Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:40

Grootste eis is een groot stuk weiland !
Wat ik nu ook gevonden heb.. :
* Een verlichte buitenbak
* Paddock
* Van 8.00 tot 18.00 op een groot stuk land, daarna op stal
* Kleine kantine
* In omgeving van bossen.

Dan heb je ook nog luxer hier in Almere, een manege betaal je meer als 300 euro.
En staan ze op een klein stukje land, wat in kleine hokjes is afgezet waar je een paard niet eens lekker kan lopen of rennen. En betaal je nog extra voor ook.

Dan maar liever minder luxe, maar goede weidegang!

Olikea

Re: Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:19

mijn eisen voor een stalling..
- veilige omgeving, kundige stalhouder waar je op kunt vertrouwen.
- dagelijks weidegang in de groep.
- goede kwaliteit hooi, stro, en biks.
- regelmaat voor mijn paardje.
- voldoende toezicht op de paarden.
- ruime, lichte box, contact met andere paarden mogelijk.

Voor mezelf heb ik niet veel eisen.. ja een toilet.. want ik moet altijd op de meest onmogelijke tijden.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:21

Belangrijkste is dat mijn paard de kans krijgt om voldoende te bewegen, in groep. Minimaal de hele dag buiten maar liefst 24/7. Of dat op een weide is of een paddock vind ik minder belangrijk, uiteraard wel op voorwaarde dat er hooi wordt gevoerd op de paddock. Als ze op stal moet staan gedurende een aantal uur per dag, dan zoek ik naar een stal die zo groot en licht en luchtig mogelijk is, bij voorkeur is dat een buitenstal, en ik wil absoluut geen gesloten traliestal waar ze hun hoofd niet kunnen buiten steken. Stallen moeten dagelijks gemest worden. Nu ik eindelijk een stal gevonden heb waar ze 24/ kan buiten staan zou ik wel écht niet meer terugwillen naar een situatie waarin ze ’s nachts op stal moet, maar goed, zolang ze overdag de hele dag buiten kan is het doenbaar i.m.o. Nu mijn paard op een weide met schuilstal staat merk ik ook hoe vaak ze daar in staan, dus mijn voorkeur gaat nu echt uit naar een wei met schuilstal. Ik vind het ook belangrijk dat de weide uitgemest wordt, maar dit hoeft de stalhouder niet persé te doen, kan ook prima door de paardeneigenaars gebeuren volgens een beurtrol (en dat hoeft niet dagelijks, om de paar dagen of alleen in het weekend is ook goed).
Samen met de dagelijkse weidegang is het ruwvoer heel belangrijk. Dat moeten ze onbeperkt of quasi onbeperkt krijgen en moet van een goede kwaliteit zijn.
Bovenstaande zaken zijn i.m.o. de belangrijkste punten waaraan voldaan moet zijn als je je paard een gezond en gelukkig leven wil gunnen.
Daarnaast kijk ik naar volgende zaken: hoe is de bodem van de bak, is er een overdekte poestplaats, is er een wasplaats, is de bak verlicht, is er een plek waar ik mijn spullen droog en veilig kan opbergen, kan ik mijn vrachtwagentje er parkeren, hoe is de omgeving (buitenrijmogelijkheden). Door mijn drukke job + baby heb ik niet de kans om iedere dag 2 keer naar mijn paard te gaan, dus ik vind het wel belangrijk dat de stalhouder een aantal taken doet (zoals op de weide zetten en hooi voeren en stal mesten enz) en een oogje in het zeil houdt.
En ow ja, een WC is ook wel handig (geen must maar toch echt wel handig ;) )

Zaken zoals een solarium enz zeggen mij helemaal niets en een binnenbak zou mogen en daar zou ik ook extra voor willen betalen maar ik kan ook prima zonder.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:16

