2 jarige paard. Wat er mee doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Re: 2 jarige paard. Wat er mee doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:10

De mijne is ook al hoofdstel zadel alles mak :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:13

Challie_xxx schreef:
Wat en hoeveel voeren jullie 2 jarige??
Wij voeren 3x per dag hooi, met 's avonds aangevuld met Musli.

Gewoon onbeperkt ruwvoer geven. Hem in de opfok zetten met zijn soortgenoten en er vooral niet teveel zelf aan zitten. Als hij drie is breng je hem naar een prof die hem zadelmak maakt en dan krijg jij een fijn paard terug.

Met die jonge paarden teveel doen worden ze akelig verwend en vervelend van.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:13

@monnie: waarom als ik vragen mag? Hoelang heeft ie dan lekker in een kudde buiten gelopen en genoten van het niks doen? :+

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:17

Mijne word halverwege maart 3.

Wat mijn tweejarige 24/7 doet (ook met de vrieskou): paard zijn in het weiland, kom wel steeds even kijken hoe het met haar is. Af en toe een voetje om hoeven uit te krabben, en wel eens aan de hand mee het bos in.

Longeren,rijden enz. kan d'r hele leven nog!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:23

Pipo schreef:
Challie_xxx schreef:
Wat en hoeveel voeren jullie 2 jarige??
Wij voeren 3x per dag hooi, met 's avonds aangevuld met Musli.

Gewoon onbeperkt ruwvoer geven. Hem in de opfok zetten met zijn soortgenoten en er vooral niet teveel zelf aan zitten. Als hij drie is breng je hem naar een prof die hem zadelmak maakt en dan krijg jij een fijn paard terug.

Ben ik niet met je eens, veel 'profs' breken het paard, binden hem vast op stal zodat ie geen kant op kan en gaan er dan opzitten! Ik heb iemand die paarden proffesioneel inrijd horen zeggen: iedere dag moet er een stal leeg! Nou never dat ik mijn paard daar naar toe breng! Ik doe het zelf wel, krijg ik minstens zo fijn paard van! Verder is die van mij absoluut niet verwend of vervelend! Paard staat bijna hele dagen buiten en doet dus over het algemeen hele dagen niks (behalve eten)..ze vindt het heerlijk om met me mee te gaan en ze heeft nog nooit een stap verkeerd gezet! (ze is dan ook bijna 3, hiervoor heeft ze altijd bij de fokker in het land gelopen)

El_Landa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:34

Wij hebben nu ook een 2,5 jarige friese hengst op stal. We hebben hem 1 november bij de opfok weggehaald. Het was eerst erg wennen zo'n hengst en zeker omdat wij verder alleen maar merries hebben (we hebben 4 stallen). We zijn van plan om hem in het voorjaar te laten castreren en dan als hij een beetje opgeknapt is in te rijden. Helaas kan kan hij niet met de merries in het land en daarom moet staat hij alleen als hij buiten is (hij wordt anders helemaal gek, en we hebben liever niet dat hij onze merries dekt).
Ik ben nu bezig hem te poetsen, heb hem al een dekentje opgehad en een dekensingel heb ik hem vandaag voor het eerst omgedaan en hij zag niet eens raar op.

wat vinden jullie van deze ''opvoeding''?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:07

Waarom nu niet castreren? Er zijn nu geen vliegen e.d. Dan heeft hij langer om te herstellen voor je er mee aan het werk gaat en kan hij in de zomer gewoon met de merries het land in.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:09

Zamora schreef:
@monnie: waarom als ik vragen mag? Hoelang heeft ie dan lekker in een kudde buiten gelopen en genoten van het niks doen? :+

Hij loopt er nog steeds hoor! al sinds zn geboorte :)

ik vang hem gewoon (ik hoef hem btw niet te vangen hij komt me galopperend tegemoet ) en dan ga ik er iets leuks mee doen. Niet altijd leuk, soms moet ie wel een tik hebben hoor, :D
en dan gaatie weer lekker terug, paar daagjes later weer..
Soms drie weken niks en dan vang ik 'm weer en dan is het weer zoals vanouds :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:40

Jeanine84 schreef:
[

Ben ik niet met je eens, veel 'profs' breken het paard, binden hem vast op stal zodat ie geen kant op kan en gaan er dan opzitten! Ik heb iemand die paarden proffesioneel inrijd horen zeggen: iedere dag moet er een stal leeg! Nou never dat ik mijn paard daar naar toe breng! Ik doe het zelf wel, krijg ik minstens zo fijn paard van! Verder is die van mij absoluut niet verwend of vervelend! Paard staat bijna hele dagen buiten en doet dus over het algemeen hele dagen niks (behalve eten)..ze vindt het heerlijk om met me mee te gaan en ze heeft nog nooit een stap verkeerd gezet! (ze is dan ook bijna 3, hiervoor heeft ze altijd bij de fokker in het land gelopen)

