Hoe zet jij je paardje vast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

Re: Hoe zet jij je paardje vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:40

Ik vraag me eigenlijk het volgende af;

Al die mensen die zeggen dat ze hun paarden niet vastzetten, wat doe je dan op wedstrijd? Als je een vrachtwagen hebt waar voldoende plaats is dan is dat misschien nog niet zo'n probleem maar met een trailer begrijp ik dan niet hoe je dat dan oplost, zeker als je niemand hebt die je kan helpen op dat moment. Persoonlijk zou ik m'n paard toch nooit op wedstrijd los laten staan, ik laat ze zelf niet aan een touw staan zonder toezicht. Je hebt mensen die hun paarden de hele dag aan de vrachtwagen of trailer laten staan, dat zou ik dus nooit doen...

Thuis zou ik zo'n paarden aan beide kanten vastmaken (indien mogelijk uiteraard) en anders, dan zou ik ook voor een touw gaan met 2 veiligheidshaken of dergelijke...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:30

Ik liet mijn pony of los staan of met een paardenknoop. Lag er maar net aan in wat voor bui ze was. Als ze liep te klooien zette ik haar vast, anders los. Als we echt buiten het terrein waren dan zette ik haar wel vast :j

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:34

los of met de paardenknoop ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:09

Mja, mijn ruin was niet echt de gemakkelijkste op dat vlak, als ik hem los liet staan dan kon ik 5 minuten later hem ergens bij de buren gaan zoeken :-) met mijn jonge paarden ben ik daar nu wel streng op, het is ook iets dat ze moeten leren van jongs af aan he en dat is met mijn ruin een beetje de mist in gegaan, hij was al 7 als ik hem kocht, al was hij de laatste jaren wel veel makkelijker. Hij heeft ook tientallen halsters en touwen stukgetrokken in het eerste jaar dat ik hem had :-)

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:40

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met een paard, nu ook met een pony. Wat ik doe ik doe een soort van dubbele paardenknoop. Je maakt gewoon een normale paardenknoop en dan haal je het overige stuk touw nog een keer door de lus van de paardenknoop. Zit super stevig vast. En je paard of pony zal zich niet meer vervelen (of wat dat betreft van plaats wisselen) want hij is te druk bezig die knoop los te krijgen... wat dus niet lukt:P

Succes!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:44

Mijn paardje kan niet alleen blijven staan als ze vaststaat.
Al loop ik maar 5 sec. weg, dan flipt ze al en trekt ze zich los. En dan niet doorhet touw los te trekken, nee de musketon gaat gewoon kapot := .
Tegenwoordig hang ik wel een halstertouwetje aan het halster en sla die één keer om het hekje waar ik haar aan vastzet, maar zonder knoop. Als ik dan even wegloop zeg ik meestal iets als 'halt' of 'blijf' waardoor ze het al redelijk aan het leren is om rustig te blijven.
Op wedstrijd oid gaan we niet dus dat ik gelukkig ook geen probleem

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:50

Mizora schreef:
Bij zulke paarden doe ik meestal de veiligheidsknoop onder de kin. Dan is hij toch veilig maar kan hij er niet bij (een lus door de ring en dan weer terug naar het halster.)

Ik doe het precies zo.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:41

Babiche staat eigenlijk bijna altijd wel los :j Blijft toch altijd netjes stil staan, en vind 't altijd wel makkelijk dat ik haar dan goed alle kanten op kan laten draaien.
Als we ergens heen gaan met de trailer ofzo, doen we het halstertouw 2 keer door het ringetje bij de trailer heen. Ze blijft ze sowieso altijd wel bij je, maar buiten willen we het risico gewoon niet nemen :)

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:44

Paardenknoop, maar die weet hij zelf ook los te trekken haha. Dus ik blijf altijd wel in de buurt, of ik doe het uiteinde van het touw nog een keer door de lus heen, zodat hij zichzelf niet los kan trekken.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:17

Ik zet mijn paard aan een paardenknoop, ik heb op verschillende plekken in het touw een knoop gelegd, waardoor de paardenknoop door mijn paard niet losgetrokken kan worden. Door mij wel, gewoon een harde ruk en hij is los, maar hij blijft wel zitten als er zachtjes aan getrokken word.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:38

