Paard onderhouden terwijl je alleenstaand bent

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:45

Ik ben 16. doe nog middelbare school en zorg helemaal in mijn eentje voor mijn eigen paard. Ik heb wel schulden van 800 euro, maar die mag ik terug betalen in 3 jaar, dus dat valt reuze mee.
Per maand ben ik 's zomers rond de 150 euro per maand kwijt, in de winter rond de 180 euro per maand. Ik heb een krantenwijk 's ochtend 6 dagen in de week waarmee ik 170 per maand verdien en ik werk ik een supermarkt om te sparen voor de schulden.
Het neemt erg veel tijd in beslag, zo'n drie uur per dag, want ik moet álles zelf doen, en dit moet naast mijn school. Het is dus erg veel werk en soms erg veel stress, maar het is het voor mij allemaal waard en het vele werken heb ik er 100 % voor over.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 18:34

Abeltje77 schreef:
Duhelo schreef:
dan zet ik hem op mijn balkon en geef ze groentesoep :D

sorry, door je onderschrift kwam mijn pennytijd weer boven :D

Waarschijnlijk koop ik de oudere merrie niet, maar haar veulen
de merrie kan gewoon blijven staan waar ze staat :)

Pennytijd rules :Y)

Veulen… maar is een veulen niet nóg kostbaarder? Dan denk ik nog niet eens aan trainingskosten (wellicht kun je zelf inrijden ed?) maar het tuig zal passend gemaakt moeten worden ed.

Als je goed verdiend is op jezelf wonen en een paard onderhouden enigzins te doen. Maar als je minimumloon hebt… dan wordt het op zijn zachts gezegd…uhm… krap.

Waar een wil is is een weg. Maar als het geld op is, is het op.

zadelmak maken en inrijden kan ik zelf, heb er ondertussen 4 zadelmak gemaakt en doorgereden ...
tuig, ik rij met een boomloos zadel, en heb verschillende hoofdstellen in verschillende maten liggen, dus er zal wel iets passen :D

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:58

Misschien si het wel haalbaar, maar ik las dat je fulltime werkt ;) heb je dan wel genoeg tijd?
Tis zielig als ze niet voldoende aandacht krijgt ;)
En heb je de heofsmid, en wormenkuren en inentingen ook meegrekend? ;)
En het kan zijn dat hij/zij ziek wordt en dan zit je met grote kosten ;)
In dit opzichte lijkt het me niet heel verstandig ;)

pmarena

Re: Paard onderhouden terwijl je alleenstaand bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:10

Kijk , als je het echt graag wilt en er anders spijt van krijg , moet je het doen.

Maar ik denk : waarom ZOU je ??

Je kunt er nu toch alles mee doen....? Wat voegt het dan toe om het dier zelf te kopen , behalve dat je er ineens veel kosten en extra zorgen door krijgt ? :)

Kijk als het dier nu op de schopstoel zit en anders onder je neus vandaan verkocht wordt dan kun je het overwegen.
Of als je op een verschrikkelijk paard-onvriendelijk plek staat.

Maar ik begrijp dat je haar nu dus al jaren verzorgt , haar liefst op deze plek wil laten staan en ook hoopt dat de huidige eigenaar in geval van nood eens in wil springen. En dat je ouders er niet echt achter staan.

Als het gewoon een verzorgpaard blijft zoals nu dan heb je toch het beste van alles ? :)

Niet al die kosten , geen zorgen dat je geen tijd hebt want de eigenaar blijft verantwoordelijk , ouders tevreden en voor jezelf is het ook wel fijn omdat je meer ruimte hebt om wat te sparen voor een leven op eigen benen :)

Als je met de huidige situatie tevreden bent waarom zou je het jezelf dan in hemelsnaam zo moeilijk maken ? :)

Het is leuk als het beestje van jezelf is maar heeft in dit geval wellicht meer nadelen dan voordelen ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:41

het is het veulen van het paard dat ik zou willen kopen
Paard zelf mag blijven zoals het blijft (dit was een voorstel dat eigenlijk er niet toe deed, maar toen we mina dekten was er min of meer afgesproken dat ik mss het veulen zou kopen, toen ik de vraag kreeg of ik mina niet wilde kopen vond ik haar natuurlijk belangrijker dan het veulen. maar nu dit er niet meer toe doet, zou ik me aan het oorspronkelijke plan (veulen kopen) houden.)

het is dus wel de bedoeling dat het veulen verkocht wordt, ook al is er geen haast bij. als ik het wil houden moet ik het dus kopen :D

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:31

Stalling is er altijd wel te vinden. Ik zag in je profiel dat je van Roeselare bent. Ik ben van Lichtervelde en mijn paard staat in een kleine privéstal. Ik betaal er 95 euro per maand. Daarvoor heb ik een weide (niet groot, zo'n 60*40 gok ik), gebruik van de piste (20*40), een stal van 4*3, wasplaats met koud water. Voer, hooi, stro, vlas, ... zit niet in die prijs inbegrepen, maar we kopen alles in grote hoeveelheden in, zodat het ook goedkoop blijft. We werken met een beurtensysteem om de paarden buiten te steken, binnen te halen en eten te geven. En dat werkt prima. Iedereen houdt alles een beetje in de gaten.
Het is dus wel degelijk mogelijk om goedkoop gestald te staan hier in de buurt. Bovendien zijn er heel wat boeren die vaak ook wel nog een stal over hebben en graag een (boeren)paard zien lopen in hun weide (alleen moet je daar dan vaak wel rekening houden met prikkeldraad).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:41

