Hoeveel uur op paddock in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:52

tsjaah ik zou ze dan lekker op stal laten met eten dan ze zonder eten buiten zetten..

vooral door de ruimte is het not done,, en eigenlijk zou ik leiver naar een andere stal verhuisen :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:03

Turdus Merula
Ik bedoel het niet als aanval en respecteer het dat iedereen het op zijn eigen manier doet!!! Maar vind persoonlijk dat er niet teveel moet worden doorgedraafd op die punten wie ik net noemde... ;)

Hij serveert het hooi nat!!! Hihi die man denkt ook overal aan!!! Of zijn er nog meer redenen...
Ik heb me er niet echt in verdiept, maar stuitte weer op [zoiets]... En hoop dat je me wel kan begrijpen in de andere punten die ik noem...

Natural ben ik ook voor, maar niet te ver...
Want als je verder denkt is het niet altijd het beste, omdat er hier soms hele andere omstandigheden zijn er daar ook overna moet worden gedacht...

TurdusMerula

Re: Hoeveel uur op paddock in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:05

Tsja, en ik vind niet dat ik teveel doordraaf als ik zeg dat ik hooi liever op de grond (of uit een bak op de grond) zou voeren...

Natuurlijk kun je nooit je ideaalbeeld bewerkstelligen, of tenminste, toch bijna nooit volledig...
Maar je kunt er wel je best voor doen. :)

Maar goed, ik dwaal af geloof ik...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:11

Alves, wij hebben alleen maar koud water op stal, maar ik spuit mijn paard eigenlijk alleen met deze warme temperaturen af. In de winter ga ik niet voor mijn (of zijn) lol het koude water op hem zetten, hoor. ;)
En ik ken ook echt niemand die dat doet, eerlijk gezegd, maar goed, ik ken ook niet iedereen. :D
Ik ben in elk geval niet iemand die met shampootjes staat te hannesen, want ik heb een 100% buitenpaard en ik heb geen behoefte zijn vetlaag en vacht aan te tasten. Ik zie daar het nut niet van in, bovendien ligt hij dagelijks, dus enigszins stoffig blijft hij toch. :+

Mijn paard staat buiten zonder dekens met lekker wintervachtje en genoeg ruwvoer. De training pas ik aan in de winter, bv meer grondwerk ofzo. Of ik neem de tijd hem goed uit te stappen (met pittig grondwerk, moet hij ook een fijne cooling down krijgen trouwens). Het hoeft allemaal helemaal niet zo zwart/wit te zijn, hoor. ;)

Wie gooit er biks/brokken op de grond? Ik ken niemand die dat doet, hooguit op het gras en daar zie ik in de zomer weinig problemen in. Niet dat ik dat doe, hoor, de mijne heeft dat allemaal niet nodig. Haken laat ik trouwens ook aan de tandarts over, want ik vind een goede verzorging uiterst belangrijk.

Hooiruiven zijn inderdaad achterhaald ;) . Maar je hebt ook lage ruiven trouwens (die staan bij ons bij de schapen buiten 's winters), zodat ze hun hoofd niet zo hoog hoeven houden. Die kun je prima neerzetten bij de paarden, lijkt mij. Net als die grote voerbak, waar ik het over had. Dat hooi wat er dan om heen valt, kun je zo weghalen, hoor. Kwestie van handjes uit de mouwen steken. Vind ik. Als het dan per se weggehaald moet worden. ;)

Ik vind het zo jammer dat als mensen graag hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden, er altijd van die zwart/wit argumenten komen. Mijn paard wordt toch echt zo natuurlijk mogelijk gehouden (geen dekens in principe, groot gebied waar ze rondlopen in een vaste groep, geen ijzers, geen krachtvoer, in de zomer mag hij zijn eigen kostje bij elkaar scharrelen), maar natuurlijk moet je e.e.a. aanpassen ('s winters ruwvoer bijvoeren, er zit vrijwel alleen maar een natuurlijke omheining rondom zijn land met hier en daar een hek, want tja, hij moet toch in dat gebied blijven, ik kan er weinig aan doen ;) , tandarts, DA, NBer, chiropractor komen regelmatig langs voor zijn verzorging/check/behandeling e.d. en ik rij er ook nog op, doe grondwerk e.d. ;) ). Maar hij leeft toch echt een ander leven dan heel veel andere paarden, kan er niets anders van maken. :D