Vind je het niet een beetje raar dat je na 1 negatieve ervaring gelijk alle profs over 1 kam scheert?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:21

Mijn bijna 3-jarige merrie ben ik op het moment verkeersmak aan het maken door lekker te wandelen buiten, korte stukjes, niet te vaak.
Voor de rest lekker poetsen, voetjes geven, knuffelen etc.
Voor de rest laat ik haar lekker paard zijn, ze staat met een andere merrie in een stalletje met uitloop. Elke dag komen ze even in de paddock om te spelen en gek te doen.
Ze staan op onbeperkt ruwvoer.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:26

Wij wandelen langs de weg, zo een kwartiertje, twintig minuutjes per keer.

Verder leert hij dat hij netjes met mensen om moet gaan, dus niet aan jassen eten, geen mensen omver lopen en ander onwenselijk gedrag.

Daarnaast doet hij helemaal niets. Twee keer in de week een snelle borstel, en elke dag een knuffel.

Binnenkort ga ik wel beginnen met de trailer tot een normaal ding maken.

Als hij zo rond de 3,5 is gaan we weer eens verder kijken :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:30

Pipo schreef:
[Gewoon onbeperkt ruwvoer geven. Hem in de opfok zetten met zijn soortgenoten en er vooral niet teveel zelf aan zitten. Als hij drie is breng je hem naar een prof die hem zadelmak maakt en dan krijg jij een fijn paard terug.

Wat een ongelofelijke onzin zeg. Ze worden verwend en vervelend als je er niet consequent mee omgaat en alles maar leuk en lief vind en hem volpropt met snoepjes. En er zijn ook mensen die prima zelf hun paard in kunnen rijden, daar hebben sommigen geen opfok of prof voor nodig ;) .

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:34

Pipo schreef:
[
Vind je het niet een beetje raar dat je na 1 negatieve ervaring gelijk alle profs over 1 kam scheert?

Helaas gaat het wel zo in 99% van de gevallen (en ik heb heel wat ervaring met "profs" in die branche). Tuurlijk er zullen goeden bij zijn, maar die moet je met een kaarsje zoeken.
Ach en wat is er mis met zelf lekker je paard zadelmak ed maken? Krijg je heerlijke band met je paard kan ik je zeggen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:29

Dank Vippie, niks aan toe te voegen!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:15

[***] schreef:
Waarom nu niet castreren? Er zijn nu geen vliegen e.d. Dan heeft hij langer om te herstellen voor je er mee aan het werk gaat en kan hij in de zomer gewoon met de merries het land in.

Dat dacht ik nu ook :)

El_Landa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:12

We hebben het de dierenarts ook al gevraagd wanneer het het beste kan en die zei in het voorjaar. Dan heb je de minste kans op infecties en kan ie lekker het land in. Dan heeft ie er het minste last van en veel ruimte. Als hij dan beter is kan hij bij de merries. Daarna gaan we hem ook beleren, maar we houden hem nog liever even wat langer hengst zo krijgt hij mooie spieren en blijft hij niet zo iel. :Y)

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:27

Vippie schreef:
Pipo schreef:
[

Helaas gaat het wel zo in 99% van de gevallen (en ik heb heel wat ervaring met "profs" in die branche). Tuurlijk er zullen goeden bij zijn, maar die moet je met een kaarsje zoeken.
Ach en wat is er mis met zelf lekker je paard zadelmak ed maken? Krijg je heerlijke band met je paard kan ik je zeggen.

Als je het kan en weet waar je mee bezig bent is dit een goede manier idd.
Maar de meeste mensen weten totaal niet waar ze over praten/mee bezig zijn, en dan is het levensgevaarlijk.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:07

Monnie_ schreef:
[Als je het kan en weet waar je mee bezig bent is dit een goede manier idd.
Maar de meeste mensen weten totaal niet waar ze over praten/mee bezig zijn, en dan is het levensgevaarlijk.

Mee eens, maar die mensen zouden in eerste instantie al geen jong dier moeten kopen ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:08

Monnie_ schreef:
Hij loopt er nog steeds hoor! al sinds zn geboorte :)

ik vang hem gewoon (ik hoef hem btw niet te vangen hij komt me galopperend tegemoet ) en dan ga ik er iets leuks mee doen. Niet altijd leuk, soms moet ie wel een tik hebben hoor, :D
en dan gaatie weer lekker terug, paar daagjes later weer..
Soms drie weken niks en dan vang ik 'm weer en dan is het weer zoals vanouds :D

oke haha :D sommige paarden vinden ook alles prima dus die zijn zo hoofdstel/zadelmak zonder dat je echt met ze gewerkt hebt. Maar goed dat hij nog lekker buiten loopt e.d.!

Yoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:41

in mijn boek staat dat dan kan beginnen met wennen met zadel, en hoofdstel.
kan dat?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:12

Yoontje schreef:
in mijn boek staat dat dan kan beginnen met wennen met zadel, en hoofdstel.
kan dat?

Hoe oud is je paard dan? En wat kent ie verder al?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:11

Vippie schreef:
Wat een ongelofelijke onzin zeg. Ze worden verwend en vervelend als je er niet consequent mee omgaat en alles maar leuk en lief vind en hem volpropt met snoepjes. En er zijn ook mensen die prima zelf hun paard in kunnen rijden, daar hebben sommigen geen opfok of prof voor nodig ;) .

Inderdaad, je hebt gelukkig niet altijd een opfok of prof nodig. Maar ik vind wel dat een paard lekker buiten in een kudde hoort te staan, liefst met paarden van allerlei leeftijden. Ik ben geen fan van paarden met dezelfde leeftijden bij elkaar zitten. Daar leren ze niet genoeg van. Zie de natuur, daar lopen ze ook in een groep met paarden van alle leeftijden. :)*

Profs heb ik over het algemeen ook totaal geen goed gevoel bij, op een paar mensen/bedrijven na dan ;) (die zijn op 1 hand te tellen en zitten ook niet in de buurt). Ik heb in elk geval geen spijt dat ik het zelf heb gedaan en nog doe (want wanneer ben je klaar met (be)leren? :D ). De band met je paard wordt er zo hecht van en het is daarnaast ook heel erg leuk om te doen. Ik zou het echt niet compleet uit handen willen geven. :n

Daarbij vind ik 3 jaar in alle vrijheid buiten en dan vervolgens in laten rijden, ook een enorme verandering voor een paard. Daar ben ik ook al geen fan van. Want bij wie blijft dat paard lekker buiten, naast het beleringsproces?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:35

Ik lees hier heeel veel je paard lekker in de opfok en niks doen..

ik heb zelf een 1,5 jarige word in maart 2..
ik doe niet veel met haar maar wel iets ze loopt in kudde van 5 oudere paarden..

als ik week niks met haar doe word ze VRESELIJk chagerijnig.. en dan kan ik dr wel wat..
ze word dan dominant en gaat bijten en klieren..
als ik 1 of 2 keer in de week iets heel kleins of simpels doe is ze uber tevreden, zelf heb ik er hekel aan je paard in de opfok te pleuren en laten lopen..

wat twigge zegt vind ik ook een kudde met paarden van zelfde leeftijd bij elkaar is helemaal niet zo ok.. ik heb zelf bij een opfok gewerkt vind 1 grote bende met zogenaamd ze leren van elkaar..
na mijn idee leren ze veel meer als ze in gemengde kudde staan met een duidelijk hoofd vooraan en als ukkie ergens tussenin of onderaan..

verder wandel ik veel met mijn 1,5 jarige lekker verkeers mak maken en spelen der wijs dingen leren kennen
ipv 3 jaar hup zadel erop en gelijk proef lopen..
zou zal mijne pas worden ingereden DOOR mezelf op 4 of 4,5 jarige leeftijd NIET eerder.. en proef lopen NOOIT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:46

Monnie_ schreef:
[

Als je het kan en weet waar je mee bezig bent is dit een goede manier idd.
Maar de meeste mensen weten totaal niet waar ze over praten/mee bezig zijn, en dan is het levensgevaarlijk.[/quote]

Inderdaad, als iemand al vraagt wat ie met zijn 2 jarige moet doen, dan heb je blijkbaar die ervaring niet, dus kan je er beter niet aan beginnen Monnie!!!

En als ik lees wat de topicstarter vraagt, dan vind ik persoonlijk dat ze beter uberhaupt niet aan een jong paard had moeten beginnen.

En 99% van de profs? Wat een onzin! Echt dikke onzin gewoon.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:56

Mijn ruin is nu bijna 3, en eigenlijk ben ik pas begonnen met het longeren en longeersingel opdoen etc..

Allemaal heel relax, toen hij 2 1/2 was stond hij nog lekker in de kudde, wel haalde ik hem 1 keer a 2 keer per week eruit om lekker te kroelen en voetjes opbeuren of hoefsmid eens in de zoveel tijd

Verder was het lekker nog een puber die de hele dag speelde en zich lekker vermaakte..

Ik raad aan om vooral niet te vroeg te beginnen.. Een paard gaat als het goed is minstens 20 jaar mee, dus waarom overhaasten ? Je hebt nog zat tijd