Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Themba

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 16:47

bij mij gaat het om de wolfskuil in de steeg vlak bij arnhem! jahh ben nog flink aan het nadenken! we zullen eens diep denken het klinkt suer :d wondjes heeft hij nu ook haha geen verschil dus ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:40

Djilan schreef:
Er zijn er volgens mij ook nog niet zo heel veel.
Ik weet Mansour in Arnhem, maar dat is niet voor pension
De Maesberg in Arnhem
De Wolfskuil in De Steeg/Ellecom, die net nieuw is met de actiefstal.

Volgens mij zit er ook nog eentje in Overberg, of die moet nog openen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:26

Poohbeer schreef:
Een CRB is een crossropebridle, bitloos touwhoofdstelletje.

In Delft tegenover manege Prinsenstad zit Neville stables. Volgens mij loopt ze site nog achter maar ze zijn als ik het goed heb al meer dan een jaar nu een hitaktiefstal.

klopt helemaal.
En aan de site wordt gewerkt.

Hier staan alleen pensionpaarden in, want het is geen manege.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:09

Ik vind het helemaal toppie!! Mijn toekomstige paardje is daar in opgegroeid. Ik vind het een heel natuurlijke manier van paarden houden en de paarden hebben het daar ook heel erg naar de zin. Er zit er ook 1 in Oosterhout Gld.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:15

Super manier van paarden houden. Hoe duur kost zo stalling eigenlijk?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:45

hier is die 250 inc alles je hoeft dan niks zelf te doen!
super bedankt allemaal voor de reacties! ik ga aankomende week nog een keertje kijken en grote kans dat hij daar in gaat!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:17

Meestal ergens richting de 250 euro per maand

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:34

Geweldig systeem alleen jammer dat het er zo weinig is.
Leg het bijna verplicht ophokken in nederland a.u.b. aan banden en ga over iig. deels op hit actief.
Of in ieder geval voldoende keuze tót het stallen in een hit actief.
Het is namelijk in de winter heel, heel moeilijk weidegang o.i.d. te vinden.
Heb ik een dagje geen tijd, maakt niet uit, mijn paard heeft dan toch voldoende beweging in een hit actief stal.

Ik volg dit verder.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 02:12

yvvv schreef:
Het lijkt me heerlijk voor een paard, maar wat mij niet zou aanstaan is dat ik elke week een nieuw deken voor mijn paard zou moeten kopen, of dat ik hem niet zou kunnen scheren. Ook wil ik niet eerst mijn paard moeten vangen voordat ik kan rijden.
Ik ben tevredener met een losgooiservice en weide in de zomer.

Dat zijn dingen die ik dan weer standaard bij paarden vind horen, op de manege gingen we eerst de paarden halen die we nodig hadden, uitgebreid poetsen (nooit dekens op) en aan de gang.
Paard gaat bij mij dan toch liever voor.

Wat mij tegenstaat bij die hitactief is dat het paard een actief gedrag moet stellen (voor poortje gaan staan) maar dat daar geen consequent gevolg aan komt (ene keer open, andere keer niet). Gevolg lijkt mij dat ze gewoon de hele tijd van poortje tot poortje gaan?

Edit: ik vind het trouwens erg duur, en weinig toegevoegde waarde hebben tegenover 24/7 weidegang of gewoon dagelijks weidegang in groep en snachts binnen.
Het is wel een verbetering tegen een hele dag op stal staan natuurlijk, maar ruiters die hun paard op stal hebben doen dit net zo vaak voor hun eigen gemak als dat het is omdat er geen plek is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:16

Poes, het is wel een oplossing voor paarden die niet de hele dag weidegang mogen hebben maar waarvan de eigenaren wel graag hebben dat ze de hele dag door wat te eten krijgen.
Er zijn volgens mij geen pensionstallen die de paarden ieder uur wat hooi geven ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:02

250 euro is voor hier in limboland een hoge stalling, hier zitten de meeste stallen nog rond de 200 euro per maand een enkele uitschieter 230 euro.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:20

