Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:26

Ik vind het een prachtig idee, als ik ooit een paard in een weiland zet(zoals het er nu uitziet gaat hij op de manege staan) zal ik er zeker aan denken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:27

Hmm, ik zie zo meteen niet een echt herkenningspunt om ze uit elkaar te houden...

Even wat foto's van "onze" boom

Hier staat ie rechts achteraan op de foto

Afbeelding

Hier ook

Afbeelding

Hier links op de foto

Afbeelding

Dat kleine boompje in het midden op de foto is ook een walnotenboom, en die grote boom links ook

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 16-04-09 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:27

foutje

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:33

@tess_84 : in het ene verhaal zie je iemand met hele zwarte handen staan na het 'pellen' van een Black Walnut. Als die van jou dus vruchten gaat dragen zou je dat als test kunnen doen.
Het zijn dus niet de noten die giftig zijn, maar andere delen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:37

Ik heb toch al een aantal noten gepeld vorige zomer, en toen niets gemerkt... Zal nog even afwachten zijn, want nu hangen er nog geen noten aan natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:44

Ik acht de kans redelijk klein, omdat het een 'inheemse' (Amerikaanse) boom is, maar aangezien er tegenwoordig wel meer bomen uit andere/warmere landen hier aarden zou ik het niet uitsluiten.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:56

Wij hebben een 'stoepje' met inloopstalletjes en een lange paddock.
ik heb een beetje zitten kijken om in die paddock een kronkelpaadje te maken met wat boompjes erom heen, en een boomstam om over te springen... en vooraan bij het hek naast de waterbakken een watertje ofso..

en het zand wat we uit het watertje gat halen.. kunnen we ergens in de paddock een heuveltje van maken. :D

jeeeh ik ga op marktplaats naar gratis materiaal zoeken. :D

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:57

wat mij opvalt aan de beide bomen op wikipedia is dat de zwarte walnoot een ongelijke bladvoet heeft. google even ongelijke bladvoet, dan krijg je een iep en dan zie je wat ik bedoel.

wat een leuk topic, ik heb me aleens vergaapt aan het paddock paradijs van die ijslandermensen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:01

Afbeelding

hier toch nog even een toelichting van de bioloog hier

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:09

leuk idee

Ik weet dat ze bij Domaine du Menil in de ardenne ook zoiets hebben
alleen dan wat ouder. En de paarden galoperen gewoon vrolijk het rondje of gaan op de heuvel staan.
Op de site kun je er een klein beetje van zien
Voor degene die intresse hebben:http://www.domainedumenil.be/index.php3

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:14

Ik vind het een onwijs leuk idee.
Ik vraag me af of paarden echt gaan trekken als ze ook op het land kunnen staan. Of is het juist de bedoeling dat je ze maar beperkt toegang tot het land geeft?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 20:20

Heeft de bioloog ook wat tips qua geschikte beplanting ? O:)

Foto's landje : grappig he , op de bovenste foto is het een triest klein stukje om te zien , maar op de onderste foto's is het nog een heel stuk ineens :j

Needje : je kunt de landjes natuurlijk dichtmaken en maar een deel van de dag opendoen. Net zoals je een wei "standaard" in verschillende stukken kunt verdelen , moet je het rondlopende looppad (track) gewoon zien als een deel van de wei.

Bvb. zoals je normaal een land in een paar stukken verdeeld en 1 deel houdt waar ze constant op mogen , zoals ze in de winter 1 deel "kapot mogen lopen" , zo moet je de track zien i.m.o.

Dat dat de basis oppervlakte is die ze constant mogen gebruiken , en de stukken gras ertussenin kun je dan afwisselen. De track is gewoon 1 van de "weilandjes" van je normale perceel , net zoals je normaal gesproken het perceel op zou delen in meerdere landjes. Alleen werk je dan niet met vierkante stukken maar met een pad ipv. een vierkant stuk.

Afbeelding

Daarbij zijn paarden natuurlijk ook nog eens zo dat de weide aan de andere kant altijd groener is :P en om bij een ander stukje gras te komen moeten ze eerst weer de track volgen omdat ze niet in een rechte lijn ernaartoe kunnen.

Daarom werkt het ook zo goed om veel meer beweging uit te lokken : elk hoekje moet iets unieks te bieden hebben dat elders niet te vinden is , dan MOETEN ze wel flink de paden volgen steeds.

Of je nu via een lang kronkelpad overal naartoe moet , of maar een paar stappen hoeft te zetten om alles bij elkaar te hebben....dat scheelt toch enorm :)

Nu "verstop" je het eten en alle attracties als het ware , ipv. dat ze een kamerbreed vreetveld tot hun beschikking krijgen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-04-09 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:22

Wat een leuk idee, zo had ik eigelijk nog nooit over onze paddock nagedacht. Zou hier eigelijk best makkelijk te realiseren zijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:38

In mijn tienerjaren maakte ik zulke ontwerpen. Heel leuk om te plannen allemaal. :j Maar ik denk toch dat de uitvoering vaak een stukje moeilijker zal zijn. Ik denk dan vooral aan de materiaalkosten en het probleem van het platlopen van het pad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:09

Dinopino schreef:
djoyce maar wat heeft hit dan van invloed op jouw aanleg? Ik begrijp dat je geen gebruik gaat maken van de voermachines.

Ik overweeg wel een combi-station zodra de financiën het toestaan omdat ik nu het probleem heb dat mijn pony te schraal is, terwijl de andere te dik worden (met vooral ruwvoer dieet) Dan kan ik mijn pony een extra portie ruwvoer toebedelen, zonder dat de anderen hem er bij weg kunnen jagen en het onder zijn neus op kunnen eten en zonder dat ik hem elke keer apart moet zetten. Ook kunnen de paarden dan hun portie krachtvoer gewoon via de machine krijgen als de eigenaren dat willen. Nu voert ieder krachtvoer voor zich.

