Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:29

Ik vind een groepsstal heel leuk voor recreatiepaarden waarvan de eigenaar het niet interesseert of zijn paard een keer drie maanden uit de running ligt ivm blessures en voor groepen paarden die dermate makkelijk zijn met andere dat er niks gebeurd onderling.

Beide gevallen zijn niet op mij van toepassing. Ik heb mijn paarden voor het gebruik en ze zijn niet allemaal even gemakkelijk. Mijn ruin heeft een slecht verleden en is bang van andere paarden, die heeft graag zijn eigen territorium waarin hij heer en meester is, de hengst zou ik echt nooit bij andere paarden zetten omdat ie veel te veel haantje is, de twee merries kunnen wel samen maar ik moet zeggen dat ik nu al de pest heb over de blessures van samen op de wei steeds dus vanaf het serieuzere trainen met de ene merrie gaan die ook langs elkaar ipv bij elkaar.

Daarnaast vind ik dat je paarden in een groepsstal niet moet beslaan, want als ze er een klem zetten heb je een groot probleem (al meerdere keren gezien op de paddocks). Dus is de voorwaarde ook nog je paard ijzerloos houden.

PLus ik voer mijn paarden apart, dat kan dus ook niet meer!

Tot slot interesseert het mij als, wat was het, arrogante dressuursnol ofzoiets?, bar weinig wat andere mensen doen, maar de toonzetting in dit topic richting mensen die geen groepsstal willen vind ik echt enorm denigrerend en beledigend. Als ik stalgenoten had die zich zo zouden opstellen, word ik inderdaad de arrogante dressuursnol waar ik voor gehouden wordt :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:40

Urielle schreef:
Tot slot interesseert het mij als, wat was het, arrogante dressuursnol ofzoiets?, bar weinig wat andere mensen doen, maar de toonzetting in dit topic richting mensen die geen groepsstal willen vind ik echt enorm denigrerend en beledigend. Als ik stalgenoten had die zich zo zouden opstellen, word ik inderdaad de arrogante dressuursnol waar ik voor gehouden wordt :j

dat viel mij ook al op. ;)
ik heb niets tegen groepsstalling maar vond ook al dat de pot hier de ketel verwijt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:46

Ik vind het idee erg leuk, klinkt ook erg paardvriendelijk, maar ik weet ondertussen uit ervaring dat mijn paard niet in zo een groep zal aarden, dat hij wederom in een pikorde komt en altijd maar weer afzijdig moet blijven en dat vind ik niet paardvriendelijk, eerder wreed.

Dat een kudde zo trapt en bijt is al niet sociaal, dat een rangorde zo vet uitgevochten moet worden, komt ook vaak omdat de ruinen met de merries staan. Mijn paard heeft met 3 vreemde ruinen gestaan, hij kwam er bij en het was meteen oke, al na een paar dagen had hij een vast maatje. Zo vind ik dat het moet gaan, dat uitvechten vind ik niks. Dan is er altijd 1 de lül en dat blijft hij ook en daar hoe ik niet van. Ik heb mijn paard zo een jaar gehad en het beest kwijnde gewoon weg, kreeg geen beweging omdat hij nergens mocht komen en was mager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:50

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:57

Helaas denk ik dat de 'paardenwereld' altijd wel een beetje zo blijft, anders doen als je het 'anders' doet...

maar goed, als het voor jouw paardjes werkt, prima toch? mijn paardje zou ik wel in zo'n groepstal doen als er nergens een stal is waar hij 'gewoon' naar buiten kan, of als dat te ver of te duur is. ik zou denken beter een groepstal dan alleen... mijn pony staat nu overdag met paarden in een bak en heb m nog nooit zo vrolijk gezien, hij is echt tevreden en voldaan 's avonds. ook in de stal kan hij andere paarden aanraken, waar vroeger een schot was, dus helemaal geen contact mogelijk. Hij heeft t echt naar zn zin... sommige zouden zeggen: hij staat de hele dag niets te doen, maar dat is absoluut niet zo! hij rent n beetje als hij zin heeft en in eenstal kan je alleen maar stil staan...

