perceel groot genoeg voor paarden aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:42

Alleen kan de gemeente vinden dat het daar niet past.
Of de buren vinden het niet goed. (zie laatste zin)
Je hebt ook nog regels dat je ..meter van de grens af moet blijven, al dat soort dingen. Dus vrijblijvend zeggen, je kan er bouwen is dus niet.
Dat moet je eerst toch uitzoeken. :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:55

Ja, mee eens. :j
Maar het is zoveel makkelijker voor TS dat er al wat staat, waarschijnlijk al jaren zonder vergunning en in een buitengebied, plus dat de buren nooit eerder een klacht hebben ingediend, dus spoken zoeken is zo gevonden.

siskeh

Re: perceel groot genoeg voor paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:58

@marvantom: maar de buren hebben wel gezegt dat de paarden van de huidige eigenaar niet meer op hun land mogen lopen, omdat ze niet van paarden houden.
is dat dan geen voorbode?
als ze echt niet van paarden houden, en zich er steeds meer aan gaan ergeren is de kans denk ik vrij groot dat er toch problemen komen?
(maar een gesprekje met de buurtjes kan natuurlijk ook wel verhelderend werken)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:05

Als je een paddock hebt is het graslandje alleen maar een extraatje. Je paarden hoeven dus nooit 24/7 op stal te staan en kunnen altijd naar buiten. Dan vind ik dat het prima kan eigenlijk :)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:54

Het past wel, op dit stukje wat paardjes houden, maar de bijkomende kosten (voer, hooi en mestafvoer) is niet gering, en het is veel werk.. Elke dag, weer of geen weer, ook als je ziek bent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:01

Ik zou groene rollen laten komen. Bij mij komt er elke maand een boer voor mij een rol brengen. Echt heel erg handig en super goed hooi. In de winter brengt hij voordroog en als het warmer wordt gewoon droog hooi. Ik betaal 30 euro per baal.Nu krijgen ze ook gras er bij dus ik doe er een ruime maand mee.

Als je de baal op een pallet zet en onder een afdakje of gewoon zeil er over trekt, dan heb je geen probleem met opslag. Verder zou ik op vlas gaan staan als, dan scheelt ook weer in opslag, gewoon per pallet kopen en die pallet kun je buiten laten staan. 2 Nette hoekjes voor je fourage. MIsschien kun je een gat laten graven zodat je de mest er in kan doen en als je een kop er op hebt, laat je het ophalen. BV een gat van 2 meter diep, zorg dat je paarden er niet bij kunnen komen, leg er lange planken over heen, zo ziet het er netjes uit, stinkt het niet zo snel en je mest composteert gaandeweg ook weer wat.

Zorg dat je elke dag je paddock schoon maakt, ook dat is netjes, je hebt nl wel met je buren te maken en zorg dat ze niet iets hebben van `Hé kijk daar eens!` want dan beginnen de problemen. Als je mazzel hebt, mag je toch nog een paar weken per jaar, als het gras goed doorgroeit, die wei huren van de buren, dan hebben ze nl geen vieze kapotte bende en vinden ze het niet erg als de paarden het bijhouden...

Verder succes, maar laat je niet blind maken door het idee dat je je paarden aan huis gaat krijgen, wees heel verstandig, eenmaal gekocht en je zit er in, zul je tal van zaken tegen komen die tegenvallen, ook kwa kosten, maar ook kwa gebruik, dus probeer zo kritisch mogelijk te zijn voor je beslist.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:48

Je kunt ook een oude platte kar aanschaffen voor weinig op marktplaats. Daar doe ik de mest op. Een lange plank en daar rij ik m'n kruiwagentje op en kiep de mest op de platte kar. Als de kar vol is dan rij ik naar een boer hier in de buurt en kan daar kosteloos mijn mest kwijt. Oude tractor uit het jaar nul ervoor, ook voor weinig via marktplaats en klaar :D Mestprobleem opgelost :D

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 23:09

oei oei oei, zoveel om over na te denken. De meeste dingen die worden aangekaart zijn ook de dingen waar wij over nadenken.

Super laat de tips en ideeën maar binnenkomen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:14

Helemaal eens met russel!
Zeker de begintijd brengt wat aanpassing en 'aanloop'kosten met zich mee.
Maar je kan het op je eigen manier doen.
Kruiwagen, riek, schep/schop, hark, bezems, stroomdraad, prikpaaltjes, accu. Dat soort dingen.
Hooi/stro/vlas/voerboer is vaak zo gevonden, maar laat je het brengen of haal je het zelf.
Elke week zelf halen is geen goed plan; dan kan je beter een fikse voorraad laten brengen/halen.

