Bitschijf met spikes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:03

Woogy schreef:
onze lieve tinez is 7 en had op gegeven moment een leuke arabier dat zien doen, en zo onder enorm hard lopen uit kwam, sindsdien doet hij dat ook. een volbloed is ene intelligenter dier dan menig normaal dressuur of spring paard, als hij doorkrijgt dat hij zo ergens mee kan wegkomen, dan blijft hij het dus ook wel degelijk doen, dus als je hem niet aanpakt krijg je ene paard waar niemand iets mee te maken wil hebben

Tuurlijk, paard ziet een ander paard en denkt, goh dat is slim, ik ga dat ook doen...... Clown
Beetje naief. En dat een volbloed slimmer is dan een dressuur of spring paard.... haal je een paar dingen door elkaar, ook volbloeden worden als dressuur en springpaard gebruikt.

Verder moet je het helemaal zelf weten, ik heb geen ervaring met de deze bitringen.

Maar ik wilde even op je reactie reageren, want het komt een beetje kort door de bocht over.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:07

Woogy schreef:
dat is waar, maar als je bijna 2 pagina's vol met allemaal reacties krijgt van dit is dierenmishandeling, het beest wordt zo vreselijk veel pijn gedaan etc. is het gewoon niet meer leuk, ik vroeg alleen maar over de schijven zelf niet over eigen meningen....dan is gauw de lol eraf
en dan komen er nog de dingen van, alle renpaarden en dravers worden afgeslacht, en dat kan ik al helemaal niet hebben, want reken maar dat wij daar allemaal vreselijk veel medelijden hebben met dressuur paarden die altijd in de krul moeten lopen en onnatuurlijke houdingen moeten aannemen, kijk ik ben buds nu ook aan het trainen om naar beneden te lopen maar at gewoon omdat hij zwakke rug kreeg en rechts te vast zat, galopeerd rechts ook niet lekker, en dan dressuren we ter behoud van hem zelf, maar zodra hij weer lekker los is wordt hij gewoon weer recreatief over de vlakte geknald.....
maar goed, topic wil ik nou echt een slotje op ook al krijg ik ook af en toe er tussendoor nuttige opmerkingen

Ik heb mijn best gedaan. Ik weet dat die dingen niet zielig zijn, maar iemand er van overtuigen is iets anders. Ik hoop dat je mijn bericht toch niet vervelend vond, dat was absoluut niet zo bedoelt!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:00

zomaar iets wat ik mij afvraag: hoe oud zijn de paarden als ze beginnen met koersen?
ik wil niks geen reactie uitlokken, maar ik vraag het me gewoon af.
kwam zomaar in me op!
??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:14

Ik heb alle reacties niet gelezen, dus mijn excuses als ik hier iets vertel wat al eerder is opgenoemd. Voor de rest heb ik weinig ervaring met renpaarden...mocht ik nu iets doms zeggen zij het mij vergeven...

Ik denk dat, als een renpaard eenmaal rent en een kick krijgt van het hard gaan, dat ook bitringen met spikes niet meer gaan helpen. Een paard rent op een gegeven moment daar doorheen, net zoals dat hij op een gegeven moment het bit niet meer voelt, of de steeds maar porrende ruiterspoor. Paarden schakelen dat uit.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik deze bitringen met spikes nog niet eerder was tegengekomen. Wat ik wel heb gezien bij een ruitsportzaak waren ringen met borstelharen (harde borstelharen wel te verstaan) aan de binnenkant. Als je over dierenmishandeling wilt praten moet je die even tegen de achterkant van je hand houden. Ik heb het geprobeerd, en dat doet echt zeer...

Dus, ik zou zeggen: probeer een de ringen uit op je eigen hand. Schaf ze aan, zo duur zullen ze niet zijn. Probeer er keertje mee te rijden, maar doen ze niet wat je ervan verwacht, zul je het antwoord toch ergens anders moeten zoeken.

Hebben jullie hier al hulp bij gevraagd bij een professional? Ik krijg de indruk dat jullie hier zelf een beetje aan het aanmodderen zijn....maar ik kan me niet voorstellen dat een prof niet al eerder dit probleem is tegengekomen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:25

ik stel voor om eens met al deze bokkers te gaan kijken op de renbaan waar haar paarden staan.
Dan eens een dagje meelopen met de verzorging en training en daarna eens een wedstrijd te gaan bekijken.

Dat we een s uitleg krijgen over trainingsmethodes en het gebruik van diverse atributen.

Wel kan ik vertellen dat dravers en renpaarden een zeer goede verzorging krijgen en dat ze van een rubberschijfje met 'puntjes'echt niet doodgaan.
Daarnaast werkt zo'n ring alleen als je de teugels aanneemt.