ff edit: had niet hele topic doorgelezen,... ik begrijp heel goed dat je paard niet in een groepstal doet als hij vaak t buitenbeentje is of als je hogere dressuursport rijdt, dat heb/doe ik geen van beide, heb een makkelijk paardje...

weet zeker dat jouw paard je keus waardeert! :j
Laatst bijgewerkt door Marjo_Wystan op 29-01-09 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:58

Veel mensen zijn bij groepshuisvesting natuurlijk bang dat hun paard kreupel getrapt word door een ander paard en geef ze is ongelijk, niemand zit daarop te wachten. Maar groepshuisvesting brengt ook veel voordelen met zich mee, zeker in de situatie van de TS waarbij er geen mogelijk is de paarden buiten te laten staan in de winter. De paarden kunnen meer bewegen en zullen hierdoor waarschijnlijk minder stijf zijn dan het gemiddelde paard dat 23/7 in een stalletje van 3 bij 3 staat. Ook kan het paard sociaal contact hebben met zijn soortgenoten, wat naturlijk echt een must is als je paarden houdt. De nadelen zijn naturlijk het uitvechten van de rangorde, wat niet zonder slag of stoot zal gaan, bovendien zal er na het uitvechten van de rangorde nog vaker botsingen komen tussen de paarden. En ja, hierbij zal er is geschopt en gebeten naar elkaar worden. Hierbij is er weer kans op blessures, maar paarden blijven paarden en het zijn zeker geen watjes. Ook kan je bij wormbesmetting moeilijk achterhalen welk paard er wormen heeft en mocht je het paard bij willen voeren moet dit buiten de box gebeuren.
Zelf ben ik redelijk voor groepshuisvesting, het bootst immers de natuurlijke leefomgeving van een paard een beetje na. Maar de kans op blessures vind ik erg groot. Op het weiland vind ik groepshuisvesting wel ideaal, zeker als dit een flink groot weiland is, omdat hier zeker weten genoeg ruimte is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:55

Ik persoonlijk zou het wel vrij prettig vinden als er uitloop is naar een paddock.
De ponygroep waar mijn shet in staat, staat op een tamelijke paddock in de winter die deels verhard is.
De paddock grote is ongeveer 60/70 meter lang x 30 meter breed.
En hun stal is 10x 4 ongeveer en snachts liggen ze hier allemaal samen te slapen, daar kunnen ze zelf voor kiezen.
In deze groep heerst rust en respect zoals in een kudde.
Overdag mogen ze vaak ook nog door de rijbak rennen.
In deze groep komen ook niet zomaar andere paarden, die worden alleen in deze groep gezet als ze naar de wei kunnen voor langere tijd.

Dit laat voor een groot deel de paddock zien met het verharde deel.
Afbeelding

En dit de rijbak voor een deel waar de paddock aan grenst en de ponywei.
Afbeelding

Van de stal heb ik helaas geen foto.

kistaah

Re: Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:04

Zo`n groepsstal lijkt mij echt wel wat! Ik zou het bijna terecht vinden als die ook duurder was dan een aparte box :) Ik zie vooral veel voordelen! Geestelijke gezondheid is veel waard...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:31

mooi Jesito! Zo vind ik groepshuisvesting dus wel heel fijn! Een ruime stal, maar ook uitloop met nog veel meer ruimte zodat ze vrij kunnen bewegen, droog kunnen staan en eten en voldoende ruimte hebben om voor elkaar uit te wijken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:55

Ja, dat ziet er inderdaad wel heel erg mooi uit Jesito! 8-)

Nogmaals, ik ben absoluut voorstander van groepshuisvesting als aan de basisvoorwaarden voldaan wordt. Volgens mij moeten de meeste paarden het wel met andere paarden kunnen vinden als de samenstelling van de groep maar klopt. Maar ik ben er ook van overtuigd dat sommige paarden andere voorkeuren kunnen hebben.
Wat de discussie "recreatierijder" vs. "dressuurrijder" er mee te maken heeft is mij een raadsel. Enkel het argument van de hoefijzers vind ik steekhoudend. Maar ook met een onbeslagen paard uit een groepsstal kan je IMO perfect wedstrijden rijden.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 21:12

Urielle schreef:
Ik vind een groepsstal heel leuk voor recreatiepaarden waarvan de eigenaar het niet interesseert of zijn paard een keer drie maanden uit de running ligt ivm blessures en voor groepen paarden die dermate makkelijk zijn met andere dat er niks gebeurd onderling.

