stapmolen is dat nou gezond??????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:13

die in deurne staat er omdat de leerlingen in het weekend naar huis gaan.en zo goed is die molen niet want die is helemaal dicht,dus de paarden lopen daar sweekends een uur in een donker hol, ook geen overzicht of er een onderdoor kruipt ofzo, een keer heb ik mee gemaakt dat er in het weekend een paard onder een paar hekken door was gekropen en dat ie toen onder de motor van de molen liep en zijn hele rug kapot had.mijn paard liet ik mooi in het midden van de molen zetten,daar was een soort paddockje.maar zelf heb ik nu ook een (open) molen en dat is echt een uitkomst!de ene kan losstappen terwijl ik de andere rijd en daarna kan de ene uitstappen terwijl ik de ander rijd.ook na het wassen is het heerlijk om hem zo op te kunnen laten drogen.draven doe ik nooit in de molen,dat geeft veel eenzijdige belasting aan het paard omdat ie constand rondjes moet lopen.maareh alles bij elkaar ben ik dol op de stapmolen Haha! (alleen zijn er helaas mensen die hem gebruiken IPV rijden en dat is natuurlijk VAUT!)

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:02

Het blijft natuurlijk altijd oppassen voor gevaar, maar dat heb je bij weidegang evengoed!

Persoonlijk vind ik dat je weidegang en stapmolen niet echt met elkaar kunt vergelijken. Uit eigen ervaring weet ik dat de beweging van paarden in de wei minimaal is, afgezien van even jolig naar buiten hollen. In de stapmolen worden ze aangespoord om door te bewegen!
Als conditietraining en manier om de paarden extra beweging te geven is het ideaal. Helaas hebben we geen beschikking over een stapmolen thuis, wel voldoende wei, maar daar kunnen de sportpaarden maar een paar uur per dag in. De rest gaat wel gewoon hele dagen, en groeit dus ook dicht, zelfs van een bijna kale wei Haha!
Persoonlijk denk ik dat ze meer bewegen in een uur in de stapmolen dan in een paar uur in de wei Haha!, maar ook is het een andere manier van bewegen dus.