Miss_Montana schreef:Citaat:De wei op!![]()
Veel ruwvoer
Grappig dat veel mensen dit aangeven als hét middel dat deze verslaving tegen moet gaan... Mijn paard is helaas ook een luchtzuigertje en tot mijn grote teleurstelling betrap ik haar er soms op dat ze het in de wei ook lekker staat te doen hoor. Ze staat met al haar vriendinnen, heeft 24/7 gras tot haar beschikking maar af en toe kan ze het toch niet laten. Ook de redenen die mensen aangeven voor 'waarom' een paard zou luchtzuigen vind ik ook steeds minder kloppen aangezien het per 'geval' zo verschillend is. Wij zullen wel helemaal een 'apart' geval zijn aangezien mijn paard ermee begonnen was omdat ze haar buurman op stal niet kon uitstaan (zomaar ineens) toen ze 's winters binnen stond, terwijl ze overdag gewoon in de paddock kwam. Hier werd ze zo gefrustreerd van dat ze vaak de kant bij zijn stal vastpakte en op die manier per ongeluk eens lucht heeft gezogen, toen had ze de smaak te pakken.
Het is niet hét middel. Vaak is het al te laat om het luchtzuigen nog te 'stoppen'. Er vindt een permanente verandering in de hersenen plaats waardoor de paarden het zullen blijven doen. Door de paarden echter lekker op de wei te zetten en veel ruwvoer te geven, kunnen ze hun natuurlijk gedrag beter uitoefenen en zijn ze dus gelukkiger. Bovendien houdt dit hun maagdarmkanaal gezond en kan het het luchtzuigen iets verminderen. Ze zullen echter niet stoppen. Stress kan problemen met het maagdarmkanaal veroorzaken, en dus ook die buurman die ze niet kon uitstaan, dat geeft stress. Waarschijnlijk heeft jouw paard in het verleden ook al eens luchtgezogen, anders zou ze het niet kennen. Misschien als veulen door bijv. te abrupt spenen of te vroeg veel krachtvoer. Het kan dat door bijv. de opfok, dit gedrag is verdwenen, maar bij stresssituaties in het latere leven kan het weer de kop op steken. Wanneer dit niet snel en goed wordt aangepakt, vindt alsnog die verandering in de hersenen plaats en blijft het gedrag.
Uiteindelijk moet een paard er ooit eens voor de eerste keer mee beginnen dus is het niet in alle gevallen zo dat een paard het op vroege leeftijd al heeft gedaan om later in herhaling te vallen. Nogmaals, bij mijn paard is het goed mogelijk hoor
Maar ze moeten er ooit eens mee beginnen om later uberhaupt in herhaling te kunnen vallen.
Maar het is gewoon tevergeefs, ik ga me er niet druk meer om maken