manen groeien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: manen groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:52

Toen ik mijn verzorgfries nog had, vlocht ik de manen altijd in, dit omdat ze dan minder snel klitten en breken , maar ook in verband met de veulens die er altijd bij liepen. 1 keer in de 3-5 weken haalde ik de vlecht er dan uit, manen en staart wassen en antiklit er in, daarna weer opnieuw vlechten.
Ik begon met haar toen ze 3 jaar was, haar manen waren toen een cm of 25 lang. toen ze 5 was (toen is ze verkocht) waren de manen zeker wel 3 x zolang als 2 jaar geleden. daar was ik wel supertrots op.
Heel voorzichtig zijn met de manen in inderdaad niet te vaak borstelen.
p.s ook knipte ik eens in de zoveel tijd de dode puntjes eraf. daar worden ze mooier en voller van.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:05

jumpgirl schreef:
jameyskatje schreef:
niet toegestaan in je geloof? welk geloof heb je dan? zie wel islam in je tekst staan.. maar naar mijn idee hebben mensen met dat geloof niks met paarden, omdat dieren voor moslims onrein zijn. En uhm op je foto's van je zadel in je profiel zie ik boeddah's staan :P
wist niet dat er in een geloof ook speciaal naar paardenhaar gekeken werd :P
klinkt voor mij best wel vreemd in de oren. dat je vanwege een geloof je paard zijn manen niet mag knippen of trekken...
maargoed, of verzin je je eigen geloof?

dieren voor moslims onrein??? omg, hoe kom je daaaar nou bij?? die zin is echt nieuw voor me hahaah.. zelfs in de meest achtergelegen dorpen heb ik die nog niet gehoord. een varken is onrein om te eten en het speeksel van een hond is onrein voor ons. that's it. dieren staan absoluut hoog in het vaandel in de Islam. slecht gedrag tegenover een dier word met dezelfde mate afgestraft dan tegenover een mens. dieren hebben emoties. de meest strenge en dierwaardige regels zitten op onze manier van slachten. dieren hebben gevoel voor schoonheid. dieren zijn de meest trouwe dienaren van God. wij mogen zelfs niet een vlieg vermoorden. en vooral paarden, daar zijn zoveel teksten over geschreven. van het berijden, beleren en verzorgen van paarden tot hun gevoelens en daden wat voorbeelden betreft dierenrechten in de Islam
ik ben dus idd moslim. en de profeet heeft gezegd dat je de voorlok van een paard niet mag verwijderen, want er is waarde aan gebonden. noch zijn manen, want het beschermt hem, nog zijn staart want het is zijn vliegenmepper// dus met alle liefde laat ik de haartjes van mijn pony heerlijk groeien. :D
(de boedha's op de foto zijn van mijn moeder, soevenirs van ons vakantie in bali ed, en aangezien ik nog bij mijn ouders woon..)

Aha okey, dat wist ik echt niet. naja weer wat geleerd ;) thanks voor je uitleg :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:06

Ook denk ik dat de groei genetisch bepaald is en ook wel aan het ras ligt.
Zo ook mijn huidige paardje een Barock-Pinto.
Zo waren zijn manen toen ik hem kocht in maart:
Afbeelding
En ze zijn nu wel zeker een keer zolang, ze hangen tot onder zijn hals en dat in een
half jaar tijd, vind ik best veel en doe er niks aan omdat hij in de opfok staat.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:08

geen dank hoor!

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:15

Ik heb de manen van mijn shetlander afgeknipt omdat ze beschadigd en dun waren. Ben nu het een beetje aan het bijhouden hoe snel het groeit. In ongeveer 6 weken is het 3 centimeter gegroeit. Het verschilt per paard :j

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:19

dubbelpost.... :o
Laatst bijgewerkt door FBN op 13-09-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:20

@jameyskatje: wat interessant om te horen, nooit geweten dat dat zo was....

