Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:30

Geen papieren is wel zonde natuurlijk, maar een beetje bekende hengst doet vaak wonderen.
Ik weet niet in welke mate ze nu kreupel is? Is dat heel erg, dan zou ik het er niet op wagen, mits de dierenarts anders beslist.
Is leuk hoor stef...je eigen fok!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:32

hou maar op over fokken ;)

Heb er 2 jaar geleden een veulen bij gehad wat ik met 36 uur in heb laten slapen, en vandaag is mn shet weereens leeg gescanned....
Fokken ligt mij kennelijk niet

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:41

Dat is wel pech hebben! Kan me dan ook voorstellen dat je daar even geen zin in hebt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:43

Tja, ikzelf zou hem aanhouden en er een goed plekje voor zoeken waar jij zelf eigenaar blijft. Dus bij voorkeur bij iemand op de wei. Je zou haar anders als gezelschapspony kunnen uitlenen maar dan wel zelf een bijdrage doen in de kosten, hoewel dan dus een stuk minder dan de 185 die je nu betaald.
Op die manier is het voor een kinder/zorgboerderij misschien wel haalbaar; dan hebben zij er niet zoveel kosten aan immers maar het scheelt jou wel een boel.

Wat betreft de 100euro die hier eerder genoemd werd; heb mijn paarden ook voor zo'n prijs gehad gemiddeld per maand per paard, als je mazzel hebt qua land bij boeren ofzo en dan alleen swinters op pension dan is er veel haalbaar qua geld!

Stef, misschien kun je het paard in een andere regio onderbrengen? Hier in Groningen heb je bijvoorbeeld weiland voor E50 en in Hoogezand heb je ze de hele winter in paddocks staan met grote schuilstallen en onbeperkt hooi voor +/- E120, als je haar er 'szomers in de wei zet betaal je E80.
Scheelt toch een stuk qua kosten en het is op een manege dus er valt qua verzorging genoeg meiden te vinden die er wel lekker mee willen poetsen.
Enige lastige is dan de afstand ;)

Maar kijk eens goed om je heen en zet een advertentie op MP met wat je zoekt, wie weet zit er bij jullie ook wel zoiets in de buurt. Of een HIT-stal waar ze heenkan, heeft ze wel lekker genoeg beweging.

Goed, blijft het feit of je geld uit wilt geven aan een paard waar je niets mee kunt. Gaat het echt om de 185euro stallingskosten en vind je E100 nog wel te doen?
Of kun je het sowieso krap aan bekostigen en vind je het daarom not-done om door te blijven gaan met haar aangezien je er niets meer mee kunt?

Tja, niemand veroordeelt je om het feit dat je haar een goed plekje gunt omdat jij het niet ziet zitten financieel; het gaat erom dat iedereen zijn vraagtekens plaatst bij het vinden van zo'n gouden plekje...

Edit: ik zie net dit topic. Wie weet komt er iets voorbij waar je wat aan hebt?
[EA-GZ] stukje wei voor revalidatie gezocht

Nog een edit: kun je niet contact opnemen met een opfokbedrijf? Als ze geen pijn heeft kan ze daar misschien als wijze leermoeder bijstaan; vast goedkoper dan op pension.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 07:46

Haflingers brengen niet zoveel op dat het tegen de kosten van het fokken kan.
Vaak zijn de fok kosten hoger dan het veulen waard is zeker met half papier..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:06

je hebt tot nu toe idd niet echt geluk gehad met fokken :(:)

ik hoop in ieder geval dat james weer op de rit komt :J

ik den trouwens ook dat het een beetje aan het paard ligt, word het beestje wel blij grasmaaien, nu s het een haf, dus dat loopt dan vak wel los

maar wat ook al aangegeven word, het is een heel persoonlijk iets
op de stal waar ik nu sta zou ik idd diertje wel laten grasmaaien en tutten met dochter stalbaas oid, misschien als handpaard mee,
maar ik zou er wel zelf de hand in willen houden :)

maar ik denk dat ik Ed niet blij maak met aalleen maar maaien, die leeft voor de aandacht...
het blijft gewoon moeilijk, een dergelijke situatie met bijbehorende beslissingen
hopelijk hoef je hem niet te maken meis :(:)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:11

Ik heb 3 paarden en 2 zijn grasmaaiers (nou ja, hooieters, aangezien 1 van de 3 chronisch bevangen is en bijna geen gras mag), mijn 3e paard heb ik nu een jaar en is gezond en dus mijn rijpaard :D

Is het echt geen optie om andere stalling te gaan zoeken ? Ik huur nu een stuk wei van een boer waar ik voor het land betaal, ongeacht dus hoeveel paarden ik er op heb staan. Daar heb ik zelf een schuilstal en paddock op aangelegd en verder heb ik iets meer dan 4000m2 grasland waar ze vooral in de winter op lopen en in de lente/zomer/herfst een paar uur per dag opkomen. Ik doe alles zelf: weideonderhoud, hooi inkopen, voeren, mesten, etc. Voor mij een ideale situatie, hierdoor kan ik behalve mijn 2 grasmaaiers ook een rijpaard houden.