Ik vind het principe leuk, maar het bedrag te hoog. Als je paard 24/7 buiten staat en je hebt voer, water en schuilplek ook op verschillende plekken heb je hetzelfde principe maar iets minder luxe uitgevoerd. En dat kan voor de helft minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:29

@Djilan : ik denk dat een goed aangelegde HIT-aktief stal wel iets meer is als 24/7 buiten met schuilplek.
De aanleg van een goede doorlatende bodem waar ze altijd droog staan zonder modder etc kost behoorlijk wat in aanleg.
Verder maakt de hele entourage met die voerstations het wel extra duur, maar als je dat afzet tegen de mindere kosten van handmatig voeren (uurloon) is dat ook wat waard.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:37

Je kunt zelf in een wei ook zorgen voor een goed grondbeheer. Betonplaten waar gevoerd wordt, schuilstal met verharde bodem en strooisel. En dan de stukken daaromheen voorzien van een waterdoorlatende zandlaag en de rest als wei.

De nederlandse Hitactiefstallen zijn trouwens nog wel iets anders dan die in Dld. Daar hebben ze toch grotere stukken grond. Daarnaast wil ik niet dat mijn paard met een halsband of 2e chip moet rondlopen :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:52

ALs je meer grond hébt kun je het ook gebruiken ;) maar voor stallen met wat minder grond is dit een goede optie. Als je geen chip/band wilt heb je dus niets aan het automatische systeem. Maar als er mensen/pension/stalhouders zijn die liever veel tijd er in stoppen én je hebt een homogene groep paarden bij elkaar dan kan het ook anders.
Ik denk dat de manier waarop ik paarden hou ook al redelijk in de buurt komt van HIT-aktief en velen met mij.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:55

Ik ben ook niet tegen het systeem, ik vind het alleen wel aan de prijs..
Zeker daar bij sommige HA stallen in NL het niet allemaal zo mooi is als gedacht. Of het wordt niet goed onderhouden. Dat ligt dan natuurlijk aan de eigenaren en niet het systeem, maar je betaalt er wel voor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:00

Djilan schreef:
Je kunt zelf in een wei ook zorgen voor een goed grondbeheer. Betonplaten waar gevoerd wordt, schuilstal met verharde bodem en strooisel. En dan de stukken daaromheen voorzien van een waterdoorlatende zandlaag en de rest als wei.

De nederlandse Hitactiefstallen zijn trouwens nog wel iets anders dan die in Dld. Daar hebben ze toch grotere stukken grond. Daarnaast wil ik niet dat mijn paard met een halsband of 2e chip moet rondlopen :n

Dan moet de grond er wel geschikt voor zijn. Dat is het hier niet voor weidegang nu.
Een weide met schuilstal is leuk, maar hier mag je niks met de weides doen.
Schuilstal bouwen mag dus al niet anders had het niet zo'n probleem geweest.

Hit actief vind ik dan een zeer goede optie.
Die 2e chip zal me een worst wezen eigenlijk, als ik dan mijn paard die vrijheid kan geven vind ik het best.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:22

Ehm, als je ergens al geen schuilstal mag bouwen mag een hit actief stal ook niet :+

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:29

Je betaald bij ons 295 euro per maand. Ja ik weet het duur, maar voor hier in de randstad is dit een schijntje.
Want t is all-inclusief.

De drainage wordt bij ons in de zomer verbeterd. Het water wil nog niet al te best weg lopen, maar daar wordt aan gewerkt.

Wat betreft 24/7 op het weiland is hier niet mogelijk en zeker niet in de winter.
Hier heb je veengrond. Nou dat gaat echt niet lukken. Je loopt het hele land aan gort, je paard aan gort.
Dat is echt niet te doen.

