Schrikdraadje Luchtzuigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:55

Miss_Montana schreef:
Citaat:
De wei op! +:)+
Veel ruwvoer +:)+

Grappig dat veel mensen dit aangeven als hét middel dat deze verslaving tegen moet gaan... Mijn paard is helaas ook een luchtzuigertje en tot mijn grote teleurstelling betrap ik haar er soms op dat ze het in de wei ook lekker staat te doen hoor. Ze staat met al haar vriendinnen, heeft 24/7 gras tot haar beschikking maar af en toe kan ze het toch niet laten. Ook de redenen die mensen aangeven voor 'waarom' een paard zou luchtzuigen vind ik ook steeds minder kloppen aangezien het per 'geval' zo verschillend is. Wij zullen wel helemaal een 'apart' geval zijn aangezien mijn paard ermee begonnen was omdat ze haar buurman op stal niet kon uitstaan (zomaar ineens) toen ze 's winters binnen stond, terwijl ze overdag gewoon in de paddock kwam. Hier werd ze zo gefrustreerd van dat ze vaak de kant bij zijn stal vastpakte en op die manier per ongeluk eens lucht heeft gezogen, toen had ze de smaak te pakken.

Het is niet hét middel. Vaak is het al te laat om het luchtzuigen nog te 'stoppen'. Er vindt een permanente verandering in de hersenen plaats waardoor de paarden het zullen blijven doen. Door de paarden echter lekker op de wei te zetten en veel ruwvoer te geven, kunnen ze hun natuurlijk gedrag beter uitoefenen en zijn ze dus gelukkiger. Bovendien houdt dit hun maagdarmkanaal gezond en kan het het luchtzuigen iets verminderen. Ze zullen echter niet stoppen. Stress kan problemen met het maagdarmkanaal veroorzaken, en dus ook die buurman die ze niet kon uitstaan, dat geeft stress. Waarschijnlijk heeft jouw paard in het verleden ook al eens luchtgezogen, anders zou ze het niet kennen. Misschien als veulen door bijv. te abrupt spenen of te vroeg veel krachtvoer. Het kan dat door bijv. de opfok, dit gedrag is verdwenen, maar bij stresssituaties in het latere leven kan het weer de kop op steken. Wanneer dit niet snel en goed wordt aangepakt, vindt alsnog die verandering in de hersenen plaats en blijft het gedrag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:56

hmm ik heb altijd geleerd dat een embool een klonterje was

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:58

petitparis schreef:
hmm ik heb altijd geleerd dat een embool een klonterje was

ja dat kan.. maar er bestaat ook een luchtembolie (kun je veroorzaken door verkeerd prikken bijvoorbeeld)

Citaat:
Oorzaken van luchtembolie
Als een medicijn of vloeistof per injectie of infuus wordt toegediend, kan er per ongeluk lucht in de aders terechtkomen en dat kan een luchtembolie veroorzaken.

Verder kan een luchtembolie ook een enkele keer optreden als complicatie van een diagnostische procedure, zoals het inbrengen van een katheter via een ader.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:02

Tjee wat gaat het hier weer los zeg. De TS vraagt gewoon naar ervaringen, omdat ze gehoord heeft over het spannen van een draadje in de stal tegen luchtzuigen. Krijgt ze allemaal reacties dat het paard in de wei hoort (wie weet staat hij er al), dat ze het paard maar moet verkopen als ze er niet mee kan leven, dat het dierenmishandeling is (dit kan je toch ook wel op een andere manier aangeven), enz.
Ik vind het ook geen vriendelijke manier om een stroomdraad in de vertrouwde stal van een paard te spannen, maar dit kan toch ook op een normale manier gezegd worden? De TS stelt een normale vraag. Dan hoeft ze toch niet direct aangevallen te worden?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:05

Band heeft mijn merrie bij haar vorige eigenaar omgehad en bij mij
in het begin ook (tja wist toen ook niet beter) maar heb altijd een hekel
aan dat ding gehad. Ze heeft hem bij mij dus niet lang omgehad en er is
gelukkig geen schade door aangericht. Ook haar gebit is gelukkig goed, ook
geen slijtage of zo aan, maar rubber band om dit in de toekomst ook te voorkomen
vind ik zeker wel een goed plan.

