tips voor manen te laten groeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:02

misschien een late reactie,
mijn haf heeft ook zijn halve kam er af geschuurt, en ik ben hem toen knoflook bijgevoerd en wonder boven wonder groeide het nog een keer zo snel.
of het nou daar aaan lag weet ik niet maar het is te proberen natuurlijk.

Margrietjuh

Re: tips voor manen te laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:37

Mijn haflinger heeft al een prachtige bos, maar om het zo goed mogelijk te laten groeien doe ik er vlechten in.
Eers antiklit en uit borstelen, ik heb een Oster borstel, die zijn super om manen mee te borstelen, je trekt er zo bijna geen haren uit (zelfs zonder antiklitspray).
Dan baby-olie er in om het haar soepel te houden (anders droogt het inderdaad snel uit) en vlechten (niet te dun, ongeveer 6 - 8 vlechten).
En dit ritueel herhaal ik 1 keer per week, werkt super.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:25

LynnM schreef:
Iemand vertelde me : insmeren met bodylotion, invlechten en zo 5 dagen laten. Dan weer los, dan weer invlechten, enz....
En in de zomer wassen en dan antiklitspray opdoen en invlechten.

Ik vind het een beetje raar, maar proberen kan geen kwaad zeker? Want ze gewoon zo laten (doe ik al een jaar) helpt bij men Peppy niet...

Hier had ik er ook nog een topic over : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=964642

Ja als jij dit nou even uit probeert :P En dan verteld of het helpt hahha dan ga ik dat ook proberen :+

Maar bah wat vies elke keer body lotion erin :P

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:28

Merryl schreef:
Ik had het vroeger bij mijn shet, toen ze manen helemaal kort geknipt met mijn domme hoofd.. Want 'ze' zeiden dat het daardoor ging groeien.
Hahah niet dus, zolang ik m heb gehad is het kort gebleven!

Als ik de manen van die van mij vaak knip, en dat geldt ook voor de staart, dan worden ze allemaal maar dikker. En de manen van die van mij plus de staart groeien altijd heelsnel!
De staart moet ik elke maand knippen.. en de manen die heb ik van het zomer in aug. tot 10 cm gedaan..ze stonden zelfs omhoog.. en nu zijn ze alweer 3x zo lang..
Ik heb het idee als ik dat niet zou doen dat ze minder snel groeien.(knippen dus)
Maar ik weet wel bij sommigen werkt dit wel averechts.. en vooral de voorpluk.. als je die knipt stopt ie vaak ook .

Tegenwoordig heb je wel heel mooie extensions van echt paardenhaar.. kan je zelf ook inzetten en is niet duur.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:01

mijn ervaring is dat het genetich bepaald is. ik heb al verschillende pogingen gedaan maar echt langer worden ze niet.

ik heb een keer het 3e oor bij me haf geknipt ik denk nu ongv 1.5 jaar geleden. En het is al helemaal bijgegroeid. Terwijl de rest van de manen niet langer worden.

Die van mij heeft helaas van moederskant de manen geeerft. En helaas niet de manen van zijn vader Star.

Tigra_

Re: tips voor manen te laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:07

Wat hier boven gezegt is is inderdaad waar. Het is genetisch bepaald. Ze stoppen op een gegeven moment en dan kun je er in smeren wat je wilt helpt toch niet. Daarbij groeit het bij de een gewoon sneller als de ander. Daar kun je eventueel iets aan doen. Door middel van vitamine B(als ik het goed heb).
Iets op de manen smeren of de manen minder vaak borstelen of vlechten dat doe je van buitenaf wil je dat het sneller groeit moet het van binnenuit komen.

Het fabeltje over knippen is een logische verklaring voor. De punten zijn gespleten ze zijn dun en zullen afbreken en dunner worden. Dus daardoor zal het haar langer lijken omdat het de punten dan gezond zijn.

Het vlechten helpt goed tegen het afbreken en zal het dus ook mooier blijven maar het gaat er niet sneller van groeien.

Ntasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:10

Het ligt er aan ,
Mischien heeft die vna zichzelf korte manen.

Redbull__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:27

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :D!
ik heb een arabier en die staan bekend om hun korte dunne maantjes. toen ik hem pas had had hij hele korte manen, nu beginnen ze te groeien als kool sinds ik ze elke dag borstel en koud water erin spray (soms manen-spray). misschien heb je hier iets aan? :)

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:36

Niet bij alle paarden groeien de manen nog aan. Ik had ook een verzorg arabier. En die manen die worden ook niet langer. En die groeide.

PPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:36

Ik zou gewoon wachten en met je vingers steeds de klitten er uithalen, niet borstelen, en als je vlecht wel ze na een aantal dagen er uithalen anders gaan vliegen er eitjes inleggen en dan heb je een heel vliegennest in het haar van je shet :P ,

suc6

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:37

ik zal ze ook inderdaad vlechten niet te strak vanwege de jeuk. als ze lang genoeg zijn kan je er ook ene hengstenvlecht in doen vind ik persoonlijk geschikter omdat je dan niet van die slierten heb. zomer's raad ik wel vlechten aan vanwege de vliegen. De voorpluk zou ik gewoon los laten. Verder niet te veel met shampoo wassen wat ik wel eens gebruikte was de verzorgingsproducten van Gliss Kur hoef je ook niet uit te spoelen ruikt lekker en vliegen zijn er niet zo heel gek op.

hoop dat het werkt

Moderatoropmerking:
Updatevraag verwijderd, dit topic is te oud om weer omhoog te halen, vragen kunnen via de pb gesteld worden. Graag geen reacties meer plaatsen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 11-10-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reacties verwijderd en opmerking toegeoegd.