Paard dat weeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:21

Yommie schreef:
Ach ja ik wacht wel even op een bericht terug van dat meisje,misschien zegt ze wel dat hij daar nooit heeft geweeft..
dan kan hij meteen terug..want dan zal hij zich daar dan wel beter voelen 23 per dag op stal...

Het zou nog altijd wel kunnen ja. Meestal niet, maar ook bij paarden zitten er uitzonderingen tussen.
Soms is de verhuizing erg stressvol en komt het daardoor.

Nicam

Re: Paard die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:38

Hoi Yommie, Als ik jouw verhaal zo lees ben je dol op je paard en wil je hem eigenlijk niet meer kwijt. Logisch als je naar je gevoel kijkt, want je bent niet voor niks op dit paard gevallen :-). De oorzaak van weven is idd vaak een gedragsprobleem en vaak uit verveling ontstaan (niet altijd). Een andere oorzaak is dat het paard zijn voeten niet wil belasten en ontlasten dan de een en vervolgens de ander. Dit lijkt dan ook op weven. Als dit paard het al jaren doet en vooral als het andere paard weg is dan lijkt het op stress (misschien verlatingsangst?). Wat je misschien kunt doen is contact opnemen met een gedragsdeskundige voor paarden. Het kost je dan wel meteen geld, maar zij kunnen je wel helpen om of het gedrag te verminderen of misschien wel helemaal verhelpen. Het feit dat je paard dit al zo lang doet is moeilijk weer af te leren met name omdat het weven op zich endorfine vrijmaakt in het lichaam en je paard daar ene lekker gevoel bij krijgt. Goed voor de gewrichten is het ook niet (is al een paar keer hier gezegd).
Heel veel succes met je paard en ik hoop echt dat je er wat mee kunt.

Groetjes Nicolette

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 17:42

Nicam schreef:
Hoi Yommie, Als ik jouw verhaal zo lees ben je dol op je paard en wil je hem eigenlijk niet meer kwijt. Logisch als je naar je gevoel kijkt, want je bent niet voor niks op dit paard gevallen :-). De oorzaak van weven is idd vaak een gedragsprobleem en vaak uit verveling ontstaan (niet altijd). Een andere oorzaak is dat het paard zijn voeten niet wil belasten en ontlasten dan de een en vervolgens de ander. Dit lijkt dan ook op weven. Als dit paard het al jaren doet en vooral als het andere paard weg is dan lijkt het op stress (misschien verlatingsangst?). Wat je misschien kunt doen is contact opnemen met een gedragsdeskundige voor paarden. Het kost je dan wel meteen geld, maar zij kunnen je wel helpen om of het gedrag te verminderen of misschien wel helemaal verhelpen. Het feit dat je paard dit al zo lang doet is moeilijk weer af te leren met name omdat het weven op zich endorfine vrijmaakt in het lichaam en je paard daar ene lekker gevoel bij krijgt. Goed voor de gewrichten is het ook niet (is al een paar keer hier gezegd).
Heel veel succes met je paard en ik hoop echt dat je er wat mee kunt.

Groetjes Nicolette

Nou het feit dat hij bijna niemand vertrouwt,zegt mij al genoeg over wat er met hem is gebeurt..daarbij is hij ook mager..
en wilden ik hem een goed leven bieden,alleen tegen welke prijs over een tijdje...

conclusie ik ben gewoon softie als het gaat om zielige beesten..
:+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:14

nou dan hou je hem toch gewoon?
ik denk dat als je hem terug doet het je je leven lang blijft achtervolgen..in je hoofd.

wedden dat jij hem gewoon weer goed krijgt?

Weven komt door gebrek aan contact in de jeugd van het paard,en kan door stress komen....sommige paarden zijn volledig van de kaart na een verhuizing....ook al was de vorige plek veel slechter(in ons ogen)je haalt hem uit een voor hem vertrouwde omgeving...

misschien breekt de gewoonte na verloop van tijd als hij gewend is..

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:46

Ben benieuwd wat de vorige eigenaresse er van zegt, maar je hebt niet alleen een wever gekocht, maar ook een paard dat enorm kleeft aan jouw ander paard... en niet kan omgaan met andere paarden... Misschien zijn er in de prijsklasse waarin je zoekt veel paarden die wat mankeren, maar je kan ook geluk hebben. Is het misschien een optie om eens naar een 2-3 jarige te kijken die nog niet beleerd is? Neem idd iemand mee die weet waar 'ie naar kijkt, en met verkoper afspreken dat het paard gekeurd moet worden (als ze moeilijk doen dus niet kopen, want dan is er iets niet goed), valt de keuring negatief uit betaalt de verkoper en omgekeerd..

