1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:33

waar niemand het hier over heeft is het keuren van het eventuele aan te schaffen paard,laat je door mensen die jij vertrouwd en die er verstand van hebben adviseren en zoek een goede veearts waar je je aan te schaffen paard laat keuren... :)) koop nooit zonder keuring die je zelf hebt laten uitvoeren.
En verder veel lezen om je heen kijken en vragen,open staan voor alles er zijn met name op grote pensionstallen vele meningen[positief en negatief] weet wat je wil en echt niet wil.succes

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:35

Het beste is om gewoon eerst even lekker op een manege te gaan rijden. Zo kan je lekker veel ervaring op doen met verschillende paarden en wordt de verzorging je stap voor stap duidelijker. Als je nu meteen een paardje gaat kopen, gaat dat je tegenwerken. En dat is voor jou niet leuk, maar zeker ook niet voor je paardje...Dus als ik jou was, zou ik het gewoon nog even een jaartje uitstellen en daarna wanneer je meer ervaring hebt eens verder gaan kijken.
Succes

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:37

dat laten keuren is inderdaad een hele goeie raad, die moet je zeker opvolgen!!
en neem iemand mee met kennis van zaken als je bij een paard gaat kijken,

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 22:40

ik denk met een paard dat je nooit uitgeleerd bent, ik vind sommige reacties hier zoals brennie heel erg overdreven. En het doet me denken aan die verwaande meisjes van de manege..... erg treurig.

Als ik had neergezet ik ga een koe kopen en ik weet weinig van de verzorging, had er geen haan naar gekraaid. Maar bij een paard lijkt het inderdaad wel alsof je alles tot in de kleinste details moet weten. Ik weet niet wat dat is met paarden.......
waarschijnlijk omdat het vroeger alleen voor de elite was, en dat sommigen mensen daar nog in voortleven. haha ik zou het anders echt niet weten

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 22:41

een keuring zou ik sowieso laten doen, dat vertelde mij vriendin me ook. die als het door gaat met me mee gaat

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:49

sommige mensen denken dat een eigen paard alleen weggelegd is voor hen die in paarden zijn opgegroeid
ONZIN :(
ik weet dat sommigen ook zo over mij ook gedacht hebben toen ik mijn eerste paard kocht, zo van dat wordt nooit wat :Z
maar ik heb nu 2 paarden en 3 shetjes en ze zijn mijn lust en mijn leven en we hebben het hartstikke goed samen
je moet wel open staan voor goede raad en vooral les blijven nemen, maar met een goede manege/pensionstal
kan dat heel goed hoor, wij hebben ook ons eerste paard een jaar op de manege gehad en daar leer je heel veel van
nu staat alles thuis en dat is heerlijk *D
ik ben zelf niet in de paarden opgegroeid maar onze kinderen nu wel en ben blij dat ik ze dat mee kan geven

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:52

Ga er lekker voor, wij zijn ook allemaal begonnen op het punt waar jij nu bent en geloof me wij weten ook niet alles hoor, maar door veel te vragen aan de juiste personen kom je er wel. Ik las dat je 27 bent dus je bent ook geen onnozel kind die niet weet waar ze aan begint. Ga er lekker van genieten en heel veel succes ermee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:54

golden29 schreef:
ik denk met een paard dat je nooit uitgeleerd bent, ik vind sommige reacties hier zoals brennie heel erg overdreven. En het doet me denken aan die verwaande meisjes van de manege..... erg treurig.

Als ik had neergezet ik ga een koe kopen en ik weet weinig van de verzorging, had er geen haan naar gekraaid. Maar bij een paard lijkt het inderdaad wel alsof je alles tot in de kleinste details moet weten. Ik weet niet wat dat is met paarden.......
waarschijnlijk omdat het vroeger alleen voor de elite was, en dat sommigen mensen daar nog in voortleven. haha ik zou het anders echt niet weten

.... :x ....

golden29

Re: 1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 23:08

lessen blijf ik ook gewoon volgen vind ik ook leuk....het liefst zou ik ook op een boederij willen wonen, waar je lekker alles aan huis hebt. heerlijk lijkt me dat, ach ja misschien in de toekomst

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:10

elvirah schreef:
ik weet dat sommigen ook zo over mij ook gedacht hebben toen ik mijn eerste paard kocht, zo van dat wordt nooit wat :Z

Haha zo ging dat bij mij ook. Toen ik als meisje op de manege reed deed m'n pa al het opzadel werk, dat wilde/durfde ik niet. Dit heeft hij volgehouden tot ik een jaar of 12 was :D

