ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:56

Maar het zijn (bij ons nieuwe huis) volgens mij dus geen bijgebouwen , maar gewoon uitbreiding van het woonhuis ?

Woonhuis mag een bepaalde inhoud hebben , daar is tussen net na de oorlog en een paar jaar geleden steeds een stukje aangebouwd , en het huis zit nu zo'n 9 m3 onder de maximaal toegestane inhoud.

Al het aangebouwde is dus geen bijgebouw , maar woonhuis :)

Daarom kan het stalgebouwtje van 30m2 ook nog , omdat dat wel een bijgebouw is en dus onder die bijgebouwen-regeling valt , en onder die 30m2 is dat dan vergunningsvrij.

Mocht die 30m2 verhoogd worden dan lijkt me sterk dat daar ineens andere regels voor gaan gelden ?

ALS het überhaupt al doorgaat natuurlijk , lijkt me dat niemand dan nog de preciese regeltjes kan weten nu ?

Of zijn ze er stiekum al verder mee dan dat wij "simpel volk" denken ? :)

Zou fijn zijn als je het eens wilt vragen wat hij er precies vanaf weet , is erg interessant voor veel bokkers denk ik :j

Sonja_vR

Re: ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:27

als de aangebouwde delen van het woonhuis binnen bestemmingsplan vallen (dus oppervlakte en inhoud van het huidige huis vallen binnen de regels van het geldende bestemmingsplan ) dan vallen deze niet onder de gunningsvrije aan/bijgebouwen

das dus even de moeite om te checken :)
maar grote kans dat het dus niet onder die 30 m2 valt de je zou mogen bijbouwen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:19

Ik weet het wel zeker , heb het dus al maanden geleden nagevraagd en bovenstaande is niet mijn eigen uitleg , maar van de erover gaande gemeente-meneer ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:08

mijn reactie was idd ene beetje een algemene reactie :)

heb eens zitten denken , mr als je zo gaat ztten rekenen is die 30 m2 eingelijk ene heel irritante afmeting voor een paarden gebouwtje :+

ik zou namelijk zoveel mogelijk ruimte rekenen voor de schuilstal
3 ponies = toch al snel een 6 bij 3 met een overstek van een meter en dan hou je nog maar 12 vierkante meter over
persoonlijk zou ik denk ik ;)
een grote schuilstal maken van een 8 bij 3 met een overstek van een meter, maken en zorgen dat er de mogelijkheid is tot het afzetten van een box voor nood...
maar dan houd je nog maar 12 m2 over...
misschien nog het handigste om een schuur van 10 bij 3 te maken, over de lange zijde een overstek van een meter

dan kun je een stuk van 8 bij 3 gebruiken als loopstal +de overstek...met een ingang van 4 meter en dan zorgen dat je er een scheidingswandje in kan zetten indien nodig zodat je op het dichte stuk een box van 3 bij 3 kunt maken

de overige ruimte kun je gebruiken voor voer en kasten
en als het even kan een hooizoldertje maken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:46

Sowieso telt toch de dak-oppervlakte heb ik nu gehoord , dus overstekken tellen helaas ook mee ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:04

Is dat in de nieuwe wet?? Want nu is dat (hier iig) echt niet zo hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:36

hier dus wel... geloof 75% van het overstek of zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:38

Ik heb in totaal 7,5 m2 overstek, daar zouden ze echt wel over gemekkerd hebben, gezien het feit dat ik in totaal precies op het maximum te bouwen m2/m3 zat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:57

Maar jij had sowieso wat maffe maten regelgeving ? :)

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:21

De dakoverstekken moet je inderdaad meenemen in je totale oppervlakte. Dit geldt voor alle gemeentes (landelijke regelgeving).
Inclusief dakoverstekken en overkappingen mag je 30 m2 vergunningsvrij bouwen.
Er ligt inderdaad een voorstel om het oppervlakte, met ingang van de omgevingsvergunning, te vergroten naar 100 m2 en een hoogte van 4,5m. Let wel op de 100 m2 is inclusief alle andere bijbouwvolumes op je perceel (ook als ze al aanwezig zijn met vergunning).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:35

Maar wat geldt dan als "bijbouwvolume? ?

