24/7 op het land, geen schaduw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mispeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:34

Inderdaad de paarden de gelegenheid bieden om beschutting te zoeken. Die van mij gaan echt naar binnen, en ze willen ook graag naar binnen. Zeker de afgelopen dagen toen het hier snikheet was.

claudianoa

Re: 24/7 op het land, geen schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:44

mijn paarden kunnen in de schaduw of op stal maar ze staan elke dag vol in de zon. Staan we wel in de polder, dus erg veel wind. Ik doe er niks meer aan en laat ze lekker staan

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:48

Een deel van de paarden blijft in de zon maar ook een deel gaan lekker in de schuilstal staan.
Voor mensen die geen vergunning krijgen maar wel een stal willen...........bouw een sleepstal. Deze kan je verplaatsen en heb je dus geen vergunning voor nodig. (wel binnen 30m2 blijven en elke 28 dagen geloof ik een stukje verplaatsen)
http://www.levendehave.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:51

BrittKitt schreef:
Half 11 's ochtends ging het om, ze staan er bij ons 's nachts op ivm de warmte. Mijn pony kan er idd slecht tegen volgens mij :j
Maar ze zal vast niet de enige zijn, die niet goed tegen de warmte kan. Haar weidegenootjes hadden ook het zweet op de boeg staan iig.

Ooh okee. Omdat je zei dat ze er nog steeds stond.. Half 11 is het vaak ook al wel erg warm.

peultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:08

hinta schreef:
een warme stal is imo beter dan die gloeiende zon.

hier ben ik het dus niet mee eens, wat denk je van al die bacterien en virussen die eventueel op stal zijn?
dat gaat lekker broeien en ik weet wel dat, dat niet bevoordelijk voor je paardje is.

dan maar liever in de gloeiende zon! gewoon lekker schone lucht.
de mijne staan in een wei met schaduw maar heb ze nog nooit in de shaduw gezien.
dus ze kunnen zelf kiezen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:25

Had ik ook niet goed neergezet Juul :D Niet over nagedacht!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:41

die verrijdbare stallen lijken me geweldig, maaaar...ik denk dat onze pensionhouder niet piekert over schuilstalletjes op het dallas gazon. In de winter heeft mijn pony uitloop stal en beschutting, in de zomer staan ze overdag toch echt op een schaduwloze wei. Vind het zelf niet prettig en hoop ook altijd maar dat die hele hete dagen snel voorbij gaan. gelukkig hebben ze genoeg water en gelukkig waait het in de polder vaak. Op dit soort hete dagen spuit ik ze toch ook graag overdag goed nat als ik kan. Betere alternatieven zijn er in de buurt niet en los van dit, is de rest prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:55

BrittKitt schreef:
Had ik ook niet goed neergezet [naam] :D Niet over nagedacht!

Geeft niet. :P

Sheila zaterdag even heerlijk helemaal afgespoten, genoot ze echt van. :D Nu is het gelukkig een heel stuk koeler. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:44

Die van mij staan sochtend als ik kom rond 9 a 10 uur echt al lekker in de schaduw met dit hete weer, ik vind het dus echt een must! Op alle stukjes wei is er door de bomen her en der de hele dag minstens een strookje schaduw van zo'n 4x2 meter en daar gaan ze samen gezellig naast elkaar in staan en suf doen :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:45

Maya schreef:
Naar een wei verhuizen waar ze wel in de schaduw kunnen :) Beschutting is een van de basisbehoeftes voor het paard. Beschutting tegen wind, regen en zon. Kan je dat niet voorzien, dan is de wei ongeschikt voor paarden imo. Ik vind dat je daar niet op kunt beknibbelen. Een paard moet zelf kunnen kiezen wat het wilt.

Succes :)

Niets meer aan toe te voegen.

Een weide zonder schaduw is mooi voor kouder weer of om in de zomer maanden te hooien.
Niet om dieren te weiden in de zomer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:49

Mijn pony staat nu ook op een stukje zonder schaduw, sja: komt nu net even zo uit wbt begrazing van de wei :)

Maar tijdens de hitte stond hij op een ander stuk, waar wel een langere tijd schaduw is. Wij kunnen ze niet de hele ochtend en middag schaduw geven, omdat er maar aan 1 rij bomen staan.