Ik bedoelde het absoluut niet denegrerend, als dit zo overgekomen is spijt het me zeer. Heb ook helemaal niks tegen mensen die niet in een groepstal willen. Ik ben het alleen zo zat dat een aantal mensen altijd zo minderwaardig naar me kijken, niet eens hallo kunnen zeggen, mijn paard te min vinden, en alleen maar omdat ik in de groepstal sta, want tja, dat paard zal wel nooit hoog in de sport komen want hij staat tenslotte buiten. En niet alleen tegen mij, maar ook tegen andere mensen uit de groepstal. Gelukkig zijn dit niet veel mensen maar vandaar dat het misschien zo overkomt, omdat ik het een beetje zat bent.

Daarom vind ik jouw reactie ook redelijk denegrerend, zeker je eerste zin. Het is leuk voor recreatiepaarden. Waarom zou het alleen voor recreatie paarden geschikt zijn? Bij ons in de stal is er nog nooit een paard met een blesure geweest. Alsof de paarden in een groep niet hoog in de sport kunnen rijden. Ben het wel met je eens dat als je paard snel trapt de kans op blesure's natuurlijk hoger is.

Sorry als dit hetzelfde is als met jou en het niet denegrerend bedoeld is, maar zo komt het over.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 21:13

russel schreef:
manutjuh schreef:
Hier de foto's. Het zijn 2 stallen naast elkaar. Ze zijn niet even groot, die waar 5 staan is zeker 2/3 van de totale lengte. In de andere stal staan 2 paarden. Het lijkt op de foto kleiner dan dat het is. Allen de kleinste stal lijkt op de 1e foto weer groter dan dat hij is :P

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... stal01.jpg

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... stal02.jpg

Staan de koeien en de paarden samen? of lijkt dat maar zo, lijkt een koeienrug op de 2e foto :D

:Y) Dat is mijn paard, een american paint horse :P Toevallig noem ik hem ook altijd 'koe', dus is wel grappig dat je er zegt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:15

MIjn paard zijn rug en schoft was in de zomer altijd aangewroten, lekker het vel eraf en vuurrood. Dan ben je gewoon een week of 2 uitgereden en dan kan je weer 3 weken rijden en dat zit er weer zo een lekkere haal precies onder het zadel en dat kan je gewoon niet hebben als je wedstrijden doet, dus ik begrijp Urielle heel goed.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 21:18

Oke, nee dat is inderdaad iets minder :S

Als dat echt vaak gebeurt begrijp ik de reactie's ook wel, zeker als dit je eerste ervaring is met een groepshuisvesting.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard een blesure opgelopen heeft in de groep, dus vandaar dat ik zo reageer.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:26

Blessures in de groep kan je helaas nooit helemaal voorkomen. Maar ik blijf er bij dat, mits zorgvuldig concept, het risico klein gehouden kan worden.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:38

De groepstal voor het paard het beste!, en ook voor de mens!..ook als de paarden laag staan in de rangorde wil niks zeggen over de eigennaar die een paard uit de wei haalt!..?

Ik loop op een stal waar ze 20 paarden in een super grote stal staan, met uitloop naar buiten,+ wei! en het gaat perfect!.
Vorig jaar is daar een paard bij ingekomen tuurlijk is het dan rangorde bepaling maar niks ernstig!.
Ze race wat, ze slaan en bijten wat, maar daar worden ze hard van!..je ziet in de loop van de weken dat het steeds beter gaat!
Ik ben 100 % voorstander van een inloopstal!.
Je paard is sterk genoeg om voor zich op te komen, en je blijft er altijd bij staan hoe het gaat! gaat het echt niet, dan kan je zo met een beetje stemverheffing+zweep alles uit elkaar jagen en je knollie er uit halen..Wat je na 1 minuut niet moet doen, geef het de tijd+ de ruimte! het paardje waar ik eerder in het verhaal over had, staat heerlijk in de groepstal binnen mee hooi te eten!