Zoals bij ons dat zit gewoon bij het huis in en blijft nog onder het maximaal aantal kuub voor het woonhuis.

Er zijn verder nog helemaal nog geen schuurtjes ofzo....

Hoe is dat nu geregeld dan , mag je naast de 30 vierkante meter vergunningsvrije bijbouw dan ook nog een aantal vierkante meters vergunningsplichtige bijbouw ofzo...?

Ergens klopt er iets niet :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:42

het dak telt helaas ook mee, joyce83 op bokt kon namelijk niet de stal kopen die ze wilde, omdat het een dakw as wat te groot was en ze dus over die max. afmetingen heenging
misschien kan zij je meer informatie geven aangezien zij dus net een stal heeft laten plaatsen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:12

Vriendlief is vandaag weer de hele dag aan het werk, maar ik zal vanavond een poging doen om het na te vragen (hij maakt momenteel een beetje lange dagen)...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 08:41

Overigens dat wegklapbare idee is wel iets geweldigs denk ik :)

Zou je niet gewoon als volgt kunnen doen , is wel even klussen maar het wel waard vind ik :

Bijvoorbeeld een schuilstal met open voorkant van 6 x 2 meter. Dan heb je slechts 12 m2 van je 30m2 gebruikt.

Maar de zijmuren maak je 3 meter lang ipv. 2 meter. Het dak hou je wel op 2 meter lengte.

En dat je dan een wegklapbare luifel maakt van een meter lang ?
Die zet je dan gewoon "uit" , steunend op de muren , en mocht er commentaar op komen doe je even *klik-klik* en vouw je hem om zodat je weer gewoon op die 2 meter uitkomt.

Dan is het geen vaste overkapping maar meer een soort zonnescherm zeg maar O:)

Maar je paardjes hebben er wel profijt van !

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:00

wij zitten hier met hetzelfde probleem alleen mogen wij niet bouwen omdat er al een (half verot) hok staat..
onze oplossing is eigenlijk heel simpel..
wij hebben gewoon twee zeecontainers neergezet, die donker groen geverfd, 2 deuren ingelast (in 2 stukken dus ze kunnen boven en onder appart open) en we zijn nu een dak aan het plaatsendat de 2 containers overdekt (dan kan de kar droog staan)
en in de ene container hebben we een hek geplaatst zodat de geiten en schapen appart kunnen staan (deuren staan altijd open) en in de andere maken we een ruime stal voor mijn paard en daarlangs een opslagplaats.. ruimte genoeg en geen vergunning!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:12

Dat is natuurlijk ook een optie , maar containers zou ik zelf nooit doen , het staat toch in de tuin , ziet er niet uit , en is ook niet bepaald een ideale maat en materiaal.....wordt bloedheet in die dingen , condens , bodem rot eruit , het ding zelf gaat roesten en ik heb wel eens gezien wat het resultaat is als een paard er doorheen trapt....dat is niet gezellig met metaal.

Kijk als je nu geen andere mogelijkheid hebt dan is het leuk dat het kan , daar niet van. Maar het is verre van ideaal.

Overigens ook weer belachelijk dat mensen nu van die lelijke containers overal neer gaan zetten omdat ze geen stal mogen bouwen. Onbegrijpelijk dat de gemeentes dan niet een andere aanpak uitwerken want ze werken nu juist zelf verrommeling in de hand.

Laat ze desnoods een paar stal-types goedkeuren die mooi in het landschap staan , dat zulke stallen gewoon gebouwd mogen worden onder bepaalde voorwaarden , dan heb je niet meer van die rommelige goedkope hokjes / trailers / containers die het zicht verpesten en bereiken ze veel meer hun doel :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:07

Overigens vallen containers net zo onder een bouwvergunning en mag je dus niet zomaar plaatsen.

