fructaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: fructaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:14

Open plekken heb ik ook geen ervaring mee, zien wij nooit in onze weide. Wellicht omdat onze weide nooit overbeweid raakt? Pollen staan er aan het einde van het weideseizoen wel redelijk, de koeien eten namelijk geen gras waar de paarden en zijzelf gemest hebben, en de paarden eten niet waar de koeien gemest hebben. En er is altijd meer dan voldoende gras voor alles.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:00

De weides waar mijn pony's nu staan worden bemest met kippenmest. (Overigens ook wanneer de paarden in de desbetreffende wei staan).
Naast dat ik hier geen goed gevoel over heb, heb ik ook begrepen dat kippenmest juist vet gras geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:09

Ik was toch wel benieuwd naar de onderbouwing waarom natuurlijke mest een betere structuur voor de grond geeft tov kunstmest, en waarom kunstmest dat niet doet? :)

@ Chefke : jij zet dus je paarden 24/7 op de wei? Mijn weide is vrij vergelijkbaar. Veel Engels Raai, Veldbeemd en Klavers, Timothee hebben wij niet zo. Ik weet niet of ik dat zou durven eigenlijk met die andere merrie van je tante. Zelf zet ik ze er dus maar een paar uur per dag op. Mijn zogende merrie voor een uur of 6, en de ander voor 3 uurtjes. Dat gaat goed.

@ Marchador : ik weet niks van kippenmest, alleen dat het gigantisch stinkt :+ Zal eens aan m'n pa vragen, die gebruikt het wel voor het bouwland (we zijn akkerbouwers) kijken wat die daarover zegt.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:55

Ja, mijn paarden staan 24/7 op de wei. Hebben nooit wat. Maar we hebben hier geen vette kleigrond. Het is hierop veengrond. dat is ook wel bepalend.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:27

Er was iets met kippenmest, maar ik ben vergeten wat het was.
In ieder geval werd het me destijds door meerdere mensen met klem afgeraden. Zal ook even nakijken of ik nog kan vinden wat het was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:48

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 16:08

Nou kom ik weer met mijn vraag, want ik had net een discussie even op stal.

Ik heb namelijk nu begrepen dat er in kort gras (gras dat niet kan groeien) meer fructaan zit, dat fructaan wordt opgeslagen tot het gras wel weer kan groeien. Juist doordat het gras het fructaan opslaat, is er een hoog fructaan gehalte.

Mijn mijn stalgenoot zegt:
Fructaan zit altijd in het gras, fructaan zit ook niet alleen bij de wortel maar door de hele spriet heen. Dan kan je ze beter op het korte gras zetten dan op wat hoger gras, omdat het fructaangehalte hoger is in langer gras dan kort gras.

Heb ik het nu zo verkeerd begrepen? :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:13

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord,maar weten jullie ook wanneer het veilig is de graaskorf 24/7 af te doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:41

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:42

@Marchador : het is een kombinatie. Je kunt niet zeggen 'kort gras zit meer fructaan in' of 'lang gras 'zit meer in'.
Het is een kombinatie van de temperatuur ('s nachts en overdag) of er zon staat of het bewolkt is. Of er flink gemest is of niet én hoe hoog het gras staat :)
Hier nog een link
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:48

en ook je grassoort he.
wij hebben er stukken bij waar gras staat van net een paar cm hoog,maar daar zit echt niet veel fructaan in,dat is gewoon een soort die wat lager blijft.
weet dat wij paardenmengsel op het land hebben( van barenburg ofzo?)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 16:54

Oh jeetje :o
Dat wordt nog lastig, een kwestie van uitproberen vind ik ergens gevaarlijk daar ik straks met twee hoefbevangen pony's kan zitten.

Het is jammer dat het weer zo onvoorspelbaar is. Zoals vanochtend en vanmiddag was het warm en zonnig en nu is het bewolkt.

