Wat doen jullie als het onweert en je paard staat buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Wat doen jullie als het onweert en je paard staat buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:53

Tsja, ze stonden niet in de buurt, gelukkig, het was op een helling en de paarden stonden beneden. (Die zijn ook niet gek...)
Maar dan nog verbaasd het me, dat er niet iets bovenaan wordt geraakt, of de hoge bomen eromheen enzo.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:23

Als de paarden al buiten lopen laten we ze gewoon lopen.
Het zijn er teveel om "even" binnen te zetten. Daarbij is het ook niet verstandig zelf buiten te gaan lopen met onweer of schriklinten vast te houden (bij dammen die open gaan).

Voorheen zette we de paarden wel altijd binnen. 9 jaar geleden is de bliksem een keer op onze oude stal ingeslagen waardoor 3 paarden gedood werden. Dus binnen is per definitie niet altijd veiliger ;) Bij ons is het nog nooit voorgekomen dat een paard buiten is geraakt door de bliksem.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:36

HT2009 schreef:
Het zijn er teveel om "even" binnen te zetten. Daarbij is het ook niet verstandig zelf buiten te gaan lopen met onweer of schriklinten vast te houden (bij dammen die open gaan).

Voorheen zette we de paarden wel altijd binnen. 9 jaar geleden is de bliksem een keer op onze oude stal ingeslagen waardoor 3 paarden gedood werden. Dus binnen is per definitie niet altijd veiliger ;) Bij ons is het nog nooit voorgekomen dat een paard buiten is geraakt door de bliksem.

Mwah, als het onweert zou ik het apparaat sowieso uitzetten...

Daantje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:37

binnen laten staaan en de radio heel hard aan doen;)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:21

Inderdaad, de bliksem kan toch ook inslaan op de stal waarin je je paard dan zet, dus ik vind het niet zo zinvol.

Mijne blijft buiten, ze kan wel in een schuilstal gaan staan moest ze dat willen.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:04

Myn pony's blijven buiten en kunnen in de stal als ze willen .
xx

anouky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:15

hier doen we ze ook naar binnen, de kans kan wel klein zijn dat er wat gebeurd maar stel dat het je nou net wel overkomt? dan zou je willen dat je even door de regen waas gelopen om de paarden binnen te zetten.
ooit een veulen gezien die door de bliksem was geraakt, nou dat is geen prettig gezicht, dus gewoon naar binnen zou ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:01

Tja maar de stal kan ook geraakt worden ipv het paard buiten, het geeft geen garantie dat het goed gaat als je ze binnen zet. Hier staan ze altijd buiten, dus ook bij onweer, ze hebben een afdakje en 2 stalletjes waar ze in kunnen gaan staan. En blijven ze buiten voor stal, dan staan ze iig beschut qua wind etc. Degene achter ons haalt ze wel altijd binnen, daar staan ze namelijk gewoon in het weiland zonder beschutting. Paar jaar terug haalde die man ze binnen toen het onweerde, liep terug om de laatste te halen en die lag dood in de wei... hartstikke rot, maar het had ook kunnen gebeuren toen hij net met dat paard of een ander richting stal was gelopen. Dan was die er zelf ook niet meer geweest...

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:13

buiten laten staan.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:17

Ik heb geen mogelijkheid om hem binnen te halen, dus hij staat altijd buiten in onweer. Zo lang je geen halster omhebt gedaan ofzo moet het wel goed gaan.
Als het erg tekeer gaat, ga ik na de bui wel even checken (als het kan).

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:18

Gewoon buiten. Zoals hierboven al vermeld word, de stal kan ook geraakt worden en dan kan er brand uitbreken. Als ik dan toch moet kiezen zou ik liever hebben dat mijn paard door de bliksem word geraakt en meteen dood is, dan dat hij levend verbrand in de stal.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:28

TurdusMerula schreef:
HT2009 schreef:

Mwah, als het onweert zou ik het apparaat sowieso uitzetten...

Dat zowiezo, maar wanneer het uitstaat en de bliksem slaat in op het draad welke jij op dat moment vasthoud, geeft alsnog problemen ;)

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:42

mijn paarden staan zoiezo snachts binnen, en als het bewolkt is kijk ik altijd even op buienradar wat ze opgeven daar kan je ook zien hoe lang een bui duurt enzo. als het gaat onweren kijk ik even hoe erg het is. maar ik haal mijn paarden liever binnen als het begint te onweren.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:45

mijne staan in ieder weer gewoon buiten regen sneeuw hagel maakt niet uit. De merrie van 15 jaar die is het al haar hele leven gewend en word erg vervelend als ze niet dag en nacht op de wei staat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:48

als ik niet op stal ben hebben ze pech gehad, gelukkig woont mijn vriendin naast de weide en kan ze in geval van fel onweer en vlakbij de paarden binnenhalen. Meestal houden we als er een zwaar onweer in de lucht hangt de paarden binnen (door ontbreken schuilhok)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:00

dan laat ik ze staan,ze vinden het niet eng en grazen gewoon door, zelf werk ik overdag dus kan ze dan niet binnen zetten. helaas geen schuilstal.

in de avond staan ze op stal,dus dan is het niet erg,al geven ze er echt niets om,zelfs met vuurwerk blijven ze rustig op stal

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:35

Ik hou het weer in de gaten, als ze onweer opgeven, gaan ze van het land af en de paddock met stallen in..kunnen ze zelf bepalen wat ze doen.

Paddock heeft houten omheining, het land heeft schapengaas en er staan een rij hele hoge bomen naast..

Ze gaan pertinent naar achter (in de tuin van mijn ouders, land ligt net buiten de tuin), voor de veiligheid en mijn gemoedstoestand!

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:49

bij ons op de manege halen we voor het onweer zoveel mogelijk binnen
degenen die niet binnen staan voor het onweer houden we buiten...

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:34

Gewoon buiten laten staan
Paarden zijn niet van papier hoor

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:38

oh ik haal die van mij ook op stal hoor, tijd geleden om 3 uur snachts opeens dikke onweer regen enz enz
heb mn kleren aangetrokken en heb dr gauw binnengezet tis zo'n open stuk enz dan ik maar nat

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:39

ramgad schreef:
Gewoon buiten laten staan
Paarden zijn niet van papier hoor

haha die van mij wel :P

nee hoor ik ben zelf een mietje wat dat betreft mijn paardje is mijn alles

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:21

die van mij blijven buiten.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:23

Lekker laten staan als ze naar binnen willen kunnen ze zelf :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:45

Die van mij blijven buiten!
Als ze in de wei geroffen zouden worden is dat er meestal maar 1, maar breekt er brand uit in de stal na blikseminslag dan ben ik ze alledrie kwijt.
Ze zijn gewend dag en nacht buiten te staan dus dat ga ik met onweer niet veranderen.

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:50

MARILYN_ schreef:
Die van ons blijven gewoon buiten, ga niet in de onweer de paarden binnen zetten :+

het gaat niet zozeer om zelf naar buiten te moeten ( liever niet maar voor je paard zou het zo kennen)

het gaat erom dat het paard buiten kan blijven staan.. het paard is kleiner dan de stal waar het in zou staan als het binnen staat.. dus de kans is dus ook nog kleiner als het buiten staat dan dat het in zijn stal staat...

in de wilde natuur staat het ook buiten en kan het ook nergens naar binnen..

mijn paard(en) blijven dus gewoon lekker buiten staan..

(als je paard bang is voor onweer zou je het wel binnen kunnen zetten maar ook een grotere kans dat het zijn stal sloopt,, of zijn benen kapot slaat)