@pmarena: ik weet niet of ze daar intrappen, want de muren tellen waarschijnlijk net zo hard mee als 'omtrek bepalers'.
Dáárom is het is ook zo handig om de voorwand open te kunnen klappen en zodoende een grotere binnenruimte te kreëren. Desnoods in kombinatie met een terugklappend dak. Wat wel een heel handig idee is. :D
Als je het dak op bijv 2,5 m hoogte zou houden, dan kun je een meter ook gewoon neergeklapt laten. Zolang je paardjes niet een hogere schoftmaat hebben dan :)
Of gewoon een zonnescherm met knikarmen aan de voorkant hangen :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:09

Waarom zouden muren meetellen? als je ipv een muur een schutting zou plaatsen dan mag het wel?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:11

ik lees even mee wij zoeken ook nog zoiets

wij waren al aan het kijke voor een mega tuin huis(A)

liefs

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:12

@joyce83: Bij een schutting mag de muur niet aansluiten op het dak en mag vaak niet hoger zijn als 1,80, maar ook hier kunnen nieuwe regels voor gaan gelden (die nu vaak per gemeente verschillen).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:15

ow oke, zo blijf je leren.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:17

Volgens mij stond laatst op teletekst dat je met ingang van komend jaar 100m2 vergunningsvrij mag gaan bouwen. Misschien dat je beter even kan wachten?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:21

DubbelDun schreef:
@joyce83: Bij een schutting mag de muur niet aansluiten op het dak en mag vaak niet hoger zijn als 1,80, maar ook hier kunnen nieuwe regels voor gaan gelden (die nu vaak per gemeente verschillen).

Schuttingen mogen nu 2m hoog zijn ;)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:28

pmarena schreef:
Dat is natuurlijk ook een optie , maar containers zou ik zelf nooit doen , het staat toch in de tuin , ziet er niet uit , en is ook niet bepaald een ideale maat en materiaal.....wordt bloedheet in die dingen , condens , bodem rot eruit , het ding zelf gaat roesten en ik heb wel eens gezien wat het resultaat is als een paard er doorheen trapt....dat is niet gezellig met metaal.

wij hebben zeecontainers met ventilatie van boven en omdat ze geverfd zijn in donker groen roesten ze niet meer en zijn ze ook niet zo heel lelijk.. je ziet ze feitelijk niet staan (achtergrond ook bomen)
en aan de bodemrot kun je ook iets doen he.. een andere bodem is gauw gelegd (en in de meeste gevallen door de fabrikant) hier toch..
en hier vallen ze ook niet binnen de vergunningen.. en je hebt alle maten..
maar je moet het zelf weten, het biedt voordelen en nadelen..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:51

Hier in gemeente Barneveld (of toch in ieder geval rond Garderen) moet je wel een vergunning hebben en krijg je voor containers nooit een vergunning, die willen ze niet in de gemeente vanwege de lelijkheid. Heb het een paar jaar geleden nagevraagd omdat me dat nog wel een oplossing leek toen ik een weitje met te weinig binnenruimte had. No Way bij ons!
Regels voor die dingen zijn dus niet overal 't zelfde en ik moet zeggen... bij m'n woonhuis zou ik ze ook liever niet hebben. Als je zo'n huis als pmarena koopt wil je geen containers achter in je tuin... Ik snap gemeente Barneveld dus ook wel een beetje. Leuk voor op achterafweitjes maar niet in 'bewoond gebied'. Dan moet je ze al gaan betimmeren en dan kun je dus net zo goed gelijk iets zonder container zetten.
In Garderen staat 1 stalletje die als basis een container heeft maar daar is nagenoeg een compleet houten schuurtje omheen gezet, vind ik persoonlijk nogal zonde van de centen, die containers zijn ook niet goedkoop als je er een nette stal in wilt hebben (container zal er misschien al gestaan hebben voor ze die regel in voerden ofzo).