Weide uitmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 07:44

Thanks voor alle uitgebreide reacties! Ik ga er vanavond thuis eens goed voor zitten en bedenken hoe ik het mezelf wat makkelijker kan maken..

joyfordogs

Re: Weide uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:52

zelf werk ik met strookbegrazing, om meerdere redenen, maar ook vanwege het mestruimen.
Ik ruim hier minstens 2 keer per dag mest, daardoor is het niet veel werk.
doordat ik met strookbegrazing werk, eten ze alles netjes kort en kan ik de mest heel makkelijk opscheppen. Onze jaarling heeft een tijdje met een andere jaarling gelopen, de afspraak was dat we daar de mest ook zouden ruimen, jeetje wat een karwei in dat hoge gras, toen heb ik mestruimen ook echt vervloekt terwijl ik thuis minder grond heb en meer paarden, maar daar ruim ik het dus van kort gras op, scheelt heel erg veel!!
water vang ik grotendeels op van regenwater. en verder hebben we grondwater en grondwater pomp.
sinds 3 jaar heb ik paarden aan huis, voorheen stond mijn paardje (ik had er toen 1) ook dag en nacht buiten, we mesten toen om de beurten, was ook goed bij te houden.
ook ik zeg, bijhouden!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:53

ik dacht dat ik de enigste was die af en toe denkt dat je meer tijd kwijt bent aan klusjes als aan het rijden en plezier maken zelf :+
al kan ik er absoluut van genieten als de paardjes weer een schone weide hebben ik lekker bij ze in het land aan het ruimen ben.

We hebben er hier 8 staan 24/7 buiten met mogelijkheid tot in de stal te staan.
Iedere zaterdagochtend mesten wij alle weides uit en de stallen.
Stallen pak ik ook doordeweeks nogal eens mee.
we zijn nu op een lekker tempo gekomen dat we er nu een halve dag over doen ipv een hele :-)

waterbakken vul ik dagelijks bij ( ik heb er 3 die een automatische drunkbak hebben en dat is toch ook wel ideaal)

Bij ons staan ze overdags op gras en s avonds op een zandstuk waar ze hooi bij krijgen. ik probeer het hooi altijd voor de andere dag klaar te zetten, scheelt toch weer iets.
verder doen we aan strookbegrazing en merken toch wel dat het zo langer mooi blijft ( de weide).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 07:57

Een groot nadeel is dat ik nu ook mest moet ruimen die er al weken ligt, van de andere pony. Mijn paard laat het gras daaromheen staan en er staat ook veel onkruid.

Het stuk wat ik zelf heb bijgehouden qua onkruid en met strookbegrazing mooi kort heb, is inderdaad veel minder werk.

Misschien moet ik het baasje van dat hoefbevangen weidegenootje lekker zelf aan de gang zetten met dat stuk grond. Dan heb ik maar wat minder gras en land voor de mijne....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:09

Hier weidegenootje van Chub :D

Ik ben ook lang niet altijd blij met het mestweghalen, baal ervan dat ik niet met de aanhanger overweg kan en ben ook niet echt liefhebber van het onkruid weghalen, maar het moet nou eenmaal beuren ;) dus ik doe het vaak met verstand op nul en luisterend naar de geluiden van de paarden en de vogeltjes. In de winter weet ik nog niet hoe en wat, toen stond Bregh nog niet in die weide dus dat wordt voor mij ook zoeken hoe en wat met de mestafvoer.

De mest haal ik weg omdat paardenmest die blijft liggen het land verzuurt, je extra voedingsbodem voor JKK kweekt plus dat waar poep ligt geen gras meer groeit tenzij je idd om de zoveel tijd sleept, maar omdat mijn paard een zandeter is heb ik liever geen sleep over mijn weide die al het zand omhoog werkt. Ook krijg je extra wormdruk en daar zit ik zelf ook niet echt op te wachten. Onkruid haal ik weg omdat ik volgend voor jaar door wil zaaien en graag gras heb ipv een onkruidwei plus ik ben geen fan van spuiten, ik heb het idee dat die gifstoffen ook door het gras worden opgenomen en zo je paard het dus (weliswaar in heeeeel kleine hoeveelheden) binnenkrijgt. Deze info (behalve de laatste) heb ik van de man van mijn vriendin die afgestudeert is op grassen en dergelijke, dus ik neem zijn advies graag ter harte.

Als ik kijk naar de werktijden dan ben ik idd soms meer tijd kwijt aan steken, soms meer aan rijden en tutten (hoewel ik geen tutpaard heb, die is dat na een kwartier beu) dat ligt aan het seizoen. De afgelopen weken heb ik weinig onderhoud gehad aan de wei omdat ik het goed bijhield, nu moet ik weer aan de slag. Maar elke avond een gedeelte dat scheelt, plus ik heb het vanaf het begin af aan al bijgehouden. Het is idd veel werk maar goed tenzij je volpension staat op een stal waar alles voor je gedaan wordt, kies ik hiervoor omdat ik het nu zelf in de hand heb en niet van anderen afhankelijk ben. Behalve dan voor het vullen van het watervat :D ;)

Wat ik doe, is soms een paar hele dikke vette kruizen in mijn agenda zetten, gewoon niets afspreken en een dagje de wei op en paard doen. Niet elke week, maar op die manier is mijn wei in één klap helemaal schoon en kan ik daarna weer eens lekker afspreken of iets anders doen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:14