Verder ga ik dus echt dat maagonderzoek laten doen, voor de rest heb ik echt het idee
dat ik haar het optimale biedt wat mogelijk is, met zomers 24/7 weidegang en de wintermaanden
zeker 10 uur in de paddock met hooi, training lijkt me ook prima zoals het gaat en ze krijgt
maagcompositum. Het enige wat ik volgens mij nog kan doen is laten onderzoeken of ze idd maagproblemen
heeft.

Anoniem

Re: Schrikdraadje Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:07

PJ Maagonderzoek is wel heel kostbaar! Dus als je niet een serieus vermoeden hebt, zou ik eerst eens Pronutrin oid proberen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:08

Meer kun je ook niet doen.. het klinkt mij of het het prima voor elkaar hebt. Het allerbelangrijkste voor een eigenaar van een luchtzuiger is dat ze zich er een beetje in verdiepen en ze zich niet ergeren aan het luchtzuigen. Het is gedrag dat nooit weggaat.

En nee dat is niet direct mijn advies aan TS Helma. Het is mijn advies aan iedere eigenaar van een luchtzuiger die er niet tegen kan.. Of het paard zodanig belemmert in het gedrag dat het paard er niet happy van wordt. Dan kun je volgens mij jezelf veel ergernis besparen en het paard veel ellende door het dier te verkopen aan iemand die er niet mee zit. In algemene zin dus.

Mij maakt het bijvoorbeeld niets uit. Ik koop zo weer een luchtzuiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:10

skippy1 schreef:
Het is niet hét middel. Vaak is het al te laat om het luchtzuigen nog te 'stoppen'. Er vindt een permanente verandering in de hersenen plaats waardoor de paarden het zullen blijven doen. Door de paarden echter lekker op de wei te zetten en veel ruwvoer te geven, kunnen ze hun natuurlijk gedrag beter uitoefenen en zijn ze dus gelukkiger. Bovendien houdt dit hun maagdarmkanaal gezond en kan het het luchtzuigen iets verminderen. Ze zullen echter niet stoppen. Stress kan problemen met het maagdarmkanaal veroorzaken, en dus ook die buurman die ze niet kon uitstaan, dat geeft stress. Waarschijnlijk heeft jouw paard in het verleden ook al eens luchtgezogen, anders zou ze het niet kennen. Misschien als veulen door bijv. te abrupt spenen of te vroeg veel krachtvoer. Het kan dat door bijv. de opfok, dit gedrag is verdwenen, maar bij stresssituaties in het latere leven kan het weer de kop op steken. Wanneer dit niet snel en goed wordt aangepakt, vindt alsnog die verandering in de hersenen plaats en blijft het gedrag.

Dat zou idd mogelijk zijn, maar ik hoor dus ook weer dat het een erfelijk kwaaltje kan zijn. Toevallig ging ik nadat ze is begonnen met luchtzuigen wat veulenfoto's bekijken en warempel, toen ik wat beter keek had mams zo'n 'miracle collar' om := Uiteindelijk moet een paard er ooit eens voor de eerste keer mee beginnen dus is het niet in alle gevallen zo dat een paard het op vroege leeftijd al heeft gedaan om later in herhaling te vallen. Nogmaals, bij mijn paard is het goed mogelijk hoor ;) Maar ze moeten er ooit eens mee beginnen om later uberhaupt in herhaling te kunnen vallen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:10

Hmmm oké, zal eens navragen wat de kosten eventueel zijn, maar goed
paard heeft al een vermogen gekost dus als het enigzins betaalbaar is
dan wil ik het toch wel laten doen.

Dus i.p.v. maagcompositum dan Pronutrin proberen.
Ik zal eens gaan kijken of dat misschien meer voor haar doet, maar las op die
site van Machteld van Dierendonk dat je het effect van maagcompositum ook
kunt versterken met nog 3 middeltjes, dus misschien is dat ook wel wat.
Weet je het probleem is dus dat ze in de zomermaanden niet regelmatig krachtvoer
bijgevoerd krijgen bij ons, is afhankelijk van de hoeveelheid gras die er nog is en doe
hoeveelheid werk die ze verrichten, maar goed daar is wel een mouw aan te passen als
het nodig is :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:15

@anya: het kan vast altijd beter, de wintermaanden weidegang zou ik nog
fijner vinden, maar goed we zitten op kleigrond en dan is dat echt niet te doen als
het veel regent zoals in NL vaak het geval is. Dus moeten ze het dan met de paddock doen
maar lijkt mij toch nog altijd veel beter dan hele dagen op stal door moeten brengen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me er zelf niet (meer) aan erger dat ze luchtzuigt, merk
wel dat de mensen die bij ons op stal staan dat nog wel hebben, die hebben dus nog altijd
de neiging om dat draad boven die deur te doen (zonder stroom want apparaat staat helemaal
uit) en dan zeg ik dus zelf inmiddels ook altijd wel dat ze maar lekker haar gang moet gaan.