Ik ben zeker met je eens dat je ALTIJD naar het paard zelf moet kijken. Het ene paard houdt echt niet van regen, het andere paard kan niet 's winters op natter land staan (mokgevoelige paarden) en weer een ander paard is te oud of te ongezond om zo'n 'taai' leven 24 uur per dag, 365 dagen per jaar te leven. Wij hebben ook een oudje van 38, die in de zomer prima 24/7 buiten kan, maar in de winter alleen overdag met deken naar buiten gaat. Dan is het een heel ander verhaal. Prima. Maar heb je een gezond, normaal paard, die kunnen wel wat hebben, hoor. ;)

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:11

Grit schreef:
Om mijn vraag te herhalen. Hoe doet een gemiddelde pensionstal dat 's nachts?? Is het dan niet zo dat ze rond 10-11 uur hun eten op hebben en pas weer de volgende ochtend eten krijgen?

Volgens mij gaat de gemiddelde pensionstal/manege er niet mee om, zoals het zou moeten zijn.

Bij ons leg je klaar wat je je paard gevoerd wil hebben, en ik gooi het altijd zelf al in zijn stal. Die van mij krijgt een halve plak (van zo'n hele grote baal), rond 17 uur en de volgende ochtend als hij naar buiten gaat, +- 9 uur, is het nog niet op. Dat betekend dus dat hij genoeg heeft ;)

Overdag komen ze bij ons wel buiten in de winter, in een heeeele grote paddock, helaas wel modder als het echt Nederlands weer is.. maar ja, denk je dat paarden dat erg vinden? Nee hoor, het zijn paarden en geen mensen. Ze staan helaas wel in een grote kudde, maar daar is niks aan de verderen. Ach ja, beter een kudde van 20 paarden dan een 'kudde' van 2 paarden. Zo hebben ze altijd wel één of meerdere maatjes er tussen zitten.
Bij ons gaan ze in de winter tussen 8 en 10 de paddock op en tussen 15 en 18 weer op stal (ligt aan het weer, als het heel slecht is, staan ze pas om 10 uur buiten en helaas al weer om 15 uur binnen). Wel krijgen ze één keer hooi, maar we gaan nog vergaderen omdat meer dan de helft van de mensen in ziet dat onbeperkt ruwvoer gewoon heel belangrijk is, en hopelijk krijgen ze dan 2x gevoerd als ze op de paddock staan (of gewoon heel veel, zodat ze genoeg hebben). We hebben toevallig net hooi ruiven besteld voor op de paddocks (zijn lage, dus de paarden eten met hun hoofd naar beneden). Hopelijk spoelt het hooi zo niet meteen weg, als het met bakken uit de hemel komt.

Ik weet het niet hoor.. of naar buiten, of ruwvoer.. het is een hele moeilijke. Ik zou denk ik toch voor 8 uur naar buiten gaan en dan onbeperkt hooi op stal, zodat hij de andere 16 uur wel onbeperkt kan eten (aangezien paarden +- 14 uur per dag eten). 8 uur buiten is eigenlijk ook niks voor een paard, dus dat is wel het minste wat hij verdiend.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:15

Twiggy2008 schreef:
Ik ben zeker met je eens dat je ALTIJD naar het paard zelf moet kijken. Het ene paard houdt echt niet van regen, het andere paard kan niet 's winters op natter land staan (mokgevoelige paarden) en weer een ander paard is te oud of te ongezond om zo'n 'taai' leven 24 uur per dag, 365 dagen per jaar te leven. Wij hebben ook een oudje van 38, die in de zomer prima 24/7 buiten kan, maar in de winter alleen overdag met deken naar buiten gaat. Dan is het een heel ander verhaal. Prima. Maar heb je een gezond, normaal paard, die kunnen wel wat hebben, hoor. ;)

Heb je helemaal gelijk in! Ik vind het zo'n onzin als mensen zeggen 'ja maar hij verveelt zich' ja hoorrr geloof je het zelf? En in zijn stal verveelt 'ie zich niet dan? Daar heeft hij meer contact met andere paarden en meer loopruimte? Nee dus.. :( paarden zijn gewoonte dieren en zij snappen gewoon dat ze rond 17 uur eten krijgn (biologische klok) en gaan dan bij het hek staan, niet snappend dat zij na het eten gewoon weer non stop in/op stal staan)..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:21

Ben ook heel blij dat mijn paard geen vaste voedseltijden gewend is. Hij kan in principe de hele dag en nacht eten. :D
Zelfs in de winter met het bijvoeren, staan ze niet per definitie bij het hek te dringen, omdat ze gewoon genoeg ruwvoer krijgen (vaak ligt het er nog bij de tweede keer aanvullen).

