Koeienwaterbed voor paardenstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:35

doet me denken aan die gymmatten van school...maar nog iets,koeien hebben ligboxen en poepen op de roosters.

een paardenbox met alleen deze matten en een flinke urineplas,dat gaat daar diepste punt en dat zijn dus hun hoeven..als hun gaan liggen liggen ze niet schoon...of zeg ik nu iets heel raars?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:00

Onze paarden staan/liggen op ouderwetse rubberen koeienmatten (van 18.00-07.00 op stal overdag staan ze op de bak). De ene merrie houdt ze brandschoon en plast alleen buiten (zelfs op commando :D ) De andere is en grote smeerpoets en kakt en baggert alles vol. De jaarling begint het te leren en wordt steeds properder. Als ze vies zijn dan veeg en strip ik ze met zo'n rubberen bezem met aan de andere kant een stripper, af en ik moet zeggen dat het perfect werkt en ik heb een veel kleinere mesthoop. Scheelt echt veel tijd, werk en geld!
Wat ik me wel afvraag; wij hebben zelf een waterbed, maar daar zit wel een verwarmingselement in en aangezien water erg langzaam van temp veranderd lijkt het me wel juist wel erg koud. Dit is met rubber minder aan de orde. Als het verwarmingselement van mijn waterbedje één graad te laag staat kan ik dat echt merken en ben ik echt stram als ik 's morgens opstaat. Dus zonder verwarmingselement lijkt het me 's winters juist erg koud. :n

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 02:09

suffie schreef:
Weet je zeker dat dit de koeienmatrassen zijn? Ze zijn er nl ook speciaal voor paarden, zijn veel groter en sterker, dus ook bestand tegen krabbende paarden.

ik denk idd dat dan die speciale voor paarden zijn.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:07

suffie:
ziet er erg mooi uit zeg :) staan er netjes bij!

dubbeldun, heb jij ook een foto van hoe het er bij jou uitziet?

wat plassen betreft maakt me niks uit, ze hebben een inloopstal met paddock (24 uur per dag!) en ik heb zelfs liever dat het plassen op de matten erg vervelend voor ze is! want dan laten ze de mat tenminste schoon :+ en liggen ze automatisch warmer ;) (ze moeten maar naar buiten gaan om te plassen :P )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:17

Hierbij mijn stal met HIT

Afbeelding
Achterin ligt een strookje vqan 60 cm bedding (wisselend houtkrul, vlas of zoals nu strokorrel)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 08:56

Dubbeldun, di van jou is ook mooi zeg! ook goed over de hele stal versprijd. Maar het lijkt meer gewoon een dunne rubbermat? of heb ik dat mis?

DubbelFun

Re: Koeienwaterbed voor paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:09

@moniekk : dat heb je mis :D
De mat bestaat uit 2 stukken rubber (onder en bovenkant) van elk dik 1/1,5 cm en daartussen in zit een dikker gedeelte van 5 cm zacht materiaal.
Dat is op een 'platte' foto moeilijk te zien, maar je ziet duidelijk wel randen van 10/15 cm en dan een 'verhoging' op de foto.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:35

Bedenk wel dat je ze beter niet kaal kunt gebruiken maar gewoon een dun laagje gehakseld stro of vlas erover heen zorgt ervoor dat de matten niet glad worden. Hier hebben de koeien ook last van zonder zaagsel. Maar het is een hele goede investering, sommige dingen in koeienland zijn echt zo gek nog niet hoor.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:02

Ik weet niet of zo'n waterbed nou wel zo goed is voor de pezen/gewrichten van de paardenbeen. Staan ze nou echt de hele dag daar op die mat te 'wobbelen' of in te veren van het water wat er onder ligt? Denk dat een harde ondergrond toch beter is voor de benen van een paard. Maar er zullen hier vast nog geen studies naar gedaan zijn?

Verder vind ik (als het paard niet allergisch oid is) stro voor een paard nog een van de fijnste bodembedekkers. Is ook een deel van hun ruwvoer wat ze binnen krijgen, en zorgt voor afleiding.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:14

VValar schreef:
Ik weet niet of zo'n waterbed nou wel zo goed is voor de pezen/gewrichten van de paardenbeen. Staan ze nou echt de hele dag daar op die mat te 'wobbelen' of in te veren van het water wat er onder ligt? Denk dat een harde ondergrond toch beter is voor de benen van een paard. Maar er zullen hier vast nog geen studies naar gedaan zijn?

Verder vind ik (als het paard niet allergisch oid is) stro voor een paard nog een van de fijnste bodembedekkers. Is ook een deel van hun ruwvoer wat ze binnen krijgen, en zorgt voor afleiding.

de paarden staan 24 uur per dag op een grote zand paddock met een stukje wat beklinkerd is. Op deze paddock staat een inloopstal waar ze in kunnen waneer ze daar zin in hebben :)
dus ze staan niet de hele dag op de mat te wobberen ;)
Verder heb ik geen enkel idee of er studies naar zijn gedaan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:18

Er zijn studies naar gedaan en idd is het belastend voor de pezen. Een harde ondergrond is beter. Maar dan hebben we het wel over 24/7 op stal staan.
Overigens is dat niet een specifiek onderzoek naar deze matten geweest, maar naar 'zachte ondergrond'. Dat geldt dus ook voor andere zachte stalbedding zoals stro, houtkrullen en vlas.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:14

Ja maar die studie's zijn ook naar rubberen stalmatten(van die dikke die je vaak tegen komt in spuitplaatsen), hier houdt je paard slapperen pezen en banden aan over als op de klinkers en dat komt allemaal omdat het een dempende werking heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:05

Dus maakt het niet uit wáár je paard op staat op stal ;)
Het 'op stal staan' is dus gewoon niet goed voor een paard :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:49

Heeft iemand ervaring met Hynder matrassen? Oorspronkelijk ook voor koeien, maar schijnt ook regelmatig voor paarden te worden gebruikt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:08

@ Sammyoo: ik zal het even aan me vriend vragen als die thuiskomt die is meer thuis in de matten als ik.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:20

Nee niet mijn ding, zoiezo het verhaal van de overbelaste pezen door steeds het zoeken naar evenwicht. Maar ook het nestelen in het stro, wat enorm veel warmte afgeeft, het natuurlijke voor een dier. Een stal is al zo onnatuurlijk eigenlijk maar het stro maakte het toch net wat dierlijker vind ik. Plus het belangrijke feit dat ik altijd mijn stal opstrooi van buiten naar binnen, de randen moeten altijd hoger opgestrooid zijn. Anders kan een paard zich vastrollen en niet meer overeind komen vooral in het geval van plotselinge koliek. Ook wil ik altijd de kieren (onder de stalwanden en deuren) dichtstoppen met stro, als ze dan al niks hebben om lekker in te nestelen oke, maar er komt behoorlijk veel tocht bij ons door de (zeer kleine) kieren. Verder vind ik het maar een vies idee dat het plas erop blijft liggen en de poep ook. Normaal trekt het plas in het stro en schep je elke dag 3 drollen eruit. Zo blijft mijn stal een week perfect schoon (ookal is mijn meid een viespeuk) en kan ik aan het einde van de week de stal heerlijk makkelijk schoonscheppen in 2 kruiwagens en gaat er vervolgend een pak stro in van 4,50.