Frieke84: idd, zeker in de buurt waar ik rij zit het vol met weilanden, is er niet zover een piste, dus als ik daar ergens een stuk weide kan huren met wat schuilmogelijkheid is dat voor mij meer dan voldoende :P
lichtervelde is ook wel dichtbij.
als je eens iemand zoekt om buiten te rijden (als je vervoer hebt?) deze zomer...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:32

Niemand kan in de toekomst kijken en het gedoe over als je hem wel kunt onderhouden.... Indien nodig kun je het veulen altijd weer verkopen.
Ik zie vaak genoeg advertenties staan dat het paard te koop aangeboden wordt wegens te weinig tijd (studie/werk). Whats the differents?

Als het nu betaalbaar voor je is, moet je het doen. Tegen de tijd dat je uit huis gaat, heb je wellicht een partner die in elk geval de helft van jullie vaste woonlasten op zich neemt. En ook dan is veel afhankelijk van je uitgavepatroon (vakanties, uitgaan, kleding, enz).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:05

Ik ben dan wel niet alleenstaand, maar ik draai wel in mijn eentje op voor mijn financiën ;).

Ik heb gewacht met het kopen van een paard tot ik mijn diploma had gehaald, een goede fulltime baan had gevonden, en op mezelf woonde. Nu ben ik er blij mee zolang gewacht te hebben. Een paard is wél duur, vergis je niet en ík heb geen zin om ieder dubbeltje om te moeten draaien en dus heb ik pas een paard aangeschaft toen ik het me ook kon veroorloven.

Als je een paard hebt, bezuinig je automatisch op stappen, uit eten gaan en dat soort dingen, puur en alleen omdat je toch wel liever naar je paard gaat ... ;) Altijd handig.

Het is voor mij prima betaalbaar, ik zou zelf niet op een houtje willen bijten, nooit meer op vakantie kunnen gaan etc. puur en alleen omdat ik een paard heb (nu ik haar eenmaal heb doe ik haar nooit meer weg, ook niet in krappe tijden, daar niet van).

Daarnaast moet je ook nog voldoende kunnen sparen 'just in case'. En niet alleen voor je paard, maar ook voor je eigen toekomst.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:09

dit topic zocht ik, zat net verstopt in een ander topic..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:11

Ik ben ook alleenstaand, woon op mezelf, heb een paard, een auto en 3 katten. Heb gelukkig een goeie baan, maar ook ik moet wel eens aan het eind van de maand bezuinigen, maar ik bezuinig op mezelf, dus dat scheelt. Ik red het dus ook en ik doe zelfs nog wel eens wat leuks hahaha.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:53

rockwitch schreef:
Ik ben ook alleenstaand, woon op mezelf, heb een paard, een auto en 3 katten. Heb gelukkig een goeie baan, maar ook ik moet wel eens aan het eind van de maand bezuinigen, maar ik bezuinig op mezelf, dus dat scheelt. Ik red het dus ook en ik doe zelfs nog wel eens wat leuks hahaha.

jeetje hoe doe je dat?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:57

Ik woon zelf nog thuis, met m'n andere baan ga ik ongeveer 1100euro in de maand verdienen.
Als ik nu alles HEEL ruim uitreken ben ik qua kosten aan vanalles ongeveer 550 euro kwijt. Dit zou betekenen dat ik ongeveer500 euro "over" heb om een paard van te onderhouden. Nu moet dit wel lukken denk ik (zijn geloof ik mensen die het met minder doen) maar m'n moeder probeert me ook met hele subtiele hints kenbaar te maken wanneer ik nou is het huis uit ga. Als ik dan ook nog is huur en eten moet kopen voor mezelf blijft er denk ik weinig over voor een paard. Of hoe zien jullie dat? En wat zouden jullie doen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:29

Ik woon ook alleen, met auto, 2 katten, een paard in volpension, elke week les en verder gewoon nog leuke dingen doen hoor :j

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:22

poes schreef:
Ik woon ook alleen, met auto, 2 katten, een paard in volpension, elke week les en verder gewoon nog leuke dingen doen hoor :j

Ik ook het huis, de auto en de twee katten. Maar die leuke dingen schiet er nog wel bij in moet ik zeggen. Ben al jaren niet op vakantie geweest... maar ach... ik heb elke avond vakantie als ik bij poownie ben. :Y)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:39

@Sissi, persoonlijk zou ik wachten tot je op jezelf woont. Tegen die tijd zul je misschien ook wat meer verdienen. Als je eenmaal het huis uit gaat veranderen er zoveel dingen, voornamelijk op financieel gebied. Ik zou wachten tot je de zekerheid hebt dat je je paard ook kan houden en niet na een aantal jaar weer weg moet doen omdat je toch te krap komt.

Je kunt ook niet ál je geld (buiten je vaste lasten) aan je paard besteden. Dat werkt niet, en echt, dan is het op een gegeven moment niet leuk meer hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:15

Vakantie doe ik ook niet, hoeft ook niet zo nodig op dit moment.