Mijn paard trekt er wel hard aan :P

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:01

Manon_V schreef:
Mijn paardje kan niet alleen blijven staan als ze vaststaat.
Al loop ik maar 5 sec. weg, dan flipt ze al en trekt ze zich los. En dan niet doorhet touw los te trekken, nee de musketon gaat gewoon kapot := .
Tegenwoordig hang ik wel een halstertouwetje aan het halster en sla die één keer om het hekje waar ik haar aan vastzet, maar zonder knoop. Als ik dan even wegloop zeg ik meestal iets als 'halt' of 'blijf' waardoor ze het al redelijk aan het leren is om rustig te blijven.
Op wedstrijd oid gaan we niet dus dat ik gelukkig ook geen probleem

Dat heeft die van mij ook, dat hij dus echt heel z'n halstertouw sloopt, maar dan wel alleen als er water in de buurt is. Verder staat hij gewoon netjes stil en zet ik heb vast met de paardenknoop.

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:14

ik heb ook een pienter paardje die van alles weet los te peuteren. ik heb daarom zon bergklimmershaak gekocht, en die aan de lijn gemaakt. krijgt ie noooit los!

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:27

Paardenknoop, maar soms laat ik haar ook wel los staan. :)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:30

Met de paardenknoop, maar mijn merrie staat los ook gewoon stil.
Heerlijk beestje!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:49

Niet vast, want mijn paard hangt als een gek (al jarennnn) en die hangt ook net zolang tot hij zit, ik vind het te gevaarlijk dus ik zet hem niet vast. Vaak gaat hij los mee

Met afspuiten wel, maar dan sta ik ernaast. Mocht hij gaan hangen heb ik hem in no time los...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:53

ik draai gewoon touw rond paal of hang ze helemaal niet vast, vooral chalinka omdat ik ze meestal in haar weide poets, zeker nu met het veulen, met echt vervelend doen durf ik wel eens een knoopje te leggen

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:15

Met een dubbele paardenknoop!
En doe ook niet anders meer want mijn pony doet zijn hoofd wel vaker
naar beneden , onder het touw door en dan meer naar links of rechts naar boven
en dan zit heel dat touw over zijn nek en hangt ze zichzelf half op. Het touw zit
dan zo strak getrokken omdat ze dan aan het touw hangt zeg maar. Dan krijg je hem
met een gewone knoop echt niet meer los! Met de paardenknoop had ik het de tweede
keer wel los gekregen. Heb nu ook paniekhaak dus dat scheelt wel! Maar gelukkig blijft
die van mij altijd erg rustig, ze raakt gelukkig niet in paniek want dan krijg je dr juist moeilijker
los!

saskia1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:05

met veiligheidsknoop

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:09

in de stal nooit vast, in de kuisplaats gewoon met 2 halsterkoorden die met ringen in de muur zitten (paard staat tussen 3 muren), en in de wasplaats met 2 kettingen (1 in de muur & 1 aan een soort paal in de grond)
mijn paard is 1 keer aan zn halster gaan sleuren, maar kreeg 't niet kapot (lederen halster aan de kettingen) en heeft ht nooit meer gedaan

saskia1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:11

allee ja veiligheidsknoop en soms niet dat ik ineens opzadel, op school ook veiligheidsknoop behalve 1 paard, dat moet je vasthouden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:15

Zet mijn paard dus nooit vast tijdens de dagelijkse verzorging. Ik werk met een touwhalster en daar mag je een paard nooit aan vast zetten. Dat is levensgevaarlijk, dus geen optie. Kwestie van je paard aanleren om los stil te staan. Moet ik even van boven wat pakken (mijn zadelkast is boven de stallen), dan vraag ik meestal wel even aan iemand om even op hem te letten. Maar over het algemeen heb ik al mijn spullen allang uit mijn kast gehaald......

In de trailer (daar staat hij vrijwel nooit in, draagt hij een gewoon halster en staat dan vast aan elastieken of iets dergelijks. Maar dat is tot nu toe maar 2 of 3x voorgekomen. ;)

Ik ben geen voorstander van vastzetten. Het is me te onnatuurlijk (mijn mening) en daarbij kun je een paard prima leren om braaf stil te staan. Zelfs die wiebelkont van mij, kon het leren, nou, geloof me, dan kan ELK paard dat, hoor. :D

jessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:59

je paard goed leren dat hij stil staat en dan het liefst zonder vastzetten. ik doe normaal ook niet vast zetten.. en als er even neit geluisterd wordt dan gaat er een hele lichte veiligheidsknoop erin. is amper een knoop, maar hij voelt dan wat druk en dan is het al genoeg