Hoevaak mag een pony bereden worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:30

Helemaal mee eens Naomi!

Sanne, ik denk dat je juist moet letten op de variatie en de intensiteit waarmee jullie gaan rijden.

Ga juist niet 4 keer in de week lessen, maar bouw er daarvoor in de plaats een lekkere, lange buitenrit in. En die mag dan bést wat langer zijn dan een uurtje.

Bijvoorbeeld:

maandag: les (dressuur)
dinsdag: buitenrit
woensdag: longeren
donderdag: les (springen)
vrijdag: vrij
zaterdag: lange buitenrit
zondag: vrij

Of misschien één keer lessen schrappen en daarvoor vrij oefenen in de bak (of buiten!)

Verder moet het zat lukken, met zijn allen een paard. Alles heeft zijn voordelen maar ook nadelen, maar als jullie gezin goede afspraken maakt: toppie toch!! +:)+

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:46

Ik vind het geweldig dat jullie met z'n drieën (en later met z'n vieren) samen een paard willen nemen. Ik zie niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn. Een paard heeft snel genoeg door wie er op zijn rug zit, en hogere wedstrijd ambities zijn ook niet van toepassing, dus dat komt wel goed. Je kan elkaar helpen bij problemen en als iemand een keer niet kan is dat geen ramp, iemand anders neemt het over.

Wel is 8x lessen erg veeleisend voor je paard, maar zo te lezen is het de bedoeling dat dat minder wordt. Het belangrijkste is afwisseling en een rustdag. De rustdag is niet noodzakelijk, maar wel fijn voor je paardje. Een rustdag betekent echter nog wel dat je met je paard kan tutten en dus genieten!

Veel plezier, en ik hoop dat je een goedaardige lobbes tegenkomt waar iedereen plezier aan kan beleven.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:08

1.80 op een E-tje kan goed hoor. Waarom niet? Ik ben zelf 1.78 en mijn eerste paardje was een kwpnertje van 1.55 en niet overdreven breed. We zagen er echt niet raar uit samen of zo.

Ik vind het eigenlijk een heel goed idee van jullie. Er zijn zat mensen met bijrijdpaarden, en paarden met bijrijdmensen, en dan is dit eigenlijk een betere oplossing. Ook de belasting lijkt me wel meevallen, als je het goed plan...d?...t?
Een buitenrit is bv lang zo vermoeiend niet als een dressuurtraining. Zoals al werd gezegd, als je een buitenrit gaat doen, en 1 gaat mee op de fiets, en je wisselt dan na 3 kwartier of een uur... Je toekomstige paard kan vast een uur of twee mee naar buiten hoor.
Je zal de conditie in het begin misschien inderdaad even op moeten bouwen, maar dat moet eigenlijk iedereen die een nieuw en/of jong paard koopt.

Sanne_94

Re: Hoevaak mag een pony bereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:12

zodra ik een eigen pony heb ga ik ook meteen mn ruiterbewijs halen! ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:17

Leeuwnie schreef:
Helemaal mee eens Naomi!

Sanne, ik denk dat je juist moet letten op de variatie en de intensiteit waarmee jullie gaan rijden.

Ga juist niet 4 keer in de week lessen, maar bouw er daarvoor in de plaats een lekkere, lange buitenrit in. En die mag dan bést wat langer zijn dan een uurtje.

Bijvoorbeeld:

maandag: les (dressuur)
dinsdag: buitenrit
woensdag: longeren
donderdag: les (springen)
vrijdag: vrij
zaterdag: lange buitenrit
zondag: vrij

Of misschien één keer lessen schrappen en daarvoor vrij oefenen in de bak (of buiten!)

Verder moet het zat lukken, met zijn allen een paard. Alles heeft zijn voordelen maar ook nadelen, maar als jullie gezin goede afspraken maakt: toppie toch!! +:)+

Elke week springen is voor sommige paarden ook te veel, daarbij vind ik het niet slim om de volgende dag vrij te geven. Lichte arbeid is beter na een dag zware inspanning. Je moet opbouwen en afbouwen, dus niet na een vrij dag een lange buitenrit en dan weer vrij.

