Als je paard zo ziek is dat het lijdt...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou je doen als je paard ziek is en lijdt?

Naar de slacht brengen
26 (19%)
Een spuitje van DA
105 (80%)

Totaal aantal stemmen: 131


Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 17:30

Het kan natuurlijk allebei fout gaan... Maar wat ik hier allemaal lees... de ergste dingen. Echt heel zielig Verdrietig

Bij ons is het altijd goed gegaan met een spuitje. We hebben ze gewoon in de voortuin een spuitje laten geven. De beestjes die we hebben laten inslapen waren allemaal erg oud en ziek. 1 had kanker, de ander had een lever die niet meer werkte en de laatste was echt versleten, was een manegeponietje geweest voordat we haar kochten, en ze viel heel erg af.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:55

Citaat:
De beestjes die we hebben laten inslapen waren allemaal erg oud en ziek.


deze beestjes waren dus te zwak om nog te vechten.
Maar wat als ze in principe nog erg gezond en jong waren.


Vorig jaar had ik de beslissing al genomen, ik zou hem laten wegbrengen.
De slacht is een snelle dood en ik zou afscheid nemen op het erf voordat een zeer betrouwbaar persoon mee zou gaan en mij later kan vertellen dat het echt gebeurd is.

Onlangs heeft iemand van stal zijn paard zo laten halen, dat zou ik dus nooit doen, nu heb je nog die zekerheid niet.


Mocht het paard zware koliek hebben o.i.d en niet meer vervoerbaar zijn dan maken we er op stal een eind aan d.m.v een spuitje.


persoonlijk zou ik voor afschieten op het erf kiezen en dan met de destructie mee, maar helaas mag afschieten op eigen terrein niet meer.

Maar ik blijf er bij dat je zo'n beslissing pas neemt als het moment daar is.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:09

Ik wil niet dat mijn paard de geur van een slachthuis moet ruiken in zijn laatste momenten. Voor mij liever in de eigen stal of op de wei. Dat het lichaam daarna "weggesleept" wordt of wat dan ook, kan het paard toch niets meer schelen als het al dood is. Het is voor mij het moment voor de dood dat het belangrijkste is.
En natuurlijk wil ik wel dat het paard vanaf het eerste moment "goed dood" is. Maar dat laat ik liever aan mijn dierenarts over Knipoog .

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:42

Ik heb gekozen voor een spuitje, maar daarna ging ze toch naar de slacht. Wel hebben we er voor gezorgd dat wij erbij waren toen ze het spuitje kreeg, want anders kan het wel eens gebeuren dat je doodzieke paard naar Italie of zo vervoerd wordt en daar verder verkocht wordt en dus toch een rotleven kan krijgen!!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:52

Kiamyd schreef:
Ik heb gekozen voor een spuitje, maar daarna ging ze toch naar de slacht.

Kan dat Verward
Ik dacht dat als ze een spuitje krijgen (is chemisch), daarna niet meer geslacht mochten worden.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:40

visje schreef:
Ik wil niet dat mijn paard de geur van een slachthuis moet ruiken in zijn laatste momenten.


ik snap wat je bedoelt maar is het tegenover het paard niet eerlijker om het een snelle pijnloze dood te geven bij de slagen ipv een spuitje en dat het 2 uur duurt voordat je paard eindelijk dood is. en heel lang vecht voor zijn leven??

okay ik snap dat het een moeilijke keuze is en een spuitje lijtk dan het beste en respectvolste maar ik zou toch denk ik voor de slager gaan, heb meerdere keren gehoord dat een paard heeft gevochten tegen het spuitje. en dit vind ik niet een eerlijke dood voor een paard dat waarschijnlijk heel veel voor je gedaan heeft!! en iedereen kan wel zeggen dat is omdat het paard niet wil liggen dat is tegen zijn natuur, maar een paard is ook niet gek denk dat sommige paarden echt wel door hebben dat dit het einde is. (misschien is het niet zo maar dit is mijn mening)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:15

Kiamyd"]
Ik heb gekozen voor een spuitje, maar daarna ging ze toch naar de slacht.
[/quote]

Eehh... voor zover ik weet, mag een paard wat een spuitje heeft gekregen niet meer geslacht worden!! Net als wat Saar ook al schreef, ze zitten dan vol met -dodelijke- medicamenten en kunnen dus niet meer als vlees aan mens en/of dier gegeven worden!!

