foto's van blikseminslag op weide: wat doe je bij onweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:37

Helaas hebben wij ook geen bliksem afweer systeem :n.
Hopelijk krijgen we er een, want we hebben al eerder een ongeluk gehad ;).
Ons vorige schrikdraad aparaat was een simpele helaas, dat merkte we ook pas
op het laatste en verkeerde moment :roll:.
Het schrikdraad apparaat hing in een schuur waar stroom was aan gelecht via een andere schuur en via
die schuur naar binnen in de meterkast ;).
Er stonden pony's buiten, en het schrikdraad apparaat aan.
We wisten dat het ging onweren, maar wisten niet dat het gevaarlijk zou zijn als
er bliksem op de afrastering sloeg, wat blijkbaar zou kunnen -:(-.
Toen we kwamen was het telaat, de bliksem was op het schrikdraad geslagen, zo naar binnen
op het schrik apparaat en zo de andere schuur naar binnen en uit eindelijk de meterkast
in gekomen, die was helemaal kapot.
Mijn grote dankt aan de angst van onze pony, die durve niet weg te lopen :o.
Maar het schrik apparaat was wel mooi kapot, en de meterkast ook.
Nu hebben we een nieuwe waarbij het bij onweer automatisch afslaat, maar
ik heb soms m'n twijfels aan het ding, want hij slaat ook wel eens af terwijl
het gewoon kei mooi weer is :roll:.
Vandaar dat ik misschien toch voor een 2e bliksem aflijder ga ;).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:21

rina schreef:
@Annemieke in het verhaal word gezegt dat er in dat geval zelfs een hoogspanningsmast vlakbij stond en toch de bliksem in de omheining sloeg. En een ander daar verteld dat een kennis van haar 2 paarden heeft verloren omdat die nou net onder de bomen gingen staan. Ik heb overigens ook altijd geleerd bij onweer nooit onder de bomen te gaan staan.

Als er hier onweer aankomt, en ik hou de radar altijd erg goed in de gaten, ik haal ze bijna altijd binnen. Net als ik zie dat de bui boven of onderlangs gaat wil ik ze nog wel laten staan. Tenminste overdag, als er voor de nacht onweer voorspeld word gaat hier alles naar binnen.

Maar op een stal kan de bliksem net zo goed inslaan.
Onweer dichtbij of andere dingen zoals aardbevingen zijn gewoon nare dingen, als puntje bij paaltje komt ben je nergens echt helemaal veilig.

Sammetje_

Re: foto's van blikseminslag op weide: wat doe je bij onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:15

Brrr mijne staat eigenlijk vrijwel altijd buiten met onweer maar ik krijg toch de kriebels als ik deze verhalen lees :\ echter heb ik niet altijd de mogelijkheid om binnen te zetten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:17

@Jesito: je hebt helemaal gelijk, maar tussen onze oren staan ze binnen veiliger ;)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:20

Ik haal de paarden bij naderend onweer altijd binnen. Het slaat hier in de omgeving nogal eens in. Vorig jaar is er nog een koe getroffen en de boer heeft een nacht in het ziekenhuis gelegen. Ik heb het er niet op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:41

DubbelDun schreef:
@Jesito: je hebt helemaal gelijk, maar tussen onze oren staan ze binnen veiliger ;)

Ja dat is natuurlijk waar.
Mijn pony's staan in de zomer altijd buiten ook met onweer en ook ik hoop altijd maar dat het goed gaat, maar dat zou ik ook hebben als ze binnen stond.
Maar ieder moet doen waar die zich goed bij voelt dan kun je je zelf ook geen verwijten maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:43

jesito schreef:
rina schreef:
@Annemieke in het verhaal word gezegt dat er in dat geval zelfs een hoogspanningsmast vlakbij stond en toch de bliksem in de omheining sloeg. En een ander daar verteld dat een kennis van haar 2 paarden heeft verloren omdat die nou net onder de bomen gingen staan. Ik heb overigens ook altijd geleerd bij onweer nooit onder de bomen te gaan staan.

Als er hier onweer aankomt, en ik hou de radar altijd erg goed in de gaten, ik haal ze bijna altijd binnen. Net als ik zie dat de bui boven of onderlangs gaat wil ik ze nog wel laten staan. Tenminste overdag, als er voor de nacht onweer voorspeld word gaat hier alles naar binnen.

Onweer dichtbij of andere dingen zoals aardbevingen zijn gewoon nare dingen, als puntje bij paaltje komt ben je nergens echt helemaal veilig.

Je verwacht toch niet dat ik geschokt ben door die schade? Joh, dit is peanuts. Nevenontlading waarschijnlijk, die wat ongelukkig is uitgekomen. Dit is echt geen "direct hit" geweest, dan had je hele andere effecten gehad.
Moet ik eens zoeken naar echte schade? Zo van die huizen die volledig verwoest zijn, niet door de eventuele brand, maar enkel doordat er een "direct hit" insloeg?
Beetje zoeken op I-net levert genoeg schokkende beelden op, zowel van bliksem als van andere ontladingseffecten van elektriciteit, kompleet met een koppeltje doden..........

