Pensionklant geeft paard geen water op stal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:36

Naar mijn idee niet een heel vreemd advies. Mijn paard was een vreselijke knoeier met haar automatische drinkbak. En na van alles geprobeerd te hebben wbt voeding en medicijnen was dit 1 van de laatste mogelijkheden.
Waarvoor ik overigens niet gekozen heb destijds. Omdat ook ik vind dat een paard ten alle tijde moet beschikken over vers drinkwater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:46

Mijn paard is ook een knoeier, waar zwembad bij zijn drinkbak, helaas dan maar, elke ochtend de bezem er in bij dat stuk, maar afsluiten zou voor mij ondenkbaar zijn.

kazary

Re: Pensionklant geeft paard geen water op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:48

Wat heeft met de waterbak knoeien te maken met diaree?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:51

kazary schreef:
Heel raar advies. Precies wat Arabesk zegt, bij diaree moet je juist veel drinken.

Idd want een paard met diarree heeft nog meer vochtverlies...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:52

Joehoe, jullie dwalen van het onderwerp af!Afbeelding

Ik zou eerst even vragen waarom ze geen water in de stal meer zet. Kan een medische achtergrond hebben, alloewel..dan neem ik toch aan dat ze jullei daarvan in kennis stelt, aangezien het paard bij jullie gestald staat.
Misschien doet ze het omdat het paard zijn emmer toch omschopt, en dan heeft hij toch ook geen water de hele nacht. Dus ziet ze het nut er niet van in om er een emmer water bij te zetten.
Maar het kan dus ook zijn dat ze niet wil dat paard zo veel in stal plast.
In het tweede geval zou ik toch kijken of het niet mogelijk is om een automatische drinkbak aan te leggen.
In het laatste geval zou ik toch met nadruk erop wijzen dat een paard wel degelijk water nodig heeft gedurende de nacht.

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:33

Misschien is een optie om de water emmer/bak op te hangen? Ik weet niet hoe jullie stallen eruit zien, maar als er bijvoorbeeld soort van tralies of hekwerk is om de stallen af te schermen... in ieder geval neem je een zware ketting en een stevige emmer, die ketting door de tralies maak je op 1 of andere manier vast (zwaar slot of wat dan ook, of een haak aan de ketting) en dan kan je wel elke dag het water simpel verversen en hij kan het niet omstoten want het hangt op een hoogte, en als je het in de hoek doen kan hij hem helemaal niet omstoten want dan wordt het door twee muren beschermt. Misschien kan je deze optie voorleggen.

Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:39

lindake schreef:
kazary schreef:
Heel raar advies. Precies wat Arabesk zegt, bij diaree moet je juist veel drinken.

Idd want een paard met diarree heeft nog meer vochtverlies...

Tenzij een paard telkens teveel drinkt, dat is schadelijk. Als de oorzaak van de diarree is dat het paard gewoonweg teveel drinkt, dan is het een goede reden om te zeggen: 's avonds dan maar niet of zeer beperkt.

Als ik zie dat de waterbak van mijn stalgenoot leeg is, vul ik die ook altijd even bij. Ook al is het mijn taak niet, welzijn van het paard gaat altijd voor.
Ben ik de enige die altijd bijvult, dan zou ik gewoon even goede afspraken op papier zetten of extra kosten in rekening brengen voor het vullen van de waterbak.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:25

Ook ik zou eerst vragen waarom ze geen water meer geeft
En ik zou een rooster maken, met binnen en buiten zetten
zo hoegven jullie beiden niet 2 keer per dag erheen, en staan de paarden op hetzelfde tijdstip buiten

Zo doen wij het ook. Ik voer elke ochtend en haal met dit fijne weer de dekens af
in de avond doet de pensionklant het
Als 1 van ons niet kan, doet de ander het

water doen we ook beide, als de een wat meer tijd heeft, vullen we de bak helemaal, anders pompen we ( ja, hebben een handpomp, kost wat meer moeite dan een waterslang aanzetten) gewoon een gedeelte zodat ze in elk geval genoeg hebben voor die dag

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:29

M'n verzorgpony heeft dan ook geen automatische drinkbak dus ze krijgt soms een emmer water, maar als ze overdag in de wei staat heeft ze beschikking over een badkuip vol met water.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 09:22

Nou nou, wat een discussie...

Ik hoef eigenlijk helemaal geen discussie of reacties meer, maar omdat ik het nogal belachelijk vind hoe sommigen reageren dan toch maar een reactie van mij.

