wel of geen halster om in stalling/weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laat jij het halster om in stal of in de weidegang?

ja, niks aan de hand toch? alleen maar handiger
14 (2%)
ja, maar denk er wel goed om, vind het soms wel een klein beetje eng.
30 (6%)
ja, alleen in de stal
3 (0%)
ja, alleen in de wei
137 (28%)
nee, neemt te veel ricico's met zich mee
268 (55%)
nee, vind het gewoon wat makkelijker
21 (4%)
nee, vind het zonder er mooier uitzien
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 480

truus1970

Re: wel of geen halster om in stalling/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:35

mijn paarden staan altijd zonder halster. Vroeger heeft mn verzorgpony zich aan het halster opgehangen. Wil ikook nooit meer meemaken. Het zal duizenden keren goed gaan, maar jij zult maar net diegene zijn die je paard wel dood of kapot vindt in het weiland door het halster omdat dat zo gemakkelijk is...

giada_tiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:58

Die van mij sloopt alle halsters in stal of verwond zich ermee:S Dus in de wei en stal gaat het halster altijd uit!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:08

De mijne zijn alleen aan, wanneer de vliegenfrontriem eraan moet.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:16

In de wei altijd aan, anders kan ik ze soms niet pakken :+ Maar ik weet dat er veel ongelukken mee kunnen gebeuren, en als ik ze makkelijk zou kunnen pakken zouden ze ook zeker af gaan! ;)

Op stal altijd af, daar kunnen ze niet weg namelijk. :)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:20

Ik heb bij mijn paard nooit geen halster om, niet in de stal en niet in de wei. Het geeft teveel risico's vind ik.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:11

maar wat zijn de ricico's volgens jullie?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:13

_Bitje_ schreef:
maar wat zijn de ricico's volgens jullie?

Aan de weipalen blijven hangen bijvoorbeeld. Op de een of andere manier krijgen ze dat soms voor elkaar.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:15

@bitje: het ergens achter blijven hangen(en hoe goed ik mijn wei ook afwerk, ze kunnen altijd nog achter een potje oid blijven hangen)
daarnaast willen ze ook nog wel eens met hun achterbenen aan hun hoofd krabbelen, wat het ook weer een risico is.
verder kunnen soortgenootjes ook nog wel eens wat willen klieren met halster....
(ik denk dat het bij sommige halsters zelf mogelijk is dat een ander paard het halster strakker kan trekken)

zelf denk ik ook dat andere minder makkelijk iets met mijn paard kunnen doen zolang hij geen halster om heeft....

en aan de andere kant, als ze uitbreken kun je ze niet "zomaar" vangen.
maar daar heb ik bij die van mij dan weer geen last van.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:21

Mijn jaarling heeft voor het moment wel dag en nacht zijn halster om, maar meer omdat hij de neiging heeft om uit te gaan breken en daarna laat ie zich niet makkelijk pakken, de puber, hahaha.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:32

die van mij krijgen alleen een halster aan als ze in de wei staan,alles is veilig omheind,ik heb het op mijn werk meegemaakt dat een paard in zijn stal vast kwam te zitten met zijn halster aan de grendel van de stal deur,ik was de stallen aan het uitmesten,en had dat paard over gezet in een andere stal om zijn stal te mesten,en zijn halster toen niet uitgedaan,heb een stal binnen 5 minuten leeg,pas als ze terug gingen in hun eigen stal gingen de halsters weer af.......nou dat paard ging dus hangen,hij zat vast met het ringetje onder aan het halster,hij trok zo hard dat er een diepe snee in zijn kaak kwam,kreeg hem nog niet los ook,moest het halster door snijden.
een paard snapt niet dat hij op dat moment een stapje naar voren moest doen om los te komen.
nu gaan ze dus ook tijdens het mesten af..........vergeef het mezelf nooit als het nog eens zou gebeuren.
met het paard is het gelukkig goed afgelopen,wel hechtingen er in.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:33

Stal zonder halster, weide met halster! ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:21

Nee, mijn paard laat zich perfect vangen zonder halster (ze loopt zelfs gewoon mee als ik haar bij de manen vastneem, ik moet de wei niet uit om aan de stal te geraken). En ik had vroeger zo'n plezant paard erbij staan die het lollig vond om aan halsters van andere paarden te gaan trekken, wat wel wat problemen opleverde als ik het vergat. De mijne is heel onderdanig en laat zowat alles toe, dus je moet je zo'n beeld voorstellen van een vrolijk paard die haar tanden in het halster van een kuddegenoot heeft gezet en langzaam achteruitloopt, terwijl het slachtoffer in kwestie met een gezicht op onweer zich laat meetrekken :') . Om ongelukken te vermijden dan toch maar het halster afgelaten toen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:23

Stom dat er geen 'nee want mijn paarden hebben liever niets om hun hoofd' als keuze bij staat. Hier hebben ze alleen een halster aan als ze ergens heen moeten.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:53

Mijn paarden hebben ook alleen een halster om als ik ze verplaats of poets.
Ik heb een aantal jaren geleden gezien op een manege hoe een paard zichzelf bijna ophing in zijn box aan zijn halster.
Gelukkig dat we net op tijd die loods inliepen...

