Wei schoonhouden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

Re: Wei schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:31

Ik haal ook elke dag de poep uit het land. Heb net als zo veel hier niet zoveel land dat ik het kan laten liggen. Ze staan op dit moment bij de buren en die hebben wel een hele grote wei dus daar blijft het eerst liggen maar wordt het later alsnog uitgehaald.

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:53

Ik maak elke week de wei schoon ;)
Gelukkig poept mijn pony neit zoveel :P

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:59

Ik probeer om de dag de keutels eruit te halen, maar dat lukt me niet altijd, dan wel 1x in de week.
M'n welshje staat op een klein stukje land, en erg kort,ivm hoefbevangen,dat probeer ik wel netjes te houden, anders word 't zo'n troep....

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:31

ik mest ongeveer 2 tot 5 keer per week het weiland uit.
verder ben ik van plan aan het einde van het weideseizoen een keer mest en kalk er op te gooien omdat land nu toch echt wat minder word.
dus volgend jaar weer betere grasjes..:)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:37

Onze paarden staan met z'n 2en op het land en elke dag halen we de mest er af. De overige landjes met de andere paarden worden nooit schoongemaakt, staleigenaar vind het niet nodig en de pensiongasten hebben er geen zin in. Zelf vind ik het prettiger dat m'n paard elke dag op een redelijk schoon land staat te grazen.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:14

We hebben 8 paarden 24/7 buiten met een inloopstal staan en we halen 2x per dag alles eruit.
Ze staan nu niet op de wei; net weer bemest om straks nog een keer te maaien en hooien. Daarna mogen ze op de wei die we ook weer uitmesten. Liefst weer 2x per dag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:16

Ik haal al jaren geen poep meer uit het land. Toch is de wei niet heel smerig: ze hebben keurig hun poepplek en na wat flinke regen is dat ook aardig weggespoelt.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:23

wij halen elke dag de drollen uit de wei, ze staan sinds een week ongeveer dag en nacht buiten dus de stallen blijven schoon, in plaats daarvan doen we dus de wei ;)

het is ook beter voor het gras, als ze hebben gemest op een wat hoger stuk, gaan ze daar niet meer grazen, daar krijg je dus een erg onregelmatig land van! ook scheelt het wormenspuiten, wij laten eens ind e zoveel tijd de mest controleren en ze hebben dan vrijwel niets!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:42

Ik haal ook elke dag de stront uit de wei. :)
Verder wordt er 1 keer per jaar gegierd en 1 keer per jaar gezaaid. :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:53

Die "miepen" zijn zuinig op hun land, Roest. Daar komt bij dat paarden het gras niet willen eten waar ze zelf hebben staan "kleien". Dat is zonde van dat gras. Zeker als je maar een kleine wei hebt is het juist goed om de drollen weg te halen zodat er meer gras te eten is.
Met droog weer (en veel zon) heeft het geen enkele zin om de paarden-drollen uit elkaar te slaan over je land want het worden gewoon harde ballen in je land.

Paardenmest is nog niet eens goede mest om je land te bemesten. Injecteren met gier is veel beter en spoelt makkelijk weg na een fikse regenbui. En gier van de koeien zitten veel meer bestanddelen in waar de grond echt wat aan heeft.

Zo heb ik ook gezien dat paarden die vlas vreten, poep hebben wat een stuk moeilijker verteerd op het land. Je ziet overal drollen die wel wat verteren maar in het verteringsproces zie je dat de vlas overblijft en pas later een beetje verteerd. (soms duurt het dik een jaar of zelfs nog langer als je een droog jaar hebt)

Sommige boeren zijn blij als je een beetje gier bij jou op het land kwijt mogen. Kijk hoe ze hun koeien houden (schoon stalmanagement) en wat ze te vreten krijgen bij die boer. Als het er goed uitziet zou ik niet schromen om die boer te vragen of ze een tank op mijn land willen injecteren. Zijn jullie beiden geholpen (en je land ook ;) )

Deze "Miep" haalt ook wekelijks de drollen uit haar land. :o Hier is een kleine 8 hectare grond wat keurig in een bemestingsschema verzorgt wordt (injecteren) en alsnog haal ik de drollen van mijn paard uit het land.

roest schreef:
Ik lach me dood om de meeste miepen die elke dag de stront eruit halen, binnen 10 jaar bestaat het 'weiland' uit mos en onkruid, want juist die types hebben vaak het bemesten niet begrepen :+

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:25

Dat zoveel mensen dit doen! :wow: Wij doen het dus echt nooit, en ik ken ook niemand die dit doet..