Maar die voermachines hebben niet mijn eerste prioriteit.

Deze zomer willen we de huidige paddock vergroten tot formaat longeerbak en met hit-bodemroosters verstevigen. Daarnaast wil ik gebruik maken van hun paardenmatrassen voor in de stal en hun vorstbeveiligde drinkbak.
Qua indeling van het terrein zou de vertegenwoordiger van HIT-actief een opzetje maken met hoe het in zijn ogen goed ingedeeld zou zijn volgens het Bewegingsstal concept. Dus met scheiden van gebruiks"ruimten" voor eten, drinken, paardentoilet, rusten en bewegen, met zoveel mogelijk lange wegen tussen de verschillende onderdelen. Het rondloop idee van Paddock Paradise met in de winter het bosje en de uitbreiding in de zomer naar de "track" om de wei komt er dan bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:13

Idee van paddock paradise is inderdaad mede ontstaan door het probleem van relatief weinig bewegende, zich vol vretende paarden en pony's op te vette grasweides.

Idee erachter is dat de track schraal wordt, je hooi voert voor de structuur, verspreid over de track en je gedoseerd gras bij kunt geven met behulp van rantsoenpaaltjes (strookbeweiding) of het openstellen/afsluiten van bepaalde weides.
Door de paarden schraal te houden en beperkt gras toe te bedelen, kun je de rest van het gras gebruiken om weer te hooien voor je voorraad. Paarden die extra gras kunnen gebruiken kun je in een hoger grasdeel laten grazen voor een deel van de dag. Zo zijn de andere paarden wel in de buurt, maar kun je wel rekening houden met dieet.

Qua uitvoering moet het inderdaad maar mogen.
Agrarisch grasland bestemming kun je niet altijd zomaar volzetten met bomen en planten. Ook mag je vaak geen ingrijpende dingen met de bodem doen (puin storten, verharden, bebouwen)
Op een kleinere oppervlak is het haalbaarder de bodem te verstevigen over het grootste deel van de track, maar misschien is het bij een grotere track wel minder snel nodig. Grondsoort speelt ook een rol. Zit je op zandgrond dan is het al een stuk makkelijker.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:14

Ik vind het idee ook super! Ik wilde dat ook graag doen met mijn weilandje, alleen is die maar 2000m2. Ik vind het zo'n zonde van het gras (het is al zo weinig) Dan blijft er wel heel weinig over. Het weiland is 20 meter breed en 100 meter lang. (nog ideeen?)
Ik zit een beetje in een dilemma wat te doen. Nu staan ze met z'n 2en de hele dag in de bak vanaf mei tot september 2 uurtjes per dag grazen. Ik ga er heel hard over nadenken wat ik ga doen. Leuk topic in ieder geval!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:23

Ik ga snel een staatslot kopen. :D

Ziet er echt geweldig uit allemaal.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:28

wat een leuk topic, zie ook erg leuke ideeen voorbij komen.
Helaas hier geen eigen land en we huren land.Denk niet dat de eigenaar hier open voor zal staan.
ik volg hier even om te kijken of er nog wat meer foto's komen, kan ik het toch eens doormailen naar hem.
wie weet...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:16

Zo'n waterpoel is trouwens echt een goed idee voor in je land. Het water zakt daar ook heen, waardoor de rest van je land aanzienlijk droger blijft, top dus. Én je hebt altijd gratis water en zomers krijgen de paarden natte hoeven als ze willen drinken (ze spelen er ook graag in :) ).

Hier een foto van de paardjes bij de poel, het is puur afhankelijk van het weer hoeveel water je hebt, hier staat het wel erg laag:

Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:27

Ojah, bekijk ook eens deze foto albums op paardnatuurlijk.nl, hier zijn veel mensen bezig geweest hun paarden 24/7 buiten te kunnen houden en zijn daarvoor zo creatief mogelijk met hun ruimte om gegaan.

http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/album.cgi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:04

Waterpoel vind ik ook een heel leuk idee , maar ik ben dan bang dat het water zo goor wordt als het stilstaat.... en natuurlijk ook qua ongedierte ?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:12

vind het een heel erg leuk idee, paddock paradise.
Helaas niet overal haalbaar :n

Ons land is lang en smal, daarbij slechte grond (alles verzakt omdat het veengrond is). Niet "stevig" te krijgen.

Mocht ik ooit nog een eigen stukje grond hebben voor mn paard, dan zal ik zeker zoiets in mn achterhoofd houden!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:12

haha, volgens mij had ik al zoiets in mijn oude weide in de winter: 3 hectare met een toegankelijk bos, een beek door de weide heen, een grote bult zand (was ooit om iets op te hogen, maar nooit veel van gekomen) en er stonden veel kruiden op de stukken waar vroeger een moestuintje was geweest.. daarnaast konden ze ook zo in de bak komen en in de inloopstallen..ideaal was het wel ja en de paarden vonden het fantastisch als ze in spetember weer op de winterweide mochten. Wel een beetje jammer dat ik wes er met zware atrose uit de wei heb kunnen halen :(:) (misschien teveel afwisselende grond?) Dat zal het hem niet zijn geweest hoor ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:18

"paddock paradise op een postzegelweitje" (via site paardnatuurlijk) vind ik een heel mooi voorbeeld hoe je met heel weinig grond toch veel profijt kunt halen uit het toepassen van dit concept...