Help : mol in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Help : mol in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:51

Dat gaat mij ook idd veel te ver. Ik ben er nog steeds niet overheen dat ik waarschijnlijk aan de klem moet ;(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:51

Ik heb het vandaag toevallig met school hierover gehad.

Je hebt verschillende bestrijdingsmethodes hiervoor:
- Een apparaatje met ultrasone trillingen die de mollen zou moeten verjagen > het zou moeten werken maar de meningen zijn daar nogal over verdeeld.
- Je kunt klemmen gebruiken. Maar als je net die ene mol hebt doodgemaakt dan zal er spoedig een nieuwe mol in zijn gangen intrek nemen.
- Je kan fosforwaterstofgras gebruiken. Als je de diepere gangen hebt opgezocht dan laat je daar uit een doseerapparaat magnesium- of aluminiumfosfide tabletjes invallen. Deze gaan een reactie aan met het het vocht daar en vormt zo fosforwaterstofgas, dit trekt langzaam door de gangen en vermoord de mollen zo. Maar mijn boek vermeld hier wel bij dat je hier een certificaat nodig hebt om dit te mogen gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:53

Carbid doet hetzelfde en daar is zo aan te komen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:53

tja maar diervriendelijk zal het niet zijn.....
(overigens denk ik dat carbid ook niet zomaar mag...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:54

Dan zeg je toch dat je het alvast wilt opslaan voor oud jaar :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:55

Ik vraag mij alleen dan wel iets af (wou het morgen meteen even navragen of jullie moeten het weten). Je gaat dan op de manier van fosfor of carbit werken. Dringt dit niet uiteindelijk door in het gras waardoor de paarden en de koeien dit vervolgens weer binnenkrijgen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:56

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:56

Geen idee, daarom heeft het ook niet mijn voorkeur.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:00

Dan ga ik dat morgen meteen even navragen, ik zet het antwoord hier dan wel neer!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:19

Ik heb vandaag 3 ultrasone mollenverjagers op zonnecellen besteld. Ik hoor daar verschillende meningen over en wil het toch eerst op die manier geprobeerd hebben.

Als het werkt blijven ze namelijk ook weg, anders dan bij een mollenklem waar het gangensysteem weer door andere dakloze mollen in gebruik genomen wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:16

Ik hoop dat jij meer succes hebt met die ultrasone dingen als ik :D

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:28

DubbelDun schreef:
Ik hoop dat jij meer succes hebt met die ultrasone dingen als ik :D

Ik ook :Y)

Maar volgens mij moeten ze dan ook niet ín de molshoop gestoken worden :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:42

Heb ik ook niet gedaan. Netjes gaatje geboord, ding er in volgestord en aangestampt.
Ding doet het prima, maar de mol interesseert het niet. Hij graaft tot op 50 cm afstand nog gewoon zijn hopen :D

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:00

DubbelDun schreef:
Heb ik ook niet gedaan. Netjes gaatje geboord, ding er in volgestord en aangestampt.
Ding doet het prima, maar de mol interesseert het niet. Hij graaft tot op 50 cm afstand nog gewoon zijn hopen :D

Een flegmatieke mol :+

Ik heb ook wel eens gehoord dat sommige mollen die dingen gewoon omhoog duwen. Die lachen zich een deuk om die domme mensen :))

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:43

Wij hebben stalkatten die mollen vangen.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:50

wij hebben iemand die klemmen zet en elke keer komt kijken of der een inzit. ik heb al aardig wat dooie gezien.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:02

lauwtjuhh schreef:
ik ben gister het weiland zomerklaar weze maken en tot mijn aschrik ben ik over het gehele land 68 molshopen tegen gekomen. vaders zet altijd klemmen en het schijnt dat als je er 1 vangt die nog leeft moet laten krijsen door hem in de fik te steken. (ja ja ik weet het dierenbeul) en dat hij hiermee de andere mollen waarschuwt en het land verlaten.

niet echt diervriendelijk maar een vriendelijke manier helpt vaak niet.

volg het topic wel dus kom maar op met die goede diervriendelijke manieren

Ik vrees dat men in dat verhaal de mol verwisseld met de rat. Ratten zijn nl sociale dieren die in contact blijven met hun soortgenoten door geluiden. De mol is in weze een sollitair dier en in de fik steken heeft dan ook absoluut geen effect (mijn opa en zijn vader waren rattenvangers in hun vrije tijd, vandaar)
Laatst bijgewerkt door Deaglán op 03-03-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:20

DubbelDun schreef:
@Deaglán : waar/hoe plaats jij ze dan ??
Ik heb ook nooit anders gehoord als in de uitgang van een molshoop. Buuf doet er een omgekeerde emmer overheen zodat het nog donker er onder is ook :D

Je moet proberen om de toegangspad te vinden, dus het gangetje dat je mol constant gebruikt om op je wei te komen. Als er b.v. een deel beplant is langs je wei en de rest is sloot dan moet je op de scheiding van beplanting/ wei zoeken naar plekken waar het lijkt of de grond maar net iets omhoog komt (als je dat tunneltje met je voeten zou volgen lijkt het net of je op mos loopt, zakt iets in).
Als je de hoofdtunnel gevonden hebt steek je met een schepje door de bovenlaag en leg je de tunnel bloot, kijk of de tunnel er schoon en aangestampt uit ziet (= teken van veelvuldig gebruik), zet je klem op scherp en plaats hem ietwat schuin in de loop, daarna de bovenlaag weer los op de klem leggen en wachten tot de volgende dag.
Als je na 2/3 dagen nog geen mol gevangen hebt kan je er vanuit gaan dat je klem niet op de goede plaats staat en moet je op zoek naar een andere tunnel. Vang je er wel 1 dan gewoon de klem op dezelfde manier/plaats terug zetten en wachten op de volgende.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:52

