Wat is een redelijke prijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rooompie

Re: Wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:19

Phoe, wat een prijzen allemaal.. ik betaal ong 400 euro per maand voor mijn paardje, daarbij krijgt hij nog extra voer omdat er maar 2 voerbeurten per dag zijn (en dat vind ik te weinig!) geen binnenbak of uberhaupt een bak met goede afmetingen.
Wel super dat ze overdag buiten kunnen staan met vriendjes! Gezellige sfeer en mooie lokatie voor een stal nabij den haag!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:04

€400 voor stalling met twee voerbeurten en niet eens een binnenbak? Niet te geloven......

wenerspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:10

Nee, echt niet, dat is el erg veel, dat ben ik kwijt voor 4 stallen. Is den Haag zoooo duur dan.

Afzetten vind ik zo iets.

Zo maken de verhuurders wel onmogelijk voor mensen met minder geld een paard te houden en kinden die paarden nodig hebben voor hun gezondheid.....

Echt jammer, en we hebben ook nog crisis!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:21

denk je dat stalhouders geen crisis hebben?

Den Haag is een ontzettend dure regio in Nederland. Ook om een huis te kopen. Laat staan een huis met zoveel grond dat je er paarden kunt houden op professionele basis waar je ook nog een boterham mee moet verdienen...

Mensen die het hobbymatig doen naast hun werk hoeven er niet van te leven, daarvoor is het een leuk extraatje. een normale bedrijfsmatige pensionstalhouder moet alle kosten er van kunnen betalen en nog een normaal loon overhouden.

Je kunt op je vingers natellen dat dat niet gaat lukken als je 30 klanten hebt die 100 euro in de maand betalen, waar jij alle kosten nog van af moet halen en 200 euro lukt denk ik ook niet in die regio. Kijk maar eens waar zulke panden voor te koop staan!

wenerspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:55

Nou een huurder heeft meer crisis als een verhuurder. En ik denk als je allebei werkt en stallen verhuurd je toch geld over gaat houden, dan heb je zeker geen crisis, als wel dan doe je iets verkeerd.

Maar als het bedrijfsmatig is, dan denk ik dat het wel mogelijk is dat je ook last van de crisis hebt, ja dat klopt maar

Dit topic gaat over denk ik een stalling hobbymatig. En bij Roompie staat niet bij als het hobbymatig is. Als wel dan vind ik 400 euro heel veel.

Mijn prijs is alleen stalling, verder niets.

Voer, hooi, vlas, stroom, water en weide komt er nog bij.

En het ligt altijd eraan wat de verhuurder ervoor wil hebben en als je dat accepteerd.
Als je een stal zonder stroom hebt en iets met het water niet goed(zo een bericht kwam ik ergens hier tegen) dan vind ik 400 euro wel veel.

wenerspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:00

Gaaaaaff joh

ik heb even bij je foto´s gekeken van de stallen.

Vind ik hartstikke mooi. Mijn voorstelling is ook zo. Ooit als we een stuk grond kopen, dan maken wij open stallen. Wel een ander idee, maar echt leuk.

De paarden die door het raam kijken lijken wel een tweeling.

Ik heb een vraag, waarvoor is die bal of wat dat voor een ding is, wou ik altijd al weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:01

Ik betaal E260 per maand, en daarvoor krijg ik:
- stal ( :+ )
- alleen een buitenbak
- voer
- en mn stal wordt 6 dagen per week gemest.
Hij kan het hele jaar buitenstaan.
Vind het zelf prima, maar denk dat je voor jouw stal kan rekenen op 70-100euro.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:34

Crissis is er voor iedereen of je nou hobbymatig bezig bent of je hebt een bedrijf te voeren. Daar weet ik alles van. Voor die €400 zou ik wel het een en ander verwachten. Mag ook! Daarnaast zie ik ook mensen met hun hobby bezig zijn en denken dat het geen geld kost en wel eisen hebben. Als er geen geld is moet je geen paard hebben of tevreden zijn met minder en goedkopere stalling en toch je paard op een goede manier kunnen houden. Als paardenhouder moet je rieel kijken maar ook de pensionhouders. Er zijn goede afzetters maar ook pensionhouders die het prima voor elkaar hebben. De prijs verschilt €60 met een manege hier in de buurt maar er wordt meer geboden dan die twee voerbeurten enz.. En per regio zal het best verschillen dat geloof ik direct.
Ik vind het ook wel leuk om zo van iedereen te lezen hoe die het geregelt heeft en wat de verschillen zijn.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:43

Komt puur door de plaats. Een vriendin van mij staat voor 85,- pm op een stal, heeft precies dezelfde 'luxe' als wij. Maar zij staat veel meer in het oosten van het land.
Ik sta met mn paarden in wassenaar, zo ongeveer de duurste villa wijken rondom Den Haag (loopt al gauw op tot een paar miljoen) en daarom is ook onze stalling duur.
Op de vorige stal in Den Haag was ik ietsje goedkoper uit, (nog 360euro) mét binnenbak, 5 voerbeurten, alle luxe qua springmateriaal enz, heel dicht bij het strand, mooie spuitplaats, solarium, enz. enz... Maar het grootste nadeel:
veel drukte (vervelend voor mijn hengst) dichte stallen met weefrekken, telkens met min 10 mensen in een bak, geen paddocks of weidegang, ''keurige dressuurpaarden en die horen niet met andere paardjes te kunnen spelen, stel dat er een krasje op zn linker hoefje komt''
Nou toedeloe, ik was weg daar. Het welzijn van mijn paarden gaat voor. Je ziet die arme paardjes wegkwijnen in hun stalletjes, komen er maar een uurtje per dag uit.. Dan maar duurder uit en zonder binnenbak en luxe, maar mijn paardjes moeten gewoon veel buiten kunnen staan in de wei en met vriendjes kunnen spelen. Zelfs mijn hengst!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:54

wenerspirit schreef:
Nou een huurder heeft meer crisis als een verhuurder. En ik denk als je allebei werkt en stallen verhuurd je toch geld over gaat houden, dan heb je zeker geen crisis, als wel dan doe je iets verkeerd.