Wat hier eerder aangehaalt word ik wil niet dat mijn paard geschopt wordt of een blessure krijgt, prima helemaal mee eens dus we sluiten een paard maar op in een stal daar kan hij zich vast niet bezeren..... :z
Nou dan sluiten we de mens ook maar op! STEL DAT ER IEMAND LOOPT DIE JE IN ELKAAR SLAAT... :+
Komt om het zelfde neer!
jij wilt ook vrienden, en contacten, dat heeft iedereen nodig dus ook een dier!!!!...

Ook mijn evaring is dat ik op een stal loopt waar ze wel op stal gaan, en wat doen ze dan naar een helenacht op stal! als een gek race! bokken en stieren, stoeien etc etc, waardoor ze juist ineens heel vaak wat verrekken!..loop op deze stal nu 5 maand, en er hebben meerdere mensen al hun paard op box rust moeten zetten door blessure.. :D
Daarom 100% groepstal
Alles hier uit mn verhaal is mijn mening en mijn evaring!...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:58

winia4ever schreef:
Wat hier eerder aangehaalt word ik wil niet dat mijn paard geschopt wordt of een blessure krijgt, prima helemaal mee eens dus we sluiten een paard maar op in een stal daar kan hij zich vast niet bezeren..... :z
Nou dan sluiten we de mens ook maar op! STEL DAT ER IEMAND LOOPT DIE JE IN ELKAAR SLAAT... :+
Komt om het zelfde neer!
jij wilt ook vrienden, en contacten, dat heeft iedereen nodig dus ook een dier!!!!...

opsluiten in een groepsstal is net zo goed opsluiten in een stal ;)

winia4ever schreef:
Ook mijn evaring is dat ik op een stal loopt waar ze wel op stal gaan, en wat doen ze dan naar een helenacht op stal! als een gek race! bokken en stieren, stoeien etc etc, waardoor ze juist ineens heel vaak wat verrekken!..loop op deze stal nu 5 maand, en er hebben meerdere mensen al hun paard op box rust moeten zetten door blessure.. :D
Daarom 100% groepstal
Alles hier uit mn verhaal is mijn mening en mijn evaring!...

Lees nu nog eens even je twee ervaringen door en bedenk dan nog eens dat er veel meer is dan deze twee uiterste ;) . Het één is niet goed of slecht, het is anders. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere paard nu eenmaal niet. Daarnaast is er veel meer mogelijk dan in een hokje opsluiten op stal óf een groepsstal.

Daarnaast heeft iedereen voor zijn eigen doeleinden zijn paard en zal er dus anders mee omgaan. Verkeerd? Welnee! Anders? Ja!

Ik zal mijn pony ook echt niet in een groepsstal zetten. Waarom niet? Omdat mijn pony altijd de l*l is... en ik zal je zeggen, met losgooien was het vaak het probleem dat het pas na een aantal weken verkeerd ging en zeker niet in het begin ;). Ik heb geen zin om mijn pony elke keer doodsbang uit een hoekje te moeten vissen of helemaal onder de wonden en kreupel geschopt, daar bedank ik voor ;) want daar heb ik mijn pony niet voor. Mijn pony staat in de zomer 24/7 op een groot weiland en zelfs daar is nog mot genoeg tussen de pony's (ze kunnen niet met en niet zonder elkaar) en ik moet er niet aan denken als dat gebeurd als mijn pony opgesloten (want dat zal het toch altijd zijn in een stal) is in een stal.. want dan heeft ze nooit genoeg ruimte om echt weg te kunnen lopen bij elkaar. Daarnaast staat er nog een ander paard in de kudde bij mijn pony en die wil je ook echt niet in een groepsstal hebben hoor ;). Dan kan je alle paarden opvegen denk ik ;) (en voor het idee: paard staat altijd samen buiten ;) en is dus echt niet contactgestoord zoals vaak geroepen wordt of weet niet meer hoe het hoort).

