Dierenbescherming controle paard naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirel08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:39

Caira schreef:
Dat snap ik best Mirel, maar is het dan wel eerlijk om een paard te nemen? Kun je voor je eigen plezier de basisbehoeften van een paard opzij zetten?

Sorry ben soms traag van begrip maar wat bedoel je precies?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:41

Wettelijk is het nog niet geregeld, mogelijk komt dit wel. Het plan van aanpak van de SRP moet voor augustus volledig uitvoerbaar zijn, zie eerdere berichtgevingen.

Ik erger me wel rot aan alle ontzettend kromme redenaties hier. Zoals in elk topic dat hierover gaat. Zal er een paar als voorbeeld nemen (ik gebruik algemene argumenten die elke keer weer voorbij komen, neem het dus niet persoonlijk):
- "laten ze eerst zich bezig houden met belangrijkere zaken" Hierbij denk ik altijd gelijk: jeetje, wees blij dat ze eindelijk dierenwelzijn op de agenda hebben staan! Daar komt bij, moet je zaken maar laten liggen omdat er ergere dingen zijn? Och dat kind wat mishandeld word doen we niks aan, hij heeft tenminste een dak boven zn hoofd????Beetje rare redenatie he?
- "ja maar een ziek paard dan, of eentje die niet buiten in een groep kan staan etc." Kennen jullie de uitdrukking: de uitzondering bevestigt de regel? Met een goede reden, brief van de DA of wat dan ook is er altijd ruimte voor uitzonderingen. En paarden die niet buiten in een groep willen zijn een uitzondering (of er gewoon NOG niet aan gewend)
- "kunnen ze toch nooit controleren?" Omdat iets lastig te controleren is, moet je het maar niet doorvoeren? Ik vraag me zelf ook af hoe ze dit willen gaan doen maar daar verzinnen ze heus wel wat op. Daar komt bij, een wet is voor veel mensen al genoeg reden om je eraan te houden. De wet overtreden is toch een mentale grens waar je overheen gaat!
- "het kan lang niet overal". Tja dan maar geen paard! Het paard kan er ook niks aan doen dat je de mogelijkheid niet hebt. Als je geen geschikte situatie voor een hond/kat/konijn etc hebt, schaf je deze toch ook niet aan??? Het is je eigen verantwoordelijkheid om je dier in zijn basisbehoeftes te voorzien. Als dat niet lukt, dan geen paard!

Ik vind het een goede zaak en wat mij betreft mag die wet er vandaag nog komen! Kom maar op met die regeltjes die de paarden alleen maar ten goede komen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:42

Je stelt dat het voor sommigen niet mogelijk is om een paard dagelijkse weidegang te geven. Dat snap ik. Maar is het dan nog wel eerlijk om een paard te nemen? En dat dier een van zijn basisbehoeften te ontnemen?

Zie je jezelf al 23/7 eenzame opsluiting in een wc. Je kan wel kijken naar andere mensen, maar aanraken of knuffelen is uit den boze.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:43

Regen, gewoon naar buiten hoor. Hoe zouden paarden in een natuurgebied dat doen? Allemaal weg smelten?

Controle zal denk ik moeilijk gaan, maar wat er op zijn minst kan is dat ..m2 per paard beschikbaar moet zijn. Als dat er niet is dat je geen paard mag houden.
Al denk ik dat die chip in de nek ook wel wat kan doen. Bij koeien is er ook een registratie op nummer. Waarom dan niet per chip nummer?

mirel08

Re: Dierenbescherming controle paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:57

@ Caira, begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens hoor!! Maar het is nu eenmaal een veel voorkomende gang van zaken op manege's, pensionstallen. Ik zelf zou ook nooit kiezen voor die optie. Ik ken wel wat mensen die kiezen voor die optie en zij weten mijn mening er ook over. Heb er zelfs grote discussies over gehad waar ik dan ook erg moe van werd. Heb in mijn antwoord ook niet duidelijk neergezet dat ik het niet de goede gang van zaken is dus snap je reactie.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:14

kazary schreef:
Controle zal denk ik moeilijk gaan, maar wat er op zijn minst kan is dat ..m2 per paard beschikbaar moet zijn. Als dat er niet is dat je geen paard mag houden.

Dat was ook mijn gedachte. Er valt in ieder geval vrij goed te controleren of de mogelijkheid er uberhaupt is. En als er de mogelijkheid is om de paarden buiten te zetten, zie ik niet waarom die mogelijkheid niet gebruikt zou worden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:38

Ik vind het fijn dat de dierenbescherming zich er mee bezig houdt, hopelijk levert het ook wat op. En ik zou zooooooooooooooooooooooooooooo ontzettend graag willen dat mijn paard heel de dag door vrij kon bewegen, maar hier in de omgeving (rotterdam) moet ik blij zijn dat hij vanaf volgende maand de wei op kan. In de winter en als het regent in de zomer, is het gewoon rot voor die beesten. Er is hier in de omgeving geen stal te vinden waar je paard buiten wordt gezet in een paddock o.i.d. Ik doe het nu zelf wel, maar als je een normale baan hebt wordt het lastig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:20

kazary schreef:
Regen, gewoon naar buiten hoor. Hoe zouden paarden in een natuurgebied dat doen? Allemaal weg smelten?
Al denk ik dat die chip in de nek ook wel wat kan doen. Bij koeien is er ook een registratie op nummer. Waarom dan niet per chip nummer?