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:47

jesito schreef:
Maar op een stal kan de bliksem net zo goed inslaan.Onweer dichtbij of andere dingen zoals aardbevingen zijn gewoon nare dingen, als puntje bij paaltje komt ben je nergens echt helemaal veilig.

Dat ben ik met je eens, maar wij mensen gaan toch ook naar binnen omdat het daar min of meer vielig is.. ( maar zoals je zegt, als het puntje bij paaltje komt ben je voor heftige dingen nergens veilig..)
Dus waarom zou het in een stal sneller inslaan als in een huis?
Die van ons komen gewoon binnen, de kans dat ze op het land geraakt worden is in mijn ogen namelijk vele malen groter ( en dat heb ik ook al veel vaker mee gemaakt.. := )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:57

Waneer de bliksum in slaat op een boom is naar ik dacht de omgeving onder de boom ook niet veilig.

Vroeger liepen de manegepony's/paarden onderaan de dijk.
Op de dijk stond een huis met bliksumafleider.. echter kwam het helaas nog regelmatig voor (om het jaar ofzo) dat de pony's/paarden werden geraakt en dus dood waren.

Zelf zet ik ze altijd binnen en bij "kans op" laat ik ze dus binnen staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:34

Ik heb de stal altijd open staan en met harde regen en bliksem lopen mijn pony's zelf naar binnen toe. Ik ga vaak wel even kijken voordat het gaat onweren, omdat Hans voorheen nog weleens naar de andere wei wilde ontsnappen en hij kon dan op de een of andere manier niet terug komen zelf. Dan zet ik hem snel weer in de goede wei dat hij wel kan schuilen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 10:50

jesito schreef:
rina schreef:

Het is en het gevoel, maar ook mijn stal heeft een stalen contructie die, hoop ik, als een faradaykooi zullen werken.
Maar ook hoor je veel minder dat paarden die binnen staan door inslag gedoodt worden.

@Ikke ik heb geen idee of dit een neveninslag was, maar ik vond de schade toch al behoorlijk gezien dit alleen een omheining betrof. Dat inslag in huizen veel meer schade laten zien weet ik (ook daarvan heb ik al voorbeelden gezien) het ging mij specifiek om inslag in omheiningen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:58

rina schreef:
Het is en het gevoel, maar ook mijn stal heeft een stalen contructie die, hoop ik, als een faradaykooi zullen werken.
Maar ook hoor je veel minder dat paarden die binnen staan door inslag gedoodt worden.

@Ikke ik heb geen idee of dit een neveninslag was, maar ik vond de schade toch al behoorlijk gezien dit alleen een omheining betrof. Dat inslag in huizen veel meer schade laten zien weet ik (ook daarvan heb ik al voorbeelden gezien) het ging mij specifiek om inslag in omheiningen.

Die staalconstructie lijkt een kooi van Faraday, maar het geniep zit 'm in de fundering. Wanneer de bliksem via de stalen balken en de fundamenten de grond in gaat, ontstaan rond die fundamenten spanningstrechters en juist deze spanningstrechters zijn dodelijk voor paarden! Een ringleidinkie van 50mm2 is echt niet voldoende om dat effect op te heffen......

Als die omheining een "direct hit" had gehad, had je de draad gewoon niet meer terug gevonden. Gone in 0,01 seconds.

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:00

Eén van onze paarden is eind mei met een hevige onweersbui ('s nachts) doodgeslagen door de bliksem (of een hartaanval gekregen van een knal, rond half zes was er nl. een megaknal). Hij stond midden in het land, rond ons land staan allemaal bomen en hij was niet het grootste paard dat in de weide stond. Ik had verwacht dat het in de bomen zou slaan of in de stroomdraad, maar dat was dus niet zo....
Sinds toen haal ik (als het weerbericht onweer gegeven is) mijn pony binnen. Als het plotseling op komt zetten trek ik de stroomkabel eruit (ik ga niet met onweer naar buiten het land in), dit wil ik absoluut niet nog een keer meemaken |( .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:02

Kan bliksem door een stenen muur specifiek een stalen konstruktie 'zoeken' ?? Ik dacht dat de inslagplek al direkt van staal moest zijn ??

@luca_sun: triest hoor :(:)

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:10

Als je nou gewoon zo'n schokapparaatje op de draden in de wei hebt, dus niet eentje van 230V, heb je dan ook zo'n bliksemafleider nodig of hoeft het dan niet??

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:16

daaarom haal ik altijd de paarden binnen met onweer
we hebben de paarden bij de buren staan en ik werk niet
dus dat is wel handig en als ik niet kan doet het een vriendin wel die wil ook haar paard niet buiten hebben met onweer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:28

DubbelDun schreef:
Kan bliksem door een stenen muur specifiek een stalen konstruktie 'zoeken' ?? Ik dacht dat de inslagplek al direkt van staal moest zijn ??