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:25

klopt veel mensen weten het niet... zelfs moslims hebben er soms geen idee van. maar in de religieuzegeschiedenis is er veel over terug te vinden.

Softijs101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:56

Gewoon goed onderhouden wat sommige al zeiden :D

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:21

Zelf laat ik de manen niet echt lang groeien, want bij sommige paarden staat lange manen wel heel mooi, maar bij mijn verzorgpony staan korte manen veel beter.. *D Maar ik denk dat eigenlijk de enige oplossing voor manen laten groeien wachten is.. :o En gewoon goed blijven verzorgen. :Y)

Banani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:10

Haha, als er een manier was om de manen te laten groeien was dat echt geweldig geweest!
jammer genoeg heb ik die ook nog niet gevonden..
ik moet dus ook even kijken hoe ik dat ga doen..
ze zijn zo kort dat ik geen knotjes kan leggen..
en heb volgende week wedstrijd, iemand tips hoe ik dit moet doen..

verder kan ik alleen maar wachten net als jij..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:28

misschien dat je ze nog kunt dubbelvouwen met een stiekje dr om of zo, ik weet niet hoe kort ze zijn... (misschien een foto?)
het is trouwens niet verplicht om ze gevlochten te hebben, ondanks dat nagenoeg iedereen dat wel doet...
heb dat namelijk ook op dit moment want de ene helft is nog s te kort voor een hengstenvlecht en goed voor knotjes zeg maar,
en de andere helft is perfect voor hengstenvlecht maar te lang voor knotjes dus laat ik ze maar gewoon netjes los naar een kant hangen....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:40

ninz schreef:
heb dat namelijk ook op dit moment want de ene helft is nog s te kort voor een hengstenvlecht en goed voor knotjes zeg maar,
en de andere helft is perfect voor hengstenvlecht maar te lang voor knotjes dus laat ik ze maar gewoon netjes los naar een kant hangen....

Mijn paard heeft manen van zeker een halve meter en die vlecht ik nog steeds met knotjes hoor. Nou ja, zeg maar knotten. Dat staat veel verzorgder dan een hengstenvlecht. Dat deed ik nl eerst, maar tijdens het rijden gaat het toch wat losser zitten (hij heeft heel brede manenkam, door de beweging komt het toch wat los, hoe strak ik ook vlecht en hoeveel plakspullen ik er ook in doe/spuit) en krijg je soort golven erin. Ik maak 9 vlechten, in het middenstuk ietsjes smaller dan de uiteinden, omdat dit dikker is.
Los mag wel, maar dan moeten ze netjes 1 lengte hebben. Maar het liefst zien ze toch ingevlochten. Dan kan men nl ook de halsspieren beter zien. Vandaar.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:19

tine10 schreef:
[naam] schreef:

Mijn paard heeft manen van zeker een halve meter en die vlecht ik nog steeds met knotjes hoor. Nou ja, zeg maar knotten. Dat staat veel verzorgder dan een hengstenvlecht. Dat deed ik nl eerst, maar tijdens het rijden gaat het toch wat losser zitten (hij heeft heel brede manenkam, door de beweging komt het toch wat los, hoe strak ik ook vlecht en hoeveel plakspullen ik er ook in doe/spuit) en krijg je soort golven erin. Ik maak 9 vlechten, in het middenstuk ietsjes smaller dan de uiteinden, omdat dit dikker is.
Los mag wel, maar dan moeten ze netjes 1 lengte hebben. Maar het liefst zien ze toch ingevlochten. Dan kan men nl ook de halsspieren beter zien. Vandaar.

dat heb ik bij dus ook met de hengstenvlecht dat is ook een van de redenen waarom ze ze nu nog steeds kort heeft. Ik kan dat gewoon niet... knotjes maak ik zo,
hengstenvlecht ook maar dat gaat dus ook bubbelen en los. ;)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:19

invlechte is trouwens volgens mij ook omdat ze de handen en handhouding willen zien