Maar hiervoor heb ik op verschillende plaatsen in pension gestaan met mijn twee eerste paarden, 1 altijd al grasmaaier en de ander toen nog als rijpaard. Daar betaalde ik tussen de 75 en 100 euro per maand per paard voor 24/7 weidegang/paddock, incl. hooi/gevoerd worden. Het is even zoeken, maar met winterharde paarden als een haflinger en een shet (ik heb IJslanders en een Shet-kruising) moet je zeker iets in die prijsklasse kunnen vinden, zelfs hier in de randstad/Utrecht waar ik woon, en misschien vind je wel zoiets als ik heb. Tuurlijk blijf je medische en verzorgkosten houden, dus goedkoop is het niet, maar haalbaar is het dan wel.

En over weggeven/uitbesteden deel ik de mening van bovenstaande mensen, tenzij dit bij een erkend paardenpensioengebeuren is weet je nooit wat er echt met je paard gebeurd en zou ik daar zelf ook niet op durven te vertrouwen. Contracten kunnen waterdicht zijn, maar mensen nemen het soms niet zo nauw en willen dan nog wel eens hun eigen inzicht gebruiken en als jij er dan niet met je neus opzit...

Sterkte met je beslissing. Die plek bij Sonja klinkt trouwens wel heel goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:17

Ow stef...mocht je trouwens op een punt komen Dat james een half jaar oid het land op moet(heb even ene tijdsduur uit de lucht gegrepen) dan is dat hier ook mogelijk, we hebben er al twee lopen die met pensioen zijn (oudjes )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:20

Als mijn paard geblesseerd zou zijn en het nog prima kan doen op het land, blijft 'ie lekker op het land, hoor. Hij gaat niet weg in elk geval en ik ga hem ook niet in laten slapen, als hij op deze manier nog kan genieten van zijn leven.

Mijn paard biedt me sowieso veel meer dan enkel plezier van het rijden e.d. :)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:20

Ik volg dit ook even. maand geleden zijn wij ook naar de kliniek geweest voor een dikke kogel, bleek dat de schenkel, de verbinding tussen de tussenpees en sesambeentjes bijna doorgescheurd was. Grasmaaier is voor ons een optie, of anders in laten slapen.

ik volg het even. :)

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:51

Heb een paard met ataxie gehad en naar een rusthuis gebracht. (paard was net 8 jaar oud) heeft mij het eerste jaar alsnog geld gekost, toen had ik een leuk plekje voor hem als gezeldschapspaard gevonden, maar eigenaar rusthuis had zo'n band met hem dat ze hem heeft overgenomen (gratis, met voorwaarde dat hij daar blijft tot zn dood)

Geweldige plek voor hem daar. Atactisch of niet, in de wei lopen kan hij nog en heeft hij geen pijn, dan vind ik het onzin om een paard in te laten slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:27

Keuzes, keuzes :). Probeer er allereerst oog op te houden wat voor een paard telt en wat telt voor de mensen. Paarden hebben een andere notie van het leven als mensen en dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Paarden denken bijvoorbeeld niet in termen van geniet of fijn en zien hun pensioensituatie niet als iets wat ze zelf verdiend hebben. Voor een paard ligt het allemaal iets anders.

Om even heel concreet een voorbeeld te geven (bespreek ajb ook even met veearts): jouw paard kan niet goed uit de voeten komen, ze kan eerlijk gezegd niet goed lopen. Stel dat je haar buiten zet in een kudde in een weiland, voor haar instinctieve idee zet je haar dan in het wild waar ze zich moet redden met wat de natuur haar gegeven heeft. In haar geval is het zo dat ze niet meer kan vluchten als er gevaar is en ook niet meer mee kan komen als er gerend wordt. Dit maakt haar (weer instinct) een buitenbeentje in de groep, ze zal altijd een rem zijn op de kudde en nog belangrijker: zij is de eerste prooi. Paarden weten niet dat er geen poema's zijn en het instinct vertelt ze dat ze bij elk gevaar als eerste de sjaak zijn. Als je haar dus buiten zet, zal ze altijd angst hebben, of ze nou daadwerkelijk pijn heeft of niet. Ik zou nooit een 'gehandicapt' paard buiten zetten, ik zou me echt een verrader voelen. Dit geldt imo ook vooral voor atactische paarden.

