staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:55

RedPassion schreef:
In principe is het helemaal niet nodig om een paard beenbeschermers om te doen in de wei. En bij de paarden waarvan de eigenaren het wel 'nodig' vinden vraag ik me af of ze wel genoeg buiten komen. Elk paard zou flippen in de wei als hij/zij er maar een uurtje per dag in mag.

Al heb je ook weer paarden die altijd wel eens flippen. Die van mij kan behoorlijk uit haar dak gaan, ook aan het eind van de dag als ze al een hele dag op het land heeft gestaan. De gekke 5 minuten zeg maar... Of een schrikreactie in het land om wat voor rare reden dan ook. Met ijzers? Zonder springschoenen trappen sommige makkelijk de ijzers eronder uit. Of je hebt zo'n kreng als ik, die bv tijdens de hengstigheid het andere paard continu opzoekt om 'uit te dagen' en tijdens die ruzies vergeet hekken in te calculeren bij haar trappen en daarbij dus benen open haalt. Je hebt rare figuren er tussen zitten, of ze nu veel of weinig buiten komen :)

Ondanks dat die van mij dus een ijzeraftrappen en hekken kapot maker is, staat ze nu weer zonder. Inpakken kan ik wel bezig blijven en een paard volledig in schuimrubber ziet er ook weer zo raar uit :+ . Voor het ijzer probleem heb ik de ijzers eronder uit gehaald, al is dat ook niet bij elk paard mogelijk.

geerke

Re: staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:57

op zijn eigen wei niet,maar ik zet hem weleens op mijn fries zijn wei en dan gaan er wel peesbeschermers om....dan gaat hij als een gestoorde tekeer!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:01

Nee hoor, die van mij niet. Die staat 24/7 buiten en zal ook heus wel eens gek doen, maar ik vind het onzin.
Bovendien is al die hitte eronder zon lange tijd echt niet goed..

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:03

Die van mij krijgt alleen beenbescherming om als ik ga trainen, dus ook niet op buitenritten en al helemaal niet op de wei! Het is natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe lang een paard op de wei staat (bij mij in de winter de hele dag en vanaf mei tot november 24/7). Als ze zo lang op de wei staan is het alleen maar schadelijk om bescherming om te doen; de temperatuur loopt op en de bloedsomloop wordt minder. En als er zand tussen komt gaat het lekker schuren... Dus voor mij geen (pees)blessures en dus zonder bescherming...
Als paarden zo heftig reageren als ze buiten staan, vraag ik me toch echt af of ze wel voldoende lang naar buiten gaan elke dag en genoeg beweging krijgen?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:19

Die van mij krijgt volgende week weer ijzers rondom en die gaat met springschoenen de wei in. Dit omdat hij de ijzers er direct aftikt. En heb geen zin om elke keer weer de ijzers eronder te laten zetten.

Vindt het helemaal niet erg als mensen het doen, mits je wel goeie bescherming hebt, want de gewone peesbeschermers, kunnen gaan knellen als ze een hele dag om hebben. Dus zoek wel goed uit welke bescherming je om doet als ze een hele dag buiten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:20

Tancreda4: Uiteraard zijn er wat uitzonderingen, vandaar dat ik 'in principe' schreef. ;)
Ik ben er van overtuigd dat de meeste paarden die flippen dat doen omdat ze te weinig vrije beweging krijgen. Dan is beenbescherming niks anders dan symptoombestrijding.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:22

Nee, hij heeft zijn sokken altijd aan :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:33

Toen mijn pony ijzers onder had ging hij wel met springschoenen aan naar buiten. Het risico dat hij zijn ijzers er onderuit trapt is bij hem te groot. Met rijden gebruik ik dan ook peesbeschermers en achter strijklappen.

Zonder ijzers verder nooit iets om (nou ja, af en toe hoefschoenen). Hij blesseert zich toch altijd in de box, dus dan zou ik ze beter op stal om doen en buiten af kunnen doen :roll: Ook geen goed plan natuurlijk.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:20

liiisette schreef:
Stacy S schreef:
Mijn paard heeft altijd springschoenen om, zomers 24/7 en in de winter alleen niet als ze op stal staat.
Ze heeft speciaalbeslag wat ook groter en ruimer eronder zit. 1 keer zonder springschoenen los = meteen een ijzer kwijt.

dat is wel heel begrijpelijk dan!!

Ik vind het echt verschrikkelijk dat ze die dingen om moet.. ze gaan altijd stuk en dan raakt ze er weer 1tje kwijt..
heb ondertussen wel 11 paar springschoenen.. en die waren ook niet gratis..

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:42

Ik zou ook (als je een jolig paard hebt) de 1e keer bescherming om doen. Ik vind ook, beter voorkomen dan genezen ...

