Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:11

wat trouwens bij Zomerexceem ook wel wordt gebruikt is Sanavesta Veendrenkstof, moet je maar even googlen

Ga binnenkort bij de starat weer eens beginnen met mtg

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

Dat ga ik ook eens opzoeken Eveli, wie weet is dat ook wel iets om te proberen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

kan geen kwaad :)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:16

Ik gebruik ook MTG,maar vindt het wel vreselijk vet....hebben jullie trouwens ook pik-zwarte ringen van dat spul :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:18

borderjay schreef:
Ik gebruik ook MTG,maar vindt het wel vreselijk vet....hebben jullie trouwens ook pik-zwarte ringen van dat spul :P

Is idd wat vettig :)
draag geen ringen, dus die ervaring deel ik niet met je. Zou door de petroleum kunnen komen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:27

Ik gok eerder op de zink :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:51

Ik vind dit inderdaad goed klinken, maar hoe smeren jullie dit in de manenkam? Gewoon tussen het haar door of aan de zijkant? Lijkt me best stug dat je er zo lang mee doet als je de hele manenkam iedere dag insmeert.... of zit er een op- en afbouw proces aan vast? De manen van m'n pony zijn op zich best goed van dikte, maar groeien niet echt snel meer (ze zijn nu zo'n 20cm, heeft zomereczeem). Z'n staart is wel kort op de staartwortel, dus hier wil ik zeker voor gebruiken.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:58

Even update: op 22 mei had mn merrie dus 3 kleine plekjes op de manenkam en was ze wat serieuzer aan het schuren. Die dag begonnen met serieus smeren van MTG. In deafgelopen dagen iedere dag gesmeerd en ook een keer tussendoor gewassen. Wel weer opnieuw gesmeerd met MTG. Ze schuurt nu dus al een dag of 3 niet meer aan haar manen en de plekjes zijn verdwenen! Wel komen er nog steeds grote stukken schilfer los, vooral op de plek waar ze jeuk had. Lijkt alsof de huid zich daar supersnel aan het vernieuwen is. Ik kam het iedere dag er voorzichtig uit zodat het geen jeuk kan veroorzaken.

De staart had ik ook helemaal goed ingesmeerd. Daar schuurt ze alleen nog wat aan de bovenkant, niet meer als een ander paard zou doen. Haar heupen heb ik ook ingesmeerd omdat ze daar zo met haar tanden aan deed krabben, dat laat ze nu ook met rust :)

Ik zeg erbij, mijn paard was geen erge schuurder (misschien nog niet) had veel last van korstjes en schilfertjes. (heb haar pas 3 weken) Het buitenstaan in de bekende muggenuren veroorzaakte jeuk. Ze staat zonder eczeemdeken op stal en gaat een paar uur met vliegendeken op naar buiten.

@Myour, ik heb het in een kleiner flesje gedaan wat ik toevallig had van Shapleys, daar zit ook zo'n handig doseertuutje aan. Ik knijp het dan uit langs de manenkam aan het begin van de haarwortels en smeer het dan uit. Meestal loopt het vanzelf naar de huis toe. Dit doe ik aan beide kanten en masseer het dan natuurlijk de manenkam in.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:10

Whinnylando schreef:
@Myour, ik heb het in een kleiner flesje gedaan wat ik toevallig had van Shapleys, daar zit ook zo'n handig doseertuutje aan. Ik knijp het dan uit langs de manenkam aan het begin van de haarwortels en smeer het dan uit. Meestal loopt het vanzelf naar de huis toe. Dit doe ik aan beide kanten en masseer het dan natuurlijk de manenkam in.

Zo heb ik het ook gedaan. In een flesje van naaimachine-olie. Is veel beter de doseren en krijg je het beter tussen de haren op de huid.
Bij mijn paard werkt het ook goed.
Vorig jaar had hij een huidinfectie, soort schimmel, en daar werkte het ook prima tegen.
Ik vind het goed spul...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:12

ik doe het gewoon met de grote fles, aan allebei de kanten manenkam en dan goed inmasseren :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:23

Maar merken jullie nu ook echt dat het werkt? Ik bedoel, haar groeit van zichzelf ook, hoe weet je nou of het groeit van zichzelf of door dit spul?

EDIT; heb het net toch maar besteld, naar mijn idee ligt de groei van z'n manen redelijk stil nu (heel langzaam anders), dus kan nooit geen kwaad. Heb meteen gele-staart-verwijder-spul besteld ^^
Laatst bijgewerkt door Myour op 27-05-09 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:25

ik heb trouwens een oplossing ( na ffe brainstormen ) gevonden voor dat de manen vettig blijven .
Was ze een x met dreft , dit ontvet namelijk gigantisch en word ook gebruikt bij mensen die extensions willen . omdat het haar anders te vet is om ze te zetten . Je haar word er dus giga zacht van...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:41

Myour schreef:
Maar merken jullie nu ook echt dat het werkt? Ik bedoel, haar groeit van zichzelf ook, hoe weet je nou of het groeit van zichzelf of door dit spul?

