Mag ik zomaar stallen in mijn tuin bouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:22

ik ben een keer bij een pony weesten kijken die da meske woonde gewoon in een drop en had dr paarden ook in de achtertuin staan.. (rijtjes huis) denk niet dat de buren er blij mee waren maar goed:p

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:24

NesyD schreef:
Beneden de 35 vierkante meter mag je vergunningsloos bouwen, je hoeft dan geen bouwvergunning aan te vragen, wellicht wel een bouwmelding doen.

bij ons is dat 30 en niet hoger dan 3 meter en heb je te maken met een stankcirkel

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:28

NesyD schreef:
Beneden de 35 vierkante meter mag je vergunningsloos bouwen, je hoeft dan geen bouwvergunning aan te vragen, wellicht wel een bouwmelding doen.

Ligt dus aan je gemeente... wij mochten ook geen tuinhuis van 16m2 bouwen ;)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:28

garny95 schreef:
NesyD schreef:

bij ons is dat 30 en niet hoger dan 3 meter en heb je te maken met een stankcirkel

Klopt ik zat te twijfelen tussen 30 en 35 vierkante meter :+

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:41

NesyD schreef:
Klopt ik zat te twijfelen tussen 30 en 35 vierkante meter :+

elke gemeente gaat er anders mee om, bij ons is t 10m² en dan hangt t nog van andere aspecten af (erfgrens, hoogte, graafwerkzaamheden, beschermd dorpsgezicht enz...)

Anoniem

Re: Mag ik zomaar stallen in mijn tuin bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:48

omdat wij particulier zijn en geen boeren, mogen wij een max aantal schuurtjes hebben. terwijl we de ruimte hebben voor meer.... en niemand er last van heeft (echt boeren omgeving)
we hebben al bouwtekeningen ingediend en elke keer worden ze weer afgekeurd. dan dit weer, dan dat weer... je word er gestoord van!
je kan nog beter een container op wielen er neerzetten,
want ookal graaf je de wielen in.........dat mag dan weer wel :?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:50

Volgens mij is het niet zo dat je zomaar kunt bouwen als het kleiner is dan 30 m2 en onder de3 m. Het moet ook weer een bepaalde afstand tot de erfsgrens hebben. Ook is belangrijk wat er al staat aan bijgebouwen (schuurtje/garage ed) en het TOTAAL mag dan niet meer dan 30 m2 zijn (de 30 m2 is een voorbeeld, zoals in de gemeenten van nesy en garny en kan per gemeente varieren).
Zou het even overleggen met je gemeente, weet er nl ook niet zo heel veel van.
Kaatjemuts heeft net gepost en idd ook nog hele goede punten!
Zou ook zeker de buren vragen of ze er bezwaar tegen hebben en evt in overleg de plaats bepalen (als dat mogelijk is).
Als ze bezwaar aantekenen kun je, als je geluk hebt, lang wachten op je stallen.. met een beetje pech mag je ze helemaal niet bouwen.

Vivalavida, 75 m2 aan bijgebouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:56

geen idee ;)

maar 1. de schuur die er nu staat moet weg, staat te dicht bij het huis. terwijl

2. het huis naast de schuur gebouwd is en dat is wel goedgekeurd? maar

3. de schuur is een krot en MOET weg want gaat steeds verder achteruit in kwaliteit. maar

4. de schuur mag niet zomaar gesloopt worden :? maar hij moet wel weg... :?

5. de schuur moet dus iets verder opzij, maar daar staat een boom.

6. die je weer niet mag kappen!! Ookal is ie dood as hell.

Dus echt gewoon zooo logisch!

Nu gaan ze de zwijnen weg doen, en daar een paardenstal van maken... dusdanig verbouwen.

Het zijn echt een stelletje zeikerds daar bij de gemeente, het is nooit goed!!!
terwijl als je zo'n lelijke witte container erneer zet mag het, want die is verplaatsbaar (ookal laat je de wielen in beton gieten, mag het nog.....)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:00

Verplaatsbaar mag ook niet.
Soms wordt het door de vingers gezien, maar officieel mag het niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:05

Netje schreef:
pol013 schreef:
ja maar dan maak je er ook bewoning van...(met een douche en een wc)

Door paarden in een schuur te zetten, maak je er ook een andere bestemming van. Voor echte bewoning was het niet geschikt (alleen als logeergelegenheid), omdat er geen verbinding zat tussen het huis en de schuur (je moest er van buiten af in) én geen verwarming oid.

Dan kon er toch goed iemand wonen die geen koukleum is?

Volgens mij word er wel onderscheid gemaakt tussen bebouwing war je een woon bestemming op hebt en gewoon bebouwing. Als er op een gebouw geen woonbestemming ligt mag je er niet zomaar gaan wonen (of daar dan geschikt voor maken?)
Wat je vervolgens doet met de niet-woonbestemming mag je volgens mij zelf weten. Wel kan het zijn dat je een milieu ontheffing moet hebben. Dit hangt af van je gemeente.

Het kan dus goed zijn dat ik in mijn schuur leuk 2 paarden neer mag zetten (wat ik vooralsnog niet van plan ben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:11

kazary schreef:
Verplaatsbaar mag ook niet.
Soms wordt het door de vingers gezien, maar officieel mag het niet.

hier wel.... heeft de gemeente aangegeven..?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:15

Heb je dat zwart op wit staan? Want wat de ene ambtenaar vandaag tegen je zegt, kan de ander morgen niet goed vinden.
En dan heb jij alsnog een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:23

nee maar dat is standaard met gemeentes..... :+
zoals ik al zei, wij gaan toch maar niet voor de containers... neemt alleen maar meer ruimte in!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:41

Standaad is het bij gemeentes dus juist andersom. Helaas ;(

Zie ook de FAQ bovenaan dit forum.