hengst laten?castreren? of sterriliseren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: hengst laten?castreren? of sterriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:39

ik ben zeker geen voorstander van een hengst onnodig (dus als hij geen dekhengst is/word), hengst te laten, uitzonderingen daar gelaten.
Ik denk dat het veel stress geeft voor een hengst.
Zelf zit ik met hetzelfde dillemma, ons hengstje is nu 10 mnden, ik laat ze liever rond de anderhalf 1 2 castreren dan nu al.
Tot nu toe wil niemand door hem gedekt worden en dekt hij zelf ook niet. als hij wat meer hengst word, gaan we de winter in, minder kans op hengstige merries, maar er is wel gewoon een kans.
Ik zit dus ook in dubio, niet zozeer, of ik hem laat castreren, maar meer wanneer ik dit laat doen.
Steriliseren is voor mij totaal geen optie.

Mag ik wel honden en paarden vergelijken?
We hebben hier 2 volwassen, intacte reuen en 1 loopse teef, zij is als herplaatster bij ons gekomen, we laten haar steriliseren maar om meerdere redenen is ervoor gekozen dat ze 1 keer loops zou worden.
nu wonen we buitenaf, veel ruimte en een huis met diverse ruimtes. Ik kan je vertellen, we hebben een week lang, dikke stress gehad bij de honden.
ik ben blij dat dit 1 malig is, en voor mij nog meer bevestiging dat ik dit hengsten niet zou willen aan doen.
mijn 9 jarige ruin was bijna 2 toen hij gecastreerd werd. Dit was toen een hele mooie leeftijd, hij had zich al aardig ontwikkelt maar nog niet door dat hij hengst was.
Zelf vind ik het beter om per paard te kijken of je castreerd. Ons hengstveulen vind ik nu te smal en totaal nog niet hengst in gedrag, om nu al te castreren.
Wellicht denk ik daar volgnde maand anders over.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:38

Ik geef even aan dat ik alleen de openingspost heb gelezen.

Ik zou hem in het land liggend castreren.
Dan kan hij gewoon bij zijn vriendjes blijven.
Doordat hij veel beweegd in het land blijft het meestal mooi dun.

Hengst laten zou ik nooit doen, wat heb je er aan als het geen dekhengst is?
Sterriliseren, ik wist niet eens dat dat gedaan werd bij paarden.
Je wilt het hengsten gedrag toch ook kwijt?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:41

Mijn jaarlinghengst is ook gecastreerd in het land naast zijn vriendjes. Heb wel een VA laten komen en geen casterateur hij was toen net een maandje 1 jaar.
Ik heb er geen spijt van gehad.. En alles is goed gegaan.,

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:20

castreren heb ik toen ook door een dierenarts laten doen in het land.
Ging prima idd, zou ik nu ook doen, mits de hengst 2 ingedaalde ballen heeft.

steriliseren vind ik echt onzin, maar goed, dat is mijn mening.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:33

Ondertussen is de hengst afgespeend en z'n moeder is drachtig , ze staan weer met z''n 4-tjes lekker samen.
Geen enkel probleem meer gehad , geen opspringen , geen opdringerig gedrag , niets , eigenlijk reageert hij zelfs niet op de merries van de buren !
Ach , hij is een macho , ja dat wel en super nieuwsgierig en totaal speels , maar ja , dat hoort toch bij een jonge hengst ?
Maar niemand heeft hier hinder van , ik vind zelfs dat , sinds dat hij gespeend is "harder" wordt opgevoed door de anderen , daar kijk ik nu wel vaker van op , zelfs z'n moeder vind dat ie moet schuiven .
Ach , al met al vind ik hem echt een hele lieve hengst tot nu toe , en nu heb ik ook weer even speling tot volgend jaar April / mei .

basje98 , goh dus je hebt hem toch laten sterriliseren!
het blijft interessant om over de ervaringen hiervan te lezen ,
waarom ook niet , als je een hengst hebt die geen problemen geeft maar je wilt geen nakomelingen , is het toch best een optie?

en over honden gesproken , ik heb een dekreu tussen een aantal dames zitten , die ligt echt met loopse teven in een mand zonder ook maar een kik te geven , maar ........ hebben ze de eisprong gehad , ok dan draait hij effe een paar dagen door , is de vruchtbare periode voorbij , gaat hij gewoon weer bij z'n meisjes en is er geen vuiltje aan de lucht .

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:08

@Basje98: Heel leuk dat je commentaar op mijn stukje geeft, maar meteen even een tip voor de volgende keer: Eerst goed lezen en dan pas commentaar geven! Ik geef de voordelen van een staande castratie tegenover een gewone castratie en dus niet tegenover een sterilisatie.

Fijn om te horen dat het goed gaat en helemaal met je eens als ie braaf is en je hebt al een plekje voor hem waarom zou je m dan laten ruinen?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:39

daffie1986 schreef:
@Sjelle: Bij steraliseren blijven de ballen idd zitten en door het verwijderen van de zaadstreng is de hengst niet meer vruchtbaar maar kan nog steeds een harde krijgen, en blijft dus hetzelfde gedrag vertonen als een hengst.

@wheaty: Ik zou, als de tijd daar is, gaan voor een staande castratie.
1. Het is goedkoper;
2. Minder bacterien;
3. Geen gevaarlijke narcose;
4. Hij ligt niet lange tijd op zijn rug;
5. Hij herstelt vaak veel sneller.

Sucses.

Liggende castratie liggen ze ook niet op de rug.
Evenveel bacterien
Herstel maakt niets uit.
Narcose, of eigenlijk het opstaan is inderdaad een groter risico.
Maar bij een staande castratie heb je het risico op een breuk, liggend niet.
Een breuk is staand onherstelbaar en dus dodelijk.

na dat enkele keren gezien te hebben ga ik niet eens meer voor staande.
Mijn DA doet overigens niet staande.

Dus wat je beter kunt doen is erg persoonlijk door ervaringen.

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... ratie.html
http://www.dierenkliniekridderkerk.nl/G ... Hengst.htm

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:09

@vorame was inderdaad vergeten dat ze t ook liggend in het land kunnen en inderdaad voorkeur gaat vaak uit naar je eigen ervaring.