Ervaring met graaskorf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:32

Mijn paard heeft sinds twee dagen een graaskorf om, maar heeft nu enkele wonden op zijn neusvleugels zitten. Ik weet niet of meer mensen hier ervaring mee hebben?

cheyentic

Re: Ervaring met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:45

welke heb je martina? de greenguard kun je namelijk wijder maken maar dat staat ook in de gebruiksaanwijzing

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:44

De Greenguard vind ik helemaal niets. Hij is echt veelste breed voor Senna, terwijl ze echt een brede neus heeft. Ik ben veelste bang dat ze ergens achter blijft hangen dus na 2 uur uitproberen en Senna die geen hap had gegeten, had ik hem er weel afgehaald. Wij hebben een weidepomp en daar kan ze met de Greenguard ook niet uit drinken. Dan probeer ik liever dat graasmasker van IR nog is een keer.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:21

ik weet niet precies welk merk, maar het is een waarvan plastic en band met elkaar verbonden zijn. En van onder zit een plastic cirkel met in het midden een gat. Het halster zit er al aan vast.
Wat mij heel erg aan deze aanstond was dat er al een veiligheidssysteem was ingebouwd door klittenband als hij vast komt te zitten scheurt het halster los. Maar die wondjes vallen dan weer tegen, maar dat komt voor een deel omdat hij constant mee aan het schuren is.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:52

Ik heb de greenguard nu binnen, is inderdaad een groot ding zeg :o Ik heb maat paard genomen, maar twijfel of ik niet pony had moeten hebben voor mijn haf. Dat is wel meteen een ander model, hier zal ze niet langs kunnen eten denk ik omdat het echt een korfje is om de neus. Qua adem halen enzo lijkt de greenguard me wel een stuk fijner, de neusgaten zijn vrij zodat ze goed kan ademhalen, ruiken, aan andere paarden snuffelen. Hij is niet zo benauwd en er zit minder om de neus heen dan bij een graaskorf.

Het halster maak ik trouwens met elastiekjes vast ipv met de gesp. Blijft goed zitten maar breekt wel als je er flink aan gaat trekken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:53

Ik heb de greenguard nu ongeveer een weekje in gebruik en ik ben er super tevreden over. Mijn paard lijkt het allemaal zo erg nog niet te vinden. Ze is er trouwens redelijk handig mee, ze kan gewoon grazen en kuil eten maar met mate. Ook drinken is geen enkel probleem met de graaskorf.
Ze had wel na 1 dag reeds een wondje onder haar kin. Dat schuurde steeds tegen de graaskorf aan, maar ik heb met wat stevige tape (van die zilverkleurige, is waterbestendig) noppenfolie op het kinstuk van de korf geplakt zodat haar kinnetje tegen een zacht kussentje wrijft. :o

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:03

Ik heb de greenguard ook een weekje geprobeerd en besloten hem te houden. Echt een ideaal ding, ik vind hem veeel prettiger dan de gewone graaskorf! Ze heeft het niet meer "benauwd" (met de graaskorf hoorde ik haar nog wel eens zwaar ademhalen) en ze kan beter contact maken met andere paarden doordat haar neusgaten veel meer vrij zijn.
Evita had ook een plekje onder haar kin, maar die zat er al van de vorige graaskorf. Ik heb de greenguard een beetje om kunnen buigen (in heet water) en nu heeft ze er geen last meer van. Wel een klein schuurplekje van het halster, maar dat is met een bontje ook opgelost.

foto's;

Afbeelding

Afbeelding

lysquint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:26

ik had hem ook bij 1 van mij pony's maar ik vond het zielig om hem dag en nacht om te doen. dus dacht ik aan 1 dag om 1 dag af en zo om de dag
maar later zat ik te denken als ze hem om hebben eten ze weinig maar als hij dan af ging kon hij weer veel opeten, dat is natuurlijk ook niet goed dat kan mischien wel koliek veroorzaken.
vanaf dat moment heb ik hem gewooon maar afgelaten want hij begreep ook niet dat hij kon drinken ermee

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:05

pol013 schreef:
Ik vind ze verschrikkelijk. Je ontneemt je paard zijn mogelijkheid om te spelen en zich te verdedigen.

dat is precies wat ik ook dacht.. Maar eigenlijk wil ik er wel 1 voor mn paard..

Boldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:25

Ik heb des tijds gebruik gemaakt van de graaskorf bij een paard dat gevoelig was voor hoefbevangenheid. De eerste week was het wennen hoor ze probeerde alles om dat ding uit te krijgen maar na een goede week was het ok. Het paard heeft nooit meer hoefbevangen geweest, in mijn geval heeft het dus geholpen.

Groetjes Boldo

saartje6jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:19

mijn welsh pony heeft er een om, zij maakt er geen probleem van, ze wordt al dik van de lucht nu kan ze langer de wei op, in het begin was ze erg boos als ik hem om deed, maar ze worden er vanzelf handig mee.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 19:46

Vandaag kon ik mijn singel één gaatje vaster maken als 1,5 week geleden!!! *\o/* Dit wil vooral zeggen dat het gevaar voor hoefbevangenheid toch al drastisch gedaald is!! *\o/* Ik vind die graaskorven echt een fantastische uitvinding!

