Wat zijn jullie ervaringen met vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:40

Emaartje schreef:
en jullie voor degene die oppotten hoe doen jullie dat met de natte plekken gewoon weer wat overheen strooien?

Dat hoeft eigenliljk niet, want als je genoeg er in hebt liggen, trekt het nat naar onderen en blijft de bovenkant droog. Als je regelmatig bij strooit om genoeg in de stal te houden, dan kan je als de natte plek dik wordt, dus laten we zeggen een cm of 10 er uit scheppen, dan schraap je het dunnen droge laagje er van af en dat schep je het natte volledig weg, wel daarna weer een vol pak op die lege plek gooien, je kan ook wat oude vlas op die lege plek gooien en dan nieuwe daar weer boven op.

Vaak hebben mensen te weinig in de stal, dus 1 pak in een schone stal die idd te los is en open gelopen wordt, met plassen stinkt dat erg en het wordt nooit een bodem, maar als je begint met 3 pakken in een lege stal, heb je snel een bodem en kan je steeds van het oudere vlas een nieuwe bodem trekken en daar boven op weer nieuw vlas.

Wel elke dag de drollen eruit, maar ik doe altijd als ik een drol zie, er meteen uit scheppen dat scheelt enorm. In het begin stapt mijn paard er nog over heen, maar daarna niet meer.

Dus oppotten is alleen met het natte, niet de mestballen.

Lougino

Re: Wat zijn jullie ervaringen met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:48

Voor ons was het niets, een oudere merrie proeft alles wat enigzins eetbaar lijkt (zelfs als er een megaberg hooi ligt he!) en heeft nogal eens een buikkrampje dus dat was zeker geen succes.. Vond het ook niet schoner dan zaagsel of stro dus voor mij geen succes helaas! Ben weer overgegaan op zaagsel, moet wel van goede kwaliteit zijn want dat is vaak stoffig.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:54

ik quote mezelf maar even:
er zijn weinig mensen die terug lezen, vandaar nogmaals mijn verhaal.

diana1 schreef:
Ik heb een maand vlas gebruikt en ik vond het prut..na een paar dagen was het een stinkzooi. Hier geen succes. Nu sinds 3 1/2 week op strokorrels van Ecobodem. Dit is een uitkomst, zeker voor mijn viespeuk. Het stinkt niet, mest makkelijk uit, veel minder afval.
Voor een verslag zie mijn site: http://www.paardenvragen.come2me.nl

Wat misschien ook nog iets is: Toen mijn paard op vlas stond verdween dit vaak als sneeuw voor de zon. Waarschijnlijk deed zij zich ten goede aan dit spul. Wat erg vreemd is, is dat toen ze de laatste 2 weken ong. op vlas stond, zij dagelijks stond te zweten op stal.

Sinds ze op korrels staat is dit zweten over.....Wat ik nu dus denk is dat het vlas haar gewoon "dwars" heeft gezeten en dus het zweten heeft veroorzaakt. Misschien zijn er meer mensen die dit hebben ervaren met hun op vlas staand paard?

Ik vind het namelijk wel heel toevallig dat ze hier nu geen last meer van heeft. Gelukkig maar! Overigens had ze dit voordat ze op vlas stond ook niet. Op de één of andere manier heeft het dus een rare uitwerking op het paard. Of ik heb gewoon een gevoelig typetje hier op stal :o

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:57

Apart dat je jezelf quote.
Is daar een bijzondere reden voor, diana1?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:01

ik vind vlas ideaal,maar ga nou naar een pensionstal waar stro bij in zit kijken hoe dat gaat..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:55

@ Russel, dat is het probleem het vlas blijft niet liggen, omdat het zo snel plat gaat liggen en zo makkelijk verschuift, hebben we elke dag een kale plek midden in de stal liggen. En regelrechte ramp, ook al gooi je er 3 pakken in en laat je de natte plekken zitten, het wil gewoon niet blijven liggen. Nu ik er een pak van bijna 30kg houtkrullen bij heb gegooid gaat het een stukje fijner. Dus denk dat we vanaf nu teruggaan naar 1 pak vlas per week en 1 pak houtkrullen per 1,5/2 weken. Kijken of dat vol te houden is. Het is iig een stuk comfortabeler, omdat het wel een echt bed vormt en wel blijft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:57

Wat apart, maar ik heb een ruin en die plast in het midden, wellicht staat jouw paard wat moeilijker op, ik weet het niet. Maar je zou ook het natte in de open plek kunnen strooien en dan vers er over heen om een bodem te kweken. Stro en vlas samen kan ook een idee zijn, maar kijk eens in het stropellet topic, misschien is dat iets voor jouw, die bodem is nl wel vast.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:19

Oke, ik zal zo eens kijken. Ik sta namelijk nog maar tm 1 april op deze stal, dan gaan ze weer 24/7 buiten. Nu is het iig redelijk vol te houden met die houtkrullen erbij. Nou, ik denk dat ze voornamelijk veel staat te draaien en op stal en daar komt ook nog eens bij dat ze graaft...

