Emaartje schreef:en jullie voor degene die oppotten hoe doen jullie dat met de natte plekken gewoon weer wat overheen strooien?
Dat hoeft eigenliljk niet, want als je genoeg er in hebt liggen, trekt het nat naar onderen en blijft de bovenkant droog. Als je regelmatig bij strooit om genoeg in de stal te houden, dan kan je als de natte plek dik wordt, dus laten we zeggen een cm of 10 er uit scheppen, dan schraap je het dunnen droge laagje er van af en dat schep je het natte volledig weg, wel daarna weer een vol pak op die lege plek gooien, je kan ook wat oude vlas op die lege plek gooien en dan nieuwe daar weer boven op.
Vaak hebben mensen te weinig in de stal, dus 1 pak in een schone stal die idd te los is en open gelopen wordt, met plassen stinkt dat erg en het wordt nooit een bodem, maar als je begint met 3 pakken in een lege stal, heb je snel een bodem en kan je steeds van het oudere vlas een nieuwe bodem trekken en daar boven op weer nieuw vlas.
Wel elke dag de drollen eruit, maar ik doe altijd als ik een drol zie, er meteen uit scheppen dat scheelt enorm. In het begin stapt mijn paard er nog over heen, maar daarna niet meer.
Dus oppotten is alleen met het natte, niet de mestballen.