wenerspirit schreef:Nou een huurder heeft meer crisis als een verhuurder. En ik denk als je allebei werkt en stallen verhuurd je toch geld over gaat houden, dan heb je zeker geen crisis, als wel dan doe je iets verkeerd.
Maar als het bedrijfsmatig is, dan denk ik dat het wel mogelijk is dat je ook last van de crisis hebt, ja dat klopt maar
Dit topic gaat over denk ik een stalling hobbymatig. En bij Roompie staat niet bij als het hobbymatig is. Als wel dan vind ik 400 euro heel veel.
Mensen die allebei normaal gesproken werken kunnen ook last hebben van de crisis als 1 van beiden de baan verliest, of als ze een eigen bedrijf hebben wat niet goed loopt, mensen die rijk lijken met mooie spullen kunnen ook heel veel schulden hebben, bijvoorbeeld dat alle dure dingen betaald zijn met leningen, aflossingen, doorlopende kredieten en hypotheken. Als er dan iets tegen zit voor kortere of langere tijd kan dat ook problemen geven.
Stalhouders met klanten die hun stalling niet betalen omdat ze het krap hebben of zelfs hun baan hebben verloren...
Maar goed, ook hobbymatig kun je een overzicht maken van de kosten per paard. En het is aan ieder voor zich of diegene alle kosten terug wil verdienen, of alleen een zakcentje wil, of er ook nog een deel extra inkomen uit wil halen als rendement op de investering van arbeid of kapitaal.
Veel stallen zijn opgezet omdat men paarden als liefhebberij heeft, maar dat wil niet zeggen dat men niet het recht heeft om te proberen die liefhebberij uit de kosten te halen en er juist wat mee te verdienen.
Een redelijke prijs is niet wat jij als klant er voor over hebt, een redelijke prijs is afhankelijk van de lasten van een stalhouder en de tijd en energie die hij-zij er in steekt. En die lasten verschillen van geval tot geval. Zou wat zijn als ik als klant ging bepalen wat het bouwbedrijf aan mij mocht verdienen voor het bouwen van onze stal. En de consument wat de prijs van de melk mag zijn, zoals nu de corporaties zo weinig bieden voor de melk, dat de literprijs die ze krijgen beneden de kostprijs van de melk ligt. Is dat dan een redelijke prijs omdat men er niet meer voor wil geven? Met als gevolg dat een boer er geld op toe moet leggen om voor jou de melk te produceren? Dat is toch niet reeel? En dat geldt ook voor stalhouders. Sommigen proberen beneden de prijs te werken om in elk geval nog een deel van de vaste lasten terug te verdienen, net als de boeren hun melk alsnog tegen die te lage prijs verkopen om een deel van hun vaste lasten terug te kunnen verdienen. Iets is dan altijd nog beter dan niets. Maar uiteindelijk gaat men dan wel failliet, als er niets veranderd... En tuurlijk zijn er bedrijven die wel tegen die lage prijs kunnen werken en ook werkelijk er aan verdienen.