Ik gebruik het niet specifiek voor manen/staartgroei, maar merk wel dat de haren sneller aangroeien, geïrriteerde plekjes snel dichtgaan en jeuk vrijwel meteen weg is.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:42

Voor de jeuk lijkt het me ook wel prettig, al staat mijn pony met zonneschijn meteen met z'n deken om en dan heeft ie sowieso geen jeuk. Het gaat mij er eigenlijk echt om dat z'n manen wat sneller groeien en z'n staarthaar weer wat langer wordt, want die heeft ie in stal nog wel korter gewiekt eind april.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:51

Ik ben ook weer begonnen met smeren :)
ik had eigenlijk de hoop op een mooie haardos bij mijn paard al opgegeven, het zit nu op zo'n 'net niet' lengte
maar sinds een paar dagen is het me opgevallen dat ze een aantal haartjes(lees; 10 haartjes die alleen opvallen als je er met je neus boven opstaat) die precies op de lengte zitten die ik graag wil :D
die haartjes hebben me nu dus weer nieuwe hoop gegeven en ik ben weer aan het smeren geslagen
en nou maar hopen dat de rest van haar manen met hulp van de MTG ook nog die 5 cm bij groeien :):)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:53

Ik las op de site van Shapleys dat het ook door mensen ondekt was als een goed haarproduct. Ik heb niet zo´n dikke bos meer na een bezoek aan de kapper anderhalf jaar geleden (helemaal verknipt zag er niet uit!) Affijn de dikte is nog steeds niet terug in mn haar en het groeit ook niet zo hard meer. Dus...... :D mezelf ondertussen ook al 2 keer ingesmeerd :o Op mn hoofdhaar, ben niet van plan een bos-aap te worden. Héél benieuwd of ik mijn oude bos weer terug krijg.

Voor iedereen die het dus weten wil het veroorzaakt geen jeuk. en nee ik ga niet met die stinkkop naar mn werk :D. Doe het s'avonds op en was dan s'ochtends licht zodat de geur er af is.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:15

Jippie, paard heeft vandaag voor het eerst niet geschuurd aan de staart! Geen pluizebolletje te zien vandaag :)

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:42

Ik heb ook een fles gekocht en gisteren de haf (heel erg schuren)en de fries (iets minder erg) ingesmeerd.
Ietwat onhandige grote fles en erg vloeibaar vind ik.

Ik hoop ook op geen schurenresultaat zodat de net-weer-op- lengte-manen zo blijven. *D

Beiden hebben wel een deken op. ik heb ook nog een jaarling die wat schuurt. Kan ik die 's avonds insmeren, zodat het in kan trekken 's nachts. Krijgt ze dan geen last de volgende dag met de zon erop?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:56

Ik ben nu sinds gisteren begonnen met smeren, ik vind het op zich wel makkelijk. Ik schuif telkens twee cm op in de manenkam en in de staart vloeit het zelf beetje naar beneden. Het vette vind ik wel meevallen als je voorzichtig bent en de geur vind ik ook wel meevallen. Ik smeer het vooral voor de staart maar nu ik het toch heb smeer ik gelijk z'n manen in.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:44

Lovepaints ik smeer het ook 's avonds op de manen en staart en de volgende dag gaan ze gewoon weer lekker naar buiten ze hebben er dan geen last van.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:30

Ik heb bij mijn paard zo'n last van schilfers die los blijven komen. Niet alleen over de manen een staart maar ook over het lijf. Op het lijf zijn het toevallig ook de stukken die ik insmeer met MTG. Het lijkt net of er iedere keer nieuwe schilfers komen. Snap er niks meer van. Zijn het nu de schilfers die loskomen dankzij de MTG of komen er nu schilfers omdat ik MTG gebruik :? Ik maak het tussendoor toch iedere keer schoon en haal alle schilfers eruit, de volgende dag zitten er weer nieuwe...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:27

die van mij krijgt ook schilfers van de MTG :j
maar ik weet niet of het nou echt schilfers zijn of meer vuil

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:04

Gewoon klitwortel gebruiken tussendoor, dat werkt bij mijn pony in ieder geval erg goed. Maar na twee dagen smeren merk ik ook al schilfers op (vooral in de staart).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:33

mijn paard heeft er verder geen last van dus ik laat het gewoon zitten
1 keer in de 2 weken was ik haar manen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:34

ik smeer overigens niet elke dag maar 1 of 2 keer per week :)