Ik vind het zelf erg belanrijk dat de paarden het hele jaar door naar buiten kunnen in een kudde.
verder vind ik het erg belangrijk dat de paarden een ruime stal heeft en goed voedsel.
op de boerderij waar ik met mijn oude haf heb gestaan heeft dit.
ik loop zelf nog steeds rond op die boerderij voor mijn verzorgen paarden

deze boederij bied
*het helejaar weidegang van minimaal 8 uur per dag en zomers dag en nacht
*ruime stallen
*buitenbak
*kasten om je spullen in op te bergen
*mooie omgeving voor buiten ritten in de buurt
*trailer huur
*wasplaats,(koud water)
*stroo/hooi/kuil
*goed voedsel
*zelf stal mesten
altijd erg gezellig en je kunt altijd op elkaar rekenen.
pony €160 euro paard € 180 euro

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:23

Ikzelf vind belangrijk:

Ruime boxen (4x4) die er altijd netjes bijliggen
Correct en meerder voerbeurten (3x kracht en 3 x ruw)
Paddocks en weides
Molen
En uiteraard binnenrijbaan en buitenrijbaan.
Verder vind ik het gebruik van solaria en dergelijke dat dat gewoon in de prijs moet zitten.

Ik heb het geluk dit alles gevonden te hebben voor de wintermaanden, echter voldoen er buiten die stal weining waar ik voor 300euro gesteld ben.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:45

Veel naar buiten kunnen:) , ben nu ook verhuist en ze gaan lekker 24/7 naar buiten!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:49

toen ik in de winter mijn paarden niet op de weide met stallen kon houden met examens en heel veel modder heb ik ook gezocht naar pensionstal.

ik had 1 eis, de paarden moesten ook in de winter enkele uren per dag hun benen kunnen strekken. al was het modder maakte niet uit. maar geen 2x in de week even in de bak voor een kwartiertje want dan had je gegarandeerd blessures. konook niet veel rijden toen.

op basis daarvan heb ik geselecteerd welke stallen binnen mijn budget lag.

uiteindelijk vond ik van de 20 pensionstallen in de buurt slechts 1 stal waar ze buiten konden.

het is wel beetje geven en nemen. want er werd ook maar 2x daags hooi gevoerd. (op elke stal trouwens) maar de paarden waren toch enorm blij dat ze overdag buiten konden met z'n tweetjes. al was het een blubberbak

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 06:40

joyce B schreef:
In eerste instantie op wat het paard nodig heeft. Dat moet in elk geval in orde zijn. Vervolgens kijk ik naar luxe en budget en de prijs-kwaliteitsverhouding.

helemaal mee eens en daarna naar de "gezelligheid" op stal. Wat voor ruiters en hoe de sfeer is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:57

Ik vind het belangrijk dat er alles is wat mijn paard nodig heeft. Ik kies niet voor een stalling met geen weidegang.
Ik heb nu een stalling uitgekozen waar alle paarden maar 5 uurtjes op het land staan. Gelukkig mogen daar de pony's (Ik heb een pony) 24/7, of net zo lang als je wil. De mijne gaat dus de hele dag op het land, en s'avonds naar binnen.

Verder kijk ik ook naar kwaliteit/prijs. De mijne is in verhouding erg goed. Ik sta op vol pension, dus alles word gedaan, en de paarden perfect verzorgd! Krijgen 5 keer p.d eten (3 keer kuil, 2 keer brokken), worden op het land gezet, en terug in stal gehaald, ze worden iedere dag uitgemest, er is een kantine, afspuitplek, 2 buitenbakken, en 1 binnenbak, allen met verichting.