Herkenbaar, Chub ;) . Al ben ik nog enorm verwend :o met de paarden aan huis, en dus alle gemakken van alles lekker bij de hand (water, hooi).
In de zomer hebben we hier 3 stukken land tot onze beschikking, per stuk lopen ze daar zo'n 2 weken op, daarna gaan ze door naar het volgende stuk. Het gebruikte stuk maaien en slepen we dan (lang leve het eigen tractortje !), evt. kunstmest of kalk erover en dan kan het lekker een week of 4 liggen. Als het stuk wat in gebruik is te kaal wordt, gooi ik er een pak hooi bij. Hooi in van die grote IBC-vaten (1000 liter vaten, halfdoor gefreesd) geeft minder rotzooi.
In de winter staan ze op de paddock, en dan hou ik het uiteraard wel elke dag bij. En dan heb ik inderdaad ook het gevoel dat ik niks anders aan het doen ben dan (puin)hopen opruimen, die er de volgende dag in even ernstige mate wéér liggen ;-).

femke27 schreef:
Het enige advies wat ik je kan geven is dan ook: leer ervan te genieten! Dat doe ik ook. Het is toch een voorrecht dat je zo'n prachtige buitenhobby hebt?

Ik vind dit wel een hele mooie uitspraak van Femke27, hoe zwaar het soms ook is, het is wel een heerlijke buitenhobby waardoor je ook in de winter nog 'ns buiten komt en niet héle dagen binnen zit ;-)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:12

Hier nog een buurvrouw van Chub. :wave: HOI! :D

Tja, het blijft zoals gezegd een hoop werk, toch zeker met Bo d'r hoopjes... :D maar ik heb er geen hekel aan. Gemiddeld genomen haal ik ten minste om de dag de mest uit de wei, en als ik nog plek heb op de kruiwagen dan vul ik die aan met onkruid wat ik uittrek. Daar ben je dan ongeveer een half uur tot een uur mee kwijt. Ik reken dan ook een uur of 4 Bo-tijd voor overdag, of als ik moet werken een kleine 3 uur 's avonds. Tja, de wei-tijd gaat af van je rij-tijd, maar ja, dan staat je knollie wel weer in een mooie schone wei. Ik lig ook liever in een schoon bed. :D :+
Dan vullen Chub en ik om de beurt het watervat, meestal in het weekend, en terwijl dat vol loopt haal ik de wei weer leeg. Isse simpel. Ik geniet ook echt van Bo als ik de wei uit sta te mesten, of een onkruidtrekdag heb. Ze komt regelmatig bij me kijken, dan stop ik gewoon even om fijn te knuffelen met haar, of even lekker rond te rennen. YIEEEHAAAA!!! :D
Je moet het gewoon niet zien als werk, maar als hobby. Gezellie met je knollie bezig zijn, af en toe even lekker spelen, of knuffelen... Heerlijk!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:17

Mag ik hier ook een uitmest foto plaatsen :D :D
Kijk als je het elke dat zo moet doen dan schiet het ook niet op. :P

Afbeelding

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:22

Hahahaha zo te zien doen jouw paarden het zelf :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:31

haha zo gaat het hier ook soms of even schuren tegen de kruiwagen, ligt de hele handel er weer uit, grrrrr.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:55

Nou, dat ziet er toch wel heel gezellig uit of niet dan? Dat schuren dat ken ik helaas ook, wat een pestkoppen zijn het soms hè? Hahaha!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:05

Ik stond toen de kruiwagen vol was weer eens met mijn telefoon te spelen dat moet je dus niet doen met zulke monsters in de buurt.
Resultaat kruiwagen om. :D :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:26

Om wormbesmetting te voorkomen mest ik elke dag mijn weide uit. Ik heb een hectare eigen land en mijn paard poept gemiddeld elke dag een kruigwagen vol. Doordat ik er elke dag doorheen loop blijft het schoon en stapelt het werk zich niet zo op. Wanneer ik door de weide loop met de kruiwagen staat zij lekker haar krachtvoer te eten. Dus dat is tijd wanneer ik toch niets met haar kan doen. Ik heb wel het geluk dat ze redelijk bij elkaar poept. dus liggen altijd minimaal drie hopen bij elkaar.
Doordat ik elke dag haar poep opruim kan ik ook in de gaten houden hoe het met haar poepgedrag gaat. En doordat ik het elke dag opruim krijgt de regen de kans om de overblijfselen weg te spoelen en op die manier blijft de hele weide eetbaar. Mijn gras staat ook walgelijk hoog en wanneer ik dan drollen op mijn mestvork heb en hij blijft steken achter weer een hoge stengel dan vliegen de drollen over mijn hoofd heen en is het vaak bukken geblazen.
Er zijn vaak genoeg dagen dat ik baal... Ik werk nachtdiensten en wanneer ik overdag dan tijd heb voor haar is het vaak dingen zoals onkruid steken, omheining maken, schuilstal repareren, waterbakken en voerbakken schobben etc... Maar ik denk dat dat het genot is van een eigen paard hebben. Weten dat je werkelijk alles zelf doet. Ik weet niet beter, ben geboren en getogen met paarden en hebben altijd op onze eigen grond gestaan. Ik denk dat op eigen grond vaak inhoud dat je meer tijd aan onderhoud besteed en maneges dat je meer tijd aan rijden kan besteden!