Hoe houden jullie je shet binnen het hek ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:52

Afbeelding

Beetje onduidelijk te zien, maar als je goed kijkt dan zie je het wel. In 3 jaar tijd nog nooit uitgebroken. Heb wel een keer gehad dat Tess tussen de bovenste en middelste draad er met haar hoofd tussen stond en gras stond te eten Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:24

Maaike van de vis, de afstand tussen de banden is nog te groot als ik het zo zie.
Een shet kan zich daar nog vrij snel doorheen wurmen zonder een finke schok te krijgen.
Je moet de afstanden zo maken dat als ze zich er door proberen te wurmen dat ze zeker flink tegen het koord/band zullen drukken, dan krijgen ze zeker weten een flinke schok.
Door hun dikke wintervacht krijgen ze geen schok als ze er heel lichtjes tegen aan schampen.
En zorg voor een krachtig (netstroom) apparaat, een battarij/accu geeft vaak nog te weinig stroom, of niet snel genoeg, je moet er 1 hebben die snel een schok geeft bij aanraking.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:05

Ik krijg hier straks een hek met draad op 35, 65 en 100 cm met een verschrikkelijke dot stroom(van een netstroom apparaat) er op.

Dennis had bij jou in de bak zelfs ontdekt dat hij TUSSEN de 2 linten door kon. Dus niet er onder door of er over heen, er tussen door. Hij nam een aanloop en sprong er tussen door zonder een van beide te raken!!!!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:08

Verward dit topic is al een jaar oud Verward

gewoon palen met 3 planken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:21

Barb schreef:
:? dit topic is al een jaar oud Verward

Hmm, vanmiddag stond er bij mijn post echt 06-03-03 terwijl ik deze toch echt gister heb gepost! Volgens mij klopte de datum niet helemaal ofzo, maar nu is ie iig wel goed Haha!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:47

hoihoi!
dit zal je wel niet helpen, maar misschien kan je er tog wat mee Tong uitsteken
een vriendin van mij heeft ook een haflinger die altijd ONDER het draad door ging. ze voelde het stroom niet goed, omdat ze een hele dikke voorpluk had dus ze kon zo haar hoofd eronderdoor doen. toen hebben ze in die voorpluk gewoon een dikke knoet gedaan als ze in de wei stond. nu komt de schok zegmaar gewoon eerst tegen haar hoofd aan (klinkt heel zielig maar zo leert ie het wel af) waardoor ze het niet meer probeerde. ik weet niet of je shetjes ook een dikke voorpluk hebben, maar misschien kan je het proberen....

wendytj4h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:59

Wij hebben 3 draden( vrij laag vanaf de grond)
en op een stuk hebben we soort van schapen gaas.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:26

Max heeft dit topic gestart op 14-04-03

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:32

Wij hebben een hek van 1.40, zie hem er niet zo snel overheen springen Tong uitsteken

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:12

Meavey schreef:
Maaike van de vis, de afstand tussen de banden is nog te groot als ik het zo zie.
Een shet kan zich daar nog vrij snel doorheen wurmen zonder een finke schok te krijgen.
Je moet de afstanden zo maken dat als ze zich er door proberen te wurmen dat ze zeker flink tegen het koord/band zullen drukken, dan krijgen ze zeker weten een flinke schok.
Door hun dikke wintervacht krijgen ze geen schok als ze er heel lichtjes tegen aan schampen.
En zorg voor een krachtig (netstroom) apparaat, een battarij/accu geeft vaak nog te weinig stroom, of niet snel genoeg, je moet er 1 hebben die snel een schok geeft bij aanraking.

