vooral door de ruimte is het not done,, en eigenlijk zou ik leiver naar een andere stal verhuisen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Maar je hebt ook lage ruiven trouwens (die staan bij ons bij de schapen buiten 's winters), zodat ze hun hoofd niet zo hoog hoeven houden. Die kun je prima neerzetten bij de paarden, lijkt mij. Net als die grote voerbak, waar ik het over had. Dat hooi wat er dan om heen valt, kun je zo weghalen, hoor. Kwestie van handjes uit de mouwen steken. Vind ik. Als het dan per se weggehaald moet worden.
, tandarts, DA, NBer, chiropractor komen regelmatig langs voor zijn verzorging/check/behandeling e.d. en ik rij er ook nog op, doe grondwerk e.d.
). Maar hij leeft toch echt een ander leven dan heel veel andere paarden, kan er niets anders van maken. 
Grit schreef:Om mijn vraag te herhalen. Hoe doet een gemiddelde pensionstal dat 's nachts?? Is het dan niet zo dat ze rond 10-11 uur hun eten op hebben en pas weer de volgende ochtend eten krijgen?

Twiggy2008 schreef:Ik ben zeker met je eens dat je ALTIJD naar het paard zelf moet kijken. Het ene paard houdt echt niet van regen, het andere paard kan niet 's winters op natter land staan (mokgevoelige paarden) en weer een ander paard is te oud of te ongezond om zo'n 'taai' leven 24 uur per dag, 365 dagen per jaar te leven. Wij hebben ook een oudje van 38, die in de zomer prima 24/7 buiten kan, maar in de winter alleen overdag met deken naar buiten gaat. Dan is het een heel ander verhaal. Prima. Maar heb je een gezond, normaal paard, die kunnen wel wat hebben, hoor.
paarden zijn gewoonte dieren en zij snappen gewoon dat ze rond 17 uur eten krijgn (biologische klok) en gaan dan bij het hek staan, niet snappend dat zij na het eten gewoon weer non stop in/op stal staan)..
. In de winter lopen die in de bak rond, niet op het land. Overigens niet veel langer dan 1 a 3 uur, dus....... Ik zie bij ons alle varianten en ik kan niet anders zeggen, dat ik gewoon heel blij ben dat die van mij lekker buiten staat. Op een paar weersomstandigheden na dan, want ik ben wel zo'n type die in de winter wakker ligt bij echt naar weer.
Met mijn uitspraak: Als je een paard volgens de natuur wilt houden zou ik zeggen doe dat, zet hem in het wild, en maak af en toe foto´s!!!
, maar ik begrijp best dat je als je een punt wilt maken, zwart/wit aanhoudt. Doe ik zelf ook wel eens, hoor.
. Vind ik. En al helemaal bij het houden van paarden in paddocks, urenlang zonder ruwvoer. Ik vind dat niet kunnen, kan er niets aan doen. Mijn stalbazin zegt altijd 'de klant is koning'. Bij ons is een hoop te overleggen en te regelen en ik ben daar erg blij mee, want het kan je paard ten goede komen. Twiggy2008 schreef:Alves, wij hebben alleen maar koud water op stal, maar ik spuit mijn paard eigenlijk alleen met deze warme temperaturen af. In de winter ga ik niet voor mijn (of zijn) lol het koude water op hem zetten, hoor.![]()
En ik ken ook echt niemand die dat doet, eerlijk gezegd, maar goed, ik ken ook niet iedereen.![]()
Ik ben in elk geval niet iemand die met shampootjes staat te hannesen, want ik heb een 100% buitenpaard en ik heb geen behoefte zijn vetlaag en vacht aan te tasten. Ik zie daar het nut niet van in, bovendien ligt hij dagelijks, dus enigszins stoffig blijft hij toch.![]()
Mijn paard staat buiten zonder dekens met lekker wintervachtje en genoeg ruwvoer. De training pas ik aan in de winter, bv meer grondwerk ofzo. Of ik neem de tijd hem goed uit te stappen (met pittig grondwerk, moet hij ook een fijne cooling down krijgen trouwens). Het hoeft allemaal helemaal niet zo zwart/wit te zijn, hoor.![]()
Wie gooit er biks/brokken op de grond? Ik ken niemand die dat doet, hooguit op het gras en daar zie ik in de zomer weinig problemen in. Niet dat ik dat doe, hoor, de mijne heeft dat allemaal niet nodig. Haken laat ik trouwens ook aan de tandarts over, want ik vind een goede verzorging uiterst belangrijk.
Hooiruiven zijn inderdaad achterhaald. Maar je hebt ook lage ruiven trouwens (die staan bij ons bij de schapen buiten 's winters), zodat ze hun hoofd niet zo hoog hoeven houden. Die kun je prima neerzetten bij de paarden, lijkt mij. Net als die grote voerbak, waar ik het over had. Dat hooi wat er dan om heen valt, kun je zo weghalen, hoor. Kwestie van handjes uit de mouwen steken. Vind ik. Als het dan per se weggehaald moet worden.
![]()
Ik vind het zo jammer dat als mensen graag hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden, er altijd van die zwart/wit argumenten komen. Mijn paard wordt toch echt zo natuurlijk mogelijk gehouden (geen dekens in principe, groot gebied waar ze rondlopen in een vaste groep, geen ijzers, geen krachtvoer, in de zomer mag hij zijn eigen kostje bij elkaar scharrelen), maar natuurlijk moet je e.e.a. aanpassen ('s winters ruwvoer bijvoeren, er zit vrijwel alleen maar een natuurlijke omheining rondom zijn land met hier en daar een hek, want tja, hij moet toch in dat gebied blijven, ik kan er weinig aan doen, tandarts, DA, NBer, chiropractor komen regelmatig langs voor zijn verzorging/check/behandeling e.d. en ik rij er ook nog op, doe grondwerk e.d.
). Maar hij leeft toch echt een ander leven dan heel veel andere paarden, kan er niets anders van maken.
Ik ben zeker met je eens dat je ALTIJD naar het paard zelf moet kijken. Het ene paard houdt echt niet van regen, het andere paard kan niet 's winters op natter land staan (mokgevoelige paarden) en weer een ander paard is te oud of te ongezond om zo'n 'taai' leven 24 uur per dag, 365 dagen per jaar te leven. Wij hebben ook een oudje van 38, die in de zomer prima 24/7 buiten kan, maar in de winter alleen overdag met deken naar buiten gaat. Dan is het een heel ander verhaal. Prima. Maar heb je een gezond, normaal paard, die kunnen wel wat hebben, hoor.
Maar ik zit toch een beetje met die weidegang... Wat vinden jullie?