Ik vind de sfeer ook erg belangrijk. Op deze stal is hij goed. Geen ruzie, of geklets over iemand etc.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:50

Ik sta op dezelfde stal als MarchaL, die hierboven gereageerd heeft.
Bij ons op stal zijn deze voorzieningen:

-Mooie ruime stallen
-Goed voer, je kunt 3 keer per dag brok/NB laten geven, 2 x hooi geloof ik/
-Grote weides
-Solarium, 4 poetsplaatsen, 4 wasplaatsen (2 warm, 2 koud)
-2 binnenbakken
-2 dressuurbuitenbakken
-1 springbuitenbak
-Longeercirkel
-Stapmolen
-Goede eigenaar & team
-Erg gezellig is het er altijd
-Kantine met wc & bar
-Word uitgemest, elke dag opgestrooid, 1 x per week uitgemest
-Iedereen heeft zijn eigen kastje, deze zijn redelijk groot
-Renbaan
-Geen bos maar je kunt in de rustige omgeving wel lekker buitenrijden.
-280 euro per maand

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:54

Ik zou kijken of ie lekker naar buiten kan, in de zomer (weiland) en in de winter (paddock en of los mag in de buitenbak), dat er goed uitgemest wordt en met voldoende stro of bodembedekking.

En dat er zeker minstens 3 x per dag gevoerd wordt, want van maar 2 x per dag, krijg je boze hongerige paarden (9 uur smorgens en 6 uur savonds, verder niets meer), en dat ik daarnaast ook zelf wat mag geven van mijn eigen gekochte voer.

boxen moeten veilig zijn, dus geen opening aan de onderkant van de boxen waardoorheen de benen kan steken bij het gaan liggen en of opstaan.

Of men er vriendelijk met mijn paard omgaat.

dat soort dingen.

en dan pas naar de kwaliteit en prijs verhoudingen, voor een eenvoudig stal met enkel buitenbak en wei, is 300 euro in de maand veel te veel, want er zijn ook luxe stallen met binnenbak All-in die 300 euro in de maand kosten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:03

Ik mix Arabesk en Anya... :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:00

Genoeg weidegang, het liefst het hele jaar door indien mogelijk. Daarnaast ruime boxen, genoeg soortgenoten maar niet te massaal. Kwalitatief goed voer & voermomenten. Een vriendelijk, oplettend oog.. :j

En dan voor mezelf ga ik voor een fijne buitenbak met verlichting, een wasplaats & een goede sfeer op stal.

Roseeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:27

wat er allemaal kan krijgen (biks,hooi,stro/zaagsel/vlas/, 24/7 weidegang indien nodig is) gewoon wat het beste voor het paard is.en of er iemand wel oplet als ik bijv. een dagje niet kan komen
en voor mezelf, goede buiten/binnenbak gezellige sfeer op stal

het is ook altijd leuk als je iemand kent op die stal. want dan heb je tenminste aanspraak maar daar kijk ik niet naar maar toch is het altijd wel leuk!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:31

ik vind het heel belangrijk dat mijn paard dag en nacht op de wei staat,ook in de winter,
bij ons is wel een grote loopstal als het dan echt super vies weer is dan kunnen ze zelf bepalen of ze na binnen willen of niet,ze staan met 15 paarden,ik heb er een kleine buitenbak,
en je hebt er alle rust.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:53

Paard komt op de eerste plaats, dus kijk ik eerst naar hoe het voor de paarden is om op een plek te staan. Dus ruim voldoende ruimte om te kunnen bewegen (grote paddock, weiland), kudde met paardenvriendjes, eten en drinken van voldoende kwaliteit en gepaste hoeveelheid en schuilmogelijkheid.
Dan ga ik kijken naar de haalbaarheid voor mij, en verdere faciliteiten.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 18:19

Bedankt voor al de reacties, en zo veel.

Ik ben al aan het informeren voor een andere stal, dit komt deels door de vele meningen om in de winter ook voldoende naar buiten te kunnen, en de eis waar ik me paardje in de toekomst wil kopen, die dat ook als eis heeft.

Dus heb gevonden een stal met
of binnenbox, of buitenbox, of uitloopstal 2,5x2,5 met uitloop v 4x6 (komt toeslag bij)
buitenbak ook prima met slecht weer te rijden
komt een paddock 20x40 in de maak in het najaar
inbegrepen stro hooi bix ( wordt gevoerd, zelf klaarzetten)
weidegang 24/7 in zomer, in winter enige uren in paddock, dit in onderling overleg.
een grote schuur met banken koelkast magnetron met plek voor een kast.
Plaats voor rond 10 paarden, in zomer ook alleen weidegang dus kudde is dan groter.