Het is al eerder langs geweest in dit topic en ik wil het nogmaals bevestigen: NOOIT je paard uit handen geven aan goedwillende vreemden, nooit afstaan en ook nooit verantwoordelijkheid ergens neerleggen zonder dat je ervoor betaalt.

Als jij je paard niet aan de andere kant van Nederland wilt zetten, is dat je goed recht, gewoon niet doen. Als je geen fikse bedragen kwijt wilt zijn aan een paard waar je geen plezier aan hebt, gewoon niet doen. Afscheid nemen is afschuwelijk, maar het neemt ook weer zorgen weg die anders misschien onverantwoord uit de hand lopen.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:07

Lovely; en wat nou als het paard in een kudde gaat met allemaal kreupele en oude paarden? Natuurlijk zou zo'n paard het in het wild niet redden. Maar dat is toch nog wel wat anders dan een dergelijke beschermde omgeving.
Mijn moeders paard heeft een peesblessure en redt zich prima. Hij is meer ontspannen dan ooit te voren. Waar hij staat worden de paarden ook nog naar dominantie in kuddes ingedeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:09

Amina, ergens op een weiland is voor een paard geen beschermde omgeving en een paard dat niet goed uit de voeten kan zal zich daar niet veilig voelen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:10

Lovely schreef:
Amina, ergens op een weiland is voor een paard geen beschermde omgeving en een paard dat niet goed uit de voeten kan zal zich daar niet veilig voelen.

Dat is erg per paard verschillend hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:16

Vorame, ze hebben allemaal hetzelfde instinct hoor en als jullie mij niet willen geloven, vind ik dat best. Je ziet wel vaker dat mensen de werkelijkheid wat bijbuigen als ze iets willen wat misschien niet helemaal reeel is. Een paard ergens op een weiland is heus niet het ultieme voor elk willekeurig paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:18

Moeilijk hoor! Sterkte met de beslissing. Mijn paard zou blijven, denk ik. Ik heb dan het geluk dat ik wel 24/7 weidegang kan bieden en ik mijn geval zal het ook niet zomaar ergens op een weiland zijn, maar met haar eigen vertrouwde kudde en in precies dezelfde wei waar ze nu ook al staat. Ik wil graag geloven dat haar vriendjes haar wel opvangen en beschermen in zo'n situatie, maar wie weet is dat naïef en stoten ze haar wel uit... Ik kan me wel enigszins vinden in wat Lovely zegt. Het paard is gehandicap en zal misschien buitengesloten worden.

Maar in ieder geval zou ik eerst álles proberen om haar te houden, happy en wel.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:20

Lovely schreef:
Vorame, ze hebben allemaal hetzelfde instinct hoor en als jullie mij niet willen geloven, vind ik dat best. Je ziet wel vaker dat mensen de werkelijkheid wat bijbuigen als ze iets willen wat misschien niet helemaal reeel is. Een paard ergens op een weiland is heus niet het ultieme voor elk willekeurig paard.

Het ene paard vlucht eerder dan het andere, ook als ze gezond zijn, ondanks dat ze allemaal een instinct hebben :D

Ik heb zelf een paard dat nog wel uit de voeten kan, maar in het wild al lang een lekker maaltijdje geweest zou zijn. :D
Ik ben heel reeel in het kijken hoe hij is.
Maar hij gaat nog maar wat graag naar buiten en voelt zich totaal niet ongelukkig.
Want als ik daar ook maar 1 moment aan twijfel mag hij gaan rennen op de eeuwige groene velden.