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 22:08

Famke29 schreef:
Ben benieuwd wat de vorige eigenaresse er van zegt, maar je hebt niet alleen een wever gekocht, maar ook een paard dat enorm kleeft aan jouw ander paard... en niet kan omgaan met andere paarden... Misschien zijn er in de prijsklasse waarin je zoekt veel paarden die wat mankeren, maar je kan ook geluk hebben. Is het misschien een optie om eens naar een 2-3 jarige te kijken die nog niet beleerd is? Neem idd iemand mee die weet waar 'ie naar kijkt, en met verkoper afspreken dat het paard gekeurd moet worden (als ze moeilijk doen dus niet kopen, want dan is er iets niet goed), valt de keuring negatief uit betaalt de verkoper en omgekeerd..

ik heb nog niets gehoord van haar,misschien wel logies 8-)
maar als die alleen zou weven en verder niks had ala..maar door dat bonken heeft hij ook wat vocht in ze knieen waar ik al een risico mee loop..nu vind ik het gewoon zielig als ik me andere paard bij hem weg haal..al is het er naast..en kost het zijn benen door dat geweef..want gisteren heb ik 3 kwartier gereden,en hij heeft 3 kwartier staan weven...er zat ook voor het hek een kuil..en er naast..
ik heb het ook geprobeert met hem slobber te geven..maar hij eet dan gewoon niet..en als ik hem op stal zet,denk ik dat hij zijn stal afbreek...

en ik zoek juist een braaf paard die wat ouder is. en waar je bij wijzen van spreken door amsterdam kunt lopen..geen paard die ik nog moet inrijden ofzo...maarja volgens mij moet dat paard toch wel te koop zijn voor 3000 euro...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:12

Yommie, als je echt over je gevoel aait, kun je alles wel houden. Maar is dat wel verstandig? Ik zou er ook moeite mee hebben. Maar nu heb je nog de mogelijkheid hem terug te brengen, straks niet meer. Met een ander paard kun je ook een band op bouwen. En je kunt ook een paard kopen wat een ander gebrek heeft, maar minder risicovol. Er zijn genoeg leuke paarden in jouw prijsklasse. Zeker voor die leeftijd van die van jou, die helemaal gezond zijn!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:15

Zo'n paard loopt er vast wel ergens rond (in de door jou genoemde prijsklasse)
Het weven is wel erg bij deze trouwens, dat hij het zo erg in de wei doet.
Ik heb hier een 20 jarige die als ze op stal staat af en toe weeft (als ze alleen achter blijft of als ik buiten ben of als ze er gewoon uit wil, en dus meestal in de winterperiode)
Nu lopen ze buiten overdag en dus weinig last.
In de wei doet ze het gelukkig niet. Daar loopt ze af en toe wel heen en weer voor het draad maar verder niet.
Ze heeft geen last van vocht, kreupelheid of wat dan ook en ze doet het toch al heel wat jaartjes.

Ik zou het paard eerlijk gezegd toch proberen terug te brengen.
Je wordt er op den duur zelf zenuwpatiënt bij denk ik.

SUCCES!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:22

Leuk en aardig dat je aan dat zielige paard denkt (als je hem terugbrengt), maar er is ook een ander aspect en dat ben JIJ.

Ik zou me continu zorgen maken over een paard met verlatingsangst alleen in de wei achterlaten, dat zou betekenen dat ik met mijn andere paard niet meer met plezier weg zou kunnen.

Ik heb zelf wel eens een wever meegemaakt en echt-zoals diana1 ook zegt- ik werd er zelf ook horendol en zenuwachtig van.

Kortom, hoe zal met jouw geestesgesteldheid gaan als je hem houdt? Kun je daar tegen?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 22:23

diana1 schreef:
Zo'n paard loopt er vast wel ergens rond (in de door jou genoemde prijsklasse)
Het weven is wel erg bij deze trouwens, dat hij het zo erg in de wei doet.
Ik heb hier een 20 jarige die als ze op stal staat af en toe weeft (als ze alleen achter blijft of als ik buiten ben of als ze er gewoon uit wil, en dus meestal in de winterperiode)
Nu lopen ze buiten overdag en dus weinig last.
In de wei doet ze het gelukkig niet. Daar loopt ze af en toe wel heen en weer voor het draad maar verder niet.
Ze heeft geen last van vocht, kreupelheid of wat dan ook en ze doet het toch al heel wat jaartjes.

