Zouden jullie dit paard (andalusier) kopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:48

Ik zou het doen als ik jou was!!! Lachen ik heb ook een Andalusier hengst (niet zo'n hele mooi helaas..) en daar heb ik heel wat meer voor betaald!! en hij is niet eens zo heel mooi.. en kan qua dressuur evenveel als een 'normaal' paard..

Maar ik ben het er mee eens, ga nog eerst ff goed kijken! want waarom is hij zo goedkoop? helemaal voor een dekhengst, die zijn normaal zo veel duurder!!! misschien dat hij toch nog een foutje ergens heeft of een rotkarakter!! Maar als je zeker weet dat hij niks mankeert.. doen joh!!!! Lachen Lachen Lachen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 15:34

Huertecilla: het gaat mij helemael niet om winnen en hoog rijden....
Ik wil gewoon voor MEZELF wat meer bijleren op dat gebied en er verder ingaan. Wieweet rij ik zelfs geen wedstrijden.

Ik vind het ras gewoon geweldig. Mijn keuze, right?

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:07

helemaal mee eens! Ik snap trouwens niet waarom sommige mensen kritiek gaan lopen geven op andalusiers ipv dat ze een nuttige reactie op het topic geven!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:19

Zoals je in mijn andere reacties in dit topic hebt kunnen lezen is mijn inbreng bepaald constructief geweest. Léés ze anders nog eens.

Het is mij echter een doorn in het oog dat verschillende mensen een andalusiër gaan zoeken met a-typische kenmerken omdat die bij dressuur meer gewaardeerd worden; een andalusiër heeft een hoge knieactie, maakt meters en heeft voor- en bovenal cadans. Zoek 'je' een uitgrijpend paard? Koop dan geen andalusiër! Tis géén groot paard. Zoek 'je'een hoog paard? Koop dan geen andalusiër! Is hoofdzakelijk schimmel. Zoek 'je' een donker paard? Goed zoeken en bereid zijn meer te betalen.
Ik bedoel, ik ga met een Belg toch ook niet hier in de Sierras trekken en voor de verhuur schaf je dan volbloeds aan!?

Over het algemeen is een andalusiër een makkelijk en geweldig lief paard; welk ras kent zoveel ongecastreerde hengsten waar je gewoon alles mee kan doen?
Wij hebben er zelf vier, hier in Andalucía gekocht....

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:41

Suzan schreef:
De keuring van PRE hengsten zit heel anders in elkaar dan bijvoorbeeld KWPN hengsten. Je kan "gewoon" een keuringscommissie op stal laten komen, dan wordt hij uitgebreid bekeken, vanalles opgemeten e.d. en als hij aan bepaalde voorwaarde voldoet is hij APTO (goedgekeurd) Vraag me niet hoe alle details in elkaar zitten, maar het is in geval heel wat anders als een heel verrichtingsonderzoek van 100 (?) dagen enzovoort. Dus een goedgekeurde Andalusische hengst wil niet zeggen dat die hengst al vvoor vele succesvolle nakomelingen e.d. heeft gezorgd.
En dat bedoel ik absoluut niet ten nadele van het paard dat Idra op het oog heeft.

De vereisten om goedgekeurd te worden kan je vinden op de site van de vereniging van het andalusische paard. http://www.andalusier-vereniging.nl
Waar vooral naar gekeken word is of het paard aan de ras standaard voldoet.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:49

Citaat:
Wat betreft de vraag wat ik van het paard verwacht: Wel, ik heb mijn haflinger verkocht omdat ik meer dressuur wou gaan rijden en hij hier niet geschikt voor was, dus ik wil wel echt dressuur rijden met hem
.

Citaat:
maar graag zou ik dat willen doorbreken en wel 'scoren' met mijn Anda. Op Grand Prix niveau rijden er toch ook anda's mee? Ze kunnen het wel hoor, je moet gewoon het juiste paard vinden
.

Citaat:
Ook al zal ik misschien nooit wat winnen, daar doe ik het niet voor, ben niet zo'n wedstrijdfreak. Wil eigenlijk gewoon voor mezelf goed rijden...

Citaat:
het gaat mij helemael niet om winnen en hoog rijden....
Ik wil gewoon voor MEZELF wat meer bijleren op dat gebied en er verder ingaan. Wieweet rij ik zelfs geen wedstrijden.