De sportpaarden bij ons, staan ook nooit te dringen bij het hek, want die verkiezen duidelijk het gras en hun vrijheid. :D
Goed te merken als men ze wil vangen :+ . In de winter lopen die in de bak rond, niet op het land. Overigens niet veel langer dan 1 a 3 uur, dus....... Ik zie bij ons alle varianten en ik kan niet anders zeggen, dat ik gewoon heel blij ben dat die van mij lekker buiten staat. Op een paar weersomstandigheden na dan, want ik ben wel zo'n type die in de winter wakker ligt bij echt naar weer. :+

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:30

Twiggy 2008

Y;( Met mijn uitspraak: Als je een paard volgens de natuur wilt houden zou ik zeggen doe dat, zet hem in het wild, en maak af en toe foto´s!!!
Ben ik te zwart wit geweest...
Ik probeerde een punt te maken...

Kijk hoe jij je paarden doet dat is gewoon een heel goed verhaal!!!
Maar ik vind wel dat sommige mensen die constant de natuur erbij halen af en toe wat verder moeten denken...
Jij zegt bv.
o Winter veel grondwerk
o Erg bezweet goed uitstappen
o Wel of geen deken ligt aan het paard...

Kijk daar is goed overna gedacht... En die dingen gaan ook door mijn hoofd en als je het zo natuurlijk mogelijk doet vind ik dat je het goed moet doen!!!
En dus wat verder over dingen moet nadenken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:38

Alves, dank je wel voor je roosje :D ;) , maar ik begrijp best dat je als je een punt wilt maken, zwart/wit aanhoudt. Doe ik zelf ook wel eens, hoor. ;)

Maar ik lees dat argument ook wel eens van types, die zogenaamd alles wat natural is per definitie vervloeken. Jij staat tenminste nog open voor zaken en bent je bewust dat we het over paarden hebben en niet over eh.... barbiepaarden. ;)

Ik ben helemaal met je eens dat je het sowieso zo goed mogelijk met je paard moet doen, of je nou voor natural kiest of de wat traditionelere manieren, mits je maar beseft dat een paard nou eenmaal een paar basisbehoeften heeft. Een daarvan is fourageren, dus het kunnen zoeken naar voedsel gedurende het grootste gedeelte van de dag. En daar gaan veel paardenbedrijven al de fout in met hun 2x daagse voerbeurten :\ . Vind ik. En al helemaal bij het houden van paarden in paddocks, urenlang zonder ruwvoer. Ik vind dat niet kunnen, kan er niets aan doen. Mijn stalbazin zegt altijd 'de klant is koning'. Bij ons is een hoop te overleggen en te regelen en ik ben daar erg blij mee, want het kan je paard ten goede komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:38

Twiggy2008 schreef:
Alves, wij hebben alleen maar koud water op stal, maar ik spuit mijn paard eigenlijk alleen met deze warme temperaturen af. In de winter ga ik niet voor mijn (of zijn) lol het koude water op hem zetten, hoor. ;)
En ik ken ook echt niemand die dat doet, eerlijk gezegd, maar goed, ik ken ook niet iedereen. :D
Ik ben in elk geval niet iemand die met shampootjes staat te hannesen, want ik heb een 100% buitenpaard en ik heb geen behoefte zijn vetlaag en vacht aan te tasten. Ik zie daar het nut niet van in, bovendien ligt hij dagelijks, dus enigszins stoffig blijft hij toch. :+

Mijn paard staat buiten zonder dekens met lekker wintervachtje en genoeg ruwvoer. De training pas ik aan in de winter, bv meer grondwerk ofzo. Of ik neem de tijd hem goed uit te stappen (met pittig grondwerk, moet hij ook een fijne cooling down krijgen trouwens). Het hoeft allemaal helemaal niet zo zwart/wit te zijn, hoor. ;)

Wie gooit er biks/brokken op de grond? Ik ken niemand die dat doet, hooguit op het gras en daar zie ik in de zomer weinig problemen in. Niet dat ik dat doe, hoor, de mijne heeft dat allemaal niet nodig. Haken laat ik trouwens ook aan de tandarts over, want ik vind een goede verzorging uiterst belangrijk.