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:55

Ik heb m'n paarden ook op vlas, vind het ideaal. Elke dag de drollen eruitharken en de stal recht trekken. en na een week de natte rotzooi er uit en een pak erbij. Soms ook wel langer dan een week dat t nodig is de natte plekken er uit te halen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:12

diana1 schreef:
ik quote mezelf maar even:
er zijn weinig mensen die terug lezen, vandaar nogmaals mijn verhaal.

diana1 schreef:
Ik heb een maand vlas gebruikt en ik vond het prut..na een paar dagen was het een stinkzooi. Hier geen succes. Nu sinds 3 1/2 week op strokorrels van Ecobodem. Dit is een uitkomst, zeker voor mijn viespeuk. Het stinkt niet, mest makkelijk uit, veel minder afval.
Voor een verslag zie mijn site: http://www.paardenvragen.come2me.nl

Wat misschien ook nog iets is: Toen mijn paard op vlas stond verdween dit vaak als sneeuw voor de zon. Waarschijnlijk deed zij zich ten goede aan dit spul. Wat erg vreemd is, is dat toen ze de laatste 2 weken ong. op vlas stond, zij dagelijks stond te zweten op stal.

Sinds ze op korrels staat is dit zweten over.....Wat ik nu dus denk is dat het vlas haar gewoon "dwars" heeft gezeten en dus het zweten heeft veroorzaakt. Misschien zijn er meer mensen die dit hebben ervaren met hun op vlas staand paard?

Ik vind het namelijk wel heel toevallig dat ze hier nu geen last meer van heeft. Gelukkig maar! Overigens had ze dit voordat ze op vlas stond ook niet. Op de één of andere manier heeft het dus een rare uitwerking op het paard. Of ik heb gewoon een gevoelig typetje hier op stal :o

zweten op vlas.
paard van mijn ruitersport winkel mevrouw :o zweete ook op vlas.
paard bleek alergies voor lijnzaad!
zweet dus ook na slobber,misschien een idee?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:30

Bij ons was het ideaal. Wij hebben een heel grote stal (4x6), waar mijn merrie altijd in het achterste deel ging plassen. Ze stond alleen 's nachts op stal, en is met genoeg hooi snachts best wel rustig. Geen rond geloop in de stal dus. Geen vies paard maw :D

De drollen gingen er bij ons elke dag uit, als ze tot smiddags op stal stond dan werd er twee keer per dag de drollen eruit gehaald. Verder begonnen we een nieuwe periode telkens met vier zakken. De natte plekken gewoon laten liggen, die nattigheid zakt gewoon naar de onderste laag. Bovenste laag blijft mooi droog. Het ziet er minder mooi uit dan de mooie witte vlas van het in begin, een beetje bruinig. Maar als je eraan voelt is het gewoon perfect droog. Verder gewoon elke twee, drie dagen 1/3 van een nieuw pak over het nattere gedeelte strooien, en elke dag de droge randen naar het midden keren, en het blijft in orde. Pas na een maand of drie werd bij ons de hele stal leeggemaakt.

Ging prima bij ons. Maar ik kan me wel inbeelden dat het niet zo ideaal is bij paarden die veel ronddemmelen in hun stal..

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:44

bij mn pony is het ideaal, die mest altijd netjes achteraan. De drolletjes op een rijtje en links de plasplek. De rest blijft schoon.

bij mijn ruin is het een grote ramp. Hij woelt alles door elkaar, schraapt, heft zn voeten niet op. En iedere dag moet ik er 3 kruiwagens vuil uithalen omdat het nat en bruin is.
En dan staan ze enkel 's nachts binnen!!
stro kan ik niet nemen, er is een tekort hier in de buurt op dit moment en geen plaats voor opslag.
Zo wordt het wel heel erg duur.
bovendien mengt hij zijn hooi ook nog eens door de stal waardoor hij daar ook niet meer van eet.

voor de pony zeker ja. Maar voor het paard is het echt niet aangenaam zo

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:18

Biskwie schreef:
Het is ook de bedoeling om dagelijks mest en nat weg te scheppen en eens in de week wat radicaler. Maar je houdt dan toch dat de stal niet wekelijks helemaal leeg gaat, wat ik wel bij stro doe. Dus je krijgt toch het oppotsysteem idee... Dat lijkt me wat minder fris... Ik wil graag alleen een paard in de stal en niet allemaal kleine biologische schimmel wezentjes met alle andere diertjes zoals ratten e.d. erbij

Enniee heb je bij het vlas wel ruim ruwvoer bijgevoerd?

ze krijgt minstens 3kg op een dag!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:30

enniee schreef:
Biskwie schreef:
Het is ook de bedoeling om dagelijks mest en nat weg te scheppen en eens in de week wat radicaler. Maar je houdt dan toch dat de stal niet wekelijks helemaal leeg gaat, wat ik wel bij stro doe. Dus je krijgt toch het oppotsysteem idee... Dat lijkt me wat minder fris... Ik wil graag alleen een paard in de stal en niet allemaal kleine biologische schimmel wezentjes met alle andere diertjes zoals ratten e.d. erbij

mijn paarden krijgen 3x zoveel hooi per dag ..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:34

enniee schreef:
Biskwie schreef:

dan hoop ik dat ze een shetlander is.....?