Hoe lang komt jou paard er per dag uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:40

Lante schreef:
Ik denk dat de mensen die ze bijna de hele dag op stal houden ook niet in dit topic reageren trouwens hoor... :D

Nee, vind je het gek? Als je zegt dat je paard er maar 3 uur per dag uitkomt word je op bokt 'afgemaakt'.

rowo

Re: Hoe lang komt jou paard er per dag uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:42

Apart dat de leeftijd overal vermeld wordt. Ongeacht de leeftijd vind ik dat elk paard er een paar uur per dag uit moet, maar das mijn mening.

Ik heb de paarden aan huis en ze staan dagelijks zo'n 8 uur buiten. Ene keer wat meer, andere keer wat minder. In de zomer gaan ze ook s nachts naar buiten, alleen om te voeren naar binnen.
De paarden worden bijna wekelijks in de sport uitgebracht.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:46

Sleeper schreef:
Lante schreef:
Ik denk dat de mensen die ze bijna de hele dag op stal houden ook niet in dit topic reageren trouwens hoor... :D

Nee, vind je het gek? Als je zegt dat je paard er maar 3 uur per dag uitkomt word je op bokt 'afgemaakt'.

Terwijl je er soms helemaal niks aan kan doen ;) hier is bijna geen enkel weiland begaanbaar in de omgeving.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:57

mijn paard van 7 komt dagelijks vanaf 7 uur tot 16.00 (winter) / 18.00 (zomer) buiten, ze wordt 5 maal per week dressuurmatig gereden.
Mijn andere paard van 16 staat in de winter 's nachts op stal en gaat dan overdag gemiddeld zo'n uur of 6 naar buiten. Vanaf maart/april tot november/december staat ze 24 uur buiten. Zij wordt 2 tot 3 maal per week gereden (naar het bos/duinen of wat licht dressuurwerk)
(even voor de goede orde ze staan dus op verschillende stallen)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:02

Overdag van ongeveer 09:00 uur tot 16:30 in de wei (zomer en winter). 's Avonds rijden en/of nog een poosje los in de bak. In de zomer 24/7 buiten in de wei.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:05

Vanaf ongeveer 10 uur tot 4 uur.
Als het heel slecht weer is iets korter.
Ik merk ook dat de paarden het niet zo leuk vinden om met dit weer buiten zijn.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:09

Mijn 2 shetjes staan van 9 tot in de winter 6 uur en in de zomer 22.00 uur in de wei met extra hooi
en mn 3 grote zelfde tijden alleen wissel ik de bak om met wei ligt eraan hoe de grond is

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:12

Mijn paarden staan aan huis, maar komen lang niet elke dag naar buiten.
Als het hard regent blijven ze zoiezo binnen, als het vriest mogen ze 2 uurtjes buiten in het land ( anders krijgen ze het koud ).. En als het droog is en de paddock of het land laat het toe, dan gaan ze 4/5 uurtjes even frisse neus halen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:12

24 uur, worden allemaal recreatief gedaan (rijden en wandelen)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:22

ze gaat sochtends rond een uur of 9 op het land , en gaat rond een uurtje of 6 weer terug in haar stal.
zodra het langer licht is/word gaatze ook weer langer op de wei en ook sochtends weer een stuk vroeger .
midden in de zomer gaat ze snachts op de wei ivm de dazen in brabant.
ze loopt op gras, is nu kaal maar daar word dan hooi neergelegd.
ik wandel verder regelmatig met haar en word er grondwerk gedaan maar dat verschilt per dag wanneer wat en hoelang.

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:34

Die van mij komen nu 8 tot 8 1/2 uur buiten in de paddock.
De leeftijden zijn: 4/8/9 en 12 jaar.

De 12 jarige die heeft sowieso 1 dag vrij. Dinsdag [men]les, donderdag rijd er een ander meisje op. Vrijdag rijd ik ongeveer een uur. Zaterdag springen we. Zondag verschilt, of wedstrijd of mennen of nog een dagje vrij. Laatste tijd staat hij ook even op maandag vrij.