Ik ben het zeker met je eens dat je niet ek paard blij maakt met op de wei gooien zonder verder iets.
Maar daar maak je sommige gezonde ook niet blij mee.
Kijk daarom naar het paard.
Laatst bijgewerkt door vorame op 17-07-09 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:21

De paarden die ik gezien heb maakten een ontspannen indruk. Natuurlijk zal het niet voor ieder paard werken, daar heb je helemaal gelijk in, Lovely. Maar volgens mij heb je het dan toch over uitzonderingen. Rex was best een zenuwpees; niet altijd even makkelijk te rijden, beet zichzelf en werd helemaal panisch van dekens. Nu staat hij daar lekker op zijn gemakje. En wij vroegen ons van te voren ook af of dat goed zou gaan. Natuurlijk hebben ze allemaal instinct, maar op 't moment dat ze in een gigantische wei staan, waar ze ook nog zelf naar de verschillende inloopstallen kunnen en in een geschikte groep ingedeeld worden, wordt er niet vaak een beroep gedaan op 't vluchtgedrag van de paarden.
Laatst bijgewerkt door Cissi_D op 17-07-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:22

lovely heeft naar mijn gevoel ook wel gelijk idd
maar we hebben hier ene groep met twee antiekjes, waarbij de ene aardig versleten is en vast zit
die is dus wel 1 van de hoogst in rang staande dames :=
het gaat denk ik idd ook wel om de groep
het moet gewoon kloppen, een paard wat niet goed uit de voeten kan, kun je niet in een willekeurige groep zetten

ook zo met bijvoorbeeld een half jaartje de wei op ivm een blessure die weiderust nodg heeft

ik weet dat een sociaal dier hier op 1 van onze 2 groepjes het prima zal kunnen uithouden ... ook als ze even wat minder lopen
maar ik zou zo een dier niet in een grote gemengde groep met jonge donderstenen zetten

maar ja, ik duim nog steeds voor een goed herstel Stef...
ik hoop echt dat jullie nog jaren en jaren van elkaar mogen gaan genieten

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:25

Nee, ik zou een geblesseerd paard ook niet tussen de jonge paarden zetten. Dan komt hij toch kracht tekort.
Inderdaad, heel veel beterschap Stef!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:27

Amina schreef:
Nee, ik zou een geblesseerd paard ook niet tussen de jonge paarden zetten. Dan komt hij toch kracht tekort.
Inderdaad, heel veel beterschap Stef!

Inderdaad, je moet wel kijken waar je ze bij zet.
Maar dat lijtk me wel logisch.
Zo gooi je als het goed is ook niet alles bij elkaar. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:32

Mijn paard staat momenteel ook op het land. Er is een pees en pees-bot blessure in zijn rug geconstateerd. De staleigenaar had gelukkig nog een mooi stuk land over en nog 3 mensen die hun paard dag en nacht in het land wilden hebben... Zij staan sinds viruge week nu te grasmaaien.

Mijn paard is 16 en als de peesblessure niet hersteld (mogelijkheid i.v.m. kissing spine en het al een oude blessure is...) ga ik niet mijn paard ergens heenbrengen en vervolgens 1x per jaar langs. Ik ben van mening dat ik mijn paard hier geen plezier mee doe. Tevens zou het dan een kostenpost blijven, waardoor ik geen nieuw rijpaard zou kunnen onderhouden.

Dat was echt rot... Was eerst naar mijn eigen kliniek geweest en die zeiden dat mijn paard 100% ok was. Ga ik de week erna naar Bodegraven, omdat ik het toch niet vertrouwde, en zij zagen al bij de buigproeven dat het niet goed was. Bij beide klinieken heb ik tevens onder het zadel gereden.

Ben toch blij dat ik mijn eigen gevoel achterna ben gegaan. De dierenarts zei letterlijk: Je had 5 jaar geleden al bij ons moeten komen :+ !!

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:46

Wat vervelend Mo! Maar er is dus nog wel een kans dat het herstelt?
Het blijft inderdaad wel een kostenpost, erg vervelend...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:53

Mijn oudste merrie is tot grasmaaier bestempeld. Zij staat hier lekker grasmaaier te wezen in haar eigen kudde, ze staat dag en nacht buiten, zomer en winter. Enkel als het echt koud begint te worden in de winter gaat zij 's nachts op stal omdat je dan echt ziet dat ze stram en stijf begint te lopen.

Ik heb gras teveel, plaats teveel en een inloopstal op overschot. Het gebeurd wel vaker dat ik opgebeld wordt met de vraag of iemand zijn/haar paard tijdelijk bij mijn bejaarde merrie mag stallen om even 'op te knappen' en ik vind dat enorm aangenaam!

Mijn paarden staan ook in (mini) kudde op een hele grote weide, maar die voelen zich meer dan genoeg op hun gemak hoor! Die liggen vaak genoeg volledig plat te slapen, puur omdat het daar zoooo rustig (en uiteraard veilig) is.

Veel sterkte met je beslissing! En het feit dat het paardje enkel goed is als 'grasmaaier' is zeker niet het einde hoor ;)