Vannacht -15, paarden buiten laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Re: Vannacht -15, paarden buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:26

Ik kom net thuis van les en het was nog maar -2 hier. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat het nog -15 gaat worden...
Maarja, hier ligt geen sneeuw...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:30

Ik heb voor vannacht de zweetdeken onder de 330 grams winterdeken gedaan. Mijne staat binnen op stal en heft wat wintervacht. Dat zal dus wel goedkomen. Vanavond nog ff lekker laten rennen door de rijbak zodat ie het ff lekker wam had.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:36

ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is om juist een deken op te doen. Want doordoor maak je de (dikke) wintervacht júist kapot en door die wintervacht zorgen ze zelf dat ze précies de goede tempratuur hebben. Doe je een deken op wordt het daaronder misschien te warm of alsnog te koud en raakt de hals onderkoelt. Die van mij staan gewoon in hun 'blootje' buiten Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:47

ik heb wel een onderdeken onder de deken van mijn paard gedaan. Ze staat 24/7 buiten met 100grams deken en heeft er nu voor de nacht een 100 grams onderdeken onder gekregen (Rambo duo, wel zo makkelijk) als het morgen weer gewoon rond vriespunt is overdag, dan gaat die er weer onderuit. Blijft het zo koud, dan wacht ik er even mee. Als je paard zonder deken loopt al de hele winter zou ik nu ook niet ineens iets opdoen. Wel extra voeren en inloopstal extra opstrooien.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:30

Mijn paarden staan altijd buiten en hebben nooit een deken op. Ze hebben een schuilstal en vrije toegang op de wei. Deze ochtend lagen ze allemaal te slapen in de sneeuw Knipoog

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:24

Hier ook een 40er die weet dat het vroeger veeeeeel kouder was.
Ook ik houd me bezig met de vraag wel of niet naar buiten.
Onze beide dames hebben een mooie warme wintervacht, maar laten we wel zijn dit is voor het eerst in jaren dat het zo koud is.
Dus de meeste paarden hebben dit nog nooit mee gemaakt. En dan vraag ik me toch af zijn ze bestand tegen de kou?
Wij hebben de paarden hier s'nachts binnen op stal en ik geloof dat ik wacht tot het kwik wat op loopt en ze dan naar buiten zet.
Ze staan hier naast ons huis en ik zie toch dat een van onze dames veel vaker de schuilstal opzoekt. Iets waar ze normaal helemaal niet in staan. Vorige week met het zonnetje gingen ze wel heerlijk staan soezen. Het is hier nu -10 en zo te zien weinig tot geen wind.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:34

Mijn shet staan ook gewoon dag en nacht buiten en kan als hij wil naar binnen en raad eens waar hij snachts slaapt, buiten in de sneeuw.
Als het nat is slaapt hij binnen in zijn eigen hoekje.
Mijn arabiertje staat overdag buiten en snachts binnen in een buitenstal dus veel warmer zal het daar niet zijn.
Zij heeft wel een extra dekentje op, maar dat heeft meer met haar gezondheid te maken dan dat ze het misschien koud zou krijgen.
Paarden die het gewent zijn kunnen prima buiten blijven.
Voor mijn arabiertje was het ook beter als ze buiten bleef dan kon ze tenminste blijven bewegen.
Maar daar komt volgende winter verandering is, de loopstal is in de maak.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:42

Ik heb die van mij ook buiten gelaten.
Plaatste vorige week nog heel twijfelachtig een topic over of ik wel of geen deken op moest doen en heb het toch maar niet gedaan.