Paarden aan huis zijn inderdaad een handenbinder, maar als je goede onderlinge afspraken maakt en discipline op kan brengen, dan kan dat prima werken. Desnoods een verzorgster erbij die je kan bellen als je een feestje of weekendje weg hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:31

Ja, MarvanTom, bosmaaier, weidesleep, minitraktor, kunstmest, kalk, grasmaaier, kettingzaag, voorraad hooi, voorraad vlas, weideklok, waterpomp, waterslangen inclusief koppelingen, sproeikop, sproeistandaard. :D En ga zo maar door......

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:51

Heb niet alle reacties gelezen, en weet dat het klinkt als een droom paardjes aan huis, maar je moet niet onderschatten dat het ook veel meer verplichtingen met zich mee brengt. Je moet zelf voeren, mesten, land schoonhouden, buiten zetten enz. En als je eens een dagje (of langer) weg wilt moet je dus iemand hebben die je kunt vertrouwen en dit wil doen. Net zoals bij ziekte enz.

Nu wil ik natuurlijk niet je droom afkraken, maar ik denk dat het achteraf vaak blijkt dat het toch wel erg veel werk is dan wanneer je gewend bent aan een pensionstal. Ik heb zelf mn paard ook aan huis en heb gelukkig mensen waarop ik kan terugvallen mocht ik eens niet kunnen. Maar de verzorging kost veel meer tijd dan wanneer ik haar zou stallen. Nu heb ik er zelf erg veel plezier in en heb ik mijn leven vooral daarop ingedeeld, maar kan me voorstellen dat wanneer je het niet gewend niet iedereeen daar echt zoveel lol aan zou beleven. (niet alle eventuele partners vinden dit ook prettig)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:38

Wij hebben een oud huis, met aan grond, dus puur land, exclusief de oppervlakte van het huis en de schuur, 4500m2.

Daar gaat een bak 22x40 vanaf en een parkeerplaats van 10x40. Je hebt natuurlijk ook ruimte nodig om al je spullen neer te zetten. trailer, auto, tractor, rommel dat aan de tractor moet }:0

Wij hebben dit jaar nog 360 pak hooi op de zolder gehad en nu dat op is en we nog geen plek hebben voor balen, hebben we bij een boer een aantal gekocht en die halen we om de twee weken op. Dat word dus volgend jaar anders, dan zetten we ze dus neer op de 'parkeerplaats'. Ik heb de mazzel dat mijn vriend dan weer tractoren enz. als hobby heeft.

Stro heeft mijn vriend van die megapakken met een heftruck op de zolder gezet. Ook wel handig als je wil opstrooien. :+

Voeren ziek of niet ziek.. je lieve vriendje is er toch ook nog.. Die van mij voert ook altijd als ik er niet ben. Ga over een week op schoolreis (ben leerkracht 7/8, die hebben een meerdaags schoolreisje).

Ik vind het heerlijk om 's ochtends mijn eigen paarden hier op stal te voeren. Misschien ook omdat ik het gewend ben. Ik heb naast mijn land hier een heel groot stuk weiland ter beschikking en bij mijn ouders nog een redelijk stuk. Daar gaan ze zo nu en dan even een weekje heen.

Ik heb nu 2 volwassen paarden thuis staan. Een jaarling hengst en 2 shetjes bij mijn ouders.

De mest in het land gaat mijn vriend (of ik zelf ook wel, maar hij doet het graag en vind toch niet dat ik goed met de tractor om ga :D ) met de sleep er over en dan kunstmest er over heen. Ze moeten als ze hier thuis staan nog wel bijgevoerd worden.

De mest uit de boxen (die er wel legaal staan) word in een kar geschept en elke week breng ik die naar staatsbosbeheer. Dat is voor mij gratis.

Het is even een geregel, maar als het eenmaal loopt..

Ik heb wel een super hulp aan mijn vader en mijn vriend hoor. Zonder hun zou het me niet lukken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:56

Wij hebben een halve hectare waarop ons huis, de schuur, de stallen en de bak staan. We houden dus een klein stukje wei over. Wel huren we een halve hectare van de buren maar dat gras wil slecht groeien. Onze paarden staan overdag in de bak, alleen bij mooi weer gaan ze de wei in. Nu staat er alleen onze 30-jarige omdat de rest haar begint te pesten.
We laten regelmatig 4 pallets vlas bezorgen, 2x per jaar worden er voordroogbalen gebracht en we hebben een krat met 800 kg voer dat gebracht wordt. Mest kan je hier niet gratis kwijt en dat moet dus regelmatig opgehaald worden.
Probeer wel van de gemeente op papier te krijgen dat je daar paarden mag houden. Of vraag na wat hun voorwaarden zijn. Wij moesten 50m met de mesthoop van de buren vandaan.
Paarden aan huis zijn handenbinders. Maar doordat je ze iedere dag ziet, horen ze meer bij het gezin. En je hebt eerder door als er iets niet klopt.