Tips and tricks gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:32

trekruiter schreef:
.....
Kijk maar even op topic,en als je inbreekt,mij vermelden als aanbrenger.
Zelf rij ik met dravers,die gekoerst hebben.aan teugel komen,van, de stap in de galop gaan,en vooraan,achteraan of weggaan van de groep.
Zonder de minste tegenstand.
Paarden reageren puur op mijn gevoel.en denken mee in de richting die mijn zintuigen doorgeven.
Ik heb ook nog een franse merrie(sf)die van de grootste trainer van frankrijk komt.
Op 5 jarige leeftijd,kon ze nog niets,zelf niet aangelijnd lopen.....

Ik kan slecht tegen mensen, die misschien iets gepresteerd hebben, maar daar vooral erg mee te koop lopen om hun methode te rechtvaardigen en te beschouwen als de enige juiste. Mijn excuses, trek-ruiter, maar jouw methodes zijn ethologisch totaal onverantwoord.
Er zijn zat mensen die door dieren te mishandelen hele brave paarden kweken (learned helplessness heet zoiets)... Dat is geen referentie.

Een objectieve correcte manier om je paard op te voeden, is op de manier die andere paarden ook toepassen. Over al de rest kan gediscussieerd worden. Daarom is een trap geven veel beter dan een constructie uit te bouwen doorheen de mond, achter de achterhand, whatever. Zo breek je inderdaad paarden en ze zullen het inderdaad nooit meer doen, maar dan moet je niet roepen dat dat een correcte manier is.

Nogmaals, jouw enorme lijst zeer belangrijke :Z resultaten is geen manier om je methode te rechtvaardigen. Bruine zeep die de mond openhaalt is ronduit mishandeling. Tenslotte doet het paard niets mis, het is de mens die hem niet opgevoed heeft. Dat paard hapt omdat het denkt dat het hoger in rang staat, waarom zou je daarom zijn mond doen openliggen??? Een rake klap in paardentaal en het is ook opgelost...

En een wever schreeuwt inderdaad om eruit te kunnen (of heeft dat vroeger gedaan)... Dan moet je niet "4 hectare" roepen als die niet bruikbaar zijn. Beter 1000m² bruikbaar land om de verveling tegen te gaan dan 4 hectare onbruikbaar land... (wbt de witte kousen, dat is hopelijk een grapje...)

Ontopic :D heb ik vrij weinig ideeen eigenlijk haha. Behalve dan een boel wortels/brood in de weide gooien, liefst zo ver mogelijk uit elkaar, of verstoppen onder het hooi.. laat ze dan maar zoeken ;-) Takken vinden ze ook erg leuk (pas op voor giftige soorten natuurlijk...).
Voor in de stal kreeg ik de tip van iemand om het hooinet in het midden op de hangen. Is erg goed voor de coördinatie en het gaat ook trager om alles binnen te krijgen (beetje vergelijkbaar met gras-eet-snelheid :D ). We hebben ook en badkuip als waterkuip in een van de weides, maar die wordt nogal snel vies. De andere twee weides hebben een kubiekton die opengezaagd is, dat is echt wel perfect!

Die snack-slinger van Chocotof is leuk!!!

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:14

Je moet eens leren lezen wat er staat,ik heb geschreven dat ik die trics nog nooit heb moeten toepassen!
En als bruine zeep al mishandeling is,ja dan gaan we maar beter niet van sambal saus spreken.
En voor de mensen die Cockpit spray aanbevelen als haar ontklitter.
Dat is pas onwijs,kijk eens naar de chemische bestanddelen die daarin verwerkt zitten.

En for the record,ik heb geen wever!
Maar als je er 1 hebt,dan is een autoband toch wel veel diervriendelijker dan een rek om de nek,of niet soms?
En ik stamp of sla niet terug naar mijn paarden,want ze slaan ook niet naar mij.
Maar!
Als je een paard erft,die die gebreken al heeft,en je weet totaal niet meer wat te doen,ja dan kan je als laatste reddingsmiddel ..?
Laatst bijgewerkt door trekruiter op 16-03-09 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:18

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:21

MandyR schreef:
trekruiter schreef:
Dat in combinatie,met paarden met witte kousen,dan ben je wel verplicht van ze binnen te houden.

Of een fles shampoo kopen :)*

En nog nooit gehoord van Mok misschien?de kans dat paarden met zwarte kousen mok krijgen in natte weiden,is 85% minder dan paarden met witte kousen.
Tzijn geen koeien,he'

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:25

[quote="MandyR"]Goh, het gaat nu wel erg offtopic zeg.

Verkeerd geplaatst,was eigenlijk een pb voor 'Poes'
Sorry

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:14

trekruiter schreef:
MandyR schreef:

Of een fles shampoo kopen :)*

En nog nooit gehoord van Mok misschien?de kans dat paarden met zwarte kousen mok krijgen in natte weiden,is 85% minder dan paarden met witte kousen.
Tzijn geen koeien,he'

Ja hoor, wel van gehoord en ook maar zat gezien. Heb er zelf 1 met 4 zwarte sokken die bij het zien van een natte wei al spontaan mok krijgt. En toch gaat mijn voorkeur uit naar de weide in plaats van 24/7 binnen in een hok.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:26

wat een gedoe allemaal hier..en het begon zo leuk......maar ook al gebruik je die methoden niet, dan hoef je een ander ook niet op een idee te brengen...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:26

Sortera-opbergdozen (plastic met klep) zijn perfect voor het bewaren van voer of peesbeschermers.
Zijn stapelbaar, past precies een voerschep door het gat en zijn nagenoeg niet kapot te krijgen.