[quote="loveyaliefie schreef:
... maar is het tegenover het paard niet eerlijker om het een snelle pijnloze dood te geven bij de slagen ipv een spuitje en dat het 2 uur duurt voordat je paard eindelijk dood is. en heel lang vecht voor zijn leven??


Ik snap al die horror verhalen over die narcose niet zo Verward !!
Lopen jullie ook zo te piepen als je paard geopereerd moet worden ?? De narcose die je paard daar krijgt, is niks anders dan die voor het laatste spuitje !!
Ik was er 2 mnd. terug bij, toen mijn Haffi in narcose werd gelegd, omdat hij geopereerd zou worden en ik kan eerlijk zeggen, dat het heel snel ging; binnen 10 min. werkte het middel en ging hij onder zeil! Nadat ze in narcose zijn, krijgt het paard dan het definitieve spuitje en dáár merkt hij dan niets meer van!!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:10

Kijk, het is je eigen keuze, maar ik vind dat als sommige mensen lopen te zeuren tegen ons van: O, heb je je paard naar de slager gebracht? Ahh, wat zielig!
Ze weten helemaal niks van hoe het is gegaan daar, Hercules was meteen aan de beurt `s ochtends, zodat hij die geur nog niet zo erg rook, want dat wilden we niet, maar ik weet zeker dat hij meteen dood was en niet geslagen is.
Toen hij naarbinnen moest wilde hij niet, maar m`n vader wilde ook niet dat ze hem sloegen dus hij heeft hem zelf naarbinnen gebracht en daar hebben de slagers hem nog gekalmeerd en toen was ie dood. Het is heel erg naar, maar als ik mocht kiezen gaan de volgende paarden, zolang het paard er heen kan zonder pijn, naar de slager.

Fitzroy

Berichten: 25230
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:37

Die geur in het slachthuis vind ik trouwens alles meevallen als je af kunt spreken dat jouw paard de eerste is. Die van mij liep zo naar binnen en het was in no-time gebeurd. Ik vind het een veel prettigere manier dan het spuitje, omdat het allemaal zo snel gebeurt. Bovendien was mijn vorige paard panisch voor injecties geworden. Hij zou zeker gaan vechten alvoor hij de spuit kreeg.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:11

Zo zie je: iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.

Zolang het m.i. maar op een paardwaardige manier wordt gedaan.....

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:14

nou mijn paard moet dinsdag gecastreerd worden. En die vedoving gaat gewoon met hetzelfde spuitje als die voor het inslapen!!
Dus ik denk dat dat vechten wel meevalt. Anders kan ik mijn hengst toch ook niet laten castreren!

Ennuh, er zijn al zoveel castraties gebeurt, en gaat een paard dan ook geheid vechten Verward Verward
(t spuitje is t zelfde Haha!)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:53

Ik ga toch voor het spuitje.Als hij eerst goed onder narcose gebracht word,is het wel goed.En wat ik ook al eerder las,bij castratie oid word er ook niet zo overdreven gedaan,dus onder narcose en dan het spuitje maakt voor het paard weinig uit.

Ik kan het me ook voorstellen dat mensen voor deslager kiezen,
ook al zou ik het zelf nooit doen.
Alleen al als ik er aan denk dat andere mensen mijn lieve paardje gaan opeten...

Maar iedereen wil het beste,en bij de slager gaat het ook snel,
dus ik vind het niet raar als mensen hun paard naar de slager brengen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 21:48

loveyaliefie"]
[quote="visje schreef:
Ik wil niet dat mijn paard de geur van een slachthuis moet ruiken in zijn laatste momenten.


ik snap wat je bedoelt maar is het tegenover het paard niet eerlijker om het een snelle pijnloze dood te geven bij de slagen ipv een spuitje en dat het 2 uur duurt voordat je paard eindelijk dood is. en heel lang vecht voor zijn leven??

okay ik snap dat het een moeilijke keuze is en een spuitje lijtk dan het beste en respectvolste maar ik zou toch denk ik voor de slager gaan, heb meerdere keren gehoord dat een paard heeft gevochten tegen het spuitje. en dit vind ik niet een eerlijke dood voor een paard dat waarschijnlijk heel veel voor je gedaan heeft!! en iedereen kan wel zeggen dat is omdat het paard niet wil liggen dat is tegen zijn natuur, maar een paard is ook niet gek denk dat sommige paarden echt wel door hebben dat dit het einde is. (misschien is het niet zo maar dit is mijn mening)
[/quote]