@luca_sun: triest hoor :(:)

Nope, alles wat met enige fantasie geleidend kan worden, is goed genoeg. De bliksem is namelijk een gevolg van een uitgebreid, voorafgaand proces, ionisatie. Wanneer de ionisatie tussen het object en de wolk tot stand komt, volgt de ontlading, de bliksem dus.
haukieboy schreef:
Als je nou gewoon zo'n schokapparaatje op de draden in de wei hebt, dus niet eentje van 230V, heb je dan ook zo'n bliksemafleider nodig of hoeft het dan niet??

Dat kost je dan bij inslag een nieuw apparaat plus accu. Je loopt enkel niet het risico dat de bliksem via de netlijnen een weg zoekt naar het huis en daar ook nog eens een verwoesting aan kan richten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:43

chareleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:28

bliksem afleiders zou ik zeker doen maar als je het hoort onweren zou ik zoiezo mijn paardjes binnen halen ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:20

ikke schreef:
Die staalconstructie lijkt een kooi van Faraday, maar het geniep zit 'm in de fundering. Wanneer de bliksem via de stalen balken en de fundamenten de grond in gaat, ontstaan rond die fundamenten spanningstrechters en juist deze spanningstrechters zijn dodelijk voor paarden! Een ringleidinkie van 50mm2 is echt niet voldoende om dat effect op te heffen......

Als die omheining een "direct hit" had gehad, had je de draad gewoon niet meer terug gevonden. Gone in 0,01 seconds.

Halen rubbermatten dan nog wat uit??? :D Ik heb nl in die boxen allemaal rubbermatten liggen waar ze op staan. Rubber geleidt toch niet? (denkt gewoon heel positief dat ze dan niets overkomt, maar ik weet wel dat het er dan naar grote waarschijnlijkheid anders uit zal zien ;) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:24

rina schreef:
ikke schreef:

Halen rubbermatten dan nog wat uit??? :D Ik heb nl in die boxen allemaal rubbermatten liggen waar ze op staan. Rubber geleidt toch niet? (denkt gewoon heel positief dat ze dan niets overkomt, maar ik weet wel dat het er dan naar grote waarschijnlijkheid anders uit zal zien ;) )

Hoe dik zijn die rubber matten? 20cm? Zo niet, dan zou ik daar niet te veel van verwachten. Een goed geaarde en doorgelaste betonijzermat zou kunnen helpen, maar garantie tot de deur en eigenlijk zelfs dat niet eens.

Pucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:33

pmarena schreef:
Ik weet niet of het nu wel zo verstandig is om paarden binnen te halen met onweer....

Ik heb ze liever buiten , dan kunnen ze tenminste nog "weg".

In de stal kan de bliksem ook inslaan en dan kan je paard geen kant op als het spul daar in de fik vliegt...dat is i.m.o. een heel wat slechtere dood dan *zapp* direct door de bliksem zelf....
om nog maar te zwijgen van het schuldgevoel dat je zelf zult hebben dan.

Dan liever op de wei hoor , met vrije uitloop naar de stal :)

Ik wist niet dat het zo ging onweren afgelopen donderdag
Mijn meisje is geschrokken en in de sloot terechtgekomen
Na 12 uur vechten voor haar leven is ze uiteindelijk toch nog overleden
5 jaar jong.

Dus het wegkunnen is ook niet altijd goed.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:34

Wij hebben geen bliksemafleiding op de omheining, bij een hele slechte weersverwachting halen wij de paarden gewoon naar binnen. De eigenaar woont op het terein bij de paarden, dus ze zijn snel genoeg binnen gehaald.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:35

Pucky2 schreef:
pmarena schreef:
Ik weet niet of het nu wel zo verstandig is om paarden binnen te halen met onweer....

Ik heb ze liever buiten , dan kunnen ze tenminste nog "weg".

In de stal kan de bliksem ook inslaan en dan kan je paard geen kant op als het spul daar in de fik vliegt...dat is i.m.o. een heel wat slechtere dood dan *zapp* direct door de bliksem zelf....
om nog maar te zwijgen van het schuldgevoel dat je zelf zult hebben dan.

Dan liever op de wei hoor , met vrije uitloop naar de stal :)

Ik wist niet dat het zo ging onweren afgelopen donderdag
Mijn meisje is geschrokken en in de sloot terechtgekomen
Na 12 uur vechten voor haar leven is ze uiteindelijk toch nog overleden
5 jaar jong.

Dus het wegkunnen is ook niet altijd goed.

Jeetje, dat is echt verschrikkelijk! Onweer is idd heel erg onvoorspelbaar. Maar ik weet nu wel 1 ding heel zeker. Ik hou mijn paard voortaan altijd binnen met onweer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:22

Ah dat is vreselijk Pucky , sterkte ermee....hele nare manier om je paard te verliezen :(:)

Maargoed , nu is dit gebeurd maar het had ook zo kunnen zijn dat je het beestje op stal gezet had en die in de brand was gegaan door de bliksem....dus voel je er niet schuldig over dat ze niet op stsl stond denk ik dan maar , je weet immers nooit wat er gaat gebeuren :(:)