Vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:55

Mijn pony staat ook op vlas, gaat prima.

Houd zijn stal netjes schoon, snel te mesten en is fijn in gebruik! :D

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:08

Zit eraan te denken om van stro naar vlas over te stappen. Mijn haflinger
is echt een klier in de stal. Elke dag mesten we bijna helemaal uit. We gebruiken zo halve á 1 baal per dag!
Ze vreet veel stro op en pist en poept daarbij ook veel. Dus ik wil nu vlas gebruiken. Maar voordat ik er zomaar
aan begin wil ik er meer over weten en ik kwam ik hier terrecht. Dus bij deze wat vraagjes:
-Wat betalen jullie voor een baal vlas?
-Hoeveel balen gooien jullie nou in per keer?
-Hoeveel balen gebruiken jullie per maand?
-Hoe vaak halen jullie de drollen + pisvlekken eruit?
-Waarneer halen jullie heél de stal leeg en gooien
jullie hem weer helemaal vol?
-Gooien jullie elke dag nieuw vlas erbij?

Een stalgenootje raadde mij ook aan om nog een laagje stro erover heen te doen om haar wat te knagen te geven.
Maar als ze nou vlas binnen krijgt ? Is dat niet slecht?

Sorry voor alle vragen. :+ Maar beter te veel vragen dan iets waar je niks van weet en er zomaar aan begint! ;)

liesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:17

mijn paardjes staan ook op vlas heerlijk veel beter dan stro,
maar ik merk wel dat de prijzen in zuid-holland wel verschillen.
ik betaal € 7,00 voor een pak vlas en als ik zo op marktplaats kijkt zijn de prijzen tussen de € 3,00 en € 5,00
dus ik ben benieuwd wat jullie betalen en waar !!
ik haal elke dag de drollen er uit en gooi er wat bij

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:12

xkimmx schreef:
Zit eraan te denken om van stro naar vlas over te stappen. Mijn haflinger
is echt een klier in de stal. Elke dag mesten we bijna helemaal uit. We gebruiken zo halve á 1 baal per dag!
Ze vreet veel stro op en pist en poept daarbij ook veel. Dus ik wil nu vlas gebruiken. Maar voordat ik er zomaar
aan begin wil ik er meer over weten en ik kwam ik hier terrecht. Dus bij deze wat vraagjes:
-Wat betalen jullie voor een baal vlas?
-Hoeveel balen gooien jullie nou in per keer?
-Hoeveel balen gebruiken jullie per maand?
-Hoe vaak halen jullie de drollen + pisvlekken eruit?
-Waarneer halen jullie heél de stal leeg en gooien
jullie hem weer helemaal vol?
-Gooien jullie elke dag nieuw vlas erbij?

Een stalgenootje raadde mij ook aan om nog een laagje stro erover heen te doen om haar wat te knagen te geven.
Maar als ze nou vlas binnen krijgt ? Is dat niet slecht?

Sorry voor alle vragen. :+ Maar beter te veel vragen dan iets waar je niks van weet en er zomaar aan begint! ;)

Als jou pony echt roert met het stro zal hij dat ook bij vlas doen, dan is het niet schoner dan stro kan ik je zeggen. Mijn paard heeft ruim 9 jaar op stro gestaan en mag graag in de bodemlaag woelen, dit doet hij nu dus met de vlas ook en kan je zeggen dat het dan niet optimaal is.
Vlas kost hier ongeveer € 6 per zak
1 baal per week als onderhoud zeg maar
Elke dag de ballen mesten en 1 tot 2x per week de natte plekken
Helemaal leeg haal ik hem niet.
Elke dag een beetje bijstrooien zal niet echt bijdragen in de bodemlaag van je stal, een volle zak ineens zal meer nut hebben denk ik.
Om te beginnen zal je een 4 tot 5 zakken in eens in de stal moeten doen om een onderlaag te gaan maken, in het begin zal je pony het vlas proberen te eten. Vanaf de 2e week gooi je er dan een zak bij in om dat aan te vullen wat je er met de natte plekken uit hebt gehaald.
Je moet wel meer hooi voeren omdat vlas geen ruwvoer voor ze is wat stro wel is in een beperkte mate.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:25

Zelf vind ik vlas veel fijner! :)

Toen k mn hafje net had stond ze op stro, maar als je dn de dag
erna aan kwam stond ze weer kaal..! opgegeten dus...
En toen hebben we maar besloten om dr op vlas te zetten,
en dat gaat super! :) :) :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:53

Mijn paard staat ook op vlas.
Ik haal elke dag de plasplekken en de mest weg. En gooi er 2x in de week een halve baal vlas bij in.
Ik vind het prima gaan zo. Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard nu van 06.00 buiten staat tot en met 20.00, dus 14 uur. *\o/* M'n stal ziet er helemaal niet bruin uit, maar gewoon een beetje donkerder dan hoe het er in de verpakking uit ziet. Maar ik ben dan ook heel precies met uitmesten. :o