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:50

Zelf heb ik geen wei.
Maar mijn nicht ruimt het om de zo veel tijd op.
Tis echt smerig als die paardne dagelijks in de stront moeten lopen!

Ik vind dat je gewoon de mest moet opruimen, laat die mensen maar raar naar je kijken :D Ik denk dat je zelfs beter raar naar hun kunt kijken :P

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:01

Op stal hebben we afgesproken dat we ongeveer 3 kruiwagens per paard per week uit het land halen. Er staan 4 paarden, voor 2 paarden wordt de mest vooral doordeweeks uit het land gehaald. Mijn zusje en ik rijden dan in het weekend met de tractor het land in en scheppen het land helemaal leeg.
Zelfs nu zie je dat de paarden bepaalde poepplekken hebben wat ze vertikken op te eten.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:11

Per dag is voor ons gewoon niet haalbaar, ik werk tot 5 uur, moet dan 5 stallen schoonmaken en 2 paardenrijden. Dan is de dag om :+. Ik doe het ongeveer 1 keer per maand alle mest eruit halen en het land wordt 1x per jaar geinjecteerd. De weiden die te klein zijn voor de injecteur worden bemest met kunstmest (is helaas niet anders).

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:08

ik haal het er elke dag uit , die van ons staan dan wel niet op de wei maar in de paddock.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:14

Ik haal ook elke avond het weiland leeg.
Anders lig zo het hele weiland vol.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:16

ik heb maar heel weinig weiland dus haal elke dag de hoopjes eruit. en de wei van de buren die ik mag gebruiken maak ik elke keer schoon omdat ze dat fijn vinden en ik graag nog een tijdje gebruik maak van hun grasveldje!!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:17

Die van mij wordt ook elke dag netjes opgekuist hoor! Zo eten de paarden niet selectief gras en het is naar het schijnt beter voor zomereczemers als je de mest er elke dag uithaalt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:37

En ik heb het idee, kan een idee zijn overigens, dat het ook scheelt in onkruid zoals JKK en zuring. Onze wei heeft wel onkruid, maar dan vooral op de plekken waar het aangroeit (stripbegrazing) en niet heel veel in de wei zelf. Plus idd wordt al het gras gegeten wat een hoop scheelt in het bijvoeren.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:55

Heel goed Dravergekkie :j
Je wil niet weten hoeveel ongedierte er in een (zand) bak kruipen.
Ik heb het een keer onder de microscoop gezien :r
Die bak lag er 15 maanden.

dravergekkie schreef:
ik haal het er elke dag uit , die van ons staan dan wel niet op de wei maar in de paddock.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:46

Ik haal alle mest er ook elke dag uit. veel gezonder voor de paarden! En je hebt een overzicht over de hoeveelheid: zeker als je een koliek-gevoelig paard hebt :p

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:48

Ik maak de wei 1x in de 3 dagen schoon. Vind ik voldoende want op dit moment staan er maar 2 shetjes in haha :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:54

Coeur schreef:
Ik haal alle mest er ook elke dag uit. veel gezonder voor de paarden! En je hebt een overzicht over de hoeveelheid: zeker als je een koliek-gevoelig paard hebt :p

Idd :j

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:26

ik mest de wei ook uit, ik doe t vaak liever 1 of 2x per week dan elke dag.. maar hij wordt zowieso 1x per week helemaal poepvrij gemaakt!

Mag ik vragen wie mij wat meer kan vertellen over hoe je je weide goed onderhoud? Want daar weet ik nu is helemaal niets van en zou het graag weten!
Dus waarom poep scheppen? Waarom bemesten? Waarom maaien etc tec

Ik heb een c-pony en een mini appaloosa op een stuk staan van ongeveer 100 bij 100 meter. Het zou iets groter kunnen zijn, maar niet veel.

In de winter haal ik geen poep weg, de wei is groot genoeg en t regent veel in NL dus echte strontbergen heb ik niet gezien afgelopen winter.
In de zomer blijft er veel liggen en ben ik dus vanaf 1mei (toen gingen ze er 24/7 op) wel gaan poep scheppen:)

De wei is precies groot genoeg, ze zijn eerder iets te dik dan te dun, maar met wat extra training is dat er zo weer af. Perfect dus!
Voor ze 24/7 naar buiten gingen (laatste week april) heeft de boer de wei gesleept en bemest (zou niet weten waarmee?) en na een paar regenbuien mochten ze er weer op dus.

Het zal wel een functie gehad hebben, maar zoals gezegd: ik heb er helemaal geen verstand van! Dus wie o wie vertelt mij het 1 en ander? Bedankt!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:31

Ik haal ook dagelijks de mest uit de wei.