Het is aangesloten op het lichtnet.
Laatst was ik met haar in de bak, ze kwam per ongeluk tegen de omheining aan en stond meteen aan de andere kant van de bak, dus die schok voelt ze wel. Het is sterk spul wat er strak omheen zit, maar op de plek waar zij uitgebroken was, hing het nu slap dus ze moet zich er echt met kracht doorheen gewerkt hebben. Dat snap ik dus echt niet, dat moet ze toch wel gevoeld hebben?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:05

Maak van je shet een teletubbie!!! Haha!
Niet iedereen is er voor stander van maar het werk voor bepaalde shets wel, niet de echt hardleerse. Knipoog
Je doet zijn halster om beetje strak.
Plaats een stevig ijzerdraad om het halster, langs het kopstuk via de kaak naar de neusband, laat een flink stuk ijzer boven het hoofd uitsteken (teletubbie) en als hij dan onder het draad door gaat gelijd het ijzer het door het halster krijgt ze wel een rotklap, maar meestal is het gelijk over.
Nu zullen er een aantal mensen zegge;ZIELIG, ja en nee. Het is pas zielig als jou pony van de weg geveegt moet worden of zich helemaal volgevreten heeft aan iets wat niet voor hem bedoelt was. en de dierenarts moet komen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:15

haha....deze fases heb ik gelukkig al achter de rug.
Na tig jaar shetten weet je het inmiddels al

wij hebben schapengaas.....of hoog genoeg dat ze er niet over kunnen hangen of in combinatie met stroom
verder planken met schriklint ertussen.........
KLOPKLOPKLOP.....het is inmiddels lang gelden dat er eentje uit was....
Maar overal staat bij voorkeur schapengaas als buitenomheining, anders zet ik er geen shet in.
Schriklint alleen werkt absoluut niet!!! Als een shet eruit wil, gaat ie eruit!

wat zijn het toch schatjes...hahaha!

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:43

Ben het helemaal met je eens Anke, schapengaas voor de shetten.
Ik heb het zelf ook, boven het gaas nog een draadje stroom omdat de dames anders liever het veel groenere gras van de buurman willen hebben Haha!
Met gewoon schriklint hebben mijn shetten ontdekt dat als je daar een been doorsteekt, je dan heel snel om laat rollen, je weinig tot geen last hebt van het stroom Boos!

Ik heb inmiddels vrijwel al mijn weidegrond met schapengaas laten afzetten en de dames zijn tot nog toe binnen gebleven ("zoekt naarstig naar stuk ongelakt hout om dit af te kloppen" Haha! )

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:45

bij ons hebben ze twee stroomdraden gespannen en hier staat aardig wat stroom op. ze komen er nu niet meer door heen...

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:48

Mijn shet ging bij de vorige eigenaar op z'n knieen onder de lijn door. als dat niet lukte, ging hij zo dicht mogelijk bij de lijn liggen en rolde die eronder door. Schijnheilig
bij de stal waar hij nu staat, hebben ze als afscheiding gewoon 2 schrikdraden op het lichtnet. ook de poort bestaat uit 2 draden. hij heeft supersnel door of er wel of geen stroom opstaat. hij trekt er dan met z'n weidegenootje (een welshje) op uit. echt samenwerking. OK dan! ze gooien een lijn plat en de ene houdt de bovenste lijn omhoog, de andere gaat eronder door.
echte houdinies die shetjes. we vroegen ons een tijdje terug af hoe hij er steeds uit kwam. terwijl de poort dichtzat. toen we op een afstand stonden te kijken gaf hij even een demonstratie. we gaan in galop op de poort af, net voor de poort hoofd naar beneden, hoofd onder de lijn door, hoofd omhoog en de draad ligt op je rug en je bent er onder door Schijnheilig

ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:10

(gracia) moet er wel even bij vermelden dat de stroom dan wel van het lichtnet moet afkomen en niet van een batterij zoals nu want daan gaan ze er dus dwars doorheen helaas....

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:11

mijn shet deed dat ook altijd tot hij een keer nat was en er toen onder door wou kropen en toen was er een hele harde klap en hij heeft het nooit meer gedaan hij durft er niet eens bij in de buurt te komen er stond wel 220 op