Zelf uitmesten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:08

knockout1 schreef:
Ik zie hier veel mensen mopperen op uitmesten 1 x in de week, maar als je de drollen er goed uit haalt en elke dag flink wat stro er bij doet staat die van mij er echt wel netjes bij. Meestal doe ik het wel wat vaker, maar dat ligt er helemaal aan hoe de stal er bij ligt en hoeveel ze naar buiten zijn geweest. Ik vind dat alls je elke dag uitmest er vaak teveel schoon stro op de mesthoop beland en dat vind ik echt zonde.

Dat noem ik dus al geen 1x per week mesten. ;)

Bij 1x per week mesten ga ik ervanuit dat er de hele week alleen stro bij wordt gegooit en maar 1 keer per week de stal word leeggehaald.
Waardoor ze alsnog in hun eigen pis en poep staan.
Dat vind ik dus te weinig.

Dagelijks de drollen en/of natte plekken verwijderen valt bij mij onder uitmesten.
Bij uitmesten hoef je, naar mijn mening, niet de hele stal leeg te halen. Gewoon alleen de viezigheid is ook uitmesten...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:00

Ik heb altijd zelf mijn stal uitgemest. Dat hoort toch bij de verzorging van je eigen paard, vind ik.

Verder vind ik ook niet prettig dat de staleigenaar mijn stal wil uitmesten. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook vanwege frequentie. Het wordt 1 of 2 keer in de week uitgemest en de rest van de week wat stro bij gooien. Ik vind dat niet fris, je zit altijd nog viezigheid liggen en soms ruik je ook nog.

Als ik zelf doe, dan weet ik tenminste dat hij goed schoongemaakt wordt. Dan kan ik gewoon tevreden naar huis gaan.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:04

Ik mest ook zelf, het komt me goedkoper en dan ben ik tenminste zeker dat het goed gedaan is.

Op mijn vorige stal werd elke dag bijgestrooid en 1x per week alles leeggehaald. Mijn paard stond een paar uur na het opstrooien alweer op een natte bende omdat er veel te weinig gestrooid werd. Na enkele weken had mijn 11 jarig paard, dat nog geen dag in d'r leven rotstraal heeft gehad er al met rotte hoeven bij. Dat was meteen ook één van de redenen waarom ik daar weg gegaan ben. Nu staat mijn paard tenminste in een propere stal als ze van de wei komt en van die rotstraal is ook geen sprake meer...

Als ik zeker weet dat het goed gedaan wordt stoort het mij niet om het door een ander te laten doen maar jammer genoeg is dat op veel pensionstallen niet het geval.

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:53

ik mest hier zelf de stallen...ze worden hier elke dag uitgemest, alle drollen, nat en vies stro gaat eruit...dan wordt er weer een dikke laag schoon stro bij gestrooid... hier geen klachten van mijn pension klanten...die vinden ze hier er super schoon en dik in het stro bij staan :D ... ook wissel ik dekens breng ze binnen en buiten , geef medicijnen enz enz...compleet verzorgd dus... zo dat ze meer tijd hebben om met hun paarden bezig te zijn...mijn reden om het zelf te doen is dat er rust heerst in de stal en dat er niet de hele dag overal stro enz ligt...en de een is gewoon netter dan de andere, zou mij alleen maar erg irriteren als het een zooitje bij een in de box is...dat vind ik geen gezicht... dat zijn mijn redenen om het zelf te doen

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:59

Ik doe het zelf. Het hoort er voor mij gewoon bij en ik vind het ook wel ontspannend :o Het gaat me niet om goedkoper staan. Zelf op de stal waar ik gestaan heb en het gedaan werd had ik afgesproken dat ik het zelf deed. Maar kreeg geen mindering in kosten. Ook een voordeel van zelf doen is dat ik zeker weet dat ze niet in stal staat tijdens opstrooien en dat er normaal met mn paard omgegaan word. Niet nummertje 30 die zn kont om moet draaien zeg maar.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:04

In principe vindt ik het niet erg als ze uitgemest wordt door de stal zelf, mits ze maar regelmatig uitgemest wordt en schoon staat.
Ik sta nu op een stal waar ze 1x per week wordt uitgemest, en elke dag opgestrooid. Ik merk gewoon dat dat veels te weinig is.
Wat dat betreft vindt ik het dus fijner als ik zelf kan uitmesten, wat ik vanaf zaterdag ook weer ga doen omdat ik ga verhuizen.

Ik denk dat het bij mij een stukje controle is. Gewoon de gedachte dat ik zelf kan kiezen wanneer ik mest, hoe ik mest e.d. en dat ze er altijd schoon en lekker dik in het stro bij staat.

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:31

ik mest altijd zelf uit bij mijn paarden .en vind het nog leuk om te doen ook :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:37

Ik doe het zelf ook. Ik vind het niet zo erg, word je nu lekker warm van enzo :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:42

Zelf uitmesten scheelt vaak in de prijs, maar toch doe ik het liever zelf.
Ik hou altijd alles in de gaten van me paard dus ook ze mest. Dus doe het liever zelf plus dat het vaak slecht word gedaan of niet op mijn manier :o

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:43

ik hoef nie uit te mesten stal eigenaar mest altijd uit

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:44

Mesten is echt niet mijn favo klusje, maar ik vind dat het er gewoon bij hoort.
Ik zie het altijd maar als een gratis fitness workout.. :D :D

De paddoc of wei uitmesten vind ik altijd wel gezellig, mijn poown komt altijd bij me staan..

En idd.. je ziet wel meteen of je paard meer of minder gemest heeft, of dat de structuur veranderd
is..

xxappiexx

Re: Zelf uitmesten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:55

Toen ik op pension stond werd het ook voor je gedaan, ik vond het dus ook niet nodig om er zelf ook nog eens doorheen te gaan. Maar ik vind het niet erg om het zelf te moeten doen, mijn paard staat aan huis en ik vind het verzorgen en onderhouden hartstikke leuk om te doen i.p.v. alleen het rijden.