Yinnar

ProudJustify schreef:
Weet je het probleem is dus dat ze in de zomermaanden niet regelmatig krachtvoer
bijgevoerd krijgen bij ons, is afhankelijk van de hoeveelheid gras die er nog is en doe
hoeveelheid werk die ze verrichten, maar goed daar is wel een mouw aan te passen als
het nodig is :)

Volgens mij kan krachtvoer ook juist het probleem zijn.

Ik citeer;
Brok zorgt voor een verzuring van het maagdarmkanaal doordat het brok-etende paard te weinig kauwbewegingen maakt om voldoende speeksel aan te maken, terwijl speeksel verzuring van de maag tegengaat.

Met onbeperkt ruwvoer aanbieden heb je volgens mij al de helft gewonnen.

Of begreep ik je misschien verkeerd?

Anoniem

Miss Montana: het luchtzuigen kan ook geimiteerd zijn door jouw paard als veulen. Als de omstandigheden waaronder moeder en kind gehouden werden, moeilijk waren voor de paarden, kan het zien van luchtzuigen een druppel zijn er zelf mee te beginnen.

Dat luchtzuigen erfelijk is, is nooit aangetoond. Wel heeft men gevonden dat er bloedlijnen zijn die gevoeliger zijn voor stress. Deze lijnen zijn dus gevoeliger voor stress. Men heeft gevonden dat bij deze paarden stereotiep gedrag zich sneller kán ontwikkelen en dat je in bepaalde bloedlijnen dus meer paarden zou kunnen hebben met een stereotypie.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:20

Ja Yinnar dat heb ik idd ook gelezen hoor, maar volgens mij is dat toch als je
te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer voert? En ik heb zelf begrepen dat je die
poedertjes juist over of me het voer moest geven of heb ik het dan zelf verkeerd
gelezen/begrepen?

Dat luchtzuigen erfelijk is geloof ik zelf ook niet: merrie waar de luchtzuigende merrie
van is, is ook van mij en die zuigt geen lucht en haar andere veulens ook niet. Luchtzuigende
merrie heeft zelf ook een veulen gehad en ook die doet het niet.

Ik heb zelf het idee dat ze het is gaan doen door de stress van het afspenen en het daarna te
veel in een te donkere stal te hebben gestaan tot ze de wei op kon in de zomermaanden.
Ze heeft de zomermaanden als jong paard altijd op de wei gestaan maar de wintermaanden
op stal dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:21

Anya schreef:
Meer kun je ook niet doen.. het klinkt mij of het het prima voor elkaar hebt. Het allerbelangrijkste voor een eigenaar van een luchtzuiger is dat ze zich er een beetje in verdiepen en ze zich niet ergeren aan het luchtzuigen. Het is gedrag dat nooit weggaat.

Ben blij dat er meerdere mensen zo tegenaan kijken :) Ik vind het ook iets wat nu eenmaal bij haar hoort en dat is mss jammer maar je eraan ergeren helpt niet... Als ze op de wei staat heeft ze geen band om en op de poetsplaats staat ze soms ook te zuigen, maar wil haar geen band omdoen. Stalgenootjes die dan hun paard daar ook poetsen kunnen zich er mateloos aan irriteren en vriendinnen die erbij staan trachten nog wel eens (heel goed bedoeld hoor) een poging om hun hand er dan voor te doen ofzo :+ Maar het is gewoon tevergeefs, ik ga me er niet druk meer om maken :o

@Skippy1: Idd, het imiteren is ook goed mogelijk geweest. Paarden schijnen ergens op een leeftijd het wel over te kunnen nemen maar na een bepaalde leeftijd niet meer geloof ik. De kans is groot dat ze het idd van mams heeft overgenomen eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:26

Véél ruwvoer geven is goed en daarnaast zo min mogelijk krachtvoer.
MIjn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer, daarnaast krijgt mijn merrie (ook luchtzuiger) 2x/dag een halve Pavo koek, mijn ruin krijgt 2x/dag een halve schep muesli. Merrie heeft gewoon niet meer nodig...ruin wel, is in de groei en wordt veel gereden.