Vervolgens ben ik van die stal weggegaan, paarden leren poetsen, eigen paard gekregen en na 2 jaar een eigen paard gehad te hebben weer terug naar de eerste manege gegaan (met paard), toen was ik 17. Dus ik kwam een maandje of wat ervoor weer eens kijken, toen vroeg mn instructeur 'hoe is het met je' dus ik 'ja goed, kom hier volgende maand met paard staan'. Je had dat hoofd moeten zien, die vroeg zich vast af of m'n pa nog steeds het paard voor me opzadelde :D

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:27

Ik kan niet beoordelen of je al toe bent aan een eigen paard.
Ik weet van mezelf dat ik er eigenlijk nog niet aan toe was toen ik mijn paard kreeg (gered van de slacht dus had weinig/geen keus) Ik dacht dat ik met mijn 10 jaar manege ervaring waar ik veel heb geholpen mee gekeken, gepoetst, uitgemest en gezadels heb dat ik het wel kon en alles wel wist.

Nou om eerlijk te zijn wist ik helemaal niets. Nu twee jaar later is voor mij de puzzel een stuk completer en kan ik gaan op bouwen en misschien wedstrijden starten. Want wat heb ik veel geleerd de afgelopen twee jaar en nog steeds.

Ik weet zeker dat mijn paard er niet ongelukkig door is geweest.
Soms moesten de plannen wat worden bijgesteld en er is best wel wat met hem geexperimenteerd voor dat ik de methode vind die bij mij en hem paste want er bestaat veel meer dat dressuur en het engelse rijden (wist ik ook niet van te voren) ik beloof ook niet dat we al klaar zijn met experimeteren, maar geloof me alles wat ik doe en heb gedaan heb ik met veel liefde gedaan en met de beste bedoelingen.

Ziet dit paard en ongelukkig uit??
http://www.mijnalbum.nl/Album=76XXGT83

Succes met je beslissing en ik wens je veel plezier en wijsheid toe.
Het is echt een leuke, spannende maar soms ook moeilijke ontdekkingstocht.

Groetjes Mirella

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:35

Ik heb 6 jaar op een manege gereden, en kan écht wel een beetje leuk rijden. Heb ook best wel paardengevoel. Maar pas toen ik mijn eigen paardje ging verzorgen (was toen nog bijrijdpaard, maar wel elke dag) kreeg ik in de gaten wat een paard echt allemaal nodig heeft.

Daar kom je alleen maar achter door er iedere dag mee bezig te zijn. Leasen zou dan inderdaad een superoptie zijn, helaas is dat niet altijd haalbaar.

Ga eens langs bij de bibliotheek. Lees topics op bokt, ook bij de medische fora, kijk ook eens naar wat er mis kan gaan. Kijk naar de HAW (horses at work), en vergelijk jezelf daarmee. Kun je goed genoeg rijden om basisproblemen zonder les op te lossen, of niet? Zo niet, kun je je dan minimaal één keer per week les veroorloven?

Overigens: een koe zet je op het land en meer niet. Misschien melk je het beest. Met een paard doe je véél meer, en dat betekent dat er ook veel meer mis kan gaan. Want als jij iets verkeerd doet, kan je een gevaarlijk, onopgevoed paard hebben; of eentje die blijvend kreupel is, of chronische rugklachten heeft; of een doodongelukkig paard wat te weinig aandacht krijgt.

Snap je? Daarom is het wel belangrijk dat je veel van de details weet. Als je dat niet weet, dan is dat geen ramp, maar dan is het wel belangrijk dat je mensen op de stal hebt die je kunnen helpen. Die wél die ervaring en kennis hebben.

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 23:38

mooi paard heb je mirella, en hij ziet er erg gelukkig uit. Je ziet gewoon dat ie helemaal gesteld op je is. Heel erg lief

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:40

Dank je wel!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:52

Ik weet niet waar je woont, maar je bent altijd welkom om een keer mee te lopen/kijken hier, en een idee te krijgen hoe en wat allemaal..

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:09

Nou Golden... ik zou zeggen:
Ga ervoor!

Ik ben ook aan mijn eerste paardje begonnen toen ik 29 was, en ben nu 30 en leer nog iedere dag bij hoor.
Welke wormenkuur wanneer en een masseur voor paarden.... bestaat dat ook?
Ik wist het werkelijk echt niet

Zoek goede en leuke mensen om je heen, die echt verstand van paarden hebben (een leuke instructrice misschien, die je ook in je lessen kan helpen)
en stel je open voor mensen die dingen vertellen aan je (Uiteraard alleen de GOEDE adviezen)
En geloof me
dan kom je er heus wel!

Ik heb jaren op maneges rondgelopen
(lees: 20 jaar ofzo)
maar heb nog nooit zoveel geleerd als dit ene 1.5 jaar met mijn eigen paard
en leer nog iedere dag!