Dierenmishandeling? Ik ken dingen die vele malen erger zijn.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:08

Cowgirl schreef:
ik stel voor om eens met al deze bokkers te gaan kijken op de renbaan waar haar paarden staan.
Dan eens een dagje meelopen met de verzorging en training en daarna eens een wedstrijd te gaan bekijken.

Dat we een s uitleg krijgen over trainingsmethodes en het gebruik van diverse atributen.

Wel kan ik vertellen dat dravers en renpaarden een zeer goede verzorging krijgen en dat ze van een rubberschijfje met 'puntjes'echt niet doodgaan.

Dierenmishandeling? Ik ken dingen die vele malen erger zijn.

Hey ik schrijf me in! Dat heb ik altijd al een gave sport gevonden. Lijkt me zo onwijs om eens een keer op zo'n paard te zitten als hij rent. Probeer het ook altijd met die van mij..... maar zo hard gaan ze niet Tong uitsteken
Ben wel een paar keer naar duindicht geweest, en heb met veel interresse nar die pratende man geluisterd, maar kon helaas geen vragen stellen, en zo zit ik nogsteeds met veel vragen in het ongewisse.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:28

Als dat dier niet wil rennen, zoals je in de eerste bladzijde zegt, en je moet dwingen om hem harder te laten gaan, geloof je dan echt dat dat een topper wordt en hij zal winnen?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:04

kan iemand me misschien uitleggen hoe die ringen dan werken?? Want als ze aan de zijkant van het bit zitten dan werken ze toch altijd in, je rent een koers met aangenomen teugels, dus dan zit zo'n ring toch tegen de mond aan?? Lijkt mij dat zo'n ding dan geen enkel effect heeft behalve irritatie en pijn bij het paard, omdat hij hem zowiezo voelt zitten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:15

Ik heb geen flauw idee hoe die bitringen werken maar het lijkt mij een lapmiddeltje. Ik krijg een beetje associaties met die prikhalsbanden die vroeger voor honden gebruikt werden en in elke winkel te koop waren maar, godzijdank, uiteindelijk verboden zijn.

En ik heb op de renbaan gewerkt in mijn jonge jaren, op duindigt. En ook heb ik heel wat volbloeden gekend, zowel renpaarden omdat er een trainer op onze stal stond maar ook ex-renpaarden die gekocht waren door vriendinnen van mij. Deze paarden waren zeer zeker intelligente paarden maar niet slimmer dan de gemiddelde kwpn-er.

En na lezing over dit paard krijg ik eerder de indruk dat hij ongeschikt zal zijn als renpaard. Dan kan je lapmiddelen gebruiken wat je wilt, daar zal je dan niets aan veranderen. Misschien zit ik er volkomen naast, ik weet alleen wat jij geschreven hebt maar ik weet wel dat een paard om te kunnen koersen de wil moet hebben om te winnen en niet bezig moet zijn om zijn jockey af te troeven met trucjes. Die paarden zijn over het algemeen simpelweg ongeschikt als koerspaard.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:17

ff terugkomend op 'dwangmiddelen' die genoemd worden: In mijn ogen is je paard gebruiken voor welk doeleinde dan ook 'dwang', een (lief) gebruiksartikel om je leven te veraangenamen, te plezieren of je geld mee te verdienen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 19:58

laatste wat ik zeg in dit topic:
tinez is wel degelijk een koerspaard, wint geregeld, maar ij is gewoon ene clown, is gek op spelletjes om mensen in de zeik te nemen, hij rent in volle galop z'n box en het kamp in en uit terwijl er niks aan de hand is.
maar bij koersen hij wil niet keihard lopen want dan wordt hij moe, maar zodra je hem voor 5 rondjes laat canteren is het een puppy en is hij meer moe dan 2 rondjes volop
en over die dwang middelen, het is zo, nou zijn er mensen die zeggen dat ze rijden met samenwerking etc. met hun paard, maar denk je nou echt dat een paard het leuk vind om met gewicht op z'n rug te lopen en vage dingen te doen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:03

Woogy, zoals je had gezien heb ik wel (wat) ervarinmg met renpaarden (en zeker met volbloeds); jouw reacties zijn wel erg kort door de bocht. IMO is een renpaard dat niet graag hard loopt niet geschikt voor de sport, de mentaliteit ontbreekt. We hebben een paard gehad dat zo over dressuur dacht, die als springpaard wel uitermate succesvol is geworden. En ik ben ervan overtuigd dat mijn paard liever in de wei loopt maar echt presteren lukt alleen met een paard dat er ook lol in heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:06

Lielle schreef:
maar echt presteren lukt alleen met een paard dat er ook lol in heeft.

zo is het en niet anders. Dit geld voor elke tak van de paardensport van biksie tot de rennerij en alles wat hier tussen zit. Een paard moet altijd geprikkeld worden door hetgene wat hij/zij moet presteren. Een paard moet er plezier in hebben anders werkt het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:09