Idra ik denk dat je zelf eerst eens erachter moet gaan komen wat je nou wil, ik heb wat quotes van je neergezet, het ene moment wil je GP rijden, het andere moment ben je geen wedstrijdruiter....
Ik val je absoluut niet aan maar je moet op een gegeven moment op zijn minst weten wat je wil, straks als dit paard goedgekeurd wordt zit je met een 8 jarige Groene hengst, dan zal je geen tijd en geen ruimte meer hebben voor twijfel Knipoog
Je kan het nu wel hier gaan vragen maar JIJ moet beslissen dat kunnen wij hier echt niet voor je doen hoor.....
Suc6 en laat fff weten wat er uit komt.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 19:01

Hmmm... zoals jij het hier neerzet Cloris, is het idd heel vaag wat ik nu wel wil en niet... Tong uitsteken Dus ik snap je reactie wel Haha!

Met dat Grand Prix-quote wou ik egenlijk alleen maar bedoelen dat andalusiers wel degelijk in staat zijn om dressuur te rijden, dit op een reactie van iemand die zei dat dat niet kon. Grand Prix is niet mijn ambitie.

Voor de rest interesseert me het wedstrijd rijden niet voor de volle 100%, maar ga ik dat zeker wel doen. Het komt erop neer dat ik het niet doe om te winnen, maar voor mezelf. Ik heb niet zo een winnersmentaliteit. Dat ik wou 'scoren' zoals ik dat uitdrukte, betekent eigenlijk gewoon dat ik mensen die niet in de mogelijkheden van de andalusiër geloven, wil laten zien dat ze het WEL kunnen.

En dat ik een andalusiër wil, is gewoon een kwestie van smaak, ik vind ze gewoon geweldig en dit al veeeeeel langer dan toen ik besloot mijn Haf te verkopen. Ik speelde al lang met het idee om mijn haf te verkopen om een meer dresuurgericht paard te kopen. En omdat ik al zo lang fan ben van het barokke ras (heb ook op een aantal Lippizaners gereden vroeger), dacht ik: waarom koop ik niet meteen een Anda? Nu kan het... Ik ben ook overtuigd (net als jij, denk ik, Cloris) van hun kwaliteiten, niet enkel als dressuurpaard, wat dus niet mijn grootste ambitie is MAAR ook van hun superkarakter, hun werklust, hun schoonheid, hun ALLES.

Dat ik een Anda wil staat dus vast, dat ik dressuur wil rijden ook, maar bovenal staat vast dat ik een goede vriend zoek in mijn toekomstig paard.

Snap je het nu? Sorry dat ik me niet zo goed kan uitdrukken op de compu, maar ik zit hier dan ook in het midden van de woonkamer met steeds veel leven om me heen... Concentratie is daarom soms moeilijk en dan denk je niet zo hard na over wat je typt. Haha!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:00

Ik snap niet eens waarom je iets moet bewijzen naar anderen toe, het is toch jou hobby en jou paardje en jou smaak dacht ik zo??

Daarbij waarom kan men een paard in de winter niet in conditie houden?? Wat jij met conditie bedoeld is spieren.......naar mijn idee is dat niet het enige. Hij wordt belabberd gehuisvest........waarom is ie mager??? En kon ie vd zomer wel eten krijgen......vind ik wel errug vaag.
Ook al wil je van je paard af dan ga je hem toch niet belaberd verzorgen.

Het paard zal best nog iets kunnen leren.......de weg is lang maar ja heb je dat er voor over en kan je dat ook?

PS: als je wedstrijden wilt rijden en zegt ik doe het niet voor het winnen maar voor mezelf..........ik kan je zeggen als je nooit een prijs wint of maar matige punten haalt dat het dan echt niet meer grappig is hoor.....

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:15

Idra ik heb het al eerder gezet in PB, maar je bent al eerder bij dit paard wezen kijken en toen zei het geen klik, anders had je hem toen al gekocht.
Heb alsjeblieft wat geduld en koop een paardje die wel aan jouw eisen voldoet, kun je die nu niet betalen, spaar dan nog wat langer door want als dit jouw droompaard moet worden, zou ik geen schimmel zonder hengste-uitstraling van 8 kopen terwijl je op zoek bent naar een bruine macho van een jongere leeftijd.
Het komt op mij een beetje over dat je zo graag een spanjaard wil, en dat neem ik je ook niet kwalijk, dat je je eisen gaat bijstellen puur en alleen omdat er op het moment geen paard voor jou te vinden wat WEL aan die eisen voeldoet, in jouw directe omgeving, met een wat lagere prijs op het prijskaartje.
Een paard zoals jij die zoekt is prijzig, dus moet je bij jezelf te rade gaan idd, zoals Cloris al zegt, WAT je nou wilt, en wat je er voor wilt laten als je besluit dat je niet kan w88 of verder sparen. In dat geval zul je hoe dan ook, iets op moeten geven, de kleur, de leeftijd, of het feit dat je er op kunt rijden (bv de aanschaf van een veulen waar wij het eerder over hadden).
Je kan er gerust nog een keer gaan kijken maar als ik jouw verhaal zo hoor weten wij allebei dat dit diep van binnen niet jouw droompaard is en ook niet zal worden.
Veel sux6 en ik hoop dat je snel een geschikt paardje vindt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:31

ik heb het idee dat er iemand in een droomwereld leeft.