Mocht het nu weer zo heet worden, gaat hij weer óf naar voren of op het andere stuk: maar nu is het wel te doen op het schaduwloze stuk :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:51

onze paarden hebben we liever met deze temperaturen in de stallen.
een zonnesteek is zo opgelopen en in onze stallen is het heerlijk koel :) ( extreem goed geisoleerd )
savonds zetten we ze dan weer terug :)

vandaag staat mn peerd wel lekker buiten met die wind,, heerlijk :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:53

Tja de hele dag schaduw is een pre, maar geen vereiste denk ik. Ik vind wel, dat ze tussen half 12 en half 4 ongeveer in de schaduw moeten kunnen want dat is echt het heetste op de dag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:55

Behalve als je alleen bomen hebt rondom, dan heb je om 12 uur geen schaduw :P

In de stal is het bij ons helemaal niet te harden :n

(pony heeft wel een zonwerende deken om, dus hij is niet heel warm eronder :) )

KimLittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:59

Ik ben het hier ook mee eens. En met dat hele warme weer zijn de meeste stallen ook flink warm. Daarnaast is het hier in Nederland maar een paar weken per jaar echt héél heet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:00

@ wcf; Maar kun je hem dan niet om de stal heen laten staan? Dan kan hij toch altijd in de schaduw staan omdat hij dan mee kan bewegen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:02

De lieve schat heeft zomereczeem, dus als hij bij de stal gaat staan, schuurt hij zich helemaal open. Hebben wij wel geprobeert, maar daar had hij nóg meer last van dan van de zon := En het afzetten met stroom is niet te doen helaas.
Dus dan maar even geen zon om 12 uur, voor en na die tijd is er wel weer wat schaduw :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:05

Oke, ik kan me je stukje zo qua begroeiing enz even niet goed voor de geest halen dus kan zo ook geen tips geven verder.
Jammer dat het niet anders kan dan, lastig he met eczemers.

Die van mij gaan erg goed dit jaar dus die konden wel bij de poetsplaats in de buurt staan, daar is de hele dag schaduw.
Het bos moest wel dicht anders gingen ze daar schuren.
Nu op de nieuwe plek wel schaduw maar niets om aan te schuren, ideaal :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:08

hahaha ja dat moet je hebben inderdaad :P
Voordat hij eczeem had, kon hij mooi onder de stal schuilen of er gewoon omheen lopen (en zelfs in de stal staan als het te erg was). Maar helaas...
Gelukkig heeft 1 kant hele hoge bomen (gelukkig aan de overkant van de sloot, dus daar kan hij niet schuren). Dus wat dat betreft is het wel te doen als het echt te warm weer is. Maar nu is de schaduw gelukkig nog niet zo nodig, dus kan hij mooi even de andere kant begrazen en het 'schaduw' stuk laten groeien voor later :)

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:38

Ik zou iets neerzetten, je moet wel opletten dat het veilig is. Als je wilt investeren kun je een tuinhuisje neerzeten, maar ik zou ze zeker beschutting geven. Nu denk ik niet dat het zo leuk is voor de paarden, maar er komen ook veel stormen aan!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:54

vorame schreef:

Een weide zonder schaduw is mooi voor kouder weer of om in de zomer maanden te hooien.

En als het paard zelf besluit niet in de schaduw te gaan staan? Ik neem voor het gemakkie aan als ze er niet in gaat staan ze geen last van de warmte heeft. :D

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:31

Zoveel paarden staan zonder schaduw in deze hitte!
Dat is natuurlijk best zielig,

Zo heeft mijn verzorgpony dat ook!

Zorgen dat ze genoeg kunnen drinken is daarom erg belangrijk..
Maar als je de mogelijkheid heb om bijv. een muurtje/partytent neer te zetten zou k dat wel doen ;)
( of iets anders wat schaduw geeft )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:33

Breghje schreef:
vorame schreef:

En als het paard zelf besluit niet in de schaduw te gaan staan? Ik neem voor het gemakkie aan als ze er niet in gaat staan ze geen last van de warmte heeft. :D

Dat is dan heel fijn dat hij tegen de warmte kan, maar dan heeft hij in elk geval de keuze!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:34

precies en dat weet je pas als hij de keuze heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 06:26

fokfanaat schreef:
precies en dat weet je pas als hij de keuze heeft.

Ik wist dit vorig jaar al :D toen stond ze op een wei met speciaal voor haar gebouwde schuilstal, die ze van binnen zag als ik haar eten kwam brengen. Boeide haar niet. Nu staat ze op een wei waar amper tot geen schaduw is (ja, achterin bij de bossen zoals nu) en dan ligt het er nog aan hoever ik ben met stripbegrazing. Dus of mijn paard nu wel of niet schaduw heeft boeit haar als Fries helemaal niets. Als we straks de andere kant weer op gaan met begrazen heeft ze weer een poos geen schaduw, en noch ik noch zij liggen daar wakker van. Het ligt dus puur aan het paard zelf, kijk daar eerst naar. ;)