Daar sluit ik me volledig bij aan

Elk paard loopt liever in de wei
maar elk paard heeft ook dingen die hij onder het zadel, zonder dwang graag doet.
Heeft hij zelf niet de vechtlust om in die tak van sport alles te geven wat hij heeft.
Is hij daarvoor niet geschikt en zal het geen winnaar zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:21

In navolging van Lielle, GijsenKim en Runningkawa:

Mijn vijfjarige hengst heeft vandaag voor het eerst in 10 maanden weer eens in een draverij gelopen. Hij schrok aan de start van de sulky van het paard dat naast hem zat die tegen zijn sulky aankwam, daardoor sprong hij in galop en lag na de start zo'n 60 meter achter de paarden. Hij zette zelf de achtervolging in, en in 2000 meter (zo lang was de koers) is hij 7 paarden voorbij gelopen, om alsnog 6e te worden. Stuart heeft hem geen tikje gegeven, zelfs niet met de lijnen (=teugels) aangespoord, hij wilde dit zelf. Dit paard, met zo'n enorme wil om te racen, zou je alleen maar beledigen door hem met dwangmiddelen te bestoken. Ik zou dat ook niet willen, mijn paarden moeten willen racen en er niet toe gedwongen worden, dan zou ik er zelf ook geen plezier meer in hebben.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:42

Woogy schreef:
en over die dwang middelen, het is zo, nou zijn er mensen die zeggen dat ze rijden met samenwerking etc. met hun paard, maar denk je nou echt dat een paard het leuk vind om met gewicht op z'n rug te lopen en vage dingen te doen?

Ik kan je zeggen dat mijn paard het leuk vindt om dingen te doen voor mij. Een werkwillig paard noemen ze dat, hij is zelfs overijverig af en toe met rijden. En dit verzin ik niet zelf, mijn instructrice en ook andere mensen die mij met hem bezig hebben gezien zeggen dat.

En ik zie in je profiel dat je al een gigantische bult aan ervaring hebt met paarden (een aantal maanden) dus ik zou vooral niet naar de mensen luisteren die langer met (ren)paarden hebben gewerkt. Extreme duivel

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:49

Woogy schreef:
laatste wat ik zeg in dit topic:

Ja, sterker nog, mijn paard is niet te genieten als je hem alleen maar de hele dag in de bak of wei laat staan met andere paarden.
Dat weet ik omdat ze wegens een peesblessure een jaar stil heeft moeten staan. en geloof me, zijn bak maatje heeft heel wat moeten voorduren.
Toen ze eenmaal weer aan het werk kon werd ze direct weer een stuk vrolijker.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:18

het zijn gewone bitringen met een soort kwastjes eraan, ze zijn niet hard en hebben een zachte inwerking op de mond. ik vind dit veel minder erg dat iemand die zijn paard 24 uur op stal laat staan

oh en woogy, vind het wel onterecht dat jij verlangt dat mensen jou mening respecteren terwijl jij niet de mening van 9 van de 10 mensen op dit topic respecteerd. (sorry moest er ff uit.)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:29

Cowgirl schreef:

Tja, en tijdens de koers laat je de teugels los. Ooit zelf snelwerk gedaan? En wat wordt je dan geleerd? Juist, druk houden, want dan kunnen ze net dat kleine beetje extra geven wat ze nodig hebben om te winnen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:38

Woogy"]
laatste wat ik zeg in dit topic
[/quote]
Hmm, dat heb je al vaker geschreven...

[quote="Woogy schreef:
...maar ij is gewoon ene clown, is gek op spelletjes om mensen in de zeik te nemen, hij rent in volle galop z'n box en het kamp in en uit terwijl er niks aan de hand is...

Klinkt meer alsof hij hard toe is aan een stukje heropvoeding...

En wat betreft je toon, jij bent degene die het steeds heeft over SCHREEUWEN en die in CAPS typt, en die vindt dat ze alleen maar tussen dressuurmensjes zit. Neem de moeite eens om de profielen van de mensen te lezen, dan zul je erachter komen dat er een heleboel mensen zitten met heel andere achtergronden, inclusief de rensport.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:39

Okkie1 schreef:
het zijn gewone bitringen met een soort kwastjes eraan, ze zijn niet hard en hebben een zachte inwerking op de mond. ik vind dit veel minder erg dat iemand die zijn paard 24 uur op stal laat staan

Het zijn geen kwastjes, het zijn echt harde borstelharen en die prikken op zo'n beethe het gevoeligste stukje huid.

Denk niet dat dit paard er baat bij heeft, als ze eenmaal in die 'rush' zijn kan je er punaise tegenaandrukken maar ze gaan toch wel.