Heb er één van 26 en één van 13 met een behoorlijke vacht. Voor zover ik kan aanvoelen hebben ze het beslist niet koud!
Ze staan trouwens wel onder een schuilstal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:49

gerdad schreef:
Hier ook een 40er die weet dat het vroeger veeeeeel kouder was.
Ook ik houd me bezig met de vraag wel of niet naar buiten.
Onze beide dames hebben een mooie warme wintervacht, maar laten we wel zijn dit is voor het eerst in jaren dat het zo koud is.
Dus de meeste paarden hebben dit nog nooit mee gemaakt. En dan vraag ik me toch af zijn ze bestand tegen de kou?
Wij hebben de paarden hier s'nachts binnen op stal en ik geloof dat ik wacht tot het kwik wat op loopt en ze dan naar buiten zet.
Ze staan hier naast ons huis en ik zie toch dat een van onze dames veel vaker de schuilstal opzoekt. Iets waar ze normaal helemaal niet in staan. Vorige week met het zonnetje gingen ze wel heerlijk staan soezen. Het is hier nu -10 en zo te zien weinig tot geen wind.

Bij ons was het 3 jaar geleden ook zo koud Tong uitsteken -20* en toen stond ik met oververhitte motor, vanwege bevroren radiator, in de vrieskou langs de grote weg op weg naar mijn werk... En koud dat ik het had!!!
Datzelfde jaar, of het jaar ervoor 30cm sneeuw. We waren ingesneeuwd in het hofje en het heeft een paar dagen geduurd voordat ik met de auto het hofje weer uit kon. Alleen op de doorgaande wegen hadden ze sneeuwgeruimd. Niet naar mijn werk geweest die eerste dag. Na een half uur auto sneeuwvrij maken wist ik dat ik beter af kon bellen omdat ik die auto toch nooit zover uit kon graven richting doorgaande weg...
Pony stond toen ook rustig in die 30cm sneeuw, was heel mooi gezicht.

Hier was de gevoelstemperatuur gisteravond laat en vanmorgen niet zo laag. Het is windstil en nu schijnt het zonnetje erbij. De paarden staan er relaxed bij.
Bij ons maar klein stukje ijsbaan in de bak, de bestrating is niet glad geweest gelukkig en gister begon het alweer droog te vriezen waardoor er een zandlaagje ontstond, dus wat glad was, is het nu niet meer.
Hopen dat als het straks weer gaat dooien het in elk geval droog blijft tot de vorst goed uit de grond is.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:11

Toch heb ik gemengde gevoelens erbij, bij het buiten laten.
Heb vorige week nog een pony binnengekregen..... ondertemperatuur van 33 graad. Heeft het niet overleefd, en had ook een schuilstal.
Tuurlijk de zwakke gaan als eerste, maar toch....
Ik denk ook dat het uitmaakt of je een koud of warmbloed hebt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:12

HelgaV schreef:
Ik kom net thuis van les en het was nog maar -2 hier. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat het nog -15 gaat worden...

aan het einde van de middag gaat het hier in zuid holland -11 worden was net op de radio dus vannacht wellicht kouder

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:21

Ik vind het toch echt apart, die paarden en kou.
Bij ons kunnen de 2-jarigen binnen en buiten. Met die sneeuw stonden ze gisternacht gewoon buiten! Ze vonden het prachtig om te zien! Ze zijn er écht wel tegen bestand tegen die kou, heel mooi dat de natuur zo'n dikke vacht regelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:38

tita schreef:
HelgaV schreef:

aan het einde van de middag gaat het hier in zuid holland -11 worden was net op de radio dus vannacht wellicht kouder

Nou ik had ook zo iets, klopt dat wel, maar vanmorgen hadden we toch zulke dikke plakkaten ijs aan de binnenkant van de ramen beneden. Op stal was het niet koud vond ik , wel ijs tegen de ramen, maar ik geloof dat mijn paarden er aan gewend zijn geraakt en meer warmte nu produceren ipv vasthouden. Wel hebben we de tochtgaten van de hooizolder dichtgemaakt en dat scheelt een heleboel, hun plafond is nu geisoleerd, daar kwam veel kou vandaan.