Maar als het bedrijfsmatig is, dan denk ik dat het wel mogelijk is dat je ook last van de crisis hebt, ja dat klopt maar

Dit topic gaat over denk ik een stalling hobbymatig. En bij Roompie staat niet bij als het hobbymatig is. Als wel dan vind ik 400 euro heel veel.

Mensen die allebei normaal gesproken werken kunnen ook last hebben van de crisis als 1 van beiden de baan verliest, of als ze een eigen bedrijf hebben wat niet goed loopt, mensen die rijk lijken met mooie spullen kunnen ook heel veel schulden hebben, bijvoorbeeld dat alle dure dingen betaald zijn met leningen, aflossingen, doorlopende kredieten en hypotheken. Als er dan iets tegen zit voor kortere of langere tijd kan dat ook problemen geven.
Stalhouders met klanten die hun stalling niet betalen omdat ze het krap hebben of zelfs hun baan hebben verloren...

Maar goed, ook hobbymatig kun je een overzicht maken van de kosten per paard. En het is aan ieder voor zich of diegene alle kosten terug wil verdienen, of alleen een zakcentje wil, of er ook nog een deel extra inkomen uit wil halen als rendement op de investering van arbeid of kapitaal.

Veel stallen zijn opgezet omdat men paarden als liefhebberij heeft, maar dat wil niet zeggen dat men niet het recht heeft om te proberen die liefhebberij uit de kosten te halen en er juist wat mee te verdienen.

Een redelijke prijs is niet wat jij als klant er voor over hebt, een redelijke prijs is afhankelijk van de lasten van een stalhouder en de tijd en energie die hij-zij er in steekt. En die lasten verschillen van geval tot geval. Zou wat zijn als ik als klant ging bepalen wat het bouwbedrijf aan mij mocht verdienen voor het bouwen van onze stal. En de consument wat de prijs van de melk mag zijn, zoals nu de corporaties zo weinig bieden voor de melk, dat de literprijs die ze krijgen beneden de kostprijs van de melk ligt. Is dat dan een redelijke prijs omdat men er niet meer voor wil geven? Met als gevolg dat een boer er geld op toe moet leggen om voor jou de melk te produceren? Dat is toch niet reeel? En dat geldt ook voor stalhouders. Sommigen proberen beneden de prijs te werken om in elk geval nog een deel van de vaste lasten terug te verdienen, net als de boeren hun melk alsnog tegen die te lage prijs verkopen om een deel van hun vaste lasten terug te kunnen verdienen. Iets is dan altijd nog beter dan niets. Maar uiteindelijk gaat men dan wel failliet, als er niets veranderd... En tuurlijk zijn er bedrijven die wel tegen die lage prijs kunnen werken en ook werkelijk er aan verdienen.

KimLittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:23

Ik vind alle stalling incl. voer onder de E 150,- erg goedkoop hoor. Maar is blijkbaar erg afhankelijk van de locatie.

KimLittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:23

en natuurlijk van de staat van de stal.

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:11

ik vind dat wel erg weinig ik betaal voor stal 165 euro in de maand alleen maar op stal in de nacht.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:39

essie332 schreef:
ik vind dat wel erg weinig ik betaal voor stal 165 euro in de maand alleen maar op stal in de nacht.

Daar heb je dus alleen weide en in de nacht stalling voor en verden niets, het hele jaar door?

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:29

bij ons betaal je ook zo 100 exl stro en dat zijn ook oude stallen. Ik denk niet dat je het voor die prijs zult krijgen. Voor alleen weide gang ben je al gauw 50-70 kwijt. Zat meer te denken aan 130 incl stro. (dat is heel redelijk)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:48

Ik huur een wei voor 50 euro per maand en dat is inclusief water en stroom. Er zit een schuur bij die ik als stal had kunnen gebruiken maar ik vond die niet goed genoeg :o en dat is nu de hooi en stro-opslag. Stal hebben we dus zelf er nog bij gebouwd. We doen dus alles zelf en zorgen ook overal zelf voor. We huren het nu al voor het zevende jaar.

Ik zie hier trouwens ook heel verschillende prijzen voor hooi en stro staan. Mijn stro (pakjes van 25-30 kilo) kost 1 euro per stuk, wel direct van het land af gekocht en zelf opgeslagen. Een pak kuilvoer kost 27,50 en daar voer ik ruim een maand van (gerekend in de winter dus zonder gras, 1 paard en 1 shetlander).

zeemermin13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:32

50/75 is inderdaad erg weinig.
ik zou zeggen tussen de 100/150 euro.