Miss Montana: als de omstandigheden waaronder de paarden worden gehouden zo lastig voor ze zijn, kunnen ze, ongeacht de leeftijd, door het zien van een luchtzuiger zelf ook beginnen. Maar dus alleen als de omstandigheden lastig zijn voor ze, als ze zich moeilijk kunnen aanpassen. Daarbuiten zullen ze het niet imiteren. Mijn ruin heeft het nooit van zn moeder overgenomen en Anya's ruin ook niet! ;)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:29

Helma: inderdaad sneu voor de TS, maar aan de andere kant denk ik, iemand met gewoon gezond verstand snapt toch ook wel dat een stroomdraadje in de stal spannen niet het toppunt van diervriendelijkheid is? Dit is Bokt, je weet wat je kan verwachten als je zo'n topic plaatst.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:30

een vriendin van mij heeft een zuiger.
hij reageeerd goed op de maagpoeder [verbeterd in elk geval]
maar ze heeft me laten zien dat het SOORT krachtvoer ook veel doet.
hij staat op een muslie van havens en dat gaat goed,na het geven van een muslie van een ander merk was het vele malen erger.
ik schrok er zelfs van hoe snel het paard verergerde....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:31

ProudJustify schreef:
te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer voert? En ik heb zelf begrepen dat je die
poedertjes juist over of me het voer moest geven of heb ik het dan zelf verkeerd
gelezen/begrepen?

Klopt wat je zegt. Het gaat er om dat je meerdere keren per dag voeding aanbiedt. Je kan de compositum over het brok voeren (alhoewel ik sporadisch brok voer en indien noodzakelijk het op een andere manier aanbiedt) maar zorgt dat er onbeperkt ruwvoer aanwezig is. Er is overigens ooit eens een onderzoek gedaan naar hooi. Je kan hooi laten testen en als je goed hooi hebt is brok totaal niet nodig. Ik kan eens kijken of ik dit artikel nog ergens kan vinden. Of misschien heeft iemand anders het ook nog ergens opgeslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:32

skippy1 schreef:
Miss Montana: als de omstandigheden waaronder de paarden worden gehouden zo lastig voor ze zijn, kunnen ze, ongeacht de leeftijd, door het zien van een luchtzuiger zelf ook beginnen

Dus het zou ook kunnen dat mijn merrie zo gefrustreerd was door haar buurman (buurman= fanatiek luchtzuiger) dat ze het mss ook van hem zou hebben kunnen overgenomen? Ik dacht nl altijd dat dat niet mogelijk was hoewel ik het wel toevallig vond. Of begrijp ik je verkeerd? :)

Anoniem

Re: Schrikdraadje Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:35

Ja, dat zou best kunnen. Als de omstandigheden waaronder ze gehouden werden voor de paarden moeilijk waren om zich aan aan te passen, kan dat ja! Het moment dat zij ermee begon, was een teken dat er iets mis was (soms zie je dat nl. helemaal niet, tot zo'n moment). Als toen was ingegrepen door haar bijv dag en nacht buiten te zetten, krachtvoer te minimaliseren en ruwvoer flink op te schroeven, had het kunnen zijn dat ze er mee stopte. Nu is dat te laat en heeft de permanente verandering plaatsgevonden. Wat overigens niet wil zeggen dat het stalmanagement niet meer aangepakt hoeft te worden. ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:39

skippy1 schreef:
Miss Montana: als de omstandigheden waaronder de paarden worden gehouden zo lastig voor ze zijn, kunnen ze, ongeacht de leeftijd, door het zien van een luchtzuiger zelf ook beginnen. Maar dus alleen als de omstandigheden lastig zijn voor ze, als ze zich moeilijk kunnen aanpassen. Daarbuiten zullen ze het niet imiteren. Mijn ruin heeft het nooit van zn moeder overgenomen en Anya's ruin ook niet! ;)

Mijn luchtzuiger is een moederloos veulen. Om die reden is ze gaan luchtzuigen.
Ze heeft 3 veulens gehad. Het prachtig voorgedaan, maar geen van haar veulens (nu leeftijd 9,7 en 6 jaar) is gaan luchtzuigen. Ook de pony die al jaren naast haar staat luchtzuigt niet. Ik denk ook niet dat er veel stress in haar bloedlijn zit, het luchtzuigen van Lan is puur door het moederloos veulen zijn ontstaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:41

Yinnar schreef:
ProudJustify schreef:
gelezen/begrepen?