een 8 jarige die niks meer kan leren?
ga toch weg.

mijn haflinger is 12 en leert elke dag nog bij.

En wat wil je: grand prix rijden? Dream on.

Koop dat paard nou maar en ga lekker lessen nemen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:35

yvetje schreef:
helemaal mee eens! Ik snap trouwens niet waarom sommige mensen kritiek gaan lopen geven op andalusiers ipv dat ze een nuttige reactie op het topic geven!

Kritiek geven op andalusiers vind ik wel een nuttige reactie op dit topic.
Het kwam bij mij (en blijkbaar ook bij anderen) over alsof ze serieus de dressuurwedstrijdsport in wilde. Een andalusier is nu eenmaal niet het paard bij uitstek voor dressuur, dus het is logisch dat daar wat over gezegd wordt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:54

Een 8-jarige kan nog prima leren, maar ik zou dat paard absoluut niet vertrouwen. Andalusiers zijn momenteel in de 'mode', er is veel vraag naar, en een goed dier staat echt zo lang niet te koop.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:36

Je moet doen, wat je zelf wilt. niet wat anderen zeggen. Als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Ik heb zelf eens een 11 jarige ingereden, kan je het voorstellen. En zij was echt super heel leergierig.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:59

Tessebes"]
[quote="yvetje schreef:

Kritiek geven op andalusiers vind ik wel een nuttige reactie op dit topic.
Het kwam bij mij (en blijkbaar ook bij anderen) over alsof ze serieus de dressuurwedstrijdsport in wilde. Een andalusier is nu eenmaal niet het paard bij uitstek voor dressuur, dus het is logisch dat daar wat over gezegd wordt.
[/quote]

Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik denk dat een hoop paarden die uit Spanje komen misschien niet geschikt zijn omdat ze 'verreden' zijn. Dit is zeker niet bij elk paard zo en sommige ruiters kunnen deze paarden wel weer beter aan het lopen krijgen maar niet iedereen. Ik denk juist dat PRE's met een goede basis en ruiter het heel hoog kunnen schoppen in de dressuur. Over het algemeen zijn ze heel werkwillig hebben een sterke achterhand en zijn heel elastisch. En een gouden karakter. Omdat ze zo duur zijn zie je ze in NL ook niet veel in de dressuur.

Even ontopic een ggk hengst voor 4000 Euro is erg weinig. Toch denk ik dat je beter wat meer rond kan kijken aangezien er ook geen klik was de keer dat je ging kijken. Er staan nog best goede PRE's te koop. Succes!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:56

Lisette, als je goed gelezen zou hebben, lees je dat de 'kritiek' geschreven is door liefhebbers van dit ras en bepaald NIET OP DE ANDALUSIËR is, maar op het onweerlegbare feit dat het huidige ideaalbeeld van de jury bij klassieke dressuur niet op het lijf van de andalusiër geschreven is.
Tuurlijk gaat ze een heel fijn, lief, flexibel, werklustig en schokbetonnen paard krijgen aan een andalusiër, maar de goedbedoelde reacties op haar eígen vraag wijzen helemaal terecht op het feit dat een 'standaard' bruin, hoog, Nederlands uitgrijpend paard het makkelijker heeft bij het verzamelen van puntjes voor het plaatje.

Tessebes: ben je niet vergeten. Tis alleen rukweer en er komt telkens wat tussen. Zie ook kraamstal Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:54

Huertecilla schreef:
Tessebes: ben je niet vergeten. Tis alleen rukweer en er komt telkens wat tussen. Zie ook kraamstal Knipoog

Nou weet ik even niet waar je het over hebt, eerlijk gezegd.

Iig bedankt dat je mijn "kritiek" nog even verduidelijkt hebt.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:32

Tessebes schreef:
Nou weet ik even niet waar je het over hebt, eerlijk gezegd.

Er is een heel leuk Anda veulen bij hem geboren Knipoog