Paard heeft een hekel aan weidegang??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:24

Vervelend he? Dan zijn paarden net weer kinderen, ook zij zorgen voor hoofdbrekens en gaat het spelen op het speelterrein niet zonder kleerscheuren :D :D

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:29

hihi ja inderdaad, alleen zijn kleuters net ietsje gemakkelijker te begrijpen enzo ;)
Bedankt allesinds voor al je meedenk-moeite!

pmarena

Re: Paard heeft een hekel aan weidegang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:34

Toch , als je je niet fijn voelt bij een bepaalde groep en je geen aansluiting hebt , er al wat pakken rammel van hebt gehad...dan kan ik me goed voorstellen dat je je nooit echt op je gemak voelt en gewoon WEG wilt. Als ze echt met 4 paarden op een halve hectare staan dan is dat absoluut niet veel ruimte als je elkaar niet ligt.

Het voorbeeld hierboven van 4 ponies op 2 hectare is dan wat raarder , want dan kan een "sukkeltje" toch wat meer afstand nemen.

Maar bij een halve hectare kan een ander paard nooit ver bij je vandaan staan en kan ik me best voorstellen dat je niet "durft" te ontspannen omdat je je niet veilig / geborgen voelt. Het blijft toch een kuddedier en als de kudde je niet wil...dan is dat geen fijn gevoel.

Daarnaast natuurlijk nog de mugjes-mogelijkheid , en sowieso een paard dat gevoelig is voor zomerexceem dat doet vermoeden dat de voeding van het dier niet optimaal is want dat kan zich dan prima uiten door dit soort kwalen. Wellicht heeft het voer er ook iets mee te maken dat het dier zo onrustig is ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:46

Ik heb er ook zitten op denken, en denk dat hij ergens een schrik heeft gepakt en nu dus de weide met iets negatiefs associeert. Zijn stal is zijn veilige haven.

Het is belangrijk dat hij het weer leuk gaat vinden (paard op stal is ook maar niks e). Ik zou een eczeemdeken toch eens overwegen (mss wil M hem wel afhalen dagelijks?) en hem zeker eens een paar dagen alleen of met ireika proberen te zetten, zodat hij eens echt in alle rust kan staan.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:54

neen, ze ziet het niet zitten om dekens op en af te halen

Maar vandaag gaat hij normaal gezien buiten op een afgezet stukje. Er is hier ook serieus wat wind, dus als het van de vliegen zou zijn, zou hij wel rustig moeten zijn vandaag...

De weide associeren met niet leuk doet hij zeker, want hij gaat er niet graag naar toe, maar het is toch een paar dagen wel goed gegaan? dusja...

Aan zijn voeding ligt het volgens mij niet, hij krijgt lucerne gemengd met recreatiemusli van Lannoo
Natuurlijk weet ik wel dat het jonge gras nu niet echt het ideale excemersvoer is, maar het is niet dat hij er dag en nacht op staat, en hij loopt toch zo veel rond dat hij niet veel binnenkrijgt...

Omdat hij altijd zo mager bleef hebben we in de winter wel eens bloed laten trekken en dan bleek hij te weinig rode bloedcellen te hebben, daar heeft hij dan vitaminen voor gekregen en zijn conditie is nu veel beter...
Alleen wordt hij nu weer magerder door al dat lopen...
(ik geef dit er gewoon als info bij nu, zelf zie ik niet meteen een link tussen dit en het zomerexceem en het weideprobleem)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:56

Ik denk dat het goed is dat je het 'breed' bekijkt hoor, want ook het rode bloedcellen probleem zal er wel voor zorgen dat hij niet altijd even lekker in zijn vel zit. Weet je hoe dit probleem ontstaat?

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:03

Heb je hem ook alleen in het weiland gehad? Als het in zijn eentje wel goed gaat moet je dat misschien eens rustig proberen en dan zo nu en dan eens een paard erbij en dat uitbouwen tot ie weer in de kudde kan.

Is ie van de winter niet op de wei geweest? Misschien kan ie niet goed tegen veranderingen en raakt ie ind etsres nu hij ineens de wei in moet. Misschien helpt het om hem even in de wei te laten en dan weer terug naar zijn vertrouwde stal en dat zo uitbereiden.