Ik blijf erbij dat het enige wat helpt de gewone klemmen zijn. Wij hebben inmiddels 6 ha laten "behandelen" door AB oost en inmiddels zijn er 93 mollen gevangen. Ik denk niet dat je dit op een andere manier kunt bestrijden......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:22

@Deaglán : ik heb niet de indruk dat er een toegangspad is. Hij zit gewoon midden in mijn weitje (aan de steeds nieuwe hopen te zien :D )
Overigens zitten de gangen bij mij niet vlak nder het gras. Ik zak er dus ook nergens 'in' . De gang die ik vanuit een hoop vind gaat schijn naar beneden en zo'n 40/50 cm diep !!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:28

eerst het land slepen zodat alle hopen plat zijn, daarna kijken waar weer nieuwe hopen onstaan. neem een groot mes :+ ,

daarmee prik je in de grond, ergens tussen de twee nieuwe hopen loopt een gang, dat voel je met het steken

zaag een rondje uit het gras, als je de gang ziet lopen zet je daar een klem in, let op dat je de klem diep genoeg zet, anders graven ze er rustig onderdoor :D , zorg dat de gang vrij is, geen aarde in de openingen, dan moet het goed gaan

zet een prikpaaltje oid bij de klemmen die je zet, ander kan je ze niet meer vinden

de meeste kans maak je als beginner richting sloot, want ook mollen drinken

ik ben inmiddels part time mollevanger ( maar dan in eigen tuin :+ , deze week heb ik er 23 vermoord |(

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:15

De molshopen zijn eigenlijk alleen het afval zand dat de mol omhoog duwt terwijl hij zijn tunnels graaft en/of waar hij de diepte in gaat.
Is er wel een strook waar meer begroeiing is(bredere rij bomen, struiken)? b.v. een strook beplanting waar een tuin overgaat naar wei of is je wei omringd door andere weilanden? Let wel, het is mss iets meer zoeken maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk wel 1 van de "hoofdingang" te pakken en op die manier dus ook de eventuele nieuwe/vervangende bewoner
Wat sassefras schrijft kun je ook nog proberen mss dat dat makkelijker is en idd herkennings punt maken voor je klem terug te vinden.

@sassefras, de mollenvanger die mij "de cursus mollenvanger" toendertijd gaf zei me dat ik de, natte, slootkant wel over kon slaan omdat daar teveel water stond terwijl de mol er via een drogere weg ook makkelijk kon komen. Dus de hoofdingangen zouden vrijwel altijd aan een begroeiingsgrens liggen, ook de mollen die ik voor anderen heb gevangen zijn op die manier opgezocht.
Is jouw tuin trouwens zo groot of is het ondertussen gewoon 1 grote molshoop ;) . Ik heb een weilandje van 5000m2 en heb er gelukkig met de vangst van 3 mollen het hele mollenbestand (voorlopig) uitgeroeid.
Ik wil je iig veel sterkte wensen met je nieuwe "part-time baan" :D

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:06

@sassefras, de mollenvanger die mij "de cursus mollenvanger" toendertijd gaf zei me dat ik de, natte, slootkant wel over kon slaan omdat daar teveel water stond terwijl de mol er via een drogere weg ook makkelijk kon komen. Dus de hoofdingangen zouden vrijwel altijd aan een begroeiingsgrens liggen, ook de mollen die ik voor anderen heb gevangen zijn op die manier opgezocht.
Is jouw tuin trouwens zo groot of is het ondertussen gewoon 1 grote molshoop ;) . Ik heb een weilandje van 5000m2 en heb er gelukkig met de vangst van 3 mollen het hele mollenbestand (voorlopig) uitgeroeid.
Ik wil je iig veel sterkte wensen met je nieuwe "part-time baan" :D[/quote]

ik bedoel ook niet direct de slootkant, maar richting sloot :D zeg maar . hoofdgangen lopen inderdaad vaak langs een schuur oid, maar die staat niet op het weiland hier

ik oefen lekker verder, en borstel modder onder de nageltjes vandaan

enne tuin is het niet echt, maar bijna 2 hectare, daar wonen een hoop mollen helaas

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:40

magda_90 schreef:
Ik vraag mij alleen dan wel iets af (wou het morgen meteen even navragen of jullie moeten het weten). Je gaat dan op de manier van fosfor of carbit werken. Dringt dit niet uiteindelijk door in het gras waardoor de paarden en de koeien dit vervolgens weer binnenkrijgen?

Ik heb het gevraagd op school gister.

Het dring idd door in het gras waardoor je het beste dit spul in het najaar/vroege voorjaar kunt gebruiken. Dit mag ook alleen maar door professionals aangebracht worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:52

mizzpoez schreef:
Laat je weiland eens met kunstmest bemesten, dan sterft het bodemleven en zijn de mollen ook weg.
Bij ons wordt al jaren elk voorjaar gemest met kunstmest en een mol heb ik nog nooit gezien, wel in het aangrenzende bos: plenty zelfs.
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van kunstmest maar sja, als je niet van mollen houdt is dat een optie.

Waar haal jij die wijsheid vandaan dat door kunstmest het bodemleven doodt gaat? Bij ons gaat er gier, ruige mest, en kunstmest over het land, maar alles leeft nog steeds hoor in de grond!!! En hoezo ben je geen voorstander van kunstmest???

Klemmen zetten werkt het best, en je paardje zakt zomaar niet gevaarlijk door dat gat heen hoor je moet anders de hopen plate trappen, kunnen ze dr niet meer doorheen zakken.