Hooiruiven zijn inderdaad achterhaald ;) . Maar je hebt ook lage ruiven trouwens (die staan bij ons bij de schapen buiten 's winters), zodat ze hun hoofd niet zo hoog hoeven houden. Die kun je prima neerzetten bij de paarden, lijkt mij. Net als die grote voerbak, waar ik het over had. Dat hooi wat er dan om heen valt, kun je zo weghalen, hoor. Kwestie van handjes uit de mouwen steken. Vind ik. Als het dan per se weggehaald moet worden. ;)

Ik vind het zo jammer dat als mensen graag hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden, er altijd van die zwart/wit argumenten komen. Mijn paard wordt toch echt zo natuurlijk mogelijk gehouden (geen dekens in principe, groot gebied waar ze rondlopen in een vaste groep, geen ijzers, geen krachtvoer, in de zomer mag hij zijn eigen kostje bij elkaar scharrelen), maar natuurlijk moet je e.e.a. aanpassen ('s winters ruwvoer bijvoeren, er zit vrijwel alleen maar een natuurlijke omheining rondom zijn land met hier en daar een hek, want tja, hij moet toch in dat gebied blijven, ik kan er weinig aan doen ;) , tandarts, DA, NBer, chiropractor komen regelmatig langs voor zijn verzorging/check/behandeling e.d. en ik rij er ook nog op, doe grondwerk e.d. ;) ). Maar hij leeft toch echt een ander leven dan heel veel andere paarden, kan er niets anders van maken. :D

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:22

Interessant onderwerp!

Ben vandaag bij een stal gaan kijken, waar ze ook werken met paddocks. De paarden gaan elke dag 1,5 uur op een stukje gras waar ze ook wel een beetje kunnen rennen. Daarna gaan ze 2 aan 2 op een paddock van ongeveer 6x6. Niet echt een afmeting om te gaan rennen dus. Daar krijgen ze 2x per dag hooi en evt brok.

Nu staat mijn paard 24 u op het land, in de winter alleen overdag en 's nachts op stal. Ik ga verhuizen, dus mijn paardje moet ook naar een andere stal.

Wat is jullie visie op de stal waar ik vandaag ben gaan kijken?
Ik vind zelf: 24 u op het land is lekker. Zeker als ze kunnen rennen, de ruimte hebben. Alleen wordt mijn paard wel snel dik, dus is het eigenlijk iets té goed voor haar. (Soms)

Deze stal heeft dus 1,5 uur weidegang, daarna paddocks met hooi. Toen ik er was, was al het hooi op. Ik weet helaas niet hoe lang ze zonder hooi staan.
Qua locatie, afstand tot mijn huis en prijs is deze stal perfect! :D Maar ik zit toch een beetje met die weidegang... Wat vinden jullie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:24

Ik zou dat echt nevernooit doen , anderhalf uur op de wei is VEELS te weinig , en zoals je hem omschrijft klinkt de wei nog heel erg klein ook , en die belachelijk korte tijd van anderhalf uur doet wel vermoeden dat er dan geen spriet gras op zal staan , anders konden ze er wel langer op blijven ;)

Daarnaast die belachelijk kleine paddocks , bah.

En als mensen het normaal vinden om op een dergelijke manier paarden te houden verwacht ik ook niet veel van de rest en verbaast het me niks dat ze ook nog eens zonder hooi stonden.

Misschien stonden ze toevallig even zonder hooi , maar de kans zit er dik in dat ze ook daarin niet aan de behoeftes van een paard tegemoet komen. Als ze dat wel belangrijk vonden hadden ze namelijk al nooit voor zo'n belachelijke manier van paarden houden gekozen.

Sorry voor de wat felle reactie maar ik vind het echt bizar dat mensen dat bedenken , anderhalf uur op een weitje en voor de rest op een mini-paddockje....het zijn verdorie geen cavia's :n

Veel weidegang blijft het fijnste , lukt dat niet zo veel dan een ruime paddock waar ze een lekker sprintje in kunnen trekken met minimaal 1 ander paard , en met liefst onbeperkt hooi , maar minder dan dat moet het echt niet worden :n

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:28

De afmetingen die hier boven staan vind ik persoonlijk behoorlijk klein. Ik weet wel dat niet iedreen zijn of haar paard naast het huis op een hectare kan hebben staan, maar ik zou een stal zoeken waar de bewegingsvrijheid een stukje groter is. De prijs zal dan ook wel omhoog gaan, maar dat zoe ik er voor over hebben

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:29

De wei is inderdaad ook klein, maar er staat wel gras gelukkig. Ik denk dat er veel mogelijk is daar, als ik meer hooi zou willen geven aan mijn paard dat dat geen probleem is.