Ik denk toch wel dat het minstens -10 is geweest, maar rond een uur of 3 is het het koudst en niet rond 23.00 u als de meesten nog op zijn. Ik had de mest in de kruiwagen laten zitten, die is dus nu een bonk ijs..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:12

Wij hebben buiten 3 Shetlanders, een draver en mijn pony en die hebben zich prima gered, hoor. Het was vanochtend vroeg nog erg koud, maar mijn paardje voelde heerlijk warm aan en stond lekker te eten van het ruwvoer.

Ik vind het veel lastiger dat de grond nu zo keihard is. Het is prachtig weer, maar je kunt niets doen. Ja, naar buiten, maar daar heb ik geen tijd voor vandaag. En de paarden lopen ook niet zoveel met dit weer, al hoewel ze meestal toch wel een beetje rond gaan trekken gedurende de dag (ze staan op nogal wat grond momenteel).

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:13

Die van mij hebben er geen last van hoor. Rond de middag was het hier -7°C en raad eens wat mijn pony aan het doen was ... aan het luieren in de zon. Was wel een mooi zicht hoor. Hij lag daar volledig plat, op 20cm sneeuw, te genieten van het zonnetje.
Dus waarom niet buiten laten?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:18

de mijne staan gewoon buiten hoor, met uiteraard wel de mogelijkheid om een goed geisoleerde stal binnen te gaan met een goed pak vloerbedekking

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:21

De Fjorden hier hebben al die tijd met de kou nog steeds lekker buiten gestaan zonder deken. Gaat prima...alleen nu maar wel bijvoeren Haha! Alleen water is een ramp.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:24

nja
bij mij hebben ze geen stal of niks
kan ze zelfs niet bijvoeren (zijn niet van mij)
en langs de waal
dus lekker koud

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:31

wij hebben de shetten ook 24/7 buiten , maar ze staan nu zins gister toch op stal vanwege de kou ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:33

Vanmorgen was het bij ons nog -13*C
Mijn tinker had het voor het eerst in de 4 jaar dat ik hem heb eindelijk een beetje koud Go jij! Go jij! En ik maar denken dat ie kapot was Tong uitsteken Maar zijn vacht doet het prima nu Ja Staat mooi rechtop met een klein laagje ijs erop Haha!

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:57

Hier de paarden vandaag om half twaalf naar buiten gedaan, ging ik ze vanavond halen is de hele weide echt een grote ijsbaan.
Helaas voor de dames maar morgen gaan ze maar op de paddock, met inloopstal. Ook niet slecht dacht ik zo. We zijn ook erg jaloers op al die sneeuw overal. Hier is echt niets gevallen. en na de regenbui van het weekeinde hebben we haast onze eigen ijsbaan.
Van mij mag het weer dooien hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:40

Mijne staan ook gewoon buiten. Mijn welsh stond wel binnen, dat deed ze zelf. Maar toen ik hooi kwam voeren ging ze weer buiten staan. Ze zagen er niet uit alsof ze het koud hadden.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:53

Mijn 2,5 jarige staat lekker binnen hoor. Niet alleen omdat hij toch niet op het weiland mag, binnen is het gewoon net dat tikkie warmer en mocht ie opeens gaan crossen buiten, loopt ie straks met een gebroken been rond (of nog erger). De bak én de weilanden hier zijn net schaatsbanen dus ik zou dat nooit wagen.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:51

Deze nacht hebben wij temperaturen gehad tot -15 deze ochtend om 11u was het nog -9 iets na de middag -7 en deze avond was is het alweer -11. Deze ochtend kwam ik op de weide, mijn paarden hebben elke een stal maar er staan geen deuren meer in zodat ze kunnen kiezen wat ze doen en waar ze gaan... wel deze ochtend lagen ze lekker alle 4 te slapen in de sneeuw.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:11

onze 2 paarden heb ik om 20.00 uur in hun buitenstal gezet,niet vanwege de temperatuur maar omdat er hier weer ijzel wordt voorspelt,morgen ochtend hoop ik dat ze weer lekker naar buiten kunnen.Even het erf pekelen,weiland controleren op eventuele gladheid en dan gaan ze lekker rollebollen op het land.groetjes...