geen stalling voor mijn welshjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

Re: geen stalling voor mijn welshjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 08:06

even vergeten te vertellen ook zijn we bij de fokker voordat we de pony's gingen halen zo'n 2 maanden verschillende keren langsgeweest om even mee te kijken en te luisteren hoe het nu allemaal in zn werk ging , want met dit soort dingen ga je niet over 1 nacht ijs

verder wat de prijs betreft hebben wij 2000 euro betaald voor 1.6 ha weide voor 1 jaar dus lijkt me als je zoveel betaald althans dat dachten we (dus verkeerd gedacht) dat we dan eventueel gebruik mochten maken van de stalling

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:15

Dat is niet veel als je nagaat dat je voor stalling per pony gemiddeld 120euro kwijt bent en je op mdie 1,6 ha kunt zetten wat je wil valt voor mij e prijs best mee ik neem aan dat het ook al omheind was enz

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:16

2000 euro voor 1,6 hectare is heel normaal in mijn regio. Weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie is.

Ga gewoon in overleg met de eigenaar van het land. Zeker omdat je nu maar voor een periode van 1 jaar huurt, kun je beter nu alvast zekerheid hebben. Stel je voor dat zijn gedachte is om het land voor 1 periode te verhuren en daarna toch iets met zijn eigen paarden te doen? Of om het hele gebeuren te gaan verhuren met stal voor een hogere prijs.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:35

jelledaantje schreef:
even vergeten te vertellen ook zijn we bij de fokker voordat we de pony's gingen halen zo'n 2 maanden verschillende keren langsgeweest om even mee te kijken en te luisteren hoe het nu allemaal in zn werk ging , want met dit soort dingen ga je niet over 1 nacht ijs

verder wat de prijs betreft hebben wij 2000 euro betaald voor 1.6 ha weide voor 1 jaar dus lijkt me als je zoveel betaald althans dat dachten we (dus verkeerd gedacht) dat we dan eventueel gebruik mochten maken van de stalling

Vind het allemaal wel wat naief.
Hopelijk heb je nu voldoende ervan geleerd! :Y)
Wanneer je een weiland 1 jaar mag huren voor een fokkeij,dan moet je ook al verder kijken voor de jaren erna.
(moet je ook al doen met 1 paard - je moet voldoende geld en opties hebben om te kunnen verhuizen als je zelf geen lokatie heb- je moet niet afhankelijk zijn van 1 persoon/lokatie)
Hopelijk ga je nu de rest ook in orde maken dat de toekomst er wat duidelijker uit ziet, wanneer het niet zo gaat als in 1ste instantie had gepland.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:37

Die tweeduizend euro is voor 4 pony's dat is 500euro per pony per jaar vind ik heel schappelijk in prijs hoor...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:41

misschien denk ik krom hoor, maar hij heeft niet gezegd dat ze er NOOIT in mogen toch? Misschien wil hij ze er NOG niet in hebben omdat het nog niet klaar is.
Zou gewoon eens met hem gaan praten wat nu precies de bedoeling is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:43

Ik betaalde eerst ook veel meer (in verhouding) voor een weitje in de buurt voor de zomer. (in de winter is hier "niks" aan weiland te krijgen)
Stond dan wel een schuilstal op, maar verder was het erg klein.
De 2 paarden hebben we meerdere keren naar huis gehaald, zodat het gras bij kon komen.

Perev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:39

Er is gezecht dat de stallen voor jullie gebouwd zouden worden, ik zal eens goed met de eigenaar gaan praten hierover. Werkt hij niet mee zal ik regelrecht vertrekken naar een andere stal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:19

Jullie hebben de weide gehuurd, je wist dat er stallen op zouden komen, maar je hebt toch geen duidelijke afspraken (evt op papier) over de stallen gemaakt?
Jullie hebben aangenomen dat je ze mocht gaan gebruiken, maar misschien heeft de eigenaar nooit dit idee gehad?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 15:08

Echwel schreef:
Dat is niet veel als je nagaat dat je voor stalling per pony gemiddeld 120euro kwijt bent en je op mdie 1,6 ha kunt zetten wat je wil valt voor mij e prijs best mee ik neem aan dat het ook al omheind was enz

de omheining moesten we helemaal zelf doen en betalen dus dat kwam er ook nog is bij
maakt verder ook niet uit want we kunnen het allemaal goed betalen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:30