Het paard van de pensionklant is nog geen 3 en wordt dus nog niet bereden. Ze wil zelf graag 2 keer per dag komen zodat ze hem regelmatig zelf in de hand heeft, dus ze wil hem ook graag zelf binnen en buiten zetten. Zij komt 's morgens vroeg voordat ze naar haar werk gaat, dan ben ik nog niet achter op stal. 's avonds komt ze hem weer binnen zetten maar dan ben ik vaak niet thuis of rijden. Vandaar dat ik haar meestal misloop.
Als ze ziek is of op vakantie e.d. is het allemaal prima geregeld dus ik ben echt niet te beroerd om dat paardje te verzorgen.

We gebruiken gewoon speciekuipen, weet niet waar iemand het vandaan haalt dat we emmers gebruiken. Dat haar paard zo jong is is meteen de rede dat we niet met allerlei touwtjes en kettingen gaan proberen de kuip vast te maken, hij is namelijk nogal nieuwsgierig en zit overal aan.

We zijn de stal aan het verbouwen dus er komen waarschijnlijk automatische drinkbakken, maar die zijn er nu nog niet.

Ik ben ook echt niet te beroerd om die kuip vol te gooien als de eigenaresse een keer niet kan of weinig tijd heeft. Maar er is afgesproken dat ze dat gewoon zelf zou doen, hetzelfde is het met de weide. Die moet ze ook zelf uitmesten maar daar is ze na een paar keer ook mee gestopt. Moet ik dat dan ook maar gaan doen omdat het anders zielig is voor het paard?

Zij kiest ervoor om weinig te betalen, dan weet ze ook dat ze wat meer zelf moet doen. Sorry hoor, afspraak is afspraak.

En dat er gezegd wordt dat ik nog niet eens een eigen paard zou mogen onderhouden zal ik maar niet op in gaan.

Nou iets duidelijker?

En voor de 2de keer:
Verder hoef ik geen reacties meer, ik weet inmiddels hoe het zit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:03

Moderatoropmerking:
En dan voor de goede orde nog even een groene opmerking erbij. Vanaf hier alleen nog ontopic graag en als je reageert blijf dan vriendelijk en denk eens na voor je iets zegt/schrijft. Lees eens wát je schrijft voor je op verzenden drukt, je kan je bericht altijd nog even aanpassen.
TS als je geen reacties meer wil is het wellicht verstandig je zelf terug te trekken uit het topic :-).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:05

Als je haar altijd misloopt, kun je altijd nog een briefje neerhangen bij de stal :) Zo doe ik dat ook wel eens bij mijn stalgenoten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:08

Ze is dus gewoon laks!

Ze geeft het paard geen water 's avonds en mest de wei niet uit!
Ik kan me voorstellen dat jij niet haar werk gaat doen als je iemand tegen kostprijs in stalling hebt staan.
(En dan heb ik het niet over even 's morgens voeren of op wei zetten, maar echt over het uitmesten van stal en wei).

Ik denk toch dat jullie haar er maar eens goed over moeten aanspreken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:30

ik ben het helemaal met isabonny eens, en als ze na een goed gesprek nog niet wil luisteren is het miss verstandig om een andere pensionklant te zoeken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:24

Ik denk ook dat de prijs het probleem is. Als je de pensionprijs omhoog doet en in ruil daarvoor wat extra service levert, dan zit je er ook niet meer mee dat je dat moet doen. Want dan betaalt ze er immers voor dat jij de waterbak vult en de wei uitmest en dat soort dingen. Lijkt me een hele redelijke oplossing.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:38

heb je al met haar gepraat?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:01

BraveSpots schreef:
Ife schreef:
Inderdaad Arabesk, ben ik met je eens. Kan je het niet zelf vullen? Is toch niet zo'n grote moeite?

Maar dat was de afspraak niet. Tuurlijk is het zelf niet zoveel moeite, maar als je alles gratis gaat doen dat de ander niet (meer) zelf wilt doen, waar eindigd het dan? Wat dit met het water is blijkbaar al niet het enige incidentje die de TS met haar klant heeft (gehad).

Ik zeg niet dat ik het zo zou doen, maar ik snap de TS wel hierin. Afspraken zijn afspraken...

Stalgeld verhogen en zelf doen...Gratis hoeft niet.

Paard moet gewoon kunnen drinken als hiij dorst heeft. s'Nachts slaap ik meestal...maar als ik wakker word en dorst heb ga ik toch echt even wat drinken.