125,- voor over hebben aangezien je er zelf dan ook beter van word.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 00:35

Ik weet zelf nog niet wat voor paard het is etc.
Ik wacht nog steeds op een mailtje van de adverteerder. (die mogenlijk op vakantie is.)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:44

Dan is het een kwestie van afwachten ;).
De meningen op bokt zijn zeer uiteenlopend.
Mede ook dat prijzen voor stalling door het land heel uiteenlopend is :).

Ik ben het ook met LindyH eens. Soms rijd er wel eens iemand op mijn paard en dan ben ik een half uur bezig om haar weer lekker in haar lijf (en aan het been) te krijgen.
Doe je mij geen plezier mee als bijrijdster :').

En als jij wilt lessen is dat idd jouw eigen keuze (en zegt niet meteen dat het paard er beter van word).
Als de eigenaar het als voorwaarde stelt is dat weer iets om met de prijs rekening te houden. :)

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:02

Bij mijn bijrijdpaard is het duur.
Ik betaal 75,00 per maand, mag er elke dag op rijden.
En mee doen wat ik wil, op buitenrit, er mee op les(eigen kosten), dressuur, springen en ga zo maar door.
We hebben een 60x30 binnen én buitenbak, paar kleinere bakjes om eventueel een paard in te zetten als je gaat mesten of voor het los gooien & een longeercirkel:D.
Ohja, en nog een "extra" bak van 40x20

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:07

Maar je moet dus wel mesten Marisjuuuuuh?

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:09

Nee ik hoef zelf ook niet te mesten LindyH

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:14

En de kosten zoals hoefsmit/tandarts/dierenarts etc zit er allemaal bij in.:D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:23

Marisjuuuuuh schreef:
En de kosten zoals hoefsmit/tandarts/dierenarts etc zit er allemaal bij in.:D

Dat vind ik wel vanzelf sprekend. Het is tenslotte niet jouw paard ;).

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:25

Dat verschilt veel hoor, sommige vragen er wel een vergoeding voor.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:56

Ja, idd. Soms zijn de kosten voor een bijrijd paard bv alleen de hoefsmid ofzo :).
Ik zie het zo: Het is mijn paard, mijn verantwoordelijkheid dat ze medisch alle zorg krijgt.
Verder heb ik tot nu toe alleen mensen om mij heen die verantwoord met mijn paard omgaan en een ongeluk zit in een klein hoekje dus als mijn paard struikelt bij mij bijrijdster en naar de da moet is dat op mijn kosten.
Anders zou zijn als iemand niet verantwoord met mijn paard omgaat.
Maar goed, dat is een andere discussie :o.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:41

Succubi heeft daar wel een punt.

Helemaal als je wel eens weg wilt gaan (buitenrit, wedstrijden) zou ik wel even heel goed navragen hoe het zit met de verzekering en met eventuele ongelukjes. Dat laatste natuurlijk ook als je enkel thuis rijdt. Als het paard b.v. struikelt als jij aan het rijden bent en kreupel wordt, of er vandoor gaat en een trap krijgt van een ander paard in de bak.. Dan was jij erbij. Zijn de kosten dan nog steeds voor de eigenaar? Misschien een goed idee (voor beide partijen) om dit soort dingen op papier te zetten ;)

Voor de eigenaren is het ook belangrijk te weten dat jij rijd op jou verandwoordelijkheid. Dus als jij eraf valt, dat je de eigenaar niet verandwoordelijk stelt voor de acties van het paard.

maar dit is wel een beetje offtopic :o

Ik heb genoeg tijd en geld voor mijn paarden, maar als zich een bijrijder (naar mijn zin) aanbied zal ik er wel over denken. Omdat ik enkel een ruiter wil hebben die mijn paarden minimaal op hetzelfde niveau kunnen rijden zou ik er niks voor vragen. Toch merk ik dat zo'n ruiter echt moeilijk te vinden is. Ik kreeg ook veel reacties van mensen die met mijn merrie even naar het Z wilde rijden om zelf een extra paard in die klasse te hebben uitgebracht. Dan gaan bij mij direct de nekharen overeind staan en voel ik me gebruikt :o Voor zoiemand lijkt me een vergoeding terecht. Ook als je in een regio staat waar de kosten hoog zijn en je minder ervaring hebt vind ik een deel van de kosten op je nemen redelijk. Maar het hangt gevoelsmatig zo van de situatie af dat het moeilijk is om zo een antwoord te geven.

Ik zou bijvoorbeeld persoonlijk nooit betalen om een paard bij te rijden, maar zou ook geen geld vragen voor mensen om mijn paard bij te rijden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:30

125,-? :oo Voor dat geld kan ik mijn eigen merrie onderhouden. Ik vind het belachelijk veel geld eerlijk gezegd :j Het zou mijn keuze dus niet zijn.. Maargoed zoals al eerder gezegd is verschilt het heel erg per regio, hier in Friesland zou niemand z'n bedrag ook maar dúrven vragen.. Stalprijzen liggen hier in vergelijking erg laag..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:48

Het heeft helemaal niks te maken met stalprijzen vind ik.

Het gaat er gewoon om welke dienst je koopt. Als jij voor €125 een toppaard mag rijden, dan is dat niet veel. Ookal is dat paard bij wijze van spreken gratis gestald.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:51

Ik vind het veel geld, ook als je alle faciliteiten hebt. Onderschat het belang van les niet. Ook al kun je dan 7 dagen in de week rijden, les is altijd goed om te hebben en daar heb je dan helemaal geen geld meer voor.
Ik vraag 20 euro per maand, maar mijn paard heeft 24/7 weidegang (lees: geen faciliteiten :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:55

in het begin vroeg ik 50euro in de maand ze mocht alles met mijn merrie lekker rijden lessen etc, efin ik kon dus tijd lang niemand vinden, nu doet een stalgenootje haar kinderen mijn merrie die zijn er heerlijk mee bezig. Die rijden en tutten heel de tijd met der. Wat annie ook weer blij maakt. Ik vraag er nu overgens niks meer voor :) (mijn stallings geld is 180 zomer/ 200 winter)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:58

Ik had ook een lease paard, wel een wat oudere en soms beenproblemen, maar er was zelden wat mee, en ik betaalde 75 euro per maand en dan mocht ik er alles mee doen, ook elke dag rijden.
Het was eigenlijk net een eigen paard.