Nee ik neem het risico niet..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 06:13

Bandida schreef:
Stom dat er geen 'nee want mijn paarden hebben liever niets om hun hoofd' als keuze bij staat. Hier hebben ze alleen een halster aan als ze ergens heen moeten.

haha, jahhh deze optie geld ook voor mijn paarden trouwens, als je pech hebt lopen ze de hele tijd met hun hoofd te schudden als ze een halster om hebben.
maar als ze op veel gras staan zijn ze gelukkig goed afgeleid, maar prettig zullen ze het vast niet vinden...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:12

Mijn paard heeft alleen overdag in het weiland een halster om.
Hij zit totaal niet strak, dus hij kan hem zo afschuren als ze wilt.
Op stal heeft ze geen halster om, maar halster heeft ze in het land om zodat ik haar makkelijker te pakken krijgen.
Souvenir is bang als je in het land haar hoofdje wilt pakken om halster om te doen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:15

Ik vind dat het eraan ligt.
Ik zou dus nooit bij een jong paard (onder de 2 jaar ongeveer) een halster omlaten.
Ook ligt het eraan hoe onhandig je paard is^^

Mijn verzorgpaard heeft het niet nodig, halster krijg je zo om.
Ik maakte me meer zorgen dat ze wel meeliep :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:19

Nee geen halster om in wei of in openstal of waar dan ook. Maar wanneer je afhankelijk bent of mensen je paard wel of niet buiten zetten is dat ook weer een ander verhaal. Maar liever niet.
Laatst nog een paard zich opgehangen aan halster. Ook leuk die sporen van halsters die in de neus als het ware groeien. En de mijne heeft zelfs twee witte plekken op zijn neus van een te los halster.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:25

SteffiiY schreef:
Mijn paard heeft alleen overdag in het weiland een halster om.
Hij zit totaal niet strak, dus hij kan hem zo afschuren als ze wilt.

Ik denk dat je hiermee wel moet uitkijken voor het verhaaltje van het paard dat zichzelf even wou krabben en met een hoef vast kwam te zitten in het halster, ik denk dat dit veel makkelijker gebeurd wanneer het halster goed ruim is (kan het mis hebben hoor).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:28

Zo ruim zit die ook weer niet :P maar hij zit niet helemaal strak om ze kop heen.
Voet in ze halster is onmogelijk.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:28

Thuis doe ik het niet in de wei, elders wel. Gewoon omdat ik niet weet wat hij doet als hij schrikt en ik het fijn vind als anderen hem ook nog kunnen vangen.
Er valt niks te vangen aan een paard zonder halster. En andere mensen toveren niet opeens een halster tevoorschijn.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:30

Mijne hebben nooit halsters om op stal of in de wei. Vind dat veel te eng/gevaarlijk!
Zomers staan ze toch dag en nacht buiten, en in de winter gaan ze s'nachts naar binnen. Vaak komen ze dan al zelf aanlopen omdat het dan meestal ook voertijd is :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:41

Nell_ schreef:
Mijne hebben nooit halsters om op stal of in de wei. Vind dat veel te eng/gevaarlijk!

Reken maar dat een beetje paard zijn halster gewoon kapot kan trekken...........
Hier zat Sis vast aan de staldeur. Halster kapot, en sluiting kapot! Er zitten 4 schroeven in, dus de kracht is wel duidelijk genoeg.........
Ik kwam er pas een dag later achter, Sis had niks!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:11

Op stal; nooit halster aan.

In het land; vaak wel. Staleigenaar laat hem vaak gewoon om. Opzich niet veel problemen mee, mar toch liever zonder. Al ik buiten en binnen doe laat ik hem af, als ik alleen buiten doe en niet binnen kan zetten laat ik hem om (makkelijker voor de staleigenaar). En als ik niet buiten kan zetten laat de staleigenaar hem om.

Ze heeft hem ook vaak om vanwege vliegenfranje (maar momenteel nog niet) en als ze een (vliegen)deken op heeft laat ik halster ook liever om.

Zou ze dag en nacht staan, laat ik hem af.

Mijn paard heeft wel eens vastgezeten met halster. Halster is altijd geknapt. Grootste 'schade' was het halster zelf en misschien een klein schaafwondje. Halster is wel een keer een 'redding' geweest. Paard in de sloot beland en in paniek gaan rennen. Doordat ze een halster omhad kon ze snel 'gevangen' worden en eruit getrokken worden. Als ze dat niet om had was het een stuk moeilijker geweest, aangezein ze in paniek door de sloot aan het rennen was. GELUKKIG hebben ze haar redelijk snel kunnen vangen en bleef schade beperkt, want je weet nooit wat er allemaal in de drek van slootjes schuil gaat... In datzelfde slootje ben ik mijn vorige verzorgpaard kwijtgeraakt omdat die pezen had doorgesneden met 'iets'.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:55

in de winterperiode halster op stal en in de wei aan. De staleigenaar zet ze dan binnen en buiten en wil ook ´s nachts een halster aan. Vanaf februari lopen ze 24 u buiten en is het halster af, dan ben ik de enige die haar nog hoeft te pakken.

Wat me opvalt is dat iedereen bang is voor het blijven hangen (inclusief ikzelf!) Toen ik naar deze stal ben verhuisd heb ik een veiligheidshalster aangeschaft met elastiek achter de oren en bovenop de neus. Dan kunnen ze altijd loskomen.