Maar ik ben het wel met je eens hoor. Daarom twijfel ik ook een beetje. Maar de eigenaar heeft wel het beste voor met de dieren, zou zelf liever ook meer land hebben, (is daar ook mee bezig) en de paarden zagen er goed uit.

Ik denk dat ik het ga proberen en goed mn paard in de gaten houd. Als ze in gedrag veranderd, merk ik dat snel genoeg. Ik heb dr inmiddels 10 jaar dus daar heb ik wel zicht op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:01

Poeh , nou , succes...

I.m.o. is er echt een verschil tussen in theorie goed voor de paarden zijn , en de praktijk , want op deze manier paarden houden is gewoon NIET goed , getuigt niet van paardenliefde.

'Tuurlijk zou men zelf ook liever meer land hebben , maar als je dat niet hebt zet je er dus niet zoveel paarden op dat ze nog maar anderhalf uur op de wei kunnen en de rest van de dag alleen nog maar om hun as kunnen draaien.

Bezig zijn met meer land krijgen zegt me ook niks , dat land is er nu niet en komt er wellicht niet ook.

Het kunnen vast hele leuke mensen zijn die heel erg paardlievend klinken en fijne plannen hebben , maar i.m.o. gaat het niet om wat ze zeggen of willen , maar wat ze DOEN.

En dat is gewoon niet toereikend in dit geval.

Maargoed je moet het natuurlijk zelf weten , als je denkt dat je beestje zich er toch op 1 of andere manier weet te vermaken de hele dag.... :)

Ik zou er nevernooit aan beginnen in ieder geval , zou me echt schuldig voelen als ik mijn paardje zo moest stallen , daar is toch geen lol aan op zo'n kneuterige manier :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:50

ik vind 1,5 uur in de wei en dan de rest van de dag op een postzegel van 6 bij 6 met een ander paard toch ook wel erg klein... Voor de winter zou ik dat nog wat vinden als het alternatief is binnen staan in een stal van 3 bij 3 voor de rest van de 24 uur, maar als dit alle ruimte is die ze het hele jaar door krijgen... Dan is dat wel een beetje krap.

Zou liever iets zoeken waar ze in elk geval in de zomer overdag minimaal een dagdeel op een wei komen die toch wel de grootte heeft van een 20 bij 40 rijbak of groter, zodat ze even de benen kunnen strekken, rondje rennen, wat spelen en dan lekker grazen.

Als je daar in de zomer al geen ruimte voor hebt, dan heb je gewoon een te klein terrein voor het aantal paarden.
Voor paddock in de winter kan ik me heel goed voorstellen dat die niet zo ruim kunnen zijn, als je veel paarden hebt staan die ook nog eens niet allemaal bij elkaar in kunnen staan, maar 6 of 8 bij 10 a 15meter zou dan toch ook wel een minimale maat zijn, zodat ze in elk geval nog een paar passen kunnen draven of een bokkensprong kunnen maken als ze daar zin in hebben.

Liever een iets grotere oppervlak met iets meer paarden zodat ze wel meer kunnen bewegen en ook zich wat beter uit kunnen leven, dan per paard een eigen veredelde stalformaat...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:01

1,5 uur op wei eten paarden heel wat af. Als ze daarna op een ruime paddock komen waar ze ook voer aangeboden kunnen krijgen, prima.
Een paard moet bewegen en regelmatig eten. Niet zich de hele dag volvreten ze mogen best effe zonder. Ik heb me laten vertellen dat na vier a vijf uur zonder eten er echt wel weer wat in moet ivm de vertering. Water moet er altijd zijn zomer en winter.

De paarden staan bij mij in de winter minimaal 5 uur in de bak. Maar wel met een regelmatig aanbod van voer. Gaan er ook niet in met een lege maag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:13

De wei gaat ook niet alleen om het eten , maar vooral om de ruimte om te bewegen , om paard te zijn en te kunnen grazen / rennen / spelen met andere paarden.

In een mini-paddockje kan dat gewoon niet :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:50

Ik vind de hele dag in de paddock zonder hooi wel heel lang, en eigenlijk ook niet verstandig!
Kan er niet iets geregeld worden?

