Maak jij de koker en penis van je hengst/ruin schoon?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:39

bij die van mij maak ik het ongeveer 1x in de 2 weken schoon gewon met me hand(met handschoentje), babyshampoo en lauwwater.
hij vind het juist lekker als je die klontje uit de koker haalt en de hand straal erin zet, hij heeft vaak wel kriebels daar.

oh ja om hem uit ze huisje te krijgen doe ik gewoon wat vrijheidsdressuur }>
na 2 oefeningen hangt ie eruit

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:32

Kostolany schreef:
Ik maak bij mijn ruin nooit zijn koker schoon. Bij het afspuiten doe ik weleens ertegen aan spuiten. Maar ik heb jaren geleden een keer bij een paard gezien dat ze hem speciaal lieten schoonmaken door iemand en die heeft juist daardoor problemen gekregen omdat het natuurlijke smeersel om de penis in te trekken er af was. Die kon dus zijn penis niet meer in de koker krijgen. En als je dan wilde rijden moest hij een netje om om alles niet teveel te laten klapperen.

Paarden kunnen het zelf of ze nu dekken ofniet van nature heel goed schoonhouden. En wij met al onze middeltjes en proberen schoon te maken is niet zo gezond voor je paard het kan dus mis gaan.

maar dat is mijn mening. De paarden met de minste problemen bij ons op stal zijn degene waar niets aan gedan wordt.

Dat was Confidence toch? Dat is door een veearts gedaan maar helaas kreeg hij een enorme allergische reactie op het spul wat werd gebruikt. De penis was gigantisch en kon de koker niet meer in. De eigenaresse heeft een speciaal zakje laten maken zodat het niet te veel zwierde tijden het rijden.

Ik maak eigenlijk ook nooit de penis schoon. Ik had altijd het idee dat ze dat niet echt lekker vonden. Dat gepulk aan dat ding. De oude eigenaresse van mijn ruin Acajou deed geregeld de tuinslang in zijn koker en spoelde het dan uit. Wel een ideetje. Akkie vond het niet erg iig. Ik ben het met Kostolany eens dat je niet teveel moet prutsen in dat gebied.

joyfordogs

Re: Maak jij de koker en penis van je hengst/ruin schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:37

hier doe ik het bij mijn ruin al 9 jaar niet, onzin, zolang er geen problemen zijn, ze ook niet maken.
Juist door er aan te gaan zitten, verstoor je de boel en is de kans op problemen juist groter.
Ik houd het wel in de gaten, ik heb jaren terug bij een dressuurstal gewerkt, daar hadden we 1 ruin die we geregeld zijn koker moesten schoonmaken, de andere ruinen mocht ik niets schoonmaken om te voorkomen dat deze hetzelfde kregen, doordat dit paard zo "goed" verzorgd was in het verleden, had hij daardoor last van zijn koker.
Als mijn ruin er last van zou hebben, dan zou ik deze wel schoonmaken, dit dan met babyshampoo, onze paardenarts zei altijd, prikt niet in de oogjes, dus ook niet op de plasser.
en dan idd met lauw water.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:40

ik doe gewoon de slang in ze koker en haal die een paar keer heen en weer en dan spoelen de vieze velletejs er vanzelf uit.
ik doe het meestal 2x in de week of als ik m afgespoten heb.
hij vind het niet erg gelukkig

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:10

ik heb een hengst en heb me dit ook al meerdere malen afgevraagd van hoe krijg je dit proper ik heb enkele dierenartsen om raad gevraagd en 4/5 zei me dit niet te wassen want dan heb je vrij veel kans op kleine kwetsuren in de natuur worden deze ook niet gewassen en door dat een hengst in de natuur dekt wordt die op een natuurlijke manier gewassen dus ik was enkel de koker wa uit en de rest daar blijf ik netjes van af!!! ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:14

Lekker dan voor de merries, die krijgen wat te verduren :D. Ik spoel de koker gewoon een beetje af met de slang meer niet. Hij doet het nog :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:26

In de natuur krijgen echt niet alle hengsten de kans om te dekken. En de hengsten die wel mogen hebben meestal maar 1 of 2x in een jaar de kans.

Probleem bij onze paarden is dat bij een ruin de hele hormoonbalans verstoord is na de castratie en dat geeft bij sommige ruinen ook veel viezigheid. Het is inderdaad wel zo dat hoe meer je er aan doet hoe meer je moet doen. Maar bij sommige paarden is de viezigheid zo erg dat er ontstekingen ontstaan als er niks gedaan wordt. Zo min mogelijk aan friemelen dus, maar wel eraan kunnen komen zodat je kan voelen of er iets warm of gezwollen is.