De 9 jarige heeft 1 keer per week vrij. Maandag heb ik les, dinsdag [men]les, woensdag vrij, donderdag uurtje rijden, [tijd verschilt qua oefeningen, en hoe het gaat] vrijdag uurtje, zaterdag 3 kwartier, zondag verschilt [mennen, wedstrijd, vrij]

De andere 2 lopen elke dinsdag 3 kwartier voor de kar. Door de weeks worden ze soms even gelongeerd. Als we een wedstrijd gepland hebben, train ik ze iets meer in de weken daarvoor. Als ze buiten staan krijgen ze al genoeg beweging.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:38

mijn paardjes staan 24 uur per dag in een paddock (zomer in de wei) met 2 inloop stallen. als het regent of hard waait staan ze meestal binnen maar dat is hun eigen keuze. paarden staan aan huis en ik vind het zo helemaal super!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 08:05

Sleeper schreef:
Lante schreef:

Die van mij komt er meestal niet eens 3 uren uit, behalve als ik zelf op stal werk zaterdags.
Dus daarom dat ik dit topic ook heb geopend, want ik vind het gewoon veelste weinig. Die van mij is nog maar 3 jaar en doe verder niks met hem nog, begin van het zomer pas. Dus ik was benieuwd hoelang de paarden van de meeste mensen hier eruit komen per dag, maar ik snap ook wel dat er mensen zijn die hun paard maar 1 uur per dag eruit komen, bijvoorbeeld degene die wedstrijden lopen of de mogelijkheid gewoon niet hebben. Persoonlijk ben ik het daar echt niet mee eens, ook al loopt je paard wedstrijden o.i.d. dan heeft hij gewoon recht om los te kunnen lopen buiten. Dan maar in z'n eentje, maar je moet je paard toch ook een beetje nog paard laten zijn. We beperken al zoveel dingen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 08:54

Wij hebben de paarden (4) aan huis staan, in de winter zijn ze buiten van half 7 's ochends tot een uur of 7 's avonds. Als de dagen langer worden, blijven ze ook langer buiten. Vanaf april blijven ze allemaal 24/7 buiten. Vanaf oktober gaan de KWPN-er (17) en de NRPS-er (12) 's nachts op stal, de andere 2 (12 en 15) blijven buiten tot het weer te slecht wordt.
De KWPN-er wordt dressuurmatig gereden (5 x per week incl. wedstrijd) en de andere 3 vissen we uit de wei als we zin hebben in een buitenritje (laatste keer was Nieuwjaarsdag :+ )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:13

rowo schreef:
Apart dat de leeftijd overal vermeld wordt. Ongeacht de leeftijd vind ik dat elk paard er een paar uur per dag uit moet, maar das mijn mening.

er werd gevraagd naar de leeftijd in het eerste bericht volgens mij.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:15

Mijn paard is 12.5 jaar en komt er in de winter tussen de 10 en 12 uur uit. Zomers staat hij 24/7 buiten.

Oh toevoeging: Hij wordt licht recreatief gereden. Ik rij hem 3 x per week 25 minuten, vooral stappen. De andere dagen doe ik wat grondwerk met hem.
Laatst bijgewerkt door Flew op 07-02-09 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:16

Hier staan de drie paarden 24 uur per dag buiten, zonder schuilstal, maar ze hebben wel een schuttinkje. We hebben de totale wei opgedeeld in 4 stukken. Het hoogste en droogste stuk is de winterwei, daar gaan ze op als de rest van de wei nat begint te worden (dit jaar was dat november). Nu staat er geen gras meer, maar ze krijgen genoeg hooi. Pas met de strenge vorst zijn we brok bij gaan voeren.

Als de wei droog genoeg is en het fructaan gehalte laag mogen ze af en toe een paar uurtjes op het gras. Niet teveel vanwege de suiker en het risico op hoefbevangenheid.