Bij mij op de pensionstal mogen paarden maar 20-30 minuten in de paddock. Wij hebben er namelijk maar 1. Ik vind dit best kort, maar de mijne gaat er altijd pas s'avonds in. Ze staat nu gewoon de hele dag op de wei.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:03

Mijn paard staat 's winters 3-4 uur in een paddock van 10 bij 20 met een touwtje tussen haar en de buurman. Ze kunnen wel bij elkaar komen maar kunnen elkaar ook uit de weg. Weidegang is natuurlijk veel beter maar als je in een gedeelte van Nederland woont waar de wei in de winter veel te nat wordt dan is een paddock de enige mogelijkheid. Ze kunnen dan even wat meer bewegen dan in de box en rollen. Na 4 uur zijn de paarden het ook wel zat en willen graag naar binnen.
Ze krijgt geen hooi in de paddock want het risico dat ze zandkoliek krijgen is dan veel hoger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:26

Nah , er zijn wel meer mogelijkheden hoor , een grotere paddock , een leukere paddock , meer uren buiten , een stalbaas die een béétje moeite doet om toch iets te maken waardoor je in de paddock kunt voeren zonder dat ze domweg vanaf het zand moeten eten....dan willen de paarden ook niet na een paar uurtjes van pure armoede weer terug naar stal :)

Er zijn zat paarden die er , zelfs in de drukbevolkte en slechte-bodem-gebieden toch echt een heel stuk beter bij staan , dus "de enige mogelijkheid" dat klopt gewoon niet :)

Het kan altijd beter , altijd slechter , maar er zijn allerlei verschillende mogelijkheden :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:47

Pmarena, bij ONS is het de enige mogelijkheid. Natuurlijk kan het altijd veel beter of slechter maar het ligt er ook aan waar je woont en welke stallen er in de buurt zijn.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:54

mijn paard stond vorige winter de hele dag op de paddock met hooiruif en hooi. Hij ging er dan om een uur of 09.00 op. Maar als om een uur of 12.00 uur het hooi op was, begon hij met klieren en andere paarden trappen. Het leek dus heel mooi, van 09.00 tot 17.00 op de trailer, maar werkte niet echt. Daarom haalde een stalgenoot hem om 12.00 uur er uit. Perfect vond ik dat! 3 uurtjes was zat. Alleen stalgenoot is nu weg, dus of 1 uur of de hele dag. Ik kies dan toch maar voor 1 uurtje op de paddock. Klinkt mooi de hele dag in de paddock, maar je paard moet het wel leuk vinden en niet gaan lopen kloten. Ik zou 3 uurtjes per dag ideaal vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:17

Eh , de paddock / hele dag is dan niet het probleem , maar het gebrek aan hooi....dat is gewoon een fout van de stalbaas , slecht stalbeleid...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:57

Mijn paard gaan binnenkort verhuizen naar een andere stal (regeltjes etc. zijn gelijk aan mijn oude stal), 5 minuutjes van mijn huis ideaal!
In de zomermaanden weidegang met een maatje. In de winter is er een paddock, daar zal hij hooguit een uurtje per dag instaan (als hij is hersteld van zijn blessure). Mijn paard staat op stro, krijgt 3 voerbeurten s'morgens vroeg, eind van de middag en s'avonds (en zelf geef ik rond het middaguur nog muesli of slobber). Ik ga twee ik per dag naar stal, mijn paard krijgt meer dan genoeg aandacht. Bij mij in de omgeving zijn heel veel pensionstallen die zo werken ik heb daar geen problemen mee, de paarden lijken tevreden. Mijn paard heeft geen stalgebreken, als ik kom ligt meneer heerlijk languit in zijn stal op een dikke laag stro en wil dan lekker gekroeld worden voordat hij opstaat (voelt zich dus veilig en op zijn gemak). Staat niet als een gek te hinneken als hij me ziet aankomen, maar staat lekker relax met zijn hoofdje naar buiten te kijken. Voor mij tekenen dat hij het prima naar zijn zin heeft.
Eten in de padock heeft een paard bij ons op stal bijna zijn leven gekost, kon met spoed met zandkoliek naar de kliniek gebracht worden! Dus eten in de
paddock is bij ons uitgesloten, maarja is ook niet nodig voor een uurtje.
In sommige gebieden van Nederland is de weidegang en ruimte nou eenmaal beperkt , ik vind dat echt geen reden om te zeggen dat mensen daar dan geen paarden mogen houden, want ik zie met eigen ogen met hoeveel liefde en aandacht deze mensen met hun paarden bezig zijn!