trekruiter schreef:.....
Kijk maar even op topic,en als je inbreekt,mij vermelden als aanbrenger.
Zelf rij ik met dravers,die gekoerst hebben.aan teugel komen,van, de stap in de galop gaan,en vooraan,achteraan of weggaan van de groep.
Zonder de minste tegenstand.
Paarden reageren puur op mijn gevoel.en denken mee in de richting die mijn zintuigen doorgeven.
Ik heb ook nog een franse merrie(sf)die van de grootste trainer van frankrijk komt.
Op 5 jarige leeftijd,kon ze nog niets,zelf niet aangelijnd lopen.....
Ik kan slecht tegen mensen, die misschien iets gepresteerd hebben, maar daar vooral erg mee te koop lopen om hun methode te rechtvaardigen en te beschouwen als de enige juiste. Mijn excuses, trek-ruiter, maar jouw methodes zijn ethologisch totaal onverantwoord.
Er zijn zat mensen die door dieren te mishandelen hele brave paarden kweken (learned helplessness heet zoiets)... Dat is geen referentie.
Een objectieve correcte manier om je paard op te voeden, is op de manier die andere paarden ook toepassen. Over al de rest kan gediscussieerd worden. Daarom is een trap geven veel beter dan een constructie uit te bouwen doorheen de mond, achter de achterhand, whatever. Zo breek je inderdaad paarden en ze zullen het inderdaad nooit meer doen, maar dan moet je niet roepen dat dat een correcte manier is.
Nogmaals, jouw enorme lijst zeer belangrijke
resultaten is geen manier om je methode te rechtvaardigen. Bruine zeep die de mond openhaalt is ronduit mishandeling. Tenslotte doet het paard niets mis, het is de mens die hem niet opgevoed heeft. Dat paard hapt omdat het denkt dat het hoger in rang staat, waarom zou je daarom zijn mond doen openliggen??? Een rake klap in paardentaal en het is ook opgelost... En een wever schreeuwt inderdaad om eruit te kunnen (of heeft dat vroeger gedaan)... Dan moet je niet "4 hectare" roepen als die niet bruikbaar zijn. Beter 1000m² bruikbaar land om de verveling tegen te gaan dan 4 hectare onbruikbaar land... (wbt de witte kousen, dat is hopelijk een grapje...)
Ontopic
heb ik vrij weinig ideeen eigenlijk haha. Behalve dan een boel wortels/brood in de weide gooien, liefst zo ver mogelijk uit elkaar, of verstoppen onder het hooi.. laat ze dan maar zoeken
Takken vinden ze ook erg leuk (pas op voor giftige soorten natuurlijk...).Voor in de stal kreeg ik de tip van iemand om het hooinet in het midden op de hangen. Is erg goed voor de coördinatie en het gaat ook trager om alles binnen te krijgen (beetje vergelijkbaar met gras-eet-snelheid
). We hebben ook en badkuip als waterkuip in een van de weides, maar die wordt nogal snel vies. De andere twee weides hebben een kubiekton die opengezaagd is, dat is echt wel perfect!Die snack-slinger van Chocotof is leuk!!!

. Als je paard dan wormvrij is, hoef je hem tenminste niet vol te pompen met chemicaliën. En het kost bij onze DA maar 7 euro nog wat geloof ik