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:24

Mandyke schreef:
Vandaag kon ik mijn singel één gaatje vaster maken als 1,5 week geleden!!! *\o/* Dit wil vooral zeggen dat het gevaar voor hoefbevangenheid toch al drastisch gedaald is!! *\o/* Ik vind die graaskorven echt een fantastische uitvinding!

hebben jullie de graaskorf dag en nacht om als jullie paarden dus ook dag en nacht op de wei staan?

ik vind dit toch erg vevelend voor mn shet,wil graag stripbegrazing toe gaan passen,dus iedere dag slechts een klein beetje gras,icm onbeperkt hooi,zo hoop ik de korf straks af te kunnen laten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:33

oelewapper schreef:
Mandyke schreef:

hebben jullie de graaskorf dag en nacht om als jullie paarden dus ook dag en nacht op de wei staan?

ik vind dit toch erg vevelend voor mn shet,wil graag stripbegrazing toe gaan passen,dus iedere dag slechts een klein beetje gras,icm onbeperkt hooi,zo hoop ik de korf straks af te kunnen laten.

Mandy heeft de graaskorf momenteel dag en nacht om. Die staat overdag op de wei en 's nachts op de paddock met onbeperkt kuil. Zij lijkt het eigenlijk helemaal niet erg te vinden. Ze geeft zelfs spontaan haar hoofd als ik de korf terug wil omdoen om ze terug naar de wei te brengen. Ik denk eigenlijk niet dat ze er echt last van heeft en ze is er ook wel vrij handig mee. Als ze binnenkort voldoende is afgevallen gaat de korf alleen nog maar overdag op de wei om.
Stripbegrazing is bij ons niet mogelijk dus dat is geen optie hier.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:46

Hier op stal is er een met een korf. Het is in het begin een beetje zoeken naar een graastechniek. Opletten dat hij niet te strak zit maar bijna bungelt zodat ze de mond niet beschadigen. Inmiddels doet ze alsof ze hem al jaren heeft en knuffelt er ook soortgenoten mee. Prima dus. Ook een aandachts punt is dat je hem niet de hele dag omdoet in het begin en goed gewicht in de gaten houd want het kan hard gaan het gewichtsverlies dan wordt het een crashdieet. Lijkt me niet gezond voor het dier zeker niet als er actief mee gereden wordt!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:55

Inderdaad, ook al is mijn paard nu nog steeds te dik, ik voer ze sinds ze de korf om heeft elke dag een schep quattro van Mijten bij (daarvoor voerde ik niets bij), ze mogen niet te snel afvallen en ze hebben hun vitaminen enzo nodig.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:49

Mijn pony heeft nu een greenguard om, maar helaas is zijn neus en kin behoorlijk geschaafd en gevoelig.
Hoe doen jullie dit? Het zit voor mij gevoel ook strak aan de voorkant en achterkant. Zijn er verschillende maten in?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:29

L_Rivaldo schreef:
Mijn pony heeft nu een greenguard om, maar helaas is zijn neus en kin behoorlijk geschaafd en gevoelig.
Hoe doen jullie dit? Het zit voor mij gevoel ook strak aan de voorkant en achterkant. Zijn er verschillende maten in?

je kan hem ombuigen, staat ook in de gebruiksaanwijzing. buig hem een stuk om hou een tijdje zo vast (weet niet meer hoe lang 30sec of een minuut oid) en dan blijft hij wijder staan, dit kun je doen tot hij niet meer schuurt bij je paard

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:35

L_Rivaldo schreef:

De korf mag niet rond de neus klemmen, die moet er losjes omhangen.

Mandy had haar kin na één dag al opengeschuurd aan de korf, ik heb dus het achterste stuk van de korf met van die stevige waterdichte zilveren tape afgeplakt, nu schuurt het niet meer. (Zal er morgen een foto van maken, dat is wat duidelijker)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:18

Ik heb hem geleend van iemand op stal en ga nog niet buigen en tapen. Zou het wel graag willen zien hoe het dan bij jullie zit.
Want ik wil hem misschien overnemen. Gaat tape niet schuren? Ik had er eerst doekjes voor gebruikt, maar dat wordt nat in het water en bij het losmaken kwam ik ook larfjes ertussen tegen dus dat is niet echt de bedoeling.. Je hebt dus niet verschillende maten ?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 10:52

Je hebt een pony en een paard maat in de greenguard. Die tape gaat niet schuren want dat geeft een mooi glad oppervlak (zal straks de foto nog plaatsen). Wel moet je de tape om de zoveel tijd even vervangen natuurlijk.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:28

ombuigen kun je gewoon proberen hoor, neem je hem niet over kun je hem gewoon weer op dezelfde manier terug buigen.. zal zo ff een foto maken (als ik het niet vergeet) O:)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:36

Ik vind het maar niets, paard kan niet meer zichzelf krabben (met z'n tanden), en andere terugbijten...

Je kunt ook het weiland af en toe maaien... ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:38

@fienaaa, lekker nuttige opmerking :? juist kort gras bevat veel fructaan en als je het topic doorleest weet je ook waarom iedereen het gebruikt..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:15

Vandaag gevraagd aan stalmaatje wat ze ervoor wilt hebben. Ze vertelde ik heb hem niet meer nodig, de pony waarvoor het was is er niet meer. Je mag hem van mij hebben.
Na aandringen dus ook niets mogen betalen. Erg lief!
Heb hem achter al wat kunnen buigen, maar voor moet nog even ietsje meer.

En over het grasmaaien is geen optie, het land is zo groot dat ik zo lang bezig ben en dan nog niet aan het fructaan te denken.

Ik heb hem niet om omdat hij hoefbevangen is geweest, puur uit dat hij dag en nacht staat en zich helemaal klem eet en ook zo dik wordt. Ook omdat er zoveel paardjes al hoefbevangen op stal zijn geworden/geweest dat ik de kans liever iets wil verminderen. Want vind het erg akelig hoe veel last ze hebben en dan nog niet over de rekeningen gesproken te hebben. ;)