Misschien klinkt de groep niet, heb je de mogelijkheid eens een andere groep te proberen met hem?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:05

Mijn 2e verzorgpaard had hier aan het begin ook last van maar dat kwam omdat hij nooit in de wei had gestaan. altijd op stal. Nu gaat het wel beter maar als ik met Menno bezig ben spit hij ook het hele weiland om.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 11:06

Hm neen niet meteen, toen ik het vroeg aan de veearts antwoordde hij gewoon 'slechte conditie' (terwijl ik het gevoel had dat dat het symptoom is mja...)
Hij heeft wel genoeg ijzer dus daar lag het niet aan (want ijzer is de basis van je rodebloedcel, dus te weinig ijzer is snel bloedarmoede)
Maar volgens mij bedoelde hij met 'te weinig conditie' dat hij gewoon nog niet veel rode bloedcellen had opgebouwd omdat zijn lichaam er geen 'nodig' had... En dat is al logischer, want Granny is altijd zo een mak beest geweest, als jaarling en twenter liep hij minder te rennen op de wei dan Ireika :+

(haha, ik bedenk nu, misschien heeft hij nu wel tevéél rode bloedcellen en loopt hij daarom zo onozel rond :P (maar das wel een beetje absurd nee?) )

els_keuning: vandaag staat hij normaal gezien eens alleen
dat van het opbouwen om op het gras te staan heb ik vorige week gedaan toen ik op hem ging 'babysitten' en dan ging het ook een tijdje goed, maar nu dus niet meer...
Andere groep is de volgende optie als hij vandaag niet rustig staat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:09

Dat van die rode bloedcellen heb ik nie zoveel verstand van, je maakt er idd meer aan als je gerichter gaat trainen. Maar wel enkel als je goede opbouw van training hebt (dus niet te intensief, binnen de hartslagzones blijven, voldoende rust voorzien etc).

het is natuurlijk een cirkeltje: meer conditie= meer cellen = betere conditie = ...

Maar ik vraag me ook af wat de oorzaak is. Onvoldoende of foute training, voer, stress, iets anders van lichamelijke klacht, ...? (ik denk maar even mee e).

Ik hoop dat hij vandaag wat rust vindt op de wei :j Hoe vaak kwam hij eruit in de winter? En was da enkel op de piste of?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 11:20

Ja hij is een jaar lang alleen maar een paar keer per week op de paddock gemogen omdat M vorige zomer alleen nog maar dat kleine weitje aan de straat had, en ze de weides pas van deze lente ter beschikking heeft gekregen...

De oorzaak van zijn rodebloedcellenterkort is volgens mij idd een combinatie van voeding en onvoldoende training, hij was namelijk hengst tot zn 3, met Ireika op een wei met weinig gras, ze werden wel bijgevoerd, maar ik kreeg hem echt niet dik,
en vervolgens is hij verhuisd, meteen gecastreerd, en dan stilletjesaan beginnen longeren en rustig rijden, alleen was hij altijd zo flegmatiek dat we het maar 20 min volhielden ofzo... En bijvoorbeeld nu met mijn examens kan ik hem ook niet echt regelmatig trainen (maar hij houdt zn conditie nu zelf op peil op de wei }> )

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:42

ireika schreef:
Aan zijn voeding ligt het volgens mij niet, hij krijgt lucerne gemengd met recreatiemusli van Lannoo
Natuurlijk weet ik wel dat het jonge gras nu niet echt het ideale excemersvoer is, maar het is niet dat hij er dag en nacht op staat, en hij loopt toch zo veel rond dat hij niet veel binnenkrijgt...

Omdat hij altijd zo mager bleef hebben we in de winter wel eens bloed laten trekken en dan bleek hij te weinig rode bloedcellen te hebben, daar heeft hij dan vitaminen voor gekregen en zijn conditie is nu veel beter...
Alleen wordt hij nu weer magerder door al dat lopen...
(ik geef dit er gewoon als info bij nu, zelf zie ik niet meteen een link tussen dit en het zomerexceem en het weideprobleem)

ff terzijde Lanno recreatiemengeling EN lucerne zijn mega slecht voor paarden met zomerexceem beide voeders bevatten veel melasse-suiker en veel te veel eiwit(vooral de lucerne) wat voor een paard met zomerexceem verschrikkelijk als voeder is.

Volgens mij hebben ze hem te snel in de kudde gezwierd, kunnen ze hem niet eerst met een ook niet zo dominante ruin op de wei zwieren en is kijken hoe dat gaat?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:46

Ik herinner me idd dat hij uit zichzelf niet bleef lopen toen ik hem zag, denk dat je dat trouwens puur trainingsmatig nog een heel stuk kunt oplossen. Beginnen met de lichtste hulp en wachten tot hij effectief vertraagt tot je opnieuw een hulp geeft, en gewoon hyperconsequent zijn hierop. Kijk maar naar Deus, die was ook 'sloom' maar nu hij een tijdje heel consequent gereden wordt, verdwijnt dat als sneeuw voor de zon.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:47