Ik hoop maar dat je één en ander kunt relativeren, want als je de wei kaal hebt gehuurd en zelf nog voor omheining moest zorgen op eigen kosten.. Is het wel heel naief om te verwachten dat de verhuurder wel op zijn kosten stallen voor jouw gebruik aan het bouwen is 8-)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:58

wat voor soort contract hebben jullie precies?
wij huren ook 1.2 hectare, maar hebben dus een pachtcontract. eigenaren moeten zelfs toestemming vragen aan ons als ze de weide in willen gaan om pak hem beet paaltjes te controleren.

van tevoren ALLES laten vastleggen in het contact, zelfs dat de stroomdraden + schoeven van ons waren en na einde pacht dus weer weg worden gehaald.
ook bv wie water geeft, wie er wel of niet in mag en wat de gebruiksdoeleinden zijn.
( mag bv alleen eigen paarden erin zetten, en pension na toestemming)
misschien even flink zoeken en onderhandelen geweest,maar ik weet wel waar ik aan toe ben.

hebben jullie het contract niet goed gelezen? want daar moet instaan of je wel of niet gebruik mag maken van de faciliteiten op het terrein.
ook of de eigenaar wel of niet erop mag komen, en of die stallen Uberhaupt gebouwd hadden mogen worden.
stond er niets in over de stallen? dan zijn jullie zelf de mist ingegaan om te denken dat je die mocht gebruiken. eigenaar staat dan volledig in zijn recht om jullie de toegang van de pony's te weigeren.

verder raad ik ten sterkste aan de volgende keer per 2/3 maanden het geld over te maken ipv in 1X. nu zit je er waarschijnlijk met wat pech een vol jaar aan vast.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:12

AI..

Ik sluit me geheel aan bij mijn voorgangers, jullie zijn helaas heel naief geweest..

De eigenaar is jullie verder helemaal niets verplicht, en zo te lezen gaat hij na dat jaar waarschijnlijk zijn eigen paarden daar op die wei houden met loopstal. Denk dat hij zijn stal netjes wil houden voor zijn eigen paarden.

Wat me wel enorm verbaast, hoe kan je nou een fokkerij beginnen zonder eigen grond, stal, en alles wat erbij komt kijken.

Het had allemaal veel beter voorbereid moeten worden. ALs je nu al zegt dat als je deze wei kwijt raakt de ponys moet verkopen is er iets niet goed geregeld.

Je kan toch na dit jaar zorgen dat je een andere plek hebt, met schuilstal en alles faciliteiten die veulens nodig gaan hebben??

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:18

ukoldaatje schreef:
AI..

Ik sluit me geheel aan bij mijn voorgangers, jullie zijn helaas heel naief geweest..

De eigenaar is jullie verder helemaal niets verplicht, en zo te lezen gaat hij na dat jaar waarschijnlijk zijn eigen paarden daar op die wei houden met loopstal. Denk dat hij zijn stal netjes wil houden voor zijn eigen paarden.

Wat me wel enorm verbaast, hoe kan je nou een fokkerij beginnen zonder eigen grond, stal, en alles wat erbij komt kijken.

Het had allemaal veel beter voorbereid moeten worden. ALs je nu al zegt dat als je deze wei kwijt raakt de ponys moet verkopen is er iets niet goed geregeld.

Je kan toch na dit jaar zorgen dat je een andere plek hebt, met schuilstal en alles faciliteiten die veulens nodig gaan hebben??

we beginnen geen grootschalige fokkerij maar een fokkerijtje met onze eige merrie's dat zijn er naar verkoop van 1 merrie straks nog maar 2 en we willen ze niet elk jaar laten dekken dus je kan het aan de ene kant ook weer geen fokkerij noemen, en we waren al bezig met het zoeken van een eigen wei waar we zzelf onze stallen op kunnen bouwen.
En aan de andere kant is het een beetje naief geweest om te denken dat we die stallen zouden mogen gebruiken maar is gewoon een miscommunicatie geweest

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:30

Lowara schreef:
wat voor soort contract hebben jullie precies?
wij huren ook 1.2 hectare, maar hebben dus een pachtcontract. eigenaren moeten zelfs toestemming vragen aan ons als ze de weide in willen gaan om pak hem beet paaltjes te controleren.