Afbeelding

Past precies een zak voer in van 25kg. Ideaal en geen last van muizen in je voer!
Laatst bijgewerkt door Imker op 17-03-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:29

Nog even een berichtje mbt de baksteen in de voerbak: dit is vooral voor paarden die heel vlug eten.
Op de site van diverse voerleveranciers (ik kan voorbeelden aandragen, dus dit komt niet uit de lucht vallen) staat vermeld dat je ook een liksteen in de voerbak kan leggen om vlug eten (en ook morsen) tegen te gaan.
Dan ben ik eerder voor een baksteen, want een teveel aan mineralen (bijv. zout) kan weer schade aan nieren toebrengen. Dus ik ben het met de steen in de voerbak roerend eens.
Morststangen in een voerbak vind ik vreselijk: ik heb één paard wat gulzig eet en ook met zijn hoofd de voerbak doorwappert. Voorheen had ik een voerbak met morsstangen en daar klapte hij met zijn wangen/kaken tegenaan. Dat blééf hij doen.
Nu heb ik voerbakken met een randje van BR en daaruit eet hij veel rustiger. Kan dus ook aan de morsstangen liggen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:38

imker schreef:
Sortera-opbergdozen (plastic met klep) zijn perfect voor het bewaren van voer of peesbeschermers.
Zijn stapelbaar, past precies een voerschep door het gat en zijn nagenoeg niet kapot te krijgen.

Afbeelding

Past precies een zak voer in van 25kg. Ideaal en geen last van muizen in je voer!

hi handig, waar kun je die dingen kopen of bestellen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:39

Tsjikkie

Re: Tips and tricks gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:46

Wij hebben op het land een klein baaltje hooi met daarover heen de kooi (bovenstel, dus niet de bak) van een konijnenhok eroverheen, hierdoor ligt er niet overal hooi, kunnen de paarden gewoon rustig eten en doen ze er lang mee.

Ook hebben wij grote pionnen in het land liggen (en ook paddock) waar ze mee kunnen spelen.

Bezems (zonder stelen) aan de stalwand waaraan ze lekker kunnen schurken en schuren.

Je paard zijn kootholtes (en iets hoger kan natuurlijk ook) met baby olie insmeren alvorens hij een zeiknat land opgaat kan ook helpen mok te voorkomen. De olie stoot namelijk het water af. (kootholtes met vaseline insmeren kan natuurlijk ook)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:48

Nadeel van het insmeren met (baby)olie, is dat de huid week wordt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:03

Losse wintervacht is heel gemakkelijk te verwijderen met een rubberen zweetmes.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 06:53

Voor de verharing geef ik aan de paarden 1x per dag 25 cc ciderappelazijn,is ook goed voor paarden die een plotse teveel aan eiwit opname hebben.
Eigenaars van berberpaarden gebruiken vooral ciderazijn,om de benen mooi hard,glad,en koel te houden.
Ciderazijn,is een natuurlijk antibioticum,max 50 cc per dag.

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:03

En mochten ze mok hebben, smeren wij een mengsel van zwavelpoeder (zwarte markt) gemengd met baby olie, binnen een paar dagen zijn ze er vanaf.

Dettol om beginnende rotstraal te stoppen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:27

Zwavelpoeder kan het interne zenuwstelsel van een dier aantasten. Lijkt me dus niet zo gezond om op een huid of open wond(je) te smeren.
Koop gewoon góede mokzalf bij je DA, dan weet je zeker dat je veilig zit.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:01

of (wat ik al schreef): jecovitol!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 07:32

Van de DA kan je ook droogtrekkers krijgen. Zijn officieël voor de uiers van een koe, maar het hielp bij Mone super. Niet als eerste middel, maar als mokzalf bijv niet werkt.
Maar dat moet je wel aanvragen bij de DA.

Mestonderzoek laten doen voordat je gaat ontwormen is ook een aanrader. Dan weet je tenminste of het nodig is, en welke kuur je moet hebben :) . Als je paard dan wormvrij is, hoef je hem tenminste niet vol te pompen met chemicaliën. En het kost bij onze DA maar 7 euro nog wat geloof ik :) .

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:23

Droogzetters(idd die voor de koeien)werkt top tegen rotstraal.
Sudocreme met lavendel tegen mok.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:28

Dikke panty bij het kruis doormidden knippen en als staartzak gebruiken. Blijft die mooi schoon als ze los gaan :j
Dat van de dettol heb ik laatst ook gehoord, of jodium (betadine)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:35

Tal, ik gebruik een échte coiboistaartzak. Een keer gekocht toen ik met een klant naar een westernwedstrijd ging. Super!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:12

Had ik ook idd, maar ja eens in de zoveel tijd verwijnen die dingen dus had ik het zo opgelost.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 10:26

Mss een open deur. Vanmorgen nog weer gedaan: het ijs uit de watertonnen van de paarden halen met huishoudhandschoenen. Als je handen niet nat worden, worden ze ook niet koud.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:17

IK heb gister van een vriedin al stip gekregen om een 'verharend' paard met je handen te poetsen. Eerst met je handen tegen de richting van de haren in bewegen en dan weer met de richting mee er over heen gaan. Paarden vinden het trouwens ook erg fijn! Het paard waar we het gister bij deden viel in slaap :P