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:13

Mijn pony heeft geen bescherming om in de wei.
Staat vierkant op ijzers, maar die laat ze gewoon netjes zitten.

Ik vind dat de pezen veel te warm worden als je peesbescherming te lang omlaat. Als een paard gewoon elke dag wat uren buiten komt, zal ie zoch heus niet zo druk maken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk...
Maar een risico is er altijd. Daar helpt constante bescherming niet tegen.

Ik heb een paard gezien die altijd rondom in de peesbeschermers de wei op ging; toch maakte hij een rare sprong en tikte zichzelf aan net boven de beschermer. Pees door, einde oefening.
Dus het helpt niet altijd.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:16

die van mij staat gewoon bloot :+
bij iedereen bij ons op stal hoor..
maar waarvoor dienen springschoenen eigelijk als ik het vragen mag??

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:17

De mijne ook, het schijnt helemaal niet goed te zijn zelfs!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:25

Ook de mijne staat altijd zonder bescherming. Alleen als ik spring, Marathons rijd of als ze net rondom op ijzers staat en ik ga rijden krijgt ze bescherming om. Al onze paarden staan btw zonder...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:49

Mijn paard staat ook naakt in de wei ... :D

Ik vind dat zo'n onzin (alle soorten van bescherming trouwens) en gedoe. Mijn jaarlig is ook wel eens jolig, maar die staat nu al zo lang 24/7 buiten, die weet wel hoe ze haar voeten neer moet zetten ondertussen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:52

Die van mij gaat lekker bloot naar buiten.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:53

Dani62 schreef:
Mijn paard staat ook naakt in de wei ... :D

Ik vind dat zo'n onzin (alle soorten van bescherming trouwens) en gedoe. Mijn jaarlig is ook wel eens jolig, maar die staat nu al zo lang 24/7 buiten, die weet wel hoe ze haar voeten neer moet zetten ondertussen.

Ik vindt het ook onzin..
Hoe staan ze nou in het wild?
ook gewoon zonder van alles erop en erann..

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:53

Rondom peesbeschermers en springschoenen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:57

Die van ons hebben we alleen toen het zo vroor en ze voor het eerst naar buiten gingen de eerste dag met pees+kogelbeschermers de wei in. Verder nooit. Gaat vaak toch alleen maar knellen/schuren/pezen worden er warm van. En als je paard élke keer weer zn ijzers aftrapt, dan moet je denk ik even tegen de smid zeggen dat ie de ijzers wat krapper legt, die van ons doen gek zat in t land (achter elkaar aanrennen en opjagen, slidings ed) en zijn bijna nooit een ijzer kwijt.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:12

Het is idd niet goed voor de pezen..
die raken er dik doorr etc. door die peesbechermers..
waarom denk je dat je ze na het rijden af moet doen als je je paard in de stal zet?? -,-

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:09

Ik heb helaas een paard die ondanks dat ie uren per dag buiten staat nog ineens gekke buien heeft. Maar even goed krijgt ie niks om de benen :n 8 of 9 uur buiten met bescherming (en zomers nog langer) is echt niet goed!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:41

Nee, die van mij niet. Zou wel helemaal van de zotte zijn. Paard staat 24/7 buiten, staat het liefst 2 uur stil om dan 15 meter verder te sloffen en dan weer rechtstaande te gaan slapen als niemand haar stoort. Ik laat haar lekker 'naakt', ze heeft helemaal geen prullen nodig. Ze heeft veel meer kans om een hap te hebben van een ander paard dan dat ze zich mistrapt bij gek doen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:45

Zoals meer mensen doe ik de eerste paar keer wel beschermers om maar zodra ze langer naar buiten gaan mag hij lekker is zijn blote billen de meiden versieren :D .

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:25

Absoluut geen bescherming nodig paard staat de hele dag buiten dus die doet niet gek. Volgens mij is dit ook de reden dat veel paarden tekeer gaan in een paddock of weiland omdat ze misschien 4 uurtjes buiten komen, waar dat is weer offtopic. Ik zou het idd. wel gebruiken voor nieuwe paarden die t niet gewend zijn, voor het eerst rondom op ijzers en als ze de ijzers eraf trappen.

liiisette schreef:
het zou ook wel fijner zijn voor de paarden zonder bescherming ofniet?

Je moet nagaan dat de benen gaan zweten, ga jij met je schoenen aan zonnen? Denk t niet he vindt je ook niet lekker.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:33

Van mijn paard zijn foto's dat ze op één been balanceert, als een idioot de wei rondracet en noem maar op. Peesblessure gehad, en daarna nooooooit meer een beschermer gezien ook op advies van mijn da. Dan maar af en toe een kusje op een oorlogswondje moeten doen dan een paard met een verminderde bloedsomloop en te warme benen door de beschermers.