van tevoren ALLES laten vastleggen in het contact, zelfs dat de stroomdraden + schoeven van ons waren en na einde pacht dus weer weg worden gehaald.
ook bv wie water geeft, wie er wel of niet in mag en wat de gebruiksdoeleinden zijn.
( mag bv alleen eigen paarden erin zetten, en pension na toestemming)
misschien even flink zoeken en onderhandelen geweest,maar ik weet wel waar ik aan toe ben.

hebben jullie het contract niet goed gelezen? want daar moet instaan of je wel of niet gebruik mag maken van de faciliteiten op het terrein.
ook of de eigenaar wel of niet erop mag komen, en of die stallen Uberhaupt gebouwd hadden mogen worden.
stond er niets in over de stallen? dan zijn jullie zelf de mist ingegaan om te denken dat je die mocht gebruiken. eigenaar staat dan volledig in zijn recht om jullie de toegang van de pony's te weigeren.

verder raad ik ten sterkste aan de volgende keer per 2/3 maanden het geld over te maken ipv in 1X. nu zit je er waarschijnlijk met wat pech een vol jaar aan vast.

we hebben het contract wel goed doorgelezen want het is namelijk maar een klein verhaaltje maar er staat gewoon niets in over de stallen alleen over de weide zelf dus gewoon naiviteit maar van fouten moet en kun je leren en we hopen deze fout in iedergeval niet meer te maken. alle tips die we nu gekregen hebben in dit topic neem ik met me mee en dan komt het zeker wel goed.

zeemermin13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:29

raar zeg.
ik zou gewoon op een manege in de buurt bij je gaan staan met je paard/pony. :+

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:57

Jammer dat je zijn stallen (nog?) niet mag gebruiken, maar heeft hij dan liever dat de pony´s zijn land kapot lopen?

Ik zit misschien namelijk een klein beetje met hetzelfde probleem over een jaar pas maar toch.

Mijn situatie:
Om af te spenen wil ik zowieso een maand 2 jaarlingen dan op een stukje zetten van ongveer 1000 vierkante meter. Geen schuilstal, maar wel mogelijkheid dat ze in de schuur mogen. Alleen naar mijn idee lopen ze in de winter de weide kapot en dat is zonde van je gras... Dus ik moet nog kijken hoe ik dat ga doen...

Maar het kan dus niet echt kwaad als ze geen schuilstal hebben?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 11:22

zeemermin13 schreef:
raar zeg.
ik zou gewoon op een manege in de buurt bij je gaan staan met je paard/pony. :+

dat zouden daar 7 pony's gestald moeten worden dus is een beetje veel 3 mini hengstjes 1 dekhengst en 3 merrie's die vermoedelijk drachtig zijn waarvan 1 te koop staat

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:32

Ik zou zelf deze winter maar blijven en (waar nodig) een dek op doen. Ga ondertussen wat in het rond kijken of je na dat jaar iets anders kunt regelen. Ik zou de tijd die ik betaald had gewoon vol maken maar het contact met de eigenaar van het land is wellicht niet meer zo dat je daar langer wilt blijven dan dat jaar. Kan het niet zo zijn dat hij een stal heeft neergezet en jullie daar geen gebruik van laat maken omdat hij voor na dat jaar wat anders voor die stallen in gedachten heeft? Ik zou het niet afwachten en voor de zekerheid zorgen iets anders achter de hand te hebben.
Je pony's worden er niet minder van als ze de winter buiten staan, die krijgen vanzelf wel een dikke vacht dus die gaan de winter wel doorkomen. Probeer ondertussen gewoon lekker van ze te blijven genieten!!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 11:35

magicsanne schreef:
Ik zou zelf deze winter maar blijven en (waar nodig) een dek op doen. Ga ondertussen wat in het rond kijken of je na dat jaar iets anders kunt regelen. Ik zou de tijd die ik betaald had gewoon vol maken maar het contact met de eigenaar van het land is wellicht niet meer zo dat je daar langer wilt blijven dan dat jaar. Kan het niet zo zijn dat hij een stal heeft neergezet en jullie daar geen gebruik van laat maken omdat hij voor na dat jaar wat anders voor die stallen in gedachten heeft? Ik zou het niet afwachten en voor de zekerheid zorgen iets anders achter de hand te hebben.
Je pony's worden er niet minder van als ze de winter buiten staan, die krijgen vanzelf wel een dikke vacht dus die gaan de winter wel doorkomen. Probeer ondertussen gewoon lekker van ze te blijven genieten!!

