paard en pony in 1 stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrs_ed

Re: paard en pony in 1 stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:10

als ik dit soort vragen lees moet ik altijd denken aan een wetenschappelijk experiment dat ik ooit gelezen heb, waarin onderzocht is wat het effect is van verschillende (semi) sociale situaties op het niveau van stress(hormonen) in het lichaam van apen.
Situatie 1: een hoog in rang staande aap in een kooi naast een laag in rang staande aap (beide dus in een aparte kooi). Ze konden elkaar zien en enigszins aanraken, maar zaten altijd in elkaars gezichtsveld.

Situatie 2: dezelfde 2 apen in dezelfde kooi, ze hadden hierdoor fysiek contact en ook kans op verwondingen bij eventuele gevechten. In het midden van de kooi zat een houten schot/vlonder. De laag in rang staande aap had hierdoor de mogelijkheid om op het vlondertje te gaan zitten en zich op die manier af te zonderen. (buiten gezichtsveld van hoog in rang staande aap)

Uit de tests bleek dat beide apen in situatie 1 méér stress ervaarden dan in situatie 2.

Een paard is geen aap, maar ik neem aan dat je hieruit best de conclusie kunt trekken dat je paard stress kan ervaren, ook als er geen kans is op fysiek ongemak.

En dan rijst bij mij meteen de vraag: is het niet mogelijk om een constructie te maken waarbij de paarden wél in een stal staan, maar bijvoorbeeld een schot hebben waar ze zich achter kunnen verschuilen of in ieder geval apart kunnen eten?
Een stal met uitloop is dat in feite natuurlijk al. Maar misschien kun je het geval van de ts de helft van een muur doorbreken?

Heeft iemand ervaring met zo een opstelling?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:09

Woods, de stallen waar de mijnen in staan, die samen een stal delen, worden weer gescheiden door een muurtje van 25 cm hoog en een plank, die hoger ligt. Dus ze kunnen fysiek contact met elkaar hebben, maar zich ook afzonderen als ze dat zouden willen.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:19

Bij ons op de manege hebben we ook 2 pony's in 1 stal. Daartussen zit een stang, en ze hebben beide hun eigen voer en waterbak. Dit gaat tot nu toe altijd goed, het is even zoeken met goede combinaties. Al moet ik zeggen dat we een stuk of 3 pony;s hebben die niet te koppelen waren aan een ander, zij staan dus in een enkele stal.

zo ziet dat er bij ons uit:

http://i176.photobucket.com/albums/w195 ... 0_0765.jpg

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:00

ikvind het niet zo een goed idee om 2 of meer paarden in een hok te houden waar ze geen ruimte hebben om weg te komen bij een confrontatie met elkaar, het kan best lang goed gaan maar het kan ook in eens heel erg mis gaan, mijn haflinger annika is moeder van de nu 3 jarige sunny, ze kunnen het perfect met elkaar vinden en zijn altijd samen maar als het baasje(wij dus ) in de buurt is dan begint het gedonder af en toe, annika wil dan alle aandacht dus moet sunny van haar wegwezen, gaat dit niet snel genoeg dan mept moeders haar wel even aan de kant, we hebben ze wel eens samen in een opvang hok van 5 bij 7 maar dan negeren we ze meestal zodat annika geen heibel gaat maken als ze in haar ogen niet genoeg aandacht krijgt, met eten geven heeft ze dit gedrag nog sterker, dus wordt er absoluut niet gevoerd als ze samen in een kleine ruimte zitten, ik peins er niet over om die 2 samen in een hok te zette voor langere tijd........

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:12

Maar Brenda, jij weet vantevoren al dat het niet goed gaat.

Mijn paarden, die bij elkaar staan (degenen waarvan ik weet dat het niet gaat, staan uiteraard alleen), doen elkaar niets en ik ben er voor 99,9% zeker van dat dat ook niet zal gebeuren. Sterker nog, als onze bejaarde (die nu samen met mijn Friese merrie staat) ooit overlijdt, zal ik proberen een ander stalmaatje voor de Fries te zoeken, omdat ze volgens mij veel gelukkiger is als ze niet helemaal alleen staat.

mrs_ed

Re: paard en pony in 1 stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:00

dat ze naast elkaar staan is toch iets heel anders dan ik stel?
Ik heb het over een situatie waarin ze bij elkaar in een ruimte staan, maar (niet alleen fysiek, maar ook visueel) gescheiden kunnen eten
Jij hebt het over afzonderen, maar ik begrijp uit jouw beschrijving dat ze dan allebei aan de andere kant van hun box kunnen gaan staan. Dan zien ze elkaar toch nog steeds?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:36

Ik zou voor een gesloten stal ook niet snel kiezen voor verschillende paarden bij elkaar, zeker als er ook nog verschil in hoeveelheid voer in het spel is.
Hooi hoog hangen zodat de shet er niet bij kan is een mogelijkheid, maar levert voor het wel etende paard extra stof in de neus op. Verder is het gewoon handig als je toch een stuk kunt afschermen.
De reactie van Woods vind ik zo gek nog niet.
Plaats op 2/3 van de ruimte een vast schot waar een paard zijn 'eigen ruimte' kan zoeken en plaats een open hek in het verlengde daarvan.
Tijdens voerbeurten kun je dan het hek dicht doen en daarna zet je het weer helemaal open.