Ik weet dat het gras bij ons vrij hoog kan worden, mijn vader noemt het vet gras en geschikt voor koeien.
Wanneer er bemest wordt is niet geheel duidelijk, je kan zo een dag op stal komen dat de staleigenaar het land heeft bemest.
DubbelDun, je zegt ook "Of er flink gemest is of niet"
Hoe lang zit er normaliter tussen van het bemesten van het weiland en dat je je paarden er weer op kan zetten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:58

Ligt er aan waar mee gemest is. Korrelkunstmest moet eerst echt een goede bui overheen voor het weg is. Geïnjecteerde gier kunnen ze 24 uur later al weer op. Mits er geen gemorste plassen boven op liggen :D . Maar dat eten ze dan toch ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:01

ik mocht vroeger de paarden echt niet eerder op het gras zetten dan twee weken na het bemesten.
en dat was dan kunstmest he?
volgens dat boertje moesten de voedingsstoffen eerst door de plant zijn opgenomen en ge/verbruikt voor het gras goede kwaliteit had.
deed je dat eerder dan was het gras te vet,en konden de paarden er koliek of diarree van krijgen.

ohw ja ,hij zei dan, paarden moeten gras eten,geen kunstmest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:12

Klopt helemaal wat mijn voorgangers zeggen Marchador, je kan niet simpelweg stellen dat - lang 'groen' gras - vet en gevaarlijk is, en dat kort gras veilig is. Je kan het ook niet andersom stellen. Het hangt gewoon puur steeds van de omstandigheden en geschiedenis af.

Daarom dat ik wel een 'vette' wei gebruik, maar het dus als krachtvoer beschouw en ze er een beperkt aantal uur op zet.
Ben ik soms op vakantie bijvoorbeeld, dan zet ik ze er wel hele dagen op, en houd ze gewoon goed in de gaten.

Klopt idd dat ze met kunstmest er niet gelijk terug op mogen en er eerst goed geregend moet hebben.

Er zijn idd diverse grassoorten met een laag groeipunt, en daarmee dus geschikt voor paardenweides, gezien paarden het gras graag kort eten, terwijl koeien het bijv. langer laten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:15

@maya: ik merk nu dat paarden ook 'in laagjes' eten. Het lange gras in mijn wei werd eerst tot de helft gegeten en nu maken ze het korter als ze er geen strook bij krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:17

Klopt. Het bovenste deel is het sappigst en lekkerst denk ik. Pas als het gras "op" raakt, gaan ze dus steeds verder naar de grond eten. Omdat zij met hun tanden het gras afbijten. Een koe doet dat niet. Die krijgt dat niet voor elkaar omdat die zijn tong om een graspol slaat, en het zo afscheurt. Als de wei dus kort is, heeft een koe een probleem.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:10

Mijn ervaring is dat een grasplant zich ook aanpast aan de omstandigheden.
Mooi te zien bij jong net ingezaaid gras. Dat gaat pas 'vertakken' (spreiden of hoe je dat noemt) na een paar keer maaien. Maai je het niet, dan groeit uit het zaadje slechts 1 stengeltje recht om hoog tot ielig plantje.

Gras (wei) die kort wordt afgegraasd, zal al heel snel blad zetten en aartjes vormen. Mijn korte weitje staat met 5 cm lengte al volop in bloei.
Ik heb nu een stukje bemest en ook dat wil niet langer worden dan 10 cm, terwijl het hooiveld ernaast, gelijktijdig bemest, al 50 cm hoog is.

De rest van de wei is slecht 1 tot 2 cm lang, maar zelfs dat staat hier en daar in bloei. Het is nogal eten voor dat beestje van mij om van dat weitje een kilo af te krijgen, als ze dat al per dag haalt. Al zou het 50% fructaan zijn wat ze zo binnen krijgt, tegen 20% in lang gras, dan krijgt ze met langer gras (sneller veel kunnen eten), verhoudingsgewijs meer binnen.

Maar helemaal ben ik er ook niet uit hoor ...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:28

Ik heb altijd geweten dat het fructaangehalte gewoon erg kan verschillen met de tijd. Ene jaar kan er ook meer fructaan inzitten dan andere jaar. Kort gras groeit mss iets sneller dan lang gras. en bij lang gras zit het fructaan er al langer in dan bij kort gras, mss dat dit ook een verschil maakt.
Ik ben er ook niet helemaal uit. Wel heel interessant.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:34

Een veearts vertelde dat er na half juni weinig fructaan meer is, klopt dit?