Daarnaast moet ik ook wel lachen omdat er mensen zijn die denken beoordeeld te worden door de dressuurkakkers omdat ze hun paard in een groepsstal zetten... Wel, de mensen die zich zo aangesproken voelen doen IMO precies hetzelfde ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:08

het is inderdaad 2 verschillende dingen en zeg niet dat ik een stal niet goed vindt echt niet, maar merk door evaringen dat ik met stal vaker hoor over blessure etc etc, door ze ineens zo gek worden omdat ze naar buiten mogen etc..

Ik moest die van mij ook in de opfok zetten, kwam 2 weken daarna kijken hij was zielig ik dacht bij mij zelf wat doe ik hemaan!!!

hij had wondjes, was bang, zielig in een hoekje, wou niet spelen, etcetc!

Gaf het de tijd, Hij is het vrolijkste paard momenteel die ik ken!..
Ben zo blij dat ik hem daar in heb gedaan, hij kan spelen, jagen, donderen, etteren, stoeien, en hij heeft zn rust plek!..
Hij staat in de opfok!. :D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:11

zap schreef:
Daarnaast moet ik ook wel lachen omdat er mensen zijn die denken beoordeeld te worden door de dressuurkakkers omdat ze hun paard in een groepsstal zetten... Wel, de mensen die zich zo aangesproken voelen doen IMO precies hetzelfde ;)

Misschien doe ik dat inderdaad wel, maar als ik mensen op stal hoor zeggen dat het weiland een achterhaald fabeltje is want paarden vinden het helemaal niet leuk op de wei (en dit verzin ik niet, is gisteren tegen mij gezecht) en ik hoor zomers ook een heleboel mensen zeggen dat hun paard nooit op de wei komt, dan kan ik niet anders dan dat ik dit veroordeel.

Een aparte stal heb ik helemaal níets op tegen, echt niet, ieder zijn eigen keuze. Maar dat je je paard nóoit op de wei zet, niet eens een paar uurtjes, dat gaat er bij mij echt niet in. En dat veroordeel ik wel.

En paarden die niet in de groep kunnen, zo'n paard ken ik, zo'n merrie hebben wij toen gekocht en ben blij dat die koop niet door is gegaan. Als ik haar zag met andere paarden, zelfs op afstand tegen veulens, daar word je apsoluut niet vrolijk van. Die had heel die groep kapot getrapt. Die had ook echt niet in de groep gekund, en ook gewoon in een eigen stal gemoeten. Maar dat is dan ook wel een uitzondering.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:14

ik ben niet tegen een groepsstal, wij gaan het straks waarschijnlijk ook doen, echter wél met de mogelijkheid om naar buiten te kunnen. persoonlijk vind ik het niets dat ze 24/7 binnen staan. die van ons staan nu apart. maar staan wel lekker buiten! heb ik dan toch liever :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:15

Ik snap niet zo goed wat het weiland nu met de groepsstal te maken heeft? Want dat is imo een hele andere discussie :)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:18

Nee maar ik gaf maar even een voorbeeld, bedoelde niet om de reactie zelf, maar meer over hoe groot de verschillen op onze stal zijn. En dat zijn dus reacties die ik vaak krijg als ik er ben, dan komen ze naar me toe en zeggen ze zulke dingen.

Edit: O ik zie nu dat degene boven mij ook al gereageerd had over weiland, was het dan wel voor mij bedoeld? :P
Laatst bijgewerkt door manutjuh op 29-01-09 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:19

ik bedoel daarmee te zeggen waarom ik voor een groepsstal zou kiezen of niet. :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:20

winia4ever schreef:
het is inderdaad 2 verschillende dingen en zeg niet dat ik een stal niet goed vindt echt niet, maar merk door evaringen dat ik met stal vaker hoor over blessure etc etc, door ze ineens zo gek worden omdat ze naar buiten mogen etc..

een paard wat op een eigen box staat is nog niet gelijk een paard wat 24/7 in die box staat. ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:21

mariska: waar staat dat dan? Haal eerder al aan dat het over een nacht gaat :o