ja zoiets dachten wij ook al dat hij volgend jaar waarschijnlijk zn eigen paarden erop zet en ons contract niet meer verlengt.
Dat geeft verder niet het is zijn wei maar geef het dan even aan.
En we waren vanaf dat dit contract begon bezig met een andere weide aan het zoeken mischien 1tje die we kunnen kopen of anders een wei met stallen die we kunnen huren.

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:35

Ik ben bang dat er idd zoiets achter zit. Zorg alsjeblieft dat je ingedekt bent en voor hij op het allerlaatste moment zegt dat je weg moet met je pony's je iets achter de hand hebt zodat je niet straks met je pony's op straat staat.
Succes met zoeken naar een fijn plekje voor je kanjers

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:45

jelledaantje schreef:
dat zouden daar 7 pony's gestald moeten worden dus is een beetje veel 3 mini hengstjes 1 dekhengst en 3 merrie's die vermoedelijk drachtig zijn waarvan 1 te koop staat

Ik verbaas me toch wel over het risico wat jij durft te nemen.
Ik ben toch meer het type van: meer betalen maar dan wel de zekerheid hebben.
Wat nou als de verhuurder na een jaar het contract opzegt??
Dan sta je mooi met al die pony's (en misschien wat veulens).
Heb je een of twee paarden dan kun je het risico misschien nog nemen, maar 7?
Die plaats je nooit!
Overigens vond ik de opmerking dat de verhuurder van jullie huurgeld die stal heeft gebouwd en de verontwaardiging dat je die stal dan niet mag gebruiken een beetje raar.
Hij moet zelf weten wat hij met dat geld doet, het is jullie geld immers niet meer.
Dat geld hebben jullie ingeruild voor een jaar land.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 17:17

odje schreef:
jelledaantje schreef:

Ik verbaas me toch wel over het risico wat jij durft te nemen.
Ik ben toch meer het type van: meer betalen maar dan wel de zekerheid hebben.
Wat nou als de verhuurder na een jaar het contract opzegt??
Dan sta je mooi met al die pony's (en misschien wat veulens).
Heb je een of twee paarden dan kun je het risico misschien nog nemen, maar 7?
Die plaats je nooit!
Overigens vond ik de opmerking dat de verhuurder van jullie huurgeld die stal heeft gebouwd en de verontwaardiging dat je die stal dan niet mag gebruiken een beetje raar.
Hij moet zelf weten wat hij met dat geld doet, het is jullie geld immers niet meer.
Dat geld hebben jullie ingeruild voor een jaar land.

Ik heb al eerder in het topic gezet dat het verder niet uit maakt dat hij dat van ons geld heeft gedaan is namelijk zijn keus.
en voor onze pony's kunnen we heus wel iets anders vinden want we hebben genoeg kenissen en kenissen van onze ouders die land bezitten en ze daar evntueel op kunnen staan om die tijd te overbruggen zodat we een weide kunnen zoeken we staat dus nooit op straat.!

EDIT En we waren zelf al niet van plan on daar weer een jaar langer te gaan staan dat hebben we vanaf het begin gezegt en we zijn dus al vanaf april bezig met andere weides zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:05

jelledaantje schreef:
beetje raar en we zaten er ook al aan te denken datie volgend jaar ons contract niet verlengt en ons eraf bonjourd zodat wij genood zaakt zijn om onze pony's te verkopen omdat we dan mischien geen andere weide kunnen vinden

Dat lijkt toch anders dan dit antwoord...
Je heb dus wel een back-up plan?
Dat zou mooi zijn!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:27

Zo'n kwestie van de pot verwijt de ketel dan..

Zelf sowieso niet van plan zijn geweest om het langer dan een jaar te huren en als je dan er achter komt dat de verhuurder daar ook geen intenties voor heeft gehad verontwaardigt zijn ;)

Heb je nu nog eens gewoon een gesprek om de tafel met de verhuurder gehad trouwens, misschien kom je dan voor komende winter nog tot een compromis bijvoorbeeld :)