Sanne_94 : zoek eens met de zoekfunctie naar "ruiterbewijs" ;)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:37

ik vind iemand van 1,78 best wel aan de lange kant voor een E pony
kunnen jullie niet opzoek naar een klein paard?
van 1,62 ofzo?
dat lijkt mij een beter idee.
en je zusje van 14 groeit echt nog wel door hoor.
de meeste mensen groeien toch zeker tot hun 16de wel door.
ik zou zelf als je het dan toch zo wil doen
de ene week 2 mensen een uur lessen en de andere week
ook 2 mensen een uur lessen
zo hebben jullie allemaal de tijd om wat je in de les leert nog thuis te oefenen
aangezien er niet veel tijd overblijft als je met z'n 4e rijd.
maar goed dat is ieder voorzich
ik heb zelf een paard die word bijna 2 en daar komt straks niemand op
want ik vind een paard geen fiets die je aan iedereen uitleent
maar daar zijn de meningen over verdeelt

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:41

p.s een haflinger,fjord of tinker zijn wel sterke pony's
denk daar aan voor je zusje van 7
ik heb laatst op de halinger gereden van mijn schoonzus en die was echt oer sterk
kreeg haar zowat niet tot halt houden zo sterk is ze
zijn leuke pony's maar vaak wel koppig of sterk

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:51

@Caspar2007

iemand van 1,78 kan best op een haflinger van 1,45. het ziet er mischien niet uit, maar het kan wel !
aangezien haflingers zo sterk zijn kunnen ze dat best dragen.

en we gaan ook echt op zoek naar een leuke pony waar ook kinderen op kunnen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:55

Sanne_94 schreef:
@Caspar2007

iemand van 1,78 kan best op een haflinger van 1,45. het ziet er mischien niet uit, maar het kan wel !

en we gaan ook echt op zoek naar een leuke pony waar ook kinderen op kunnen rijden.

Als het er niet uit ziet - dat de ruiter te groot is, is de kans op overbelasting vele malen groter!
Ik zou daar niet te makkelijk over doen.
Nu heb je de kans om een geschikt paardje uit te zoeken, doe dat dan ook ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:04

Qua lengte kan het prima hoor , als je maar niet een al te smal gebouwd beestje neemt dan ziet het er helemaal niet zo raar uit normaal gesproken.

Het grootste gevaar ligt hem i.m.o. gewoon in het moeten delen , daar kun je veel gezeur over krijgen. Als jullie denken dat dat wel goed komt dan moet het prima te doen zijn.

Maar er zullen veel dingen zijn waar je verschillende meningen over kan hebben , als jullie allemaal wat anders willen dan wordt het lastig. Uiteindelijk moet er toch iemand "de baas" zijn , en wie wordt dat ? Je moeder ? Iemand zal moeten beslissen wat er met het beestje gebeurd en wie er op welke dag mag rijden.

Stel dat er een vrije dag is of er wordt iets leuks georganiseerd , dan kunnen jullie niet alle 4 op het beestje op pad.

En met 1 paardje kun je ook niet gezellig samen rijden , tenzij je weer van iemand een ander paardje kunt lenen.

En je hebt het hierboven al over : zodra ik een eigen pony heb (over dat ruiterbewijs) , daar moet je dus mee oppassen , want JIJ hebt geen EIGEN pony dan , maar JULLIE hebben een GEDEELDE pony.

Je kunt het niet als EIGEN pony zien want hij zal net zoveel van alle anderen zijn als van jou , neem ik aan :)

Pas dus op dat je het niet gaat zien als een EIGEN pony , want als je pech hebt kan het dan wel eens tegenvallen.

Het komt heel vaak voor dat het voor aankoop van een paardje heel leuk en simpel lijkt allemaal en er goede plannen en afspraken zijn , maar als het beestje er eenmaal is dat het dan nog heel teleurstellend kan zijn om een pony te delen.

Zelfs al als 2 mensen 1 paardje delen gaat het vaak helemaal niet zo leuk als verwacht. Met 4 mensen is die kans nog veel groter dat je niet de enige bent die op dat moment wilt rijden , of dat jij iets wilt dat de anderen niet willen.

En wie krijgt dan zijn zin ?