Ik zou het paard eerlijk gezegd toch proberen terug te brengen.
Je wordt er op den duur zelf zenuwpatiënt bij denk ik.

SUCCES!

Nou ik moet zeggen dat je wel gelijk heb met dat laatste,want je blijft er toch naar kijken van k.u.t waarom doet hij nou zo:(
ik zou hem niet eens alleen durven laten nu..de 1 ste dag dat hij er al was wilden hij zo graag naar mij andere paard,dat hij het stroomdraad heeft stukgetrokken...er stond geen stroom op,omdat die suffers van ons al achter een sto draadje blijven normaal gesproken...

Maarja ik kijk wel wat de vorige eigenaar er van zegt...ik weet ook niet wat ik der mee aan moet...was het maar een kop en schotel.die had ik dan gewoon terug gebracht naar blokker 8-)
Laatst bijgewerkt door Frozen op 02-07-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:28

MD --> OPG
Ik denk dat het topic hier beter thuis hoort.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:31

Nogmaals ik zou het paard terug brengen.
Nu kan het waarschijnlijk nog.
Het is dat die van mijn dochter al ouder is maar als ik in jouw schoenen stond bracht ik het paard zsm terug.
Ik wordt er hier af en toe al stapeldol van en dan valt het hier nog mee.
De kans dat het over gaat acht ik erg klein trouwens.
STERKTE en WIJSHEID toegewenst.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 23:58

als iemand haar reactie wilt hebben stuur ik die wel via pm,want volgens mij mag ik die hier niet posten...maar het komt er op neer dat en ze weet niet of ik veel rij, maar misschien dat ie daarin wat zwaarder getraind moet worden bijv. door bijgezet longeren of iets? ze zou t niet verder niet weten.. hij deed t bij haar alleen bij t eten krijgen als de deur open stond....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:52

Yommie schreef:
als iemand haar reactie wilt hebben stuur ik die wel via pm,want volgens mij mag ik die hier niet posten...maar het komt er op neer dat en ze weet niet of ik veel rij, maar misschien dat ie daarin wat zwaarder getraind moet worden bijv. door bijgezet longeren of iets? ze zou t niet verder niet weten.. hij deed t bij haar alleen bij t eten krijgen als de deur open stond....

harder werken is geen oplossing. (wat een stomme opmerking als het gaat om weven 8)7 )
Ze heeft het niet verteld en ze zit dus fout!
Je zou het paard eens op stal kunnen zetten en kijken naar zijn/haar gedrag, al is dat puur om te weten of het paard zich daar prettiger voelt.

Een leuk paard is voor 3000,- best wel te vinden, maar je moet er wel verstand van hebben of veel mazzel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:41

Yommie schreef:

als dat waar is is het duidelijk stress....je vertelde dat hij ook mager was?

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:38

superwoman schreef:
harder werken is geen oplossing. (wat een stomme opmerking als het gaat om weven 8)7 )
Ze heeft het niet verteld en ze zit dus fout!
Je zou het paard eens op stal kunnen zetten en kijken naar zijn/haar gedrag, al is dat puur om te weten of het paard zich daar prettiger voelt.

Een leuk paard is voor 3000,- best wel te vinden, maar je moet er wel verstand van hebben of veel mazzel.

Daar begint ie ook meteen te weven :(:)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:52

Ik heb vijftien jaar lang een extreme stresswever gehad (die nu overigens met pensioen is). En hij had ook drietjes voor hoefkatrol....Hij heeft nooit een dag echt kreupel gelopen en daar mag ik me heel gelukkig mee prijzen.

Maar weven is niet goed, zeker stressweven niet. Zoals jij het omschrijft is het veel een heel extreme wever. Hij doet het dus ook op het land. Dat deed die van mij dan totaal niet. Daar komt nog eens bij dat zijn kieeen met vocht zijn gevuld van het bonken...een dubbele belasting van zijn gewrichten dus. Nog even los van de verlatingsangst.
Paardje is al 12 dus dus grote kans dat dit dusdanig is "aangeleerd" dat het niet meer verdwijnt ... en dat er vanbinnen al wat schade in de vorm van artrose zit.....
Hoe k.. ook, ik zou dit paard tergubrengen nu het nog kan. Zeker als ik jouw ambities lees.
Als ik zo jouw korte versie van de reactie van de vorige eigenaar lees, wordt ik er niet geruster op. Zwaarder laten werken met zulke knieen...... :n

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:08

Mijn vorig paardje was ook een wever.