Klopt wat je zegt. Het gaat er om dat je meerdere keren per dag voeding aanbiedt. Je kan de compositum over het brok voeren (alhoewel ik sporadisch brok voer en indien noodzakelijk het op een andere manier aanbiedt) maar zorgt dat er onbeperkt ruwvoer aanwezig is. Er is overigens ooit eens een onderzoek gedaan naar hooi. Je kan hooi laten testen en als je goed hooi hebt is brok totaal niet nodig. Ik kan eens kijken of ik dit artikel nog ergens kan vinden. Of misschien heeft iemand anders het ook nog ergens opgeslagen.

Brok krijgt deze merrie ook niet, zij krijgt alleen slobber. Toen ze nog wel brok kreeg had ze vaker koliek dan nu
ze slobber krijgt. We hebben haar voeding aangepast in overleg met mijn fouragehandelaar die vroeger in
Wageningen nog voedingsleer gehad heeft, de man weet er best veel van.
Ook voeren wij standaard eerst ruwvoer voor het krachtvoer gegeven wordt.

Ben benieuwd naar dat artikel over het hooi.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:41

Er zijn 2 mogelijkheden(waar ik op kan komen) waarom je dier luchtzuigt.
1. Hij verveeld zich enorm(geen vriendjes,ruwvoer,..), waardoor hij als afleiding gaat luchtzuigen.
2. Je paard heeft maaglast. Krijgt je paard veel krachtvoer en in verhouding weinig hooi? Wel, bij hooi eten komt er veel speeksel vrij, wat het maagzuur neutraliseerd, als je dan daarna pas krachtvoer geeft, is dit beter voor de maag en heb je minder last op 'het zuur' of zelf maagzweren...
Als je dus je paard veel krachtvoer geeft wordt het zuur minder 'neutraal' en kan dus het zuur of maagzweren(en duizend andere dingen ;) ) veroorzaken.
Dat lijkt me het meest logische.
Maar het kan ook zijn dat je paard vroeger een van deze last had en nu dus als verslaving, dit blijft doen.
Dan zou ik de stal met rubber bekleden en hem laten doen, wel oppassende voor kolieken :)
Edit: dat lijkt me het laatste dus, je kan er gewoon niets aan doen , heel spijtig, maar ik zou geen stroom of eender welk ander middel gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:47

skippy1 schreef:
Ja, dat zou best kunnen. Als de omstandigheden waaronder ze gehouden werden voor de paarden moeilijk waren om zich aan aan te passen, kan dat ja! Het moment dat zij ermee begon, was een teken dat er iets mis was (soms zie je dat nl. helemaal niet, tot zo'n moment). Als toen was ingegrepen door haar bijv dag en nacht buiten te zetten, krachtvoer te minimaliseren en ruwvoer flink op te schroeven, had het kunnen zijn dat ze er mee stopte. Nu is dat te laat en heeft de permanente verandering plaatsgevonden. Wat overigens niet wil zeggen dat het stalmanagement niet meer aangepakt hoeft te worden. ;)

Jeetje, dat dat dus wél gewoon kan! Ik hoorde altijd dat dat vrijwel onmogelijk was. Overigens stond ze alleen 's avonds bij hem, aangezien ze 's winters ook gewoon buiten stond overdag bij andere paarden. Kennelijk was het 's avonds tot 's ochtends bij hem staan dus al genoeg. Onbeperkt ruwvoer is er het hele jaar door alleen krachtvoer word wel 3x per dag gegeven als ze niet op de wei staan (hoeveelheid afgestemd op hoe het paard gereden word). Dankjewel voor je heldere uitleg trouwens, ben al een stuk wijzer geworden erover :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:50

Graag gedaan! :j
;)

Nog even een kleine aanvulling: paarden zijn net als wij individuen, het kan dus prima zijn dat een bepaald management voor het ene paard wel werkt en voor het andere niet. Ik ben echter ook op een stal geweest waar 9 paarden luchtzogen, allemaal daar begonnen...zegt genoeg lijkt me! ;)