Die vergelijking heb je natuurlijk niets aan. Een paard wat in een natuurgebied staat is niet te vergelijken met paarden die iig in de nacht op stal staan en gereden worden enz

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:27

Waarom dat niet?
Ik rij ook op mijn paard hoor. En die is ook nog niet weg gesmolten. :) En loopt gewoon in de sport en doet dat niet eens zo slecht. Hij krijgt een deken op voor mijn gemak. Maar voor de rest smorgens de deur open en savonds pas weer dicht. Weer of een weer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:31

Zie ik in natuurgebieden ook niet hoor dekens op. Jou paard vind het misschien niet erg, zijn een hoop die het helemaal niet fijn vinden de hele dag in de regen...
Paarden in natuurgebieden komen ook niet op stal en krijgen geen hooi en brok bijgevoerd wat de meeste rijpaarden wel krijgen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:36

En wat maakt dat uit dat ze geen hooi en zo krijgen bijgevoerd. Die volg ik even niet. :)
Paard blijft een paard.
Nee die van mij vind het weer als vandaag ook fijner hoor. :) Maar ik weet dat het goed is voor hem om te bewegen dus heeft hij mooi pech. Een kind wil ook elke dag patat met appelmoes, maar die van mij krijgt dat ook niet omdat ik weet dat gezond eten ook moet.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:40

Ik denk niet dat ze dit ooit zouden kunnen verplichten. Net zoals zoveel dingen die ze niet kunnen verplichten, te kleine stal /stands bijvoorbeeld dat zie je ook nog heel vaak. Een schuilmogelijkheid kan ook niet altijd, hier is op de meeste plaatsen verboden om zoiets in het land te zetten. Denk dat die dingen eerst geregeld moeten worden voordat ze het erover kunnen hebben om buiten te moeten zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:40

Omdat je paarden in natuurgebieden niet vergelijken kunt met paarden die op stal staan en gereden worden maar dat schreef ik net ook al.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:43

Ik weet het niet ik hoorde pas wel op de radio dat ze erg bezig zijn met paarden opeens :) ik ben er wel blij mee dat ze gaan controleren! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:46

Super plan, als het waar is!!! Kan ik eindelijk wat stallingen aangeven bij de DB, zodat ze iets aan de wantoestanden daar kunnen doen. :D

Enkele jaren terug, konden ze niets doen, toen ik hen belde over een stalling waar paarden week in, week uit, in hun box stonden, zonder er ook maar 1 minuutje uit te mogen. :(

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:52

Laat ze dan maar eens beginnen met de paard en sportopleidingen.. Dieren werken als een kanon, en als dank mogen ze een uurtje in de molen..

Ik vind het zeker goed, dat er nu zoveel energie wordt ingestoken.. Maar of het ook gaat werken? Het heeft nogal 2 kanten namelijk..

Even een voorbeeld:
Ik had vanmiddag 2 dames aan de wei, dat het zielig was dat 3 paarden apart stonden, naar enige uitleg, was het dan toch te begrijpen. Maar ze trokken met name ook door de nieuwe reclames de conclusie dat het zielig was.

Aan de andere kant, hoop ik dat ze er boel "goede"dingen staan te gaan gebeuren, mensen wat meer inlichten over het houden van paarden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:03

Nou ja het pas wel bij nederland natuurlijk nog meer regeltjes :+
Maar goed dan ben ik benieuwd hoe ze de problemen in de randstad denken op te lossen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:07

Mistral, een pensionstalling e.d. horen gewoon voldoende paddocks te maken voor hun (pension)paarden. En anders gewoon wat minder stallen, zodat ze de ruimte kunnen maken voor paddocks. Het is natuurlijk van de zotte dat mensen op een klein stukkie grond tig paarden in een box proppen, terwijl die dieren er amper uitkomen. Dat zijn zaken waar je eerder aan had moeten denken. :)*

Ik bedoel, waarom denk ik daar als particulier met paard wel van tevoren aan, toen ik aan mijn eigen paard begon en een prof die er zijn brood mee zou moeten verdienen, niet? Kom op, zeg.....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:17

dat mag wel zo zijn maar minder paarden is minder inkomsten. Om even duidelijk te maken ik vind het schandalig hoe ze werken in de randstad hoor maar ik moet nog zien hoe ze die problemen op gaan lossen. Bovendien ben ik wel benieuwd hoe ze het willen controleren. Ik ben zeker voorstander van paarden buiten laten lopen mijn paarden gaan als het even kan dagelijks naar buiten maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit van de grond kunnen krijgen of het kunnen controleren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:26

Dat weet ik ook niet, ik lees dit net pas op bokt, hoor. ;)
Maar achter het idee an sich sta ik 300%.

Ik ken vrij veel stallingen, waar men best paddocks kan maken, maar uit gemakzucht of omdat er nog 3 binnenbakken bij moeten komen, doen ze dat niet. Welnee, die paarden staan toch prima in hun box? ;(

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:39

Ja dat is ook zo zodra het woordje geld erbij komt kijken telt het welzijn van het dier niet meer. Die grote pensionstallen gaat puur om geld (uitzonderingen daar gelaten)

Op zich ben ik het er ook mee eens, aan de andere kant ben ik al die regeltjes in nederland meer dan zat. We leven straks volgens een boekje met regeltjes en daar baal ik wel van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:41

Ik heb ook een enorme hekel aan regeltjes, maar m.b.t. het houden van paarden, denk ik dat het toch gewoon nodig is blijkbaar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:41

Hoe willen ze dit gaan controleren :n

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:13

Die regeltjes zijn blijkbaar nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:14

Ja, Kazary, dat denk ik ook, zeker als ik zie wat sommige bokkers vaak menen te denken over het houden van paarden. En dan heb ik het nog niet eens over concrete gevallen in mijn directe omgeving. ;(

Laat die regeltjes maar komen. :j
Er zijn zoveel regeltjes over zaken, die niet altijd te controleren zijn.