Hij had ook verlatingsangst en brak de boel af als zijn "vriendinnetje" hem verliet!
Een stress wever zoals de jouwe dus. Ik vond het ook zo zielig en dacht dat ik hem zou kunnen helpen dus heb hem gekocht... Hij heeft een zalig leven gehad bij mij en ik heb 6 jaar van hem mogen genieten en ik mis hem nog elke dag! Maar als ik terug zou mogen kiezen: NOOIT MEER!!

Als je met je ander paard rijd heb je geen minuut rust, ik maakte me er zenuwachtig in als hij zo stond te stressen/weven. en het is inderdaad ook niet goed voor zijn gewrichten.

Ik zou zeggen: maak van je hart een steen en doe hem terug! Wat je heb je aan een paard waar je niet mee op de baan kan, waar je niet mee kan rijden,... (in de toekomst dan misschien). Aan de reacties van de vorige eigenares te horen wist ze het wel hoor!

Ik heb 15 paarden getest voor ik op mijn paardje nu ben gevallen, geloof me, er bestaan paarden in jouw prijsklasse die gezond zijn!

Veel succes!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:16

hij valt andere paarden aan? ik zou hem er dan zeker bij zetten. dan heeft hij een bezigheid. paarden die andere paarden aanvallen hebben een zwaar verleden, en zitten mentaal serieus in de knoop. zelden komt het echter tot een echt gevecht, maar hij moet gewoon zijn plaats leren te zoeken in een kudde. blijkbaar heeft hij dit nooit geleerd, en ziet hij jouw ander paard niet als een bedreiging. als je de kans hebt, zou ik hem in een kudde gooien, met een vrij dominante merrie erbij. het is een stresspaard, hij kan dus geen verantwoordelijkheid aan? hij moet dus leren al zijn verantwoordelijkheden, die stress geven, uit handen te geven om zo meer rust te vinden. als jouw paard ineens verdwijnt, is dat zijn verantwoordelijkheid, omdat hij zijn kudde niet bijeen kan houden. is mss vergezocht, maar gezien dit paard, kan hij zo wel zijn: heel perfectionistisch, controlefreak. in een kudde moet hij dit laten varen, mss met de nodige slagen en beten, maar eens hij dit doet, gaat hij zich veel rustiger voelen, omdat geen verantwoordelijkheid hebben eigenlijk veel fijner is.
Ik zou niet met hem gaan wandelen onder het zadel, maar aan de hand. Al is hij 2 meter groot, maakt niet uit. neem iemand mee, desnoods met je ander paard, en ga de straat op. Doe er grondwerk mee, spelletjes. normaal ben ik niet voor parelli en toestanden, maar dit zou wel eens kunnen helpen met dit paard. omdat die spelletjes de geest aan de gang houden, en hem stof geven tot nadenken. je hart wilt hem houden, doe dat dan. er is een reden dat je dit paard hebt, en je kan veel van hem leren. mijn paard heeft 1200 euro gekost, kwam van de koers, 6 jaar, lichamelijk en mentaal een wrak!! nu, een jaar later, is het gewoon een prachtbeest geworden, en een paard terug in hart en nieren. hij geniet terug van het leven, geniet van zichzelf en zijn vriendinnetje op de wei, en is dubbel zo dik geworden :-p. als je foto's wilt van voor en na, pb maar even. en dankzij hem heb ik de stap gezet om me bezig te houden alternatieve therapieën voor dieren en dit in bijberoep te gaan doen. dat heb ik allemaal aan hem te danken. en geloof me, je paard is je eeuwig dankbaar. je wist dat hij problemen had, en toch heb je hem gekocht, dat zegt genoeg. dit paard heeft je geraakt in je hart, en jullie hebben van elkaar te leren...