Mijn paard doet ook zoiets raars. Je zou zeggen dat ze blij zou zijn als ze de wei op mag, maar nee, die van mij niet. Het eerste uurtje vermaakt ze zich en staat ze als een gek te eten, maar na een uurtje (soms 1,5/2 uur) gaat ze voor het hek lopen ijsberen. Ze staat niet met andere paarden op de wei, maar direct naast haar staat een merrie met veulen, en er staan nog een stuk of 4/6 paarden op het land. Ze heeft veel gras, en water tot haar beschikking. Ze staat meestal achter een draadje met stroom, anders springt ze er overheen als ze het zat is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:55

Een paard dat veel heeft binnengestaan in de winter heeft ook geleerd dat dat zijn plekje is e... Daar eet, slaapt, rust, speelt hij. De eerste keer op de wei is hij dan ook flink rondgejaagd en toen hij naar zijn veilige stal wou vluchten heeft de draad hem nog gebeten ook. Vind het niet gek dat hij dus even geen zin heeft in de wei, maar weet zo meteen niet wat je eraan kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:08

Nou als mijn paard voor het eerst weer op de wei mag, is hij door het dolle heen zo vrolijk, krijg hem dan echt te pakken de eerste 10 minuten.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:16

russel schreef:
Nou als mijn paard voor het eerst weer op de wei mag, is hij door het dolle heen zo vrolijk, krijg hem dan echt te pakken de eerste 10 minuten.

Hoe bedoel je Russel? (echt wel of echt niet te pakken?)
Toen ik hem er voor het eerst (helemaal alleen dan wel) op mocht zetten was hij ook wel al tam, en kon ik hem gemakkelijk pakken (alleja, hij liep dan ook gewoon naar me toe)

Oei ik dacht altijd dat lucerne best goed was, omdat het toch onder 'ruwvoer' valt?
(nouja zowizo aan dat eten valt nu ook niet veel te veranderen, voorig jaar had hij allesinds niet veel last)

Poes: ja dat sloom lopen is puur rijtechnisch hoor (kmoet wel zeggen dat het de laatste tijd beter gaat :) )
En over het niet meer gewoon zijn van op de wei te staan na een jaar en dan plots op zo een 'aggressieve' wei te moeten staan denk ik ook dat dat de aanleiding is tot zijn gedrag...
maar ik blijf het raar vinden dat hij op sommige momenten wel braaf kan grazen en dan een paar dagen later weer niet...
Ik hoop gewoon dat het vandaag goed gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:18

Nee, niet te pakken. Staart erop en rondjes rennen, eventueel nog wat bokkesprongen. Ik wou dat ik 1 of 2 hectares voor hem had, dan kon hij elke dag zijn gekke 5 minuten uitkuren en lekker op en neer racen.

Dat uitkuren laat ik hem in de bak doen, ik heb bomen in mijn wei en die is opgedeeld in 3 stukken, dus al met al te klein voor een paard dat uit zijn dak gaat. :(:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:22

Angst is iets grillig, soms komt het terug door hele kleine aanleidingen, denk maar bvb de andere paarden die in toevallig dezelfde formatie/positie staan als de eerste keer toen ze hem aanvielen, etc.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:23

..je zegt dat ie zomerexceem heeft, gooi er eens een gehele verpakking Boett deken overheen!..die van mij heeft ook zomerexceem en als die zn deken niet op heeft zie hem alleen maar rennen door die wei en wil die het liefst naar binnen, hij zou zichzelf doodlopen, hij is zo gevoelig voor! al is het maar een gewone vlieg!...en de vliegjes zijn er al hoor...hier staat ie helemaal in het zwart verpakt!..
vette wei= veel eiwit= veel vliegjes
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 12-05-09 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:31

Overigens als je goede exceemdeken hebt, kan ie daar gewoon 24 uur in blijven staan, hoeft ook niemand hem aan en uit te doen. Ben je ook van dat probleem af.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:33

Dat zou wel een idee kunnen zijn hoor... Want de minste jeuk is al vervelend natuurlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:36

Misschien is dat wel de oplossing.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:37

Als hij zich vandaag gedraagt op de wei dan weet ik ook vrij zeker dat het van de vliegjes is... En dan ga ik daar inderdaad ook een oplossing voor moeten zoeken...
Ik ben alvast al aan het kijken op het exceem-deken-vergelijk-topic... En eventueel zou ik in tussentijd al zijn oude deken weer kunnen opleggen (is een bucas, fly-off, maar dan met véééél reparaties waardoor hij niet meer zo perfect past)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:45

Ik zou hem sowieso niet zonder deken meer buiten zetten. De ZE zal er zeker door gaan verergeren en het is niet fair naar het paard toe.