Lijkt me erg belangrijk om af te spreken wie de hoofd-eigenaar wordt die de uiteindelijke beslissingen neemt.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:11

Sanne_94 schreef:
@Caspar2007

het gaat er ook niet om of het paard het kan houden ja of nee.
mijn schoonzus is ook gezet en heeft een haflinger.
maar zij is nog geen 1,70 dus dat oogt dan toch net weer anders.
ze had ook niet groter moeten zijn want dan had het voor het mooie ook niet gekunt.

ik heb zelf ooit een paard samen gekocht maar na 6 maanden ging dit al mis
ik ben achteraf ook heel blij dat ik ''mijn deel' (klinkt een beetje raar)heb terug verkocht aan het
meisje waar ik het mee samen deed.
de vriendschap was ook gelijk over.
en als je dat dus ook krijgt als je samen in 1 huis woont dan kan het lastig worden.

tja of niet natuurlijk
de tijd zal het leren.
maar voor mij nooit meer.
ik deel mijn paard niet meer.
ik heb wel een vriendin die het kan over nemen als ik ziek ben of met vakantie ben
dan kan zij met hem wandelen en longeren maar erop dat niet
dit ook omdat ik op ADB manier aan het rijden ben en zij niet.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:17

het is een leuk idee om met zijn 4e uiteindelijk op je paardje te gaan. zolang het niet slecht wordt voor je paard . willen jullie alle 3/4 lessen zouden jullie er allemaal 1 per week kunnen nemen want 2 word te veel. en geef hem dan b.v op zondag een rustdag waarop je alleen b.v. even gaat lopen met hem of lekker gaat grazen.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:45

Citaat:
En je hebt het hierboven al over : zodra ik een eigen pony heb (over dat ruiterbewijs) , daar moet je dus mee oppassen , want JIJ hebt geen EIGEN pony dan , maar JULLIE hebben een GEDEELDE pony.

Je kunt het niet als EIGEN pony zien want hij zal net zoveel van alle anderen zijn als van jou , neem ik aan :)

Pas dus op dat je het niet gaat zien als een EIGEN pony , want als je pech hebt kan het dan wel eens tegenvallen.

Goh, dat verwoord je wel een beetje dramatisch, hoor. Hoezo, 'geen eigen pony', alleen omdat ze die met haar zusje en moeder deelt? Pfffff...

Dan noem je het maar 'WE hebben een EIGEN pony'.

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:12

Behalve ons zal er verder niemand op rijden, mischien dat een vriendin een x een rondje er op gaat rijden of even mag uitstappen. maar meer ook niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:40

Ik denk dat het verschil in grootte misschien wel een probleem wordt, aangezien je moeder lang is en je kleine zusje er ook nog op moet. Voor je moeder zou je dan een brede E moeten hebben, maar die gaat te breed en te sterk zijn voor je kleine zusje. Op zo'n breed dier zitten is voor de ontwikkeling van haar lichaam nl niet zo goed.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:34

Is het niet mogelijk dat je een stevige E pony koopt voor jullie drieën en voor je zusje een shetlander, want Urielle heeft wel een punt met je zusjes ontwikkeling als zij op te brede en sterke pony moet rijden.

Shetlander is vaak wat goedkoper dan een grote pony en zeker als je hem in een wei zet.

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:39

nou, het is waarschijnlijk een hele brave pony, als je er aale 4 op kan rijden en een kindje van 7 op een E pony..........
als het een 'jonge' pony is (tot ong. 12 jaar) kan je hem wel 5 keer per week rijden, inc. 4 lessen.
Maar dat is niet helemaal eerlijk, waarom laat je dan niet 2 mensen in 1 les uur rijden?

als het een 'oude' pony is (> 12) zou ik hem ong. 4-5 keer rijden maar kortyer....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:43

koe_x schreef:
nou, het is waarschijnlijk een hele brave pony, als je er aale 4 op kan rijden en een kindje van 7 op een E pony..........
als het een 'jonge' pony is (tot ong. 12 jaar) kan je hem wel 5 keer per week rijden, inc. 4 lessen.
Maar dat is niet helemaal eerlijk, waarom laat je dan niet 2 mensen in 1 les uur rijden?

als het een 'oude' pony is (> 12) zou ik hem ong. 4-5 keer rijden maar kortyer....