We hebben wel stallen, maar daar gaan ze alleen op als de wei echt te nat wordt en dan alleen 's nachts. Ze staan dan nog minimaal 11 uur per dag buiten.

We hanteren wel een winterstop met rijden (we hebben alleen een buitenbak, dus dus ook nat is als het regent). Ik rij mijn paard (6 jaar) in de winter toch minimaal 4 keer per week, waarvan 2 keer 45 minuten dressuur, 1 keer een uurtje freestyle en 1 bosrit van minimaal 2 uur. (in de zomer trainen we 6 keer per week, wel ongeveer hetzelfde schema + 1 keer freestyle extra + 1 keer bosrit extra)
Als het weer het toe laat (dat wil zeggen dat ik niet tot aan mn enkels in de modder moet staan) longeer ik hem ook nog 45 minuten met pessoa en hebben we een grondwerksessie van anderhalf uur.

Op het moment krijgt hij ongeveer 10 kg hooi per dag. 0.5 kg basisbrok en een pavokoek per dag (als ze 3-4 uur op het gras hebben gestaan laat ik de brok achterwege).

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:19

Onze pony's komen met het slechte weer hoogstens een uurtje Vrij buiten.

En met rijden dan en dat is meestal een halfuur tot een uurtje..

In de zomer vanaf 11 uur tot een uur of 7.. ;)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:36

Nu in de winter staat mijn paard ongeveer 8 à 9u per dag op de weide.

Daarnaast wordt ze enkele keren per week gereden, soms eens gelongeerd.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:46

mitxa (9 jaar) komt in de winter ongeveer 6 uurtjes buiten op de wei (zomers probeer ik heb zo lang mogelijk buiten te laten tot zelfs 24 uur).
Daarnaast rijden we 5 a 6 keer per week.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:24

de paarden thuis gaan om een uur of 6 naar buiten en 's avonds ook omn een uur of 6/half 7 weer binnen. Mijn paard in Deurne kan helaas niet naar buiten (alleen met buitenrijden) als hij thuis staat in de vakanties heb ik hem dan ook zoveel mogelijk buiten (net als de andere paarden :D )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:22

die van mij komt gewoon niet binnen :+

staat op de wei, heeft een schuilstal maar wenst daar geen gebruik van te maken

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:25

Mijn shetjes staan 24/7 op de wei en de haflingers van 9 tot het donker wordt maar in de zomer gaan ze ook 24/7 op de wei.

Momenteel een blubberweide :+ maar een schik dat ze hebben :P en zodra het weer beter gaat worden worden ze van weide verplaatst en dan kan de blubberzooi rustig aantrekken voor de herfst en winter.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:53

Mijn paarden staan ongeveer een uur per dag in de paddock. Ik weet het, dit is niet veel, maar ik ben allang blij dat ze eruit kunnen. Langer gaat niet omdat je ze zelf binnen en buiten moet zetten, en iedereen wil z´n paarden buiten zetten. Beetje delen dus (:
Daarnaast graas ik wel soms nog met ze, en ze worden nog gereden.
De oudste (12) meestal 6 dagen per week, de jongste (5) 3/4 dagen per week.
Op de vorige stal waar ik stond konden ze nooit naar buiten en het heeft mij al heel veel moeite gekost om een stal te vinden bij mij in de buurt waar ze af en toe naar buiten konden..
's Zomers staan ze natuurlijk wel de hele dag buiten op de wei.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:03

Mijn ruin van bijna 5, staat 4 uur per dag buiten (8 tot 12 uur). In de wintermaanden in de gedraineerde paddocks en zomers op de wei. Ook wij moeten de paddocks/weide's delen met meerdere pensionpaarden, dus het kan niet anders. S'avond kom ik om te rijden/wandelen. Hij komt dus iedere dag 2 keer zijn stal uit (4x3,5mt)