Ben geen sterruiter
maar dat hoeft ook niet
keb geen sterpaardje
maar dat hoeft ook niet
Ik hou van hem onvoorwaardelijk
en wil alleen het beste voor hem, iedere dag weer
en met dat gevoel, kom je echt wel een eind hoor!

Zelfs Anky leert ook nog iedere dag... want ze is ook geen superwomen toch?
en iedereen is oooit aan zijn eerste paard begonnen dus zou precies moeten weten hoe het voelt, je eerste paard, je eerste verantwoordelijkheid voor zo'n beessie.
En vraag anders gewoon dingen op bokt
doe ik ook wel is hoor... Mijne had in begin luis, wist ik veel... meteen op bokt gezet: is dit ook over te dragen op mensen... (Zag mezelf al helemaal vol luis zitten namelijk)
Maar daar is bokt toch voor, voor adviezen van andere...

Ik zeg... Gewoon doen
en genieten, en het lekker op je af laten komen
doe ik nl. ook ;)

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 00:15

wat aardig... Ik woon in almere, jij in drenthe he?

dat heb ik dus ook, bij elk dier wat ik koop wil ik het beste. Ben een hele grote dierenvriend.... En dan denk ik ook van dat is toch het allerbelangrijkste, dat betekent dan toch ook dat als het wat mankeert je naar een dierenarts gaat, dat je inderdaad adviezen aanneemt van anderen. Dat je wil leren hoe het dier het beste tot zijn recht komt. Als je al deze dingen niet zou doen, dan mag je jezelf geen dierenvriend noemen vind ik.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 21-05-09 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:23

Nou daarom
en dan kan je 80 boeken lezen
de realiteit is toch altijd anders...
Ik spendeer zelf 5 dagen in de week minimaal 4 uur per dag aan mijn paard (voor de overige 2 heb ik een verzorgster)
en das al meer dan de "gemiddelde" personen die ik ken met hun (bij wijze van) 80e eigen paard.
Die komen aan, gooien zadel erop, beest moet uur lopen, wordt weer in stal gegooid en gaan weer weg
maar zo werkt het naar mijn idee niet
wat een ander doet moeten hun weten
maar das niet mijn manier van paarden houden ;)
En och..... aldoende leert men toch...
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 21-05-09 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:25

Ow... en ik adviseer je toch echt op ponykamp te gaan hoor, ook al ben je 27 :')
daar ben ik nl. mijn Diego tegen gekomen (en toen was ik AL 28) ;)
hahaha

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 00:35

oh oke, ik dacht dat ik daar niet eens aan mee mocht doen! hahahahhaahha zal is kijken

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:38

Mijn "westernweek" was erg leuk (vanaf 18 jaar en ouder)

maar be aware...
je komt misschien met een paardje thuis, net zoals mij :D

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 00:55

hahahhha

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:45

ik zou het niet doen, een paard is vooral verzorging en dat moet goed gebeuren misschien eerst een lease paard maar ja ik ken je niet en misschien ben je er ook wel aan toe ;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:54

zolang je begeleiding krijgt op het moment dat je het nodig hebt lijkt het me geen enkel probleem.
Je meot het toch een keer leren.
Je komt niet over als iemand die zelf gaat rommelen als ze het niet weet, dus dat is prima!

Laat een eventueel paard keuren, neem iemand mee die er verstand van heeft en zorg dat je begeleiding krijgt bij het verzorgen e.d. zolang je zelf dingen neit weet.
Sowieso weet niemand alles!

En dan gewoon er voor gaan!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:55

Gewoon voor gaan, je leert het pas als je er mee bezig bent. Ik heb mijn eerste
eigen paard gekocht nadat ik een jaartje op een manege gelest had en het gevoel had
dat ik daar niet echt verder mee kwam. Ik ben pas op mijn 23e begonnen met lessen en kocht
dus op mijn 24e mijn eerste eigen paard. Was in de omgang ook nog eens niet het makkelijkste paard
(hele dominante merrie) maar met rijden was ze superbraaf en dat was toen voor mij het belangrijkste.
Wel raad ik je aan om lekker op een pensionstal te gaan staan met mensen om je heen die al langer
een paard hebben zodat je dingen kunt vragen als je het zelf niet weet. Ik ben nu 37 en heb inmiddels
4 paarden en een eigen stalletje met wat klanten en heb dus in die jaren aardig wat geleerd over het
verzorgen en houden van paarden, maar ook nu weet ik echt nog niet alles en leer ik nog elke dag bij.

Als je zeker weet dat dit is wat je wil moet je er zeker voor gaan, maar wees niet bang of voel je niet dom
om hulp te vragen als je iets niet weet :)
Veel succes bij het zoeken naar een eigen paard, neem er de tijd voor en zoals al gezegd laat je paard
zeker keuren zodat je geen teleurstellingen achteraf krijgt!