Wat een onzin!
Juist een jonge pony moetje niet teveel belasten...
Oude pony op een leeftijd van 12? -> Hoe oud was Bonfire denk je, toen hij nog de sterren van de hemel liep op het zwaarste niveau?!!!!

Urielle: jij heb idd helemaal gelijk!

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:35

Ik ben het ook eens met Urielle. Je moeder, je zusje en jij zullen het prima op een brede e-pony/haflinger doen. Maar waarschijnlijk gaat de brede pony te sterk worden voor je kleine zusje. Een shet erbij kan tot die tijd een goede oplossing zijn, bovendien leer je veel van een shet, en ze kosten minder in onderhoud..

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:24

Eehhm.
Over de grootte van de moeder en de pony:
178 - 156 = 22 cm groter dan de pony.. En nu opletten
Mij vz pony en ik :
166 - 143 = 23 cm groter dan vz pony..
Lijkt mij niet zo erg.. (of ik heb iets verkeerd ingevult) }:0
Maar ik denk dat het (als deze berekeningen kloppen) meer gaat om t gewicht...

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:33

Ik denk alleen dat het moeilijk gaat worden om een haflinger van 156 gaat vinden... en als je zo'n grote e-pony neemt kan je wel beter een wat stevigere nemen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:43

Eerlijk gezegt dat ik dat dit nog wel eens gigantisch fout kan gaan aflopen.
Hoe gaan jullie de dagen verdelen? er zitten immers 7 dagen in de week, en jullie zijn met 3 of met 4.
Hoe gaan jullie de belasting verdelen? Wie rijd wanneer les etc.

Ik ben heel snel van het idee met 1 iemand je paard delen afgestapt, omdat dat al heel snel fout ging.
Tel daarbij op het verschil in lengte en leeftijd..
Het verschil in ambities die snel zal gaan ontstaan. De verschillen van mening als er iets beslist moet worden..

Ik zou persoonlijk eerder denken aan bv 2 of 3 leaspaardjes, dat zal ong hetzelfde kosten als 1 paard in de verzorging (zonder aanschaf dus) en dat kan je veel beter aanpassen op iedereen..

Ik zie vaak al dat paarden met 2 berijders weinig vrij krijgen, hoe moet dit dan met 3 of 4 berijders..

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:52

Daar heeft Shanty wel een goed punt. Dat zou misschien een goede oplossing kunnen zijn, bijv. 2 lease paarden.. een pony en een paard bijv. de pony voor je zusjes en het paard voor juo en je moeder.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:17

Shanty_Muis schreef:
Hoe gaan jullie de dagen verdelen? er zitten immers 7 dagen in de week, en jullie zijn met 3 of met 4.

Ik ben heel snel van het idee met 1 iemand je paard delen afgestapt, omdat dat al heel snel fout ging.
Het verschil in ambities die snel zal gaan ontstaan. De verschillen van mening als er iets beslist moet worden..

Ik zou persoonlijk eerder denken aan bv 2 of 3 leaspaardjes, dat zal ong hetzelfde kosten als 1 paard in de verzorging (zonder aanschaf dus) en dat kan je veel beter aanpassen op iedereen..

Ik zie vaak al dat paarden met 2 berijders weinig vrij krijgen, hoe moet dit dan met 3 of 4 berijders..

je heb wel gelijk maaaaaar.......
wat denk je wel niet dat een leas pony/paard kost.
je betaal voor het paard en dan nog eens voor de stalling.
een vriendin van mij deed dit ook en was tussen de 400 en 500 per maand kwijt
dus laat staan als je er 2 heb?

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:31

caspar2007 schreef:
Shanty_Muis schreef:

je heb wel gelijk maaaaaar.......
wat denk je wel niet dat een leas pony/paard kost.
je betaal voor het paard en dan nog eens voor de stalling.
een vriendin van mij deed dit ook en was tussen de 400 en 500 per maand kwijt
dus laat staan als je er 2 heb?

Ik betaalde voor 3x per week rijden 90 euro.. Dan liep hij nog wel mee in de lessen, maar daar had ik geen probleem mee (overigens liep mijn laatste leaspony alleen met mij en mijn vrindin maar die stond voor ik hem begon te rijden stil (hengstje))