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:35

doe het meestal met de slang gewoon.
Stond op mijn oude stal paard die er 2x door geopereert moest worden,kon niet eens meer plassen

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:54

Als je ziet dat de penis van je paard vuil is. Kun je beter maar wel zijn koker wassen. Als ik de koker van mijn pony ga wassen gebruik ik hiervoor afgekoeld gekookt water dat rond de 39/40 graden is. (de temperatuur van de schede van een merrie is rond de 41 graden) Ik gebruik altijd een katoene theedoek (scheur hem in 4 stuken), die ik strijk voor gebruik. (dood bacterie) Ik begin aan de buitenkant en ga daarna voorzichtig de koker in en gebruik veel warm water. Als ik dit niet doe krijgt hij ontstekkingen.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:24

Heeft niemand last van een dikke koker met warm weer en dat het dan erg jeukt?
Dierenarts zegt niks te kunnen doen maar ik weet niet of ik dat moet geloven... ;(

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:40

Ik maak het ook nooit schoon. Heb het aan onze dierenarts gevraagt en die zei dat je het zelf moet weten, maar dat het verder niet veel kwaad kan om het niet te doen, maar juist als je het wel doet, omdat veel mensen het verkeerd doen.

Natuurlijk kan het gaan ontsteken, maar dar kan ook als je het wel schoon maakt. Heb ook nog nooit van dichtbij een paard mee gemaakt die een ontstoken koker had omdat het niet goed schoon gemaakt was. Dus dat risico zal best wel mee vallen.

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:39

Ik heb het ook aan mijn dierenarts gevraagd aangezien die van mij soms zo ontspannen komt door het poetsen en hem dan laat uitzakken. Maar die zei dat je er beter kunt afblijven. Zoals eerder gezegd je kan er meer fout mee doen dan goed.. Natuurlijk heb ik liever alles schoon :) Dus in de koker spuit ik ook wel eens met de lans maar echt aan zijn penis kom ik dus niet..

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:41

Jup ik hou het schoon bij mijn ruintje omdat hij een zeldzame ziekte/ontsteking had in zn koker dus ik moet het regelmatig schoonmaken

Albs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:13

Het klopt inderdaad schijnbaar dat de koker wordt schoongehouden door het dekken van een merrie, bij een ruin kan dit dus niet. Ligt er ook aan hoe vies je pony/paard is!
Kennis van mij doe dit ook bij haar ruin. Ik heb het wel is gelezen hoe dat gaat, hmm haha.
Ben ik toch blij met een merrie ! Hihi ..

Larachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:39

Ik doe het ook niet ,spuit er weleens water op maar daar blijft het bij.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:40

Als ie eruithangt even wat babyolie erop spuiten!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:48

Citaat:
Heeft niemand last van een dikke koker met warm weer en dat het dan erg jeukt?
Dierenarts zegt niks te kunnen doen maar ik weet niet of ik dat moet geloven...

Zou het niet een vorm van allergie op die zomereczeem mugjes kunnen zijn? Probeer anders voor volgend seizoen eens druppeltjes van de paardendrogist tegen allergie door mugjes? denk niet dat dat kwaad kan? Of anders even overleggen met een goede homeopaat? Lijkt me vreselijk als paard als je zo'n kriebel hebt aan je zakie zeg maar :(:)

Stan, onze ruin / haf, heeft hem er echt nooit helemaal uithangen, zelfs niet als hij gaat plassen. Dus ik doe er ook niets aan. Tenminste, ik spuit wel eens zijn buik en koker af maar ga de spuit er niet in zetten.
Freddy, hengstje / mini / zwaait regelmatig rond met zijn gevalletje. En die ziet er keurig uit.

Had hiervoor merries, die reageerden wisselend op het schoonmaken van de uier / tussen de tepels. Een vond het bijvoorbeeld echt zalig, een andere schopte me gewoon de deur uit }>

Het in ieder geval in de gaten houden hoort gewoon bij de verzorging. Ik heb hiervoor altijd merries gehad (echt waar, vond merries altijd veel leuker), dit zijn mijn eerst ruin en hengstje :o en ik vind ze erg leuk hoor ;)

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:09

bliksempie schreef:
Jup ik hou het schoon bij mijn ruintje omdat hij een zeldzame ziekte/ontsteking had in zn koker dus ik moet het regelmatig schoonmaken

wat waren daar de verscheinselen van?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:01

ilske schreef:
Ik doe het niet.. Paard vindt het echt niet prettig (pfffeeeuw), en ik zie het paarden in het wild ook niet bij elkaar doen..

Nee ik zie geen ruinen in het wild wel hengsten!! En die houden hem schoon door dekken. Als je paard hem er vaak uitlaat hangen en dus veel schacht(in en uit schuifen van de penis) hoef je hem veel minder vaak schoon te maken als een paard die bijna nooit schacht of niet volledig schacht. Mijn paard deed het nooit maar op deze stal voelt ie zich weer een beetje hengst en staat er zelfs mee te spelen. Ik duw standaard na het rijden de slang erin om de vellen eruit te spuiten en 1 keer in het half jaar maak ik hem schoon.

Wat je ook doet ga er niks op spuiten of smeren, dit maakt het alleen maar erger en zeker geen baby olie, penis zit vaak in de koker waar de olie warm wordt en dus een ideaal broeinesten voor bacterien kan gaan vormen.