Prijs rond 200 euro, vind ik niet slecht.

Wie vind dit ook niet?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:28

Ik heb voor de zelfde prijs een stalling met ongeveer de zelfde voorzieningen alleen gaan ze in de winter overdag op de wei en snachts op stal en er is een kleine binnenbak. Voor precies de zelfde prijs dus ik denk dat het niet slecht is.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:29

'In de winter enige uren buiten' zou ik niet accepteren.
De hele dag buiten en 's nachts op stal is een compromis, liever niet, maar beter dan veel uren op stal.
Het feit dat er in de zomer vreemde paarden bij komen geeft veel stress, dat is ook iets om te overwegen.

Maar goed, enige uren buiten is alweer beter dan helemaal niet. Toch zou ik ook niet voor deze stal kiezen.

Mijn voorkeuren:
1: Veel beweging voor het paard: minimaal de hele dag, maar het liefst dag en nacht buiten (zomer en winter).
2. Zomers 24/7 weidegang.
3. Winters eventueel padock; liefst 24/7 met kuil en water.
4. Goede kwaliteit kuilgras (geen hooi ivm allergie paard).
5. Elke dag vers water.
6. En dan pas de eisen voor mezelf.. die zijn er niet echt. Buitenbak is leuk, maar hoeft niet. Opbergmogelijkheden en kraan en dergelijke zijn mooie bijkomstigheden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:31

Klinkt goed, maar ik vraag me af hoe het gaat met het buitenzetten in de winter.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 22:01

Ik schreef idd hooi, het is kuilgras, geen koeienkuil, heb ook gezien ruikt fris ziet er goed uit.

In de wei is een waterbak, met vers water.
In de wei zetten regel je danonderling, in de zomer, uiteindelijk staan ze 24/7. In de winter in de paddock is ook in overleg onderling, ik schreef ook enkele uren, ja maakt niet uit hoelang je maar wilt, maar wel zelf inzetten en uithalen.

Heb niet specifiek gevraagd of de "zomerpaarden" ook in dezelfde groep staan, of via een afscheiding apart staan, dat is nog iets om na te vragen.

ER is ook een waterspuit, ik begreep wel alleen koud water.

Mijn voorkeur gaat uit naar de uitloopstal, dan is er altijd wat te bewegen, die is ook vrij snel weer vol.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:22

daar zou persoonlijk mijn voorkeur ook naar uitgaan... Om droog te staan en te liggen hebben ze niet zo'n grote ruimte nodig, bewegingsruimte is veel belangrijker.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:18

Voor in de zomer lijkt het me een prima stal, maar de winter? Ligt er dan aan hoe het zit met de uitloop. Zou sowieso niet voor de box kiezen.
Qua prijs weet ik niet hoe het in jullie regio zit, maar voor hier zou ik het duur vinden.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:37

-Ruime stallen
-Buitenbaan (liefst ook binnenbaan)
-Weidegang
-Paddock
-Longeercirkel

En voor de rest maakt het me eigenlijk niet uit, ik sta nu op een luxe stal met alles erop en eraan, heerlijk maar niet echt goedkoop, maar ja knollie heeft het er naar zijn zin dus ik ook, conclusie voorlopig sta ik er prima!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:39

Er moet voldoende ( lees: in de zomer dag en nacht met een kudde) weide zijn.
In de winter voor de hele dag paddocks. ( weide is helaas met deze grond hier in de buurt vaak niet haalbaar)

Goede binnen en buitenbak en ook omgeving voor leuke buitenritten.

Ik woon in leiden en met mijn brommer reis ik voor dit alles 40 min heen en 40 min terug elke dag.. Maar ik heb het er voor over :)

Mijn paarden staan in de winter in een grote uitloop stal met paddock en in de zomer dag en nacht buiten.

Ik betaal 300 euro.