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo heel veel van die praatjes over uren vechten tegen de dood. Mensen zeggen zo veel. Maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.
Als een paard geöpereerd wordt, gaat hij toch ook zo onder narcose? En als hij eenmaal slaapt hoef je hem enkele nog "dood te spuiten".
Ik denk dat ik als dierenarts bij een paard dat maar blijft leven de dosis zou vertienvoudigen ( Nerd ). Ik zou wel enkel mijn paard laten inslapen als het écht nodig is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 21:52

de narcose en de voorslaap zijn verschillende spuiten. Daarom kan een paard wel op het een reageren en niet op het ander.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 21:57

Ik lees hier een hoop verschillende dingen en verschillende meningen over in laten slapen of naar de slacht.

Ik heb wel gekozen voor het spuitje, als ik de mogelijkheid daartoe heb. Maar dat heb je natuurlijk nooit voor het zeggen, zoiets kun je denk ik pas zeggen als het moment daar is.
Van een kennis van ons, een slager, heb ik zulke vreselijke en gemene verhalen gehoord, wat ze de eigenaar van een paard wel niet aandoen...
Vreselijk!! Meteen recht voor de neus van de eigenaar masker op een sjakka-paard-dood of heel gemeen sarcastische opmerkingen maken.

Dus mijn keus gaat naar het spuitje van de DA.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:35

imker schreef:
Van een kennis van ons, een slager, heb ik zulke vreselijke en gemene verhalen gehoord, wat ze de eigenaar van een paard wel niet aandoen...
Vreselijk!! Meteen recht voor de neus van de eigenaar masker op een sjakka-paard-dood of heel gemeen sarcastische opmerkingen maken.

Dat kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen......dan zouden ze toch binnen de kortste keren geen klanten meer krijgen? Er zullen best lompe slagers zijn, maar lompe dierenartsen bestaan ook.
Laatst bijgewerkt door Saar op 22-03-03 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:46

machie schreef:
Ennuh, er zijn al zoveel castraties gebeurt, en gaat een paard dan ook geheid vechten Verward Verward
(t spuitje is t zelfde Haha!)

Het klinkt best logisch dat een paard dan NIET zou vechten, maar ik heb het toch echt gezien. Mischien een fout van de dierenarts ofzo (verkeerde dosis?) maar het risico dat mijn paard zo ligt te vechten zou ik niet nemen Scheve mond

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:00

Ik ga ook voor een spuitje, helaas heb ik deze beslissing al een keer moeten nemen. Maar mijn pony was al zover heen dat ie niet meer kon vechten. Twee weken geleden is er een paard met een hevige koliekaanval bij ons op het erf dood geschoten (pen door zijn hoofd) door de da. Hij vond het paard zo lijden dat een spuitje te lang zou duren.Ik denk dat dat de allermooiste manier is snel en doeltreffend en toch thuis.

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 13:56

Wij zouden als dat nog mogelijk zou zijn naar de kliniek gaan, zware narcose en dan het laatste spuitje. Dit lijkt ons beter dan thuis,de gedachte dat je paard dan nog een tijd dood op je erf ligt moet er niet aan denken.

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 16:13

Mijn pony gaat naar het slachthuis, heel naar, maar een spuitje vind ik ook naar. Liever heb ik dat ze *uitzichzelf* doodgaat. Als ze niet meer vervoerd kan worden krijgt ze een spuitje maar zoniet dan naar het slachthuis.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:48

Ik heb voor spuitje gestemd...

Hoewel ik de laatste tijd heel erg aan het twijfelen ben gezet n.a.v. een discussie bij divoza op het forum...
Omdat een paard bij de slager wel eerst daar staat en bloed ruikt enz (dit vind ik gewoon vreselijk) maar dan wel in een keer dood is.
Bij een spuitje is het vaak zo dat of het is te weinig spul zodat ze nog half leven en er nog eens moet gespoten worden of het paard blijft vechten....
Toch zou ik als ik ooit voor de keuze kwam te staan voor een spuitje kiezen...ik zou haar dan vast houden en dan kon ze rustig in haar vertrouwde omgeving haar laatste adem uitblazen...*snik*