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 12:19

Als ik hem op stal zet gaat hij nog erger te keer ,en gaat hij echt staan wiegen..van ze ene been naar de andere...
ik denk ook dat hij dat zal blijven doen als die andere van mij weg gaat...

hier een foto van hem:

http://www.mijnalbum.nl/Album=6MJDLPZU

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:35

Lastig. Mijn paard kwam terug bij mij als wever, was uitbesteed ;) Ik heb het er heel moeilijk mee gehad, ze deed het echt extreem, ook in de paddock en in het land. Bij haar komt het voornamelijk door stress of als ze alleen staat, aandacht wilt. Echter kan ik gelukkig goed onderscheiden of ze het doet om de aandacht of door stress. Nu 2 jaar later weeft ze zo goed als niet meer. Maar ik heb er heel wat slapeloze nachten door gehad, en zou ik haar net een paar weken hebben gehad had ik haar absoluut teruggebracht. Het blijft altijd een gevoelig paardje. En ik zou me dit nooit meer op de hals halen. (zeg ik nu;) )

Hoelang heeft dit paard bij de vorige eigenaresse gestaan? Heb je het adres van de fokker? Toen ik later in contact kwam met de fokker van mijn paard en haar verhaal hoorde, viel opeens alles op zijn plaats en ben ik inmiddels heel blij dat ze toch hier gebleven is :)

suc6

edit; hetgene wat meliciana schrijft komt overeen met de beschrijving van mijn paard. Ook dat bij haar de rust kwam, toen die bij mij kwam, veel wandelen, poetsen, bezighouden, afwisselen maar vooral heel veel rust uitstralen is bij mijn merrie het antwoord.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:43

Weven kost ook veel energie, daarom is hij waarschijnlijk ook mager. Ik ben ook bang dat dit er al zo inzit dat je er maar van uit moet gaan dat het niet over gaat. Wat is wijsheid! Je staat voor een moeilijke beslissing, die je alleen zelf kan nemen.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:17

meliciana schreef:
hij valt andere paarden aan? ik zou hem er dan zeker bij zetten. dan heeft hij een bezigheid. paarden die andere paarden aanvallen hebben een zwaar verleden, en zitten mentaal serieus in de knoop. zelden komt het echter tot een echt gevecht, maar hij moet gewoon zijn plaats leren te zoeken in een kudde. blijkbaar heeft hij dit nooit geleerd, en ziet hij jouw ander paard niet als een bedreiging. als je de kans hebt, zou ik hem in een kudde gooien, met een vrij dominante merrie erbij. ..

ik weet niet of je goed beseft wat je zegt!!
Op deze manier heeft mijn paard zijn been gebroken!! stond ook met een dominante merrie erbij, hij viel ze aan en ze heeft hem een paar rake trappen verkocht, resultaat: open beenbreuk.
(zie vorig bericht, was ook een wever, had 1 vriendinnetje en viel andere paarden aan.)

denk even na aub!!
Ok het kan goed komen ook maar voor t zelfde geld gebeuren er ongelukken (daarvoor niet aan jouw paard maar hij kan ook anderen hun paard lelijk verwonden)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:31

laat je paard es nakijken door een dierenarts op eventuele slijtage door het weven en je zegt dat ie mager is?misschien is er een aandoening aanwezig wat spierweefsel afbreekt.
mocht dit na onderzoek niet zo zijn dan kun je door middel van spel en training proberen je paard héél veel afleiding te geven.en veel buiten zetten en moet ie op stal dan kun je ook in de box iets hangen waar ie zich mee kan amuseren.lekkertjes hebben vaak een voorkeur!
wel jammer dat je zo moet starten met je paardje.Ik wens je heel veel succes,en ergens denk ik in zulke gevallen,het heeft zo moeten zijn dat ie bij jou is terecht gekomen!!!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:39

astridelise schreef:
Weven kost ook veel energie, daarom is hij waarschijnlijk ook mager.

absoluut, de stress, de verlatingsangst en dan ook nog het weven zorgen ervoor dat hij (constant) wat afvalt. Waarschijnlijk kun je hem ook voeren wat je wilt.

Ik weet dat het moeilijk is, maar ik denk dat de beste oplossing is om hem gewoon terug te brengen. Zoals ik hier al voorbij heb zien komen ; afscheid ervan nemen is ook zeker rot, maar als je straks met een paard zit wat gewoonweg 'gebroken' is dan is dat nog moeilijker, want dan ben je er helemaal aangewend.

Denk er alsjeblieft goed overna wat de gevolgen kunnen zijn. En ga niet op je gevoel af omdat het zielig is voor het paard. Het ís ook niet leuk, maar je zult nog wel vaker voor vervelende keuzes komen te staan.

Je bent gewoon bot gezegd 'genaait'. En dat zou ik niet pikken, er zijn zat mensen op bokt, ook ik, die je echt wel willen helpen om naar een ander leuk paardje te zoeken in jou prijsklasse.