Dekens: tja, ik heb altijd een goedkope regendeken over de andere dekens heen. Soms zit er wel eens een scheurtje in.
Ach, textiel-lijm een oude regendeken, plakken en weer waterdicht. En als ie op is, koop ik weer een goedkope nieuwe.
Ik kon ze laatst kopen voor 7.50 euro. Heb er gelijk 7 ofzo gekocht. Nou weer een voorraadje. Maar de dekens die ze nu op hebben gaan echt nog wel efkes mee hoor.

En nee de paarden hebben heeeeel snel door dat ze niet constant eten krijgen.
Wat dat aangaat zijn paarden erg slim en leren ze snel.

Djilan: je kan nederland niet vergelijken met duitsland. Duitsland is veel groter en ruimer.
Ik vind het ideaal zo aan de randstad.
De paarden zijn echt blij.

Chippen: nou mijn 2 paardjes hebben er echt niks van. Het moet alleen in je paspoort staan dat je een tweede chip heb, want bij controle kunnen ze per ongeluk de andere chip pakken.

Maargoed,
ik persoonlijk ben heel blij met deze stal en ik bemerk mijn paardjes ook.
Die willen echt niet meer binnen staan. En als ze binnen moeten staan om welke reden dan ook. Nou berg je dan maar, want dan
hebben ze met recht een flinke stalhumeur.
:7

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:30

Djilan schreef:
Ehm, als je ergens al geen schuilstal mag bouwen mag een hit actief stal ook niet :+

zoals alles wat je wil gaan bouwen moet je vergunningen aanvragen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:34

ja dat snap ik, maar als iemand roept dat een hit actiefstal een goede oplossing is omdat ze geen schuilstal mag neerzetten klopt het niet ;)

En nogmaals, ik ben niet tegen een hitactief stal. Ik vind het een goede oplossing, maar wel prijzig.

En het concept komt uit Dld, vandaar dat ik het zei. Het is dan toch even goed uitzoeken hoe je het in NL werkbaar maakt daar we hier andere omstandigheden hebben. Ik heb het voorbeeld van een stal gezien waar door niet al te best onderhoud en de gevolgen daarvan mensen weer uit de stal zijn vertrokken. Dat is zonde.

Wat ik me ineens afvraag. Kun je de chip ook gebruiken in een andere HA stal? Of moet je als je je paard zou verhuizen weer een nieuwe chip laten implanteren?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:37

Lijkt me dezelfde chip?
Anders raakt de apparatuur toch ook in de war lijkt mij?
Of kan zoiets op non actief gezet worden?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:38

owww op die fiets :D

Meid wat een vraag, geen flauw idee eigenlijk.
Dan zal een andere stal er voor mij niet snel inzitten. Deze is 5 minuten bij mijn huis vandaan. We hebben het vreselijk naar onze zin.
Niet alleen de paardjes, maar ikke ook met de andere mensen daar.

Maar goede vraag, antwoord: geen idee :D

Ja, je zal een stal altijd moeten onderhouden.
Maar ik denk dat dat met elke soort stal is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:41

dat het zo prijzig is komt i.m.o. door de enorme investeringen die gemaakt moeten worden voor bodemaanpassing (drainage en roosters of bestrating etc.) en de voermachines. Die zijn ook erg prijzig.

Voor het goedkope kun je inderdaad beter een plekje bij een boer zoeken...

Djilan, wat voor omstandigheden maakte dat die mensen vertrokken?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:46

We hebben er hier nu 3 vlakbij elkaar, dus in theorie is het mogelijk dat je van HA-stal naar HA-stal gaat :+

Ik denk dat die nieuwe in de Steegh wel een hele mooie is. Die heeft het natuurlijk al goed af kunnen kijken van de Maesberg en Mansour en wat daar de knelpunten zijn.

Joyce, daar wil ik geen uitspraken over doen omdat dat dan een verhaal uit 2e hand wordt en dat vind ik niet netjes :o
Maar laat ik iig wel zeggen dat toen ik nog op die stal stond voor het een hitactief stal werd het aan de manier van stalhouden en onderhoud door de staleigenaren lag ;)