Mist

Berichten: 9496
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:14

Ik heb gelukkig (bij paarden) nooit voor die keuze gestaan. Met katten en honden heb ik alleen maar "goede" ervaring bij het inslapen.
Ik weet wel dat ik er alles voor zou doen om ze toch thuis in te laten slapen. Ik ben er sowieso niet van overtuigd dat een paard niet ruikt dat hij in een slachthuis is. Een vriend van mij, die dierenarts is komt ook wel eens op bezoek in zijn "normale" kleren en hoewel maar misschien 1x per jaar, mijn ene paard, die panisch is van DA's heeft het HEEL duidelijk in de gaten dat hij DA is. Hoewel hij niet mijn vaste DA is (meer via telefoon) omdat ik tever weg woon.
Het schijnt dat er in Belgie tegenwoordig een paarden crematorium is. De volgende advertentie zal ik middels knippen/plakken hieronder plaatsen. Je moet wel een beetje frans kennen !!

L’incinération des chevaux.
Dans quelques mois, le Crématorium « ANIMAL REPOS » sera le plus grand d’Europe. Nous installerons un nouveau grand four qui sera destiné à la Crémation des chevaux et autres grands animaux (poneys, ânes, etc)
Jusqu’à présent, les propriétaires de chevaux n’avaient que deux choix : le clos d’équarrissage ou l’abattoir. Etre recyclés ou transformés en viande … triste fin pour des chevaux que l’on a aimé comme tout animal de compagnie.

En Septembre 2001, Animaux sans Frontières offrira ce nouveau service, par respect pour les chevaux, dans son Crématorium « ANIMAL REPOS »

Pour toute information supplémentaire, contactez :

Ambulances Animaux sans Frontières asbl, Département « Crématorium Animal Repos »
Rue de la Meuse, 42, 1080 Bruxelles.
Tél. 00 32 2 427.42.75 (international) ou 02/ 427.42.75 (local)
Email : asfawf@hotmail.com

Dit lijkt mij de beste optie. Uit respect voor de paarden dan, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik hoop in ieder geval dat ik, en jullie, voorlopig niet voor die keuze staan

UNIq
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: 't Hoge Noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:50

Ik heb ook voor het spuitje gestemt..

Ik zou ook liever willen dat mijn paard gewoon thuis in zijn stal aan zijn einde zou kunnen komen.. zonder dat daar eerst een (stressvolle?) rit met de trailer aan vooraf gaat (maar ik heb ook van die stress kippen als het op de trailer gaat hoor..) en dan aan zijn einde moet komen en een heel vreemde omgeving..

Toen Uka nog een veulen was heb ik het bijna meegemaakt.. ze was in het draad gelopen (toen was ze nog niet eens 1 jaar oud) en had haar hele beentje kapot.. de DA vond het een beter idee er een einde aan te maken maar ik heb eerst geprobeert haar er weer boven op te helpen (ik heb haar nog steeds duss.. Haha! ) maar wel hadden we afgesproken dat als het niet meer ging de DA onmiddelijk zou komen om er een einde aan te maken.. dmv een spuitje ja.. over de slager heb ik niet eens nagedacht!!

Maar ik wist niet dat sommige paarden zo vechten tegen een spuitje!! Scheve mond Zelf heb ik dat nog nooit gehoord of meegemaakt.. Komt dat vaak voor?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:00

Ik zou het echt niet weten.... ik zou zowiezo willen dat Jerai gewoon op een dag rustig inslaapt. Jerai is afgelopen winter heel slecht geweest, ik had haar bijna in laten slapen. Als ik het toen had gedaan, had ik haar op stal een spuitje laten geven, omdat ze echt niet meer in staat was om vervoerd te worden (zwaar kreupel) of ik had haar onder de pijnstillers naar het slachthuis gebracht. Ik ben ook heel bang dat Jerai gaat vechten tegen de verdovingsspuit (bij de operatie aan haar oog ging ze ook heel moeilijk neer) dus ik denk dat ik haar toch naar het slachthuis zou brengen. Het vlees kan zo zowiezo niet meer in, door bepaalde medicijnen die ze gehad heeft, maar ze is dan wel in 1 keer weg.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:07

Ik zou een spuitje van de dierenarts doen. Want het idee alleen al dat een ander straks met mijn pony op haar bord zit te eten...... ILLL
En ik denk ook dat het een rol speelt dat mijn vader dierenarts is en dus kan ik